הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות התבוננות עמוקה ומשמעותית בטבע המקיף אותנו ועל היכולת להפיק מהטבע והיחסים עמו חכמה ודרך חיים
עבודת הכנה לשיר
1. ספרו לתלמידים שהם עומדים לעסוק בשיר הנקרא "ברוש".
הנחו את התלמידים לכתוב לעצמם:
- מה המחשבה שעולה בראשי כשאני חושב על ברוש?
- מה מייחד את הברוש מעצים אחרים?
- האם מראהו של הברוש יכול ללמד משהו על אופיו ומהותו?
- לו ניתן היה לדבר עם הברוש, מה הייתי אומר לו/שואל אותו/מספר לו?
2. חלקו לתלמידים פלסטלינה ושמיניות בריסטול והנחו אותם ליצור מהפלסטלינה את הברוש אותו הם רואים בדמיונם.
עיון בשיר
1. "ואני ראיתי ברוש"
קראו את השיר ושאלו את התלמידים:
- מה רואה המשורר כשהוא מתבונן בברוש?
- על איזו חוויה הוא מספר לנו?
- העתיקו ללוח את רשימת התכונות הבאות, המתאימות לתיאור הברוש המופיע בשירנו (אומץ, התמודדות, שמירת זהות, גמישות, חוזק, בדידות, רוחניות, עמידה במצבים קשים, יציבות, יושר, עקשנות, חוסן, נחישות, יצירתיות, זקיפות קומה, שאפתנות, עוצמה, חכמה) ובקשו מהתלמידים:
- בחרו תכונה של הברוש עימה אתם מזדהים ומזהים אותה בעצמכם.
- בחרו תכונה של הברוש אותה הייתם רוצים שתהייה לכם.
- לבחון את עץ הברוש שייצרתם ולכתוב סביבו את כל התכונות המתאימות לכם.
2. "לו רק ניתן ואלמד
מדרכו של עץ אחד"
שאלו את התלמידים:
- מה, לדעתכם, הופך את הברוש לדוגמא אישית עבור המשורר יותר מכל?
- האם אתם מזדהים עם תחושות המשורר?
- מתי אתם חשים דומים לברוש? מתי אתם חשים שונים ממנו?
- אלו תכונות של הברוש תרצו לאמץ?
3. "על צידו נטה הברוש
לא נשבר, את צמרתו הרכין עד עשב
והנה מול הים
קם הברוש ירוק ורם"
- מה מסמלים השמש, החמסין, הקרה והסערה? (האם יש משמעות לניגודים: שמש - קרה, חמסין - סערה?).
- כיצד מתמודד הברוש בזמנים קשים? מה דעתכם על דרך התמודדות זו?
- כיצד אתם מתמודדים בזמנים קשים? תנו דוגמאות.
4. "ואני..."
ההתבוננות של המשורר על הברוש מאפשרת לו להתבונן מחדש על עצמו.
- אלו תחושות עולות בכם כשאתם קוראים בית זה?
- בית זה הוא הבית האחרון בשיר, אך האם הוא האחרון במסעו של המשורר אל עצמו? מה לדעתכם הוא ייעשה עכשיו?
- דמיינו את המשך המסע של המשורר.
- מה הייתם רוצים לומר למשורר לאחר שלמדתם את השיר שכתב?
(מה למדתם ממנו? מה למדתם מהברוש? מה אתם לוקחים עמכם משיר זה? וכד').
פעילויות מסכמות לבחירה
1. "לו רק ניתן ואלמד..." (בחרו אחת מההצעות הבאות)
נלמד מדרכו של אהוד מנור :
הנחו את התלמידים לצאת לטבע ולשאוב השראה מעצים/פרחים/צמחים אשר נקרים בדרכם.
- בחרו עץ/פרח/שיח שמדבר אל ליבכם ואשר אתם אוהבים במיוחד ואותו אתם פוגשים בדרך, בגינת הבית, בחצר בית הספר וכד'... ואשר על פי התרשמותכם עשוי להשאיר בכם חותם משמעותי.
- מה אתם רואים בצמח שבחרתם (מראה, אפיונים, תכונות, כוחות וכד')? כתבו בצורה מפורטת. ובאלו מובנים אתם יכולים ללמוד ממנו ולשאוב ממנו השראה.
- שתפו את חבריכם לכיתה בבחירתכם ובדברים שכתבתם.
2. משחק מדבקות:
הכינו: מדבקות וטושים צבעוניים עבים.
- בקשו מכל תלמיד לכתוב על מדבקה תכונה/אפיון/מידה טובה שהכי משמעותית לו, אשר אותה הוא לוקח מהברוש/מהמשורר/מהשיר כולו. את המדבקה הוא ידביק לחולצתו.
(לדוגמא: מהברוש- נחישות, מהמשורר-כנות, מהשיר-אופטימיות).
- בקשו מהתלמידים להסתובב בכיתה לצלילי השיר. בהפסקת המנגינה יבחר כל תלמיד בן-זוג ויקיים עמו שיחה על התכונה שבחר ושמצוינת במדבקה (מדוע בחר בתכונה זו? מתי תכונה זו חסרה לו? מה יתאפשר כאשר יאמץ את התכונה זו?).
- לסיכום - קיימו דיון בכיתה על חכמת הלמידה מהטבע הסובב אותנו.