דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

שיר זה מזמן שיח אודות האווירה המיוחדת השוררת בארץ ביום שישי בזמן כניסת השבת ועל המתנות הקטנות-גדולות ששעות אלה טומנות בחובן עבורנו

עבודת הכנה לשיר

1. ספרו לתלמידים שהשיר מתאר את יום השישי ואת קבלת השבת. בקשו מהם לחשוב על מאפיינים הקיימים בביתם ביום שישי, לקראת שבת, ולרשום אותם במחברותיהם.

2. בקשו מהתלמידים להסתדר במעגל כאשר תלמיד אחד, יישאר ללא כיסא, והוא עומד במרכזו. בקשו מהתלמיד להכריז הכרזה הנוגעת לנושא השיר כגון: "אני __________ ואני מזמין את כל הילדים אשר אוהבים את ריח תבשילי השבת". התלמידים העונים להגדרה יקומו וימצאו בזריזות מקום שהתפנה. התלמיד האחרון שלא מצא כיסא יכריז הכרזה נוספת כגון: "אני ______________ ואני מזמין את כל הילדים שאוהבים ללכת לבית הכנסת ביום שישי בערב" או "אני _____________ ואני מזמין את כל מי שנפגש עם משפחתו המורחבת בשבת." וכן הלאה.

3. לאחר שכל תלמידי הכיתה היו שותפים למשחק קיימו דיון:

  • מה אתם אוהבים באווירת יום השישי?
  • האם יש דברים המשותפים לתלמידים רבים?
  • מה דומה? מה שונה?
  • מה למדתם על חבריכם באמצעות המשחק?

 

עיון בשיר

שאלו את התלמידים:

1. כיצד מתאר המשורר (נעם חורב) את המיוחד ביום השישי?

  • ספרו על המרכיבים המופיעים בשיר מביתכם שלכם: 
  • מראות-
  • קולות וצלילים-
  • ריחות-
  • מנהגים-
  • זיכרונות-
  • אווירה-
  • קשר בין דורי- 
  • האם מאפייני יום השישי המופיעים בשיר, דומים למאפיינים שהעליתם בפעילות ההכנה לשיר? מה דומה? מה שונה?

 

2. "והריח הזה ששורט לי את הלב
    מתגנב מתגנב ופותח דלתות"

  • אלו דלתות נפתחות בפנינו ביום שישי?
  • כיצד משפיעה אווירת קבלת השבת על מחשבותינו? תחושותינו? רגשותינו? צטטו מהשיר והשוו לרגשות, תחושות ומחשבות אישיות שלכם.
  • בקשו מהתלמידים לשתף את חבריהם בדברים שכתבו.

 

3. "מתנות קטנות
    מישהו שלח לי מתנות קטנות
    רסיסים של כוונה
    עיגולים של אמונה"

  • מדוע מתייחס המשורר אל אווירת יום השישי ואל קבלת השבת כ"מתנות קטנות"? 
  • האם אתם מזדהים עם הדימוי הזה? הסבירו.

 

4. "כמו הכוח לקבל את מה שאין, את מה שיש
    מה עוד אפשר כבר לבקש?"

  • מהו הכוח לקבל את מה שיש? ואת מה שאין?
  • מדוע הוא נחשב למתנה?
  • הביאו דוגמאות בהן נדרשתם לקבל את מה שיש ואת מה שאין. באלו כוחות נעזרתם?
  • מה היה קשה יותר, לקבל את מה שיש או את מה שאין?

 

5. קראו את התפילה הבאה (התפילה חוברה על ידי ריינהולד ניבור, כומר פרוטסטנטי אמריקאי ופעיל חברתי במאבק לזכויות אדם):

"אלי, תן בי את השלווה לקבל את הדברים שאין ביכולתי לשנותם,
את האומץ לשנות את אשר ביכולתי
ואת התבונה להבדיל ביניהם"

  • מה מוסיפה התפילה על מילות השיר? האם אתם מזדהים עם תפילה זו? הסבירו דבריכם.
  • חשבו- מדוע דווקא בזמן קבלת השבת אנו מקבלים את המתנה הזו, של הכוח לקבל את מה שאין ואת מה שיש (זמן של סיכומים והתבוננות, מעורר נוסטלגיה וזיכרונות על מה שאין/יש וכד'..)?

 

עבודת סיכום אישית

הציעו לתלמידים לכתוב את רעיונותיהם ומחשבותיהם על דף בצורת מכתב אישי או מספר שורות, לבחירתם (חשוב לומר לתלמידים מראש שלא יתבקשו לשתף את חבריהם בדברים האישיים שיכתבו). 

בקשו מכל תלמיד ותלמיד להתייחס בכתיבתם לנקודות הבאות:

  • כיצד עברה עליו השבת האחרונה?
  • האם השבת הייתה מתנה עבורו? 
  • מה היה רוצה לשמר? מה היה רוצה לשפר? 
  • כיצד הוא יכול להפוך את יום השבת למתנה טובה לחיים? 
  • במה סייע להם הדיון על השיר לקראת השבתות הבאות? 
  • וכד'...
חזרה

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

מצורף נספח 1


בשיר מובאים פנים שונות של השבת המאפשרות לכל תלמיד למצוא את החיבור האישי אל השבת הנהוגה בביתו.  הערכים הבולטים בשיר הם מסורת, משפחתיות והכרת הטוב גם על הדברים המובנים מאליהם. המלחין בחר לשלב בשיר קטע מתוך קידוש ליל שבת "כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאותָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים וְשַׁבַּת קָדְשְׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצון הִנְחַלְתָּנוּ, בָּרוּךְ אַתָּה ה'. מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת" (התוספת המודגשת קיימת בנוסח אשכנז. יש לשים לב לכך שבכיתה יהיו תלמידים שבביתם מקדשים ולא יכירו את הציטוט).    

*חשוב לאפשר לתלמידים שמבחינתם שבת אינה זמן אהוד להרגיש בנוח שלא להתחבר לאווירת השיר. 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳ 

1. קראו עם התלמידים את הבית הראשון

  • בקשו מהתלמידים לשתף באווירת ימי שישי ושבת בביתם. התמקדו בריחות, מאכלים ומנגינות המזוהות אצלם עם השבת.
  • שאלו על המסורות המשפחתיות הקשורות לימים אלו במשפחתם. מי שותפים לה (משפחה גרעינית / מורחבת)? מתי החלה המסורת וכיצד?
  • יצירה – הזמינו את התלמידים לצייר את המנגינה או הריח המלווים את שבת שלהם. מומלץ להסביר לתלמידים על ציור אבסטרקטי כאפשרות לציור אווירה. 

2. מה עוד אפשר כבר לבקש? השיר מתייחס אל דברים מובנים מאליהם - כמו שיר, ריח טוב וישיבה על המרפסת - כמתנות קטנות.

  • האם רק בשבת יש 'מתנות' מסוג זה?  
  • האם רק בשבת אנו מוקירים תודה?
  • בקשו מהתלמידים לצייר דמות המייצגת אותם וסביבה לכתוב את שלושת הדברים החשובים בחייהם. 
  • האם הם רואים בדברים אילו מתנות? האם אילו דברים שאפשר לרכוש, או למכור? 
  • האם הם אומרים תודה על דברים אלו או שהם מובנים מאליהם?

3. כתיבה - הזמינו את הילדים, לכתוב  או לצייר, ברכת תודה לאחד מהדברים שציינו.

 

כיתות ג׳-ד׳

1. 'אדם אדם ושבתו שלו - אולם אחת היא שבתו של עולם' (שלום יוסף שפירא). 

  • בקשו מהתלמידים להסביר את המשפט. 
  • אילו 'שבתות' מוצגות בשיר? האם השבת בביתם דומה או שונה מהתיאורים האלו? באיזה אופן?  
  • בקשו מהתלמידים לשתף במנהג שמייצג את השבת שלהם. האם קיים מנהג שמהווה מסורת משפחתית?  מי השותפים לה? מתי החלה המסורת, וכיצד?
  • עמדו על ההבדלים שבין השבתות שעולות מהשיר. שאלו האם גם הם מכירים שבתות שונות מהישוב בו הם גרים או ממשפחתם? אם כן, שיספרו עליהן.

2. בברכות השחר, הנאמרות על ידי המתפללים מידי בוקר בתפילת שחרית, ישנה ברכה שאומרת כך: "ברוך אתה... שעשה לי כל צרכי". השיר מסתיים במילים: מה עוד אפשר כבר לבקש? 

  • בקשו מהתלמידים לסמן בשיר את המתנות שהשבת מביאה.
  • האם אילו דברים שאנחנו רוצים או דברים שאנחנו צריכים? עמדו על ההבדלים בניהם?
  • שאלו - האם הם רואים בשבת מתנה? מדוע? 
  • בקשו מהתלמידים לשתף במתנות השבת במשפחתם. 
  • האם מתנות השבת הם חלק מ'כל צרכי'? באיזה מובן ?    
  • האם אנחנו מוקירים תודה רק בשבת? 

 

כיתות ה׳-ו׳

1. קראו את האגדה בנספח ואת הקידוש המופיע בשיר. 

  • מי מקדש את השבת בקידוש ומי באגדה?  
  • אילו דברים או ערכים חשובים בחייכם? מה הופך אותם למשמעותיים עבורכם?
  • האם אתם רואים בשבת שלכם יום מיוחד? מדוע? אילו מנהגי שבת בביתכם הם מנהגים ייחודיים ומיוחדים ("קדושים") בעינכם ומה הופך אותם לכאלו?  [ערכים / מסורת]

*כאן חשוב להעלות את הצדדים השונים של השבת – ערכי המשפחה, יום מנוחה סוציאלי, חיבור לטבע, מסורות ועוד.

2. לימוד בחברותא

אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמֹשֶׁה: מַתָּנָה טוֹבָה יֵשׁ לִי בְּבֵית גְּנָזַי [אוצרותיי] וְשַׁבַּת שְׁמָהּ, אֲנִי מְבַקֵּשׁ לִיתְנָה לְיִשְׂרָאֵל, לְךָ וְהוֹדִיעָם (שבת, דף י', ע"ב)

  • כיצד מתקשר המדרש התלמודי אל השיר?
  • האם תיאורי השבת המופיעים בשיר הם מתנות? האם חשבתם פעם על השבת שלכם כעל מתנה?
  • היזכרו בפרטי השבת בביתכם, גם המובנים מאליהם. האם ואילו מתנות מביאה השבת שלכם? 
  • מה עוד הייתם מבקשים לשבת המשפחתית שלכם?

3. כתיבה אישית: 

כתבו מכתב תודה למשפחתכם על אחת מאוצרות השבת בביתכם או חשבו על מנהג חדש שתעניקו למשפחתכם כמתנה.

 

לסיכום:

  • הכרנו את השבתות השונות ואת מנהגי השבת הייחודים בבתי התלמידים. 
  • למדנו להכיר תודה על דברים שנראים לעיתים מובנים מאליהם.
  • ביררנו האם יש דברים מיוחדים וחשובים בחיינו ומהם.

סימנייה