דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על רצונות ותקוות, על יכולתו של האדם להאמין בעצמו, להגשים את חלומותיו, ולמצוא אהבה ראויה וטובה עבורו

 

עבודת בקבוצות

(במקרים בהם לא צוין אחרת הפעילות מתאימה לכל הכיתות)

בשיר 4 בתים. קראו יחד עם התלמידים את השיר, ובקשו מהם לשתף במליאה או זה את זה בקבוצות קטנות.

1. "יום אחד אולי אפרוש כנפיים, יום אחד תראה שלא אפחד. 
     יום אחד אולי אפרוש כנפיים, וזה יהיה כל כך נחמד".

כיתות א׳-ב׳ 

  • מה יכולה הציפור שבשמיים לעשות שאנחנו, בני האדם, לא יכולים?
  • האם אדם יכול באמת לפרוש כנפיים כמו ציפור? למה מתכוונים בשיר במשפט זה? 
  • מה הייתם רוצים שגם לכם יקרה יום אחד? על איזה פחד תרצו להתגבר?
  • מה תוכלו לעשות כדי להתגבר עליו?

כיתות ג׳-ו׳

  • למה מתכוונת המשוררת ב"אפרוש כנפיים"? מה מרגיש מי ש"פורש כנפיים"? מדוע זה נחמד לדעתה?
  • האם ישנם מצבי חיים המהווים עבורכם מקור לפחד? שתפו.
  • ספרו על פחד שהצלחתם להתגבר עליו.
  • ספרו על משהו/ תחום שאתם עדיין חוששים ממנו/ בגינו. 

 

2. "יהיה לי היה מה שליבי מבשר לי. 
     עוד יהיה לי, יהיה לי קצת ממה שחסר לי".

  • מהם הדברים שיש לכם היום בחייכם ושאתם שמחים בהם וגאים בהם? 
  • מה חסר לכם, והייתם רוצים שיהיה לכם? (למורה: כדאי לכוון את התלמידים להתייחס בשאלה זו להיבטים הערכיים/ רגשיים בחייהם, ולא לחומריים).
  • הציגו את הדברים אותם אתם אוהבים/ גאים בהם בחייכם באופן יצירתי. 

ניתן להציג בכתיבה, ציור, הדבקה, מצגת.. (למורה: אפשר להציע לתלמידים להציג את הדברים אותם הם אוהבים באמצעות קולאז'. לצורך כך כדאי להיערך מראש עם חומרים כגון דפי ציור, מגוון גזרי נייר/ עיתונים, דבק, מספריים). 

 

3. "עוד יהיה לי, יהיה מה שאני מחפשת.
    עוד יהיה לי, תהיה לי אהבה לא הורסת.
    למה לא, תגיד לי למה לא? 
    בשבילי וגם בשבילו". 

כיתות ד׳-ו׳

  • מהי אהבה בעיניכם?
  • למה מתכוונת הכותבת בביטוי "אהבה הורסת"?  איזו אהבה מקווה הכותבת בשיר למצוא עבור עצמה? מה הייתם מייעצים לה לעשות?

 

4. "עוד יהיה לי, יהיה לי המרחק שחציתי.
     עוד יהיה לי,
יהיה לי דווקא מה שרציתי". 

הכותבת מתבוננת באופן חיובי על הדרך שעשתה עד כה, ומבקשת להשיג בעתיד את הדברים שהיא רוצה.

כיתות א׳-ב׳

  • מה הצלחתם לשפר מתחילת השנה? במה התקדמתם? כתבו  כישורים ששיפרתם מתחילת השנה. (למורה: כישורי קריאה, כתיבה, משחק, חברות, ריצה, ציור, המתנה וסבלנות, הבעה עצמית, שליטה בכעסים, סדר וארגון...)
  • מה אתם מאחלים לעצמכם להמשך השנה? כתבו לעצמכם  איחולים/ כישורים שתרצו לשפר עד סוף שנת הלימודים.

כיתות ג׳-ו׳

  • התבוננו גם אתם על התהליך שעברתם מתחילת השנה ושתפו: במה שיפרתם את היכולות? במה הצלחתם? מה השגתם עד כה? על מה הצלחתם להתגבר? מה למדתם על עצמכם עד כה כתלמידים או חברים? 
  • כתבו  כישורים אותם שיפרתם מתחילת השנה בתחום הלימודי, חברתי, התנהגותי (בבית או בבית הספר) שתפו את חברי הקבוצה במה שכתבתם. 
  • מה תרצו לעצמכם להמשך? מה עוד תבקשו שיקרה לכם ועדיין לא קרה? כתבו  מיומנויות שתרצו לשפר עד סוף השנה בכל אחד מהתחומים- הלימודי, החברתי וההתנהגותי, ושתפו את חבריכם בקבוצה.
חזרה

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

מצורפים: נספח 1 [מצגת], נספח 2

השיר עוסק בהעצמה אישית, במאווים שהאדם מבקש לקדם לעצמו ובכבלים המונעים זאת ממנו. האם כל מה שאנחנו רוצים צריך להשיג? מה מקומה של הצניעות והשמחה במה שיש, בחברה שלנו? האם גישה זו מונעת את ההתפתחות האישית? ומרגע שנפרוש כנפיים? האם השמיים הם הגבול? מה עשוי למנוע מאתנו להתקדם?

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

אני רוצה גם...

אוריינות:

השיר נקרא 'עוד יהיה לי'.

  • בקשו מהתלמידים לערוך רשימה של חמישה דברים שהם היו רוצים לכתוב תחת הכותרת הזו. (מומלץ  לבצע את המשימה הזו לפני ההכרות עם השיר עצמו.)
  • בקשו מהתלמידים לסמן את הדברים שמופעים בשיר תחת הכותרת 'עוד יהיה לי'
  • ערכו השוואה בין שתי הרשימות: הדברים המופיעים בשיר והדברים שהילדים כתבו.

ערך במבחן:

1. הקשיבו יחד לשיר רוצה ורוצה, מתוך הדיסק 'ענן על מקל', מילים רינת הופר.

  • שוחחו עם התלמידים איזה סוג של דברים רוצה דינה. האם כשהיא מקבלת את מבוקשה היא מרוצה?
  • שאלו: האם דינה והזמרת בשיר רוצות דברים דומים? נמקו.

2. מסכת אבות המופיעה במשנה, היא מסכת המציגה דברי חכמה ועצות של חז"ל. החכם בן זומא אומר (בפרק ד' משנה א]אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקו.)

  • נסחו עם התלמידים את המשפט במילים שלהם.
  • חשבו האם בן זומא היה מתנגד לשיר 'עוד יהיה לי'?
  • האם יש הבדל בין שאיפות לרצונות? 
  • מה יקרה אם לא נרצה דבר ורק נשמח בעולם שלנו כפי שהוא? האם לכך מתכוון בן זומא?

 

כיתות ג׳-ד׳

אפרוש כנפים? 

אוריינות:

1. בשיר מופיע הדימוי, 'אפרוש כנפיים'. מה הוא מתאר? במסכת אבות בחר רבי יהודה בן תימא להשתמש בדימויים "הוי עז כנמר, וקל כנשר, ורץ כצבי, וגיבור כארי" חשבו על דימויים שונים מעולם הטבע.

  • שוחחו עם התלמידים על השימוש בדימויים, מה הם מאפשרים?  
  • חשבו על דימויים נוספים סביב תעופה וכנפיים.

2. קראו עם התלמידים את הציטוטים הבאים: 

אַתֶּם רְאִיתֶם, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לְמִצְרָיִם; וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל-כַּנְפֵי נְשָׁרִים, וָאָבִא אֶתְכֶם אֵלָי. [שמות, י"ט, ד]'
צר היה כל כך הייתי אז מוכרח לפרוש כנפים ולעוף (יענק'לה רוטבליט)
הכניסני תחת כנפך והיי לי אם ואחות (ח.נ. ביאליק)
כְּנֶשֶׁר יָעִיר קִנּוֹ עַל-גּוֹזָלָיו יְרַחֵף יִפְרֹשׂ כְּנָפָיו יִקָּחֵהוּ יִשָּׂאֵהוּ עַל-אֶבְרָתוֹ (דברים ל"ב י"א)

מילון: 
קינו– הקן שלו
יקחהו / ישאהו–יקח / ישא אותו
אברתו – כנפו

  • חשבו, מהו הדימוי שבוחר כל דובר לשימוש בכנפיים? 
  • איזה דימוי מתאים לשיר 'עוד יהיה לי'? 
  • התבוננו בתמונות שבמצגת, [נספח 1] נסו להתאים תמונה לציטוטים השונים ולדימוי המופיע בשיר 'אפרוש כנפיים'.  

ערך במבחן:

1. צפו בסרטון "Soar" - by AlyceTzue, האם הוא קשור לשיר? נמקו.

2. הקשיבו לשיר בן אדם, שהולחן על ידי אביגיל עוזיאל -עמר למילותיו של הרב קוק.
'בן אדם עלה למעלה עלה
כי כח עזבך
יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים
אל תכחש בם פן יכחשו בך
דרוש אותם וימצאו לך מיד.'

  • על אילו כנפים כותב הרב קוק? מה תפקידם? 
  • שוחחו עם התלמידים על המסר של השיר. האם הוא דומה לשיר 'עוד יהיה לי' או שונה ממנו?' נמקו. 
  • הכירו לתלמידים את המושג "שרשרת הדורות" ביצירה התרבותית היהודית והישראלית, והדגימו להם מושג זה בעזרת הצגת פער השנים ומציאות חייהם של הרב קוק ורחל שפירא. בקשו מהתלמידים להוסיף את החוליה שלהם לשרשרת: מסר לחיים בדור שלהם, שמשולב בו דימוי של כנפיים. שמתאים למציאות חייהם בתוך שרשרת זו ולשלב בו דימוי של כנפיים.

 

כיתות ה׳-ו׳

תקרת זכוכית

אוריינות:

תקרת זכוכית-  ביטוילמחסום בלתי נראה המונע ממישהו להתקדם ולעלות מעלה.
השמים הם הגבול– ביטוי המרומם ומעודד את האדם להתקדם מעלה בהעדר מחסומים. 

  • נסו להשתמש בביטויים בהקשרים שונים.   

ערך במבחן:

1. לימדו בחברותא את דף הלימוד המצורף העוסק בתקרות זכוכית בנספח 2.ערכו דיון בכיתה:

  • האם התלמידים מזהים בחברה בישראל תקרות זכוכית? [האם לדעתם יכולה להיות לישראל נשיאה למשל?]

הרחיבו את ההסבר על תקרות זכוכית. תארו תקרות שנשברו במאה ה-20  וככול שזכויות האדם והאזרח בעולם מתקדמות[אפשר להזכיר את הנשיא אובמה, מזרחים בישראל בשנות ה50-60 והיום ועוד]. עמדו על הדרך שיש עדין לעשות.לדוגמא תקרת הזכוכית לבעלי מוגבלויות שמוצגת בסרטון של ארגון צהר ללב.

  • קראו את השיר. האם אתם מזהים בו תקרת זכוכית?
  • אם אתם מזהים, נסו לאור הלימוד בחברותות והדיון בכיתה להגדיר איזה סוג של תקרה זו?
  • אם לדעתכם אין בשיר תקרת זכוכית, הסבירו מה לדעתכם מונע מהמשוררת לפרוש כנפיים?

2. התבוננו בסרטון אם יוצאים מגיעים למקומות נפלאים של דר' סוס.

  • חשבו מה ההבדל בגישה של השיר 'עוד יהיה לי' ושל דר' סוס?
  • מה דר' סוס היה מציע למשוררת רחל שפירא?

 

לסיכום:

  • בררנו האם מה שאנחנו רוצים יגרום לנו להיות מאושרים?
  • שוחחנו על הדימויים הרבים וההפוכים של כנפי הציפור.
  • היכרנו את המושג "שרשרת הדורות" בהקשר של יצירה רב דורית.
  • עסקנו במושג תקרת זכוכית ובחשיבות של התגברות על  מחסומים על מנת להגשים חזון.    

סימנייה