דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

חזרה

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

שיר זה מזמן שיח אודות רוח האדם. הרוח והאמונה בצדקת דרכו אשר מפעמות בו, גורמות לו לבטוח בכוחותיו, לגרום לשינוי ולהגשים את חלומותיו

 

עיון בשיר

1. "אני עוד אשנה
     אני אגשים את חלומי"

  • מה גורם לאדם לחלום על שינוי?
  • ממה נובע הצורך האישי לחולל שינוי?
  • במה צריך האדם להאמין כדי לצאת לדרך בה הוא יחולל שינוי ויגשים את חלומו? (אמונה בכוחותיו, אמונה בחלום, אמונה בכוחו להיעזר, אמונה בשותפים לדרך וכד'..).

הנחו את התלמידים:

  • כל תלמיד יכתוב במחברת חלום אישי בתחום בו היה רוצה לחולל שינוי (תחום חברתי, סביבתי, קהילתי וכד' ויתייחס בכתיבתו לשאלות המנחות הבאות..).
  • מדוע אתה חולם על שינוי? מה הייתה רוצה לשנות במצב הנוכחי?
  • איך תרגיש אחרי שיתבצע השינוי?
  • אלו כוחות ותכונות יש לך על מנת להצליח?
  • מה עלולים להיות הקשיים בדרך?
  • כיצד תתגבר עליהם?

 

2. "יהיה מה שיהיה"

  • מה משמעות פתיחת השיר במילים אלה?
  • מה הן מלמדות על המוטיבציה של הדובר להצליח להגשים את חלומו?
  • האם מוכרת לכם חוויה כזו?
  • מתי אנו נחושים בכוונתנו להצליח ויהי מה?

 

3. "נושאי בשורה רעה
    מכות או עוד גזרה
    לא ישנו את מהותי"

  • האם החולם מודע לקשיים שעלולים לעמוד בדרכו?
  • מהם הקשיים שהוא מונה? איך הוא מגיב לקשיים אלה? 
  • מה עוד יכול להוות מכשלה בדרך לשינוי?
  • כיצד אתם מתמודדים עם מכשלות? 

 

4. "אני את והא-ל שלצידי עוד ננצח"

  • את מי לוקח איתו הדובר של השיר לדרך?
  • מה דעתכם על בחירותיו?
  • כיצד משפיע ה"ביחד" על הגשמת החלום? תארו את החשיבות של צרוף שותפים לדרך.
  • את מי תיקחו אתם כשותפים בדרך לחולל שינוי? מדוע?

 

5. "לא בגלל הכוח רק בגלל הרוח הנושבת בגבי
    רק בגלל הרוח, בתוכי, במוחי בנשמתי
    רק בגלל הרוח, בתוכי, בדמי בנשמתי"

רוח- הצד הלא חומרי של האדם, נפש, כוח מניע, חיות (ויקיפדיה).

רוח גבית- גורם מאיץ ומדרבן (מילוג).

מתן תמיכה למישהו או למשהו (אבן ספיר)

  • בזכות מה יגשים הדובר את חלומו?
  • מהי ה"רוח" המפעמת בו?
  • מהי הרוח המפעמת בכם?

 

6. קראו את דבריו של אורי הייטנר (חוקר זמר עברי) על שיר זה:

"זהו שיר על אמונה. הכותב מאמין ביכולת שלו לשנות. להגשים את חלומו. לא בשל כוח פיזי או כלכלי אלא בשל הרוח המפעמת בליבו והיא הדחף של חייו.

הרוח הזו היא העוצמה הרוחנית המאפשרת לאדם לדבוק במטרה ובדרך ולהיות נאמן למהותו..."

שאלו את התלמידים:

  • במה מוסיפים דבריו של אורי הייטנר להבנת המושג "רוח"?
  • מדוע רוח זו היא הגורם החשוב ביותר בדרך לבצע שינוי ולהגשים חלום?
  • האם כל אחד יכול לחולל שינוי?
  • האם מוכרת לכם חוויה בה כוח פנימי גורם לכם לרצון עז לפעול, לשנות, לתקן? שתפו וספרו לחבריכם.

 

7. "את שיש לי להגיד 
    אני עוד אצרח
    אפילו בירח ישמעו"

  • מה אנו מוכנים לעשות כדי לשכנע בצדקת דרכנו?
  • מה מבטאות המילים: "אני עוד אצרח"?
  • "אפילו בירח ישמעו"- הביאו דוגמאות לדברים שכדאי שישמעו אותם "עד הירח".
  • אלו דרכים עומדות בפנינו כדי לחולל את השינוי עליו אנו חולמים?
  • האם ישנן דרכים לא לגיטימיות?

 

8. "מי שיגיד לא כך
    אותו לא אשכח
    יבוא היום אוכיח צדקתי"

  • מה גורם לנו להאמין בצדקת דרכנו?
  • איך מתייחס הדובר בשיר לאנשים האומרים לו שהוא טועה?
  • מדוע לא ישכח את האומרים "לא כך"?
  • האם יש להם תפקיד בדרך? הם מחלישים? מחזקים?
  • איך נרגיש כשנצליח? כשיתחולל השינוי וחלומנו יתגשם?

 

משחק ודיון קבוצתי

מטרה: חשיבה על תחומים בהם תלמידי הכיתה היו רוצים לחולל שינויים ובניה משותפת של הדרך להגשמת החלום.

  • הנחו את התלמידים לעמוד במעגל גדול ולמסור כדור מאחד לשני.
  • המחזיק בכדור יאמר בקול את התחום אותו היה רוצה לשנות (עליו כתב במחברתו בתחילת העיון בשיר) ויזרוק את הכדור לחברו. החבר מכריז גם הוא על התחום החשוב בעיניו וכן הלאה עד שהכדור עובר בין כולם.
  • רשמו על הלוח את התחומים בהם רוצים התלמידים לחולל שינוי.
  • הצביעו על חמשת התחומים ה"בוערים" ביותר.
  • חלקו את התלמידים לחמש קבוצות לפי התחומים שנבחרו.
  • חברו משחק "סולמות וחבלים" ובו תארו את הדרך על היכולות (האישיות והקבוצתיות), ההישגים והקשיים אותם אתם צופים עד להגשמת החלום. 
  • שתפו בתהליך ובתוצר את מליאת הכיתה.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

מצורף נספח 1

רוח האדם אינה ניתנת למדידה לאפיון ולהגדרה, זו הרוח המאפשרת לאדם להתעלות מעל אתגרים וקשיים,
'לצאת מעצמו' לטובת האחר, ליצור, לפתח, ולהמציא מתוך חידוד המחשבה וכוח יצירתי אנושי.
רוח האדם במידה רבה מניעה את העולם האנושי קדימה.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

רוח האדם

אוריינות:

1. סמנו עם התלמידים את כל המקומות שבהם השיר מדבר בגוף ראשון. (אפשר לתווך בשאלה כל המקומות שבהם המילה מתארת 'אותי', או המילה מסתיימת באי') מדוע השיר נכתב בגוף ראשון?
מה הכוונה ב'רוח הנושבת באדם'? מה היא מאפשרת לו, לפי השיר, לעשות?

ערך במבחן:

1. ספרו לתלמידים על משה רבינו:
משה היה כבד פה וכבד לשון (מגמגם).אחרי שברח ממצרים, היה רועה הצאן שליתרו, כהן מדין. באחד הימים נתקל בסנה (שיח) בוער שאינו אוכּל (שאינו נשרף) ומתוכו דיבר אלי ואלוהים והטיל עליו את המשימה להוציא את עם ישראל מעבדות מצרים לחירות. משה מנסה להתחמק מהתפקיד ואחת הסיבות שהוא מעלה היא :וַיֹּאמֶר מֹשֶׁהאֶל-יְהוָה, בִּי אֲדֹנָי לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי... כִּי כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי. (שמות פרק ד' פסוק י')

  • האם לדעתכם גמגום זו סיבה טובה לסרב להנהיג את עם ישראל? מדוע?
  • כיצד, לאור השיר, הייתם ממליצים למשה להתגבר על החשש? 

2. הציגו בפני התלמידים את אחד מסיפורי הספורטאים הפראלימפים (שחקנים בעלי מגבלה פיזית) הנמצאים באתר מנצחים.

  • שוחחו עמם על הספורטאים ושאלו כיצד הם קשורים לשיר 'בגלל הרוח'?

 

כיתות ג׳-ד׳ 

לא בגלל הכוח רק בגלל הרוח – רוח ככוח מניע

אוריינות:

1. מצאו את כל המקומות בהם הרוח נושבת בשיר. 

2. שוחחו עם התלמידים ושאלו – איזו מן רוח היא זו הנושבת בתוכי, במוחי, בנשמתי, בדמי? האם זו אותה רוח הנושבת בגבי? מה תפקידה של הרוח הזו?  

3. עסקו בביטויים השונים של רוח (המופיעים במילון) אילו ביטויים עולים מהשיר? שייכו את הביטוי למשפט מהשיר ונמקו.  

ערך במבחן:

1. קראו עם התלמידים את המשנה ממסכת אבות.
איזהו גיבור הכובש את יצרו, שנאמר (משלי, ט"ז, 32]) "טוב ארך אפים מגבור, ומושל ברוחו מלכד עיר" (אבות פרק ד' משנה א')  למורה: במשנה זו מציעים חכמים הגדרה למושג גיבור, הנסמכת על פסוק תנכ"י מספר משלי. 

  • בקשו מהתלמידים לנסח את המסר של המשנה במילים שלהם.
  • מה הקשר בין דבריו של מחבר ספר משלי והשיר 'בגלל הרוח'?
  • הסבירו את העדיפות שנותנת המשנה לכוח הרוחני על פני הכוח הפיזי. 
  • עמדו על המשמעויות, ההבדלים והחיבורים שבין הביטויים 'עז רוח'  ו'שפל רוח' אל מול 'אפסו כוחותיו' / 'תש כוחו', כוח הזרוע', 'כוח במותניו'.

2. בספר זכריה (המופיע כחלק מספרי הנביאים בתנ"ך) מופיע פסוק זה בהקשר לחזון הגאולה:
לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ, כִּי אִם בְּרוּחִי, אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת (זכריה פרק ד', פסוק ו'). עסקו בפסוק בחברותא או בכיתה:

  • בקשו מהתלמידים לנסח את הפסוק במילים שלהם.
  • לאלוהים ניתנו שמות וכינויים רבים בניהם: מקום, עליון, אב הרחמים. מדוע לדעתכם בפסוק זה הכינוי הנבחר הוא ה' צבאות?
  • האם הפסוק והשיר מחזקים או סותרים זה את זה? נמקו. 

3. הקשיבו לשיר בן אדם, שהולחן על ידי אביגיל עוזיאל-עמר למילותיו של הרב קוק.

בן אדם עלה למעלה עלה
כי כח עזבך
יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים
אל תכחש בם פן יכחשו בך
דרוש אותם וימצאו לך מיד.

  • שאלו את התלמידים האם שיר זה מלמד משהו נוסף למה שנלמד ב 'בגלל הרוח'? נמקו.

 

כיתות ה׳-ו׳

את שיש לי להגיד אני עוד אצרח

אוריינות:

1. קראו עם התלמידים את השיר. בקשו מהם לסמן את כל הפעלים המופיעים בו. איזה סוג פעולות מופיע בשיר? האם יש להן משהו מן המשותף? מה? נסו להרכיב משפטים המתכתבים עם השיר תוך שימוש בפעלים שמצאתם.

ערך במבחן:

1. הציגו בכיתה את הסיטואציות המופיעות בנספח 1 ודונו בהן בכיתה. 

2. קראו את הפסוקים הבאים בעקבות הדיון על הדילמות השונות.

הֲלוֹא פָרֹס לָרָעֵב לַחְמֶךָ, וַעֲנִיִּים מְרוּדִים תָּבִיא בָיִת: 
כִּי-תִרְאֶה עָרֹם וְכִסִּיתוֹ, וּמִבְּשָׂרְךָ לֹא תִתְעַלָּם.
(ישעיהו פרק נ"ח, פסוק ז')

הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ 
(ויקרא, פרק י"ט, פסוק י"ז)

  • אילו שתי דרכי תגובה מופיעות בפסוקים? 
  • האם הן דומות לתגובות שהצעתם לדילמות?
  • האם אתם מוצאים קשר בין הפסוקים והשיר 'בגלל הרוח'?
  • שתפו במקרים בהם רציתם להוכיח את צדקתכם ולא הצלחתם או שתקתם? 

3. בשיר המשורר אומר –'את שיש לי להגיד, אני עוד אצרח אפילו בירח ישמעו!'
שוחחו בכיתה:

  • האם תמיד כדאי להגיד את שיש לכם לומר? 
  • מתי כדאי להבליג? ומתי כדאי לצעוק את האמת שלכם 'עד הירח'?

4. קראו את השיר שתיקה של אביב גפן.

  • מה אומר השיר על שתיקה וצעקה?
  • מה לדעתכם המחיר של השתיקה כפי שמתאר אותה אביב גפן? 
  • ערכו השוואה בין השירים. מה מקומו של הדיבור ומה מקומה של השתיקה בכל שיר.

 

לסיכום

  • עסקנו ברוח האנושית והמשוכות שהאדם יכול לעבור בעזרתה.
  • בררנו את עדיפות הכח שברוח על פני הכח הפיזי.
  • חשבנו על אפשרויות התגובה במקרים של אי צדק ועל מחיר השתיקה. 

סימנייה