דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על משאלות ורצונות בזמן חג ובזמן חול ושגרה, וכמו כן על הזמן החולף, ועל ההזדמנות להתחיל מהתחלה, ולהתחדש לקראת העתיד לבוא

מצורף נספח 1

 

עבודת בקבוצות

בשיר 3 בתים ופזמון. קראו יחד עם התלמידים את השיר, ובקשו מהם לשתף זה את זה בקבוצות קטנות.

1. "עייפות בלתי מוסברת 
     פיק ברכיים לא מובן 
     זו שעה שלא חוזרת 
     לעולם".

 הסבירו לתלמידים את המושג 'פיק בירכיים' ושאלו:

  • האם קרה לכם שהרגשתם כך? מתי אתם חשים עייפים? מתי אתם פוחדים עד כדי "פיק ברכיים"?
  • מה עוזר לכם להתגבר על עייפות או פחד? שתפו בפעולה שעוזרת לכם להתגבר על עייפות, ופעולה שעוזרת לכם להתגבר על פחד. (למורה: דוגמאות לפעולות- שינה, ריצה, הליכה, שיחה, אכילה, בכי)

 

2. "בלבך אתה יודע,
    שמעבר לפינה 
    אהבה חדשה ממתינה". 

  • המשוררת מאמינה, שהפתרון לעייפות, לפחד ולחלוף הזמן היא האהבה.. מה דעתכם על כך? כיצד אהבה יכולה לעזור להתמודד עם מצבים מאתגרים? האם הייתה או יש לכם אהבה חדשה שמסייעת לכם להתגבר על משהו?

 

3. "אחרי החגים יתחדש הכול, יתחדשו וישובו ימי החול" 

יש משהו מרגיע ומשמח בחזרה לשגרה, לפעולות ולעשייה היומיומית שאליה אנו רגילים, לאחר תקופה ארוכה של הפרת השגרה. 

  • מה אתם אוהבים בשגרה שלכם? שתפו את חברי בקבוצה בדברים או פעולות שאתם אוהבים לעשות יום יום. 
  • מה אתם אוהבים לעשות בימים של שבת או חג? שתפו את חבריכם.

 

4. "האוויר, העפר, המטר והאש, גם אתה, גם אתה תתחדש" 

המשוררת מתארת גם את מזג האוויר שלאחר תקופת החגים כמתחדש ומשתנה, וכמוהו גם האדם.

  • מהו מזג האוויר האהוב עליכם? מדוע אתם נהנים ממזג אויר זה? איזו פעילות אהובה עליכם במזג אויר זה?
    (למורה: מומלץ לכתוב על הלוח סוגי מזג אויר, כגון מעונן, שמשי, קריר, חם, שרבי, גשום וסוער, אביבי... אפשר לשאול את התלמידים מהו מזג אויר פנימי- תחושה או הרגשה פנימית- ועם איזה מזג אויר הגיעו היום לכיתה? האם מזג האוויר הפנימי, בדומה או בשונה מהחיצוני, יכול להשתנות במהלך היום? מה יכול לסייע לו או לגרום לו להשתנות?)
  • במה הייתם רוצים אתם להתחדש? שתפו ביכולת, כישרון או תחביב שהייתם רוצים לפתח ולהתחדש בהם.

 

5. "בגנך פורחים לפתע 
    בערבוביה גמורה, 
    עץ החלומות ועץ הדעת 
    טוב ורע".

  • כיצד נראה עץ החלומות שלכם? מה צומח בו? מהם פירותיו? תארו במילים או בציור וצבע.

(למורה: כדאי להציע לתלמידים לצייר את עץ החלומות שלהם ולהציגו בקבוצה או במליאה. כדאי להנחות את התלמידים לחשוב ולתכנן את עץ החלומות שלהם, ולחשוב על הדרך להציגו בפני חבריהם לקבוצה/ לכיתה. מומלץ לערוך בתום הפעילות תערוכת יצירות אשר תיקרא "יער החלומות שלנו". )

  • ספרו על מקרה בו עשיתם משהו טוב, למענכם או למען אחרים. כיצד הרגשתם בעת המעשה הטוב? 
  • ספרו על מקרה בו טעיתם ועשיתם משהו שפגע בכם או באחרים. מה עזר לכם לתקן את טעותכם? מה יכול לדעתכם לעזור לילדים להבחין בין טוב לרע, בין מותר לאסור? 

 

6. "במסע שלא נגמר 
    בין שדות הצל ושדות האור, 
    יש נתיב שלא עברת 
    ושתעבור". 

  • מהם הדברים שעדיין לא עברתם או התנסיתם בהם, ותרצו להתנסות בהם בשנה הקרובה?  שתפו במשהו חדש שתרצו להתנסות בו לבד, ומשהו שתרצו להתנסות בו יחד עם חברים. 

(למורה: יש לכוון את התלמידים לחשיבה על פעולות והתנסויות חיוביות בלבד, המקדמות ומפתחות את יכולותיו ורווחתו הנפשית של הילד). 

 

7. "שעון החול, שעון חייך, מאותת לך עכשיו "

המשוררת מתארת את הזמן החולף כשעון חול, אשר מאותת לנו לחזור לשגרה ולהגשים את רצונותינו.

  • אילו יכולתם לומר משהו לשעון, מה הייתם אומרים לו? מה הייתם מבקשים ממנו?
  • מהם הדברים החשובים לכם אשר תירצו להספיק לעשות השנה?  

 

לסיכום: 

(למורה: פעילות זו דורשת 10 דקות של עבודה אישית, ו15 דקות לשיתוף בקבוצה הקטנה)  

השיר "התחדשות" מתייחס לאופן בו חיי מעגלי השגרה והחול משתלבים, חיוניים, ומסייעים לאדם לחיות חיים מיטביים ומתחדשים.

הטבלה שלפניכם מרכזת את תמונת השבוע של התלמידים. בקשו מהם לחשוב על 10 פעילויות שהם עושים במהלך השבוע, ולהוסיף אותן לעמודת "הפעילות". לאחר מכן בקשו מהם לסמן האם הם צריכים לעשות את הפעילות והאם הם אוהבים לעשות אותה (יש אפשרות לסימון חיובי בשתי העמודות) ולאחר מכן למלא את המשך השורה.

לסיום כדאי להתייחס במליאה לשאלות:

  • כיצד פעילות זו קשורה לשיר "התחדשות"? 
  • כיצד היא יכולה לסייע לכם בחיי היום יום?- הכרות עם אופי ההתנהלות שלי בפעילויות השגרה המתחדשת אחרי תקופות חג וחופשה, מה ארצה לשנות בשגרה שלי ומה ארצה לשמר, תכנון וניהול זמן...)
חזרה

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות

מצורף נספח 1

השיר עוסק בחזרה לשגרת ימי החול לאחר תקופת חגי תשרי. לכן רצוי לעסוק בו בתקופה זו בלוח השנה.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'

אוריינות:

1. השמיעו לתלמידים את השיר.

2. בקשו מן התלמידים לסמן בשיר בצבעים שונים את המילים המביעות רגשות טובים, ומילים המביעות רגשות קשים. 

3. רשמו על הלוח או הדגישו את הביטויים הבאים: התחדשות, פיק ברכיים, מעבר לפינה, אחרי החגים, עץ החלומות, הפטיש, הסולם, המעדר. וודאו שהם מבינים את משמעות הביטויים.

ערך במבחן: תחל שנה וברכותיה – הגשמת חלומות באמצעות מעשים. 

1. שוחחו עם התלמידים:

  • אילו חגים הסתיימו, ומה מתחיל עכשיו?
  • "אחרי החגים" חוזרים לבית הספר. האם גם אתם מרגישים "פיק ברכיים" לקראת מה שמחכה לכם כעת? ממה אתם חוששים?
  • אולי מעבר לפינה מחכה לכם הפתעה. אילו הפתעות אתם מאחלים לעצמכם בשנה המתחילה עכשיו?
  • מה יעזור לכם להגשים את החלום שלכם?

2. כתבו על הלוח: "תחל שנה וברכותיה". חלקו את התלמידים לזוגות. בקשו מבני הזוג לספר זה לזה אילו חלומות צומחים ב"עץ החלומות" שלהם ולאחר מכן לכתוב או לצייר לבן/ת זוגו כרטיס ברכה לשנה החדשה, שמתייחסת לחלומות שביטאו חבריהם. אפשר להוסיף בברכה גם את ה"כלים" שיעזרו להגשים את החלום. 

3. סכמו עם התלמידים: בכל שנה חדשה אפשר לחלום חלום חדש ולפעול להגשמתו.

 

כיתות ג'-ד'

בין קודש לחול   

אוריינות וערך במבחן:

1. כתבו על הלוח: "המבדיל בין קודש לחול".

2. שאלו את התלמידים איך עברה עליהם תקופת חגי תשרי. כתבו בעמודה אחת, תחת המילה "קודש" את פעילויות החג, כגון: בילויים משפחתיים, נסיעות וביקורים, נופש, מנוחה, סעודות חג, ביקור בבית הכנסת, ישיבה בסוכה וכו'. המשיכו בשיחה ושאלו אותם איך הם מרגישים כעת, עם החזרה ללימודים, ומה לדעתם מצפה להם כעת. כתבו את תשובותיהם בעמודה שניה. תחת המילה "חול". הפנו את תשומת לב התלמידים לתפקידם של ימי החול – פעילות ויצירה.

3. ספרו לתלמידים את האגדה על "הלל ושמאי עושים קניות לשבת." (נספח 1)

4. שאלו: עם מי אתם מזדהים יותר? עם שמאי – המעדיף את השבת והחגים? או עם הלל – האוהב את ימי השגרה? בקשו מהם לנמק את עמדתם.

5. לסיכום: בקשו מהתלמידים לצייר את "שעון החיים" שלהם (אפשר כעיגול זמן מחולק לפלחים כמו שעון, ואפשר בכל צורה אחרת) ולחלק אותו לזמן של קודש – חגים ושבתות, וחלק של חול. בכל אחד מן החלקים ימלאו את הפעילויות שמתאימות מתוך חוויותיהם ומתוך השיר. 

 

כיתות ה'-ו'

חכמה ומעשה

אוריינות וערך במבחן: 

1. השמיעו את השיר ושוחחו עם התלמידים על החזרה לשגרת החיים שלאחר החגים (אפשר להיעזר בשאלות הפתיחה בפעילויות לשכבות א – ד לעיל)

2. התעכבו על השורות: "בגנך פורחים לפתע בערבוביה גמורה עץ החלומות ועץ הדעת טוב ורע" ושאלו:

  • מה מסמלים הגן והעצים בשיר? (למורה: המטאפורה של הגן והעצים מסמלת את מגוון האפשרויות העומד בפנינו ושביכולתנו לממש.)
  • מהיכן לקוח הביטוי: "עץ הדעת טוב ורע"? (הפנו את התלמידים לבראשית ב"ט.) 
  • מה קרה לאדם וחווה לאחר שאכלו מעץ הדעת? (בראשית ג"ז פקיחת העיניים מבטאת את ההבנה וההבחנה בין טוב ורע.) 
  • מה היא המשמעות הייחודית של כל אחד מהעצים? (למורה: עץ החלומות מסמל את השאיפות האישיות. עץ הדעת – את החכמה, השכלה והידע, שבאמצעותם ניתן להבחין בין טוב ורע.)
  • מה לדעתכם עלינו לעשות עם ה"ערבוביה הגמורה" בעצי הגן שלנו? ואיך נוכל לעשות זאת? (למורה: על פי השיר, נוכל לממש את החלומות שלנו באמצעות ידע, חכמה ובאמצעותם לבחור בעשיית הטוב.)

3. כתבו על הלוח: כָּל שֶׁחָכְמָתוֹ מְרֻבָּה מִמַּעֲשָׂיו, לְמָה הוּא דּוֹמֶה? לְאִילָן שֶׁעֲנָפָיו מְרֻבִּין וְשָׁרָשָׁיו מֻעָטִין, וְהָרוּחַ בָּאָה וְעוֹקַרְתּוֹ וְהוֹפְכְתוֹ עַל פָּנָיו (משנה, אבות ג', י"ז) ושאלו:

  • למה נמשל האדם במשנה? למה נמשלת החכמה? ולמה נמשלים המעשים?
  • על פי המשנה האם הידע והחכמה מספיקים?
  • מהו התנאי לערכה של החכמה?
  • מה קורה לאדם שחכמתו מרובה ממעשיו?
  • השיר מזמין אותנו: "הסתכל על כליך שהשארת בחצר הפטיש, הסולם, המעדר ". איך לדעתכם מתקשרת השורה הזו לרעיון של המשנה על חשיבותם של המעשים בחיינו?
  • כיצד על פי השיר והמשנה אנחנו יכולים לממש את חלומותינו ואת החכמה שלנו?

4. הזמינו את התלמידים לכתוב או לצייר מה הם הגן, העצים, השורשים והענפים, והכלים שבחצר שלהם לקראת השנה החדשה.

 

לסיכום:

  • עסקנו במעבר מימי החג אל ימי השיגרה, וביתרונותיה של כל אחת מתקופות אלו. 
  • הרחבנו בנושא זה בעזרת האגדה על הלל ושמאי.
  • עסקנו באחריות שלנו להגשים את חלומותינו באמצעות מעשינו.
  • למדנו על מקור הביטוי "עץ הדעת טוב ורע", על ערך החכמה המתגשמת במעשים ועל הבחירה בטוב.

סימנייה