הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על רצונות ותקוות, על יכולתו של האדם להאמין בעצמו, להגשים את חלומותיו, ולמצוא אהבה ראויה וטובה עבורו
עבודת בקבוצות
(במקרים בהם לא צוין אחרת הפעילות מתאימה לכל הכיתות)
בשיר 4 בתים. קראו יחד עם התלמידים את השיר, ובקשו מהם לשתף במליאה או זה את זה בקבוצות קטנות.
1. "יום אחד אולי אפרוש כנפיים, יום אחד תראה שלא אפחד.
יום אחד אולי אפרוש כנפיים, וזה יהיה כל כך נחמד".
כיתות א׳-ב׳
- מה יכולה הציפור שבשמיים לעשות שאנחנו, בני האדם, לא יכולים?
- האם אדם יכול באמת לפרוש כנפיים כמו ציפור? למה מתכוונים בשיר במשפט זה?
- מה הייתם רוצים שגם לכם יקרה יום אחד? על איזה פחד תרצו להתגבר?
- מה תוכלו לעשות כדי להתגבר עליו?
כיתות ג׳-ו׳
- למה מתכוונת המשוררת ב"אפרוש כנפיים"? מה מרגיש מי ש"פורש כנפיים"? מדוע זה נחמד לדעתה?
- האם ישנם מצבי חיים המהווים עבורכם מקור לפחד? שתפו.
- ספרו על פחד שהצלחתם להתגבר עליו.
- ספרו על משהו/ תחום שאתם עדיין חוששים ממנו/ בגינו.
2. "יהיה לי ,יהיה מה שליבי מבשר לי.
עוד יהיה לי, יהיה לי קצת ממה שחסר לי".
- מהם הדברים שיש לכם היום בחייכם ושאתם שמחים בהם וגאים בהם?
- מה חסר לכם, והייתם רוצים שיהיה לכם? (למורה: כדאי לכוון את התלמידים להתייחס בשאלה זו להיבטים הערכיים/ רגשיים בחייהם, ולא לחומריים).
- הציגו את הדברים אותם אתם אוהבים/ גאים בהם בחייכם באופן יצירתי.
ניתן להציג בכתיבה, ציור, הדבקה, מצגת.. (למורה: אפשר להציע לתלמידים להציג את הדברים אותם הם אוהבים באמצעות קולאז'. לצורך כך כדאי להיערך מראש עם חומרים כגון דפי ציור, מגוון גזרי נייר/ עיתונים, דבק, מספריים).
3. "עוד יהיה לי, יהיה מה שאני מחפשת.
עוד יהיה לי, תהיה לי אהבה לא הורסת.
למה לא, תגיד לי למה לא?
בשבילי וגם בשבילו".
כיתות ד׳-ו׳
- מהי אהבה בעיניכם?
- למה מתכוונת הכותבת בביטוי "אהבה הורסת"? איזו אהבה מקווה הכותבת בשיר למצוא עבור עצמה? מה הייתם מייעצים לה לעשות?
4. "עוד יהיה לי, יהיה לי המרחק שחציתי.
עוד יהיה לי, יהיה לי דווקא מה שרציתי".
הכותבת מתבוננת באופן חיובי על הדרך שעשתה עד כה, ומבקשת להשיג בעתיד את הדברים שהיא רוצה.
כיתות א׳-ב׳
- מה הצלחתם לשפר מתחילת השנה? במה התקדמתם? כתבו כישורים ששיפרתם מתחילת השנה. (למורה: כישורי קריאה, כתיבה, משחק, חברות, ריצה, ציור, המתנה וסבלנות, הבעה עצמית, שליטה בכעסים, סדר וארגון...)
- מה אתם מאחלים לעצמכם להמשך השנה? כתבו לעצמכם איחולים/ כישורים שתרצו לשפר עד סוף שנת הלימודים.
כיתות ג׳-ו׳
- התבוננו גם אתם על התהליך שעברתם מתחילת השנה ושתפו: במה שיפרתם את היכולות? במה הצלחתם? מה השגתם עד כה? על מה הצלחתם להתגבר? מה למדתם על עצמכם עד כה כתלמידים או חברים?
- כתבו כישורים אותם שיפרתם מתחילת השנה בתחום הלימודי, חברתי, התנהגותי (בבית או בבית הספר) שתפו את חברי הקבוצה במה שכתבתם.
- מה תרצו לעצמכם להמשך? מה עוד תבקשו שיקרה לכם ועדיין לא קרה? כתבו מיומנויות שתרצו לשפר עד סוף השנה בכל אחד מהתחומים- הלימודי, החברתי וההתנהגותי, ושתפו את חבריכם בקבוצה.