דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

זרקור מוזיקלי

מצורף נספח 1

בשנת 1963 קיבל המלחין משה וילנסקי בקשה להגיש שיר לפסטיבל זמר בין-לאומי שנערך בפולין. וילנסקי הציע את "סתיו" והשיר, בביצועה של אסתר עופרים, זכה במקום השני בפסטיבל וכן בפרס ראשון בתחום התזמור. וילנסקי הפליא לצייר בצלילים ובמגוון כלי התזמורת את אווירת הסתיו. הלחן, במשקל שש שמיניות ובמנגינה לירית, יוצר אווירה נוגה וממחיש כיצד מזג האוויר משתקף בהלך רוחו של האדם.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א׳-ב׳

1. הקרינו תמונות של עונות השנה השמיעו את פתיחת השיר בלבד ושאלו: איזו תמונה מתארת המוזיקה לדעתכם? 

2. בקשו מהתלמידים להאזין לשיר ולמצוא בו מילים המאפיינות את הסתיו. שאלו: אילו ממאפייני הסתיו  אפשר לשמוע בפתיחת השיר?

3. הציעו מספר כלי הקשה והזמינו תלמידים לחקות באמצעותם קולות רוח, גשם ועלי שלכת. (למורה: אפשר להתחיל בקולות גוף ולאחר מכן להציע כלים).

4. בקשו מהתלמידים לשלב "קולות סתיו" משלהם בפתיחת השיר וכן במקומות שבהם מוזכרים מאפייני הסתיו. כמו כן, למדו את הסימן "סתיו" בשפת הסימנים והשתמשו בו להמחשת המילה ""סתיו" בפזמון תוך כדי האזנה לשיר. 

5. שירו את שתי המנגינות השונות של הפזמון "סתיו, סתיו, סתיו".

ציירו על הלוח שני גרפים: 

בקשו מהתלמידים לציין מהו הגרף המתאים לכל אחת מן המנגינות, וחזרו עליהן בשירה.

6. תרגלו את שתי המנגינות בסולפז' ובשיטת "היד המזמרת".

(למורה: המנגינות  לפי הביצוע של אסתר עופרים, כמתואר בנספח.)

7. הזמינו מספר תלמידים  ללוות את הפזמון בשתי המנגינות בעזרת מטלופונים. בקשו משאר התלמידים לסמן בעזרת "היד המזמרת" את התווים כשהם שרים את השיר. 

8. העשרה: 

 

כיתות ג׳-ד׳

1. הציגו לתלמידים את תווי המוטיבים בנספח ושירו אותם בסולפז'. (למורה: התווים בהתאמה לביצוע של אסתר עופרים).

2. האזינו לשיר ובקשו מהתלמידים לזהות בהצבעה את המוטיבים שנלמדו ( אצבע אחת למוטיב 1, שתי אצבעות למוטיב 2) ולגלות מהן המילים המושרות בהם.

3. שירו את השיר בקולכם ובקשו מהתלמידים לענות בשירת הפזמון (המוטיב) במנגינה המתאימה לכל בית. האזינו שוב והציעו לתלמידים ללוות את הפזמון בנגינה במטלופון/ חלילית (למורה: הבית האחרון במודולציה).

4. בקשו מהתלמידים למצוא בשיר משפטים שאפשר לתאר ולהמחיש באמצעות מוזיקה. הזמינו תלמידים לתארם בכלי הקשה שונים.

5. האזינו לפתיחת השיר ושאלו: כיצד יצר המלחין תמונה של סתיו באמצעות הצלילים?

6. עבודה בקבוצות: בקשו מהתלמידים ליצור תמונת סתיו באמצעות קולות וכלי הקשה, ולשלב בה גם את המוטיבים המוזיקליים שלמדו לנגן. 

7. העשרה: האזינו לפרק השני מתוך קונצ'רטו "הסתיו" מאת  ויוואלדי (מתוך "עונות השנה"). שאלו: איזו תמונת סתיו מצטיירת בדמיונכם כשאתם שומעים את השיר של וילנסקי לעומת הסתיו ביצירתו של ויוואלדי?

 

כיתות ה׳-ו׳

1. נגנו את מנגינת השיר ללא מילים, ספרו לתלמידים שהשיר מתאר עונה בשנה וגם מצב רוח, שאלו אותם מהי לדעתם העונה ומהו מצב הרוח שהמנגינה מתארת.

2. האזינו לשיר ובקשו מהתלמידים לסמן את השורה החשובה ביותר לטעמם. שירו את השיר בית אחר בית ובדקו עם התלמידים אילו שורות מדגישה המנגינה וכיצד?

(למורה: המנגינה צוברת אנרגיה וגובה בשורות הראשונה והשנייה, ומגיעה לשיא בשורה השלישית).

3. בקשו מהתלמידים לבחור שורה מתוך השיר, ולהציג אותה לכיתה באמצעות קטע תנועה. בקשו מחברי הכיתה לזהות מהי השורה.  השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים לשלב בהאזנה את קטעי התנועה שהכינו.

4. הסבירו לתלמידים מהו תזמור. ספרו לתלמידים כי שיר זה זכה בפרס ראשון על תזמור. האזינו שוב לפתיחת השיר ושאלו את התלמידים מדוע, לדעתם, זכה השיר בפרס? מהי תרומתו המיוחדת של התזמור לשיר זה? 

5. שאלו את התלמידים האם אפשר להבין תוכן גם ללא מילים? באילו "שפות" אחרות אפשר  להביע תוכן? (אפשר להזמין תלמידים שינסו לומר מילה או משפט מתוך השיר בתנועה, ברישום, בציור בצליל... התלמידים האחרים יצטרכו לנחש מהי המילה שהם "אמרו".)

6. העשרה: 

האזינו לשירי סתיו אחרים ושימו לב האם בביצועים קיים תזמור המתאר את הסתיו: סתיו יהודי, עלי שלכת (autumn leaves)

 

מה למדנו?

  • חיקוי קולות מן הטבע באמצעות כלי התזמורת, קולות גוף וכלי הקשה.
  • הבחנה בין מוטיבים שונים בתוך שיר באמצעות גרף, סולפז', תנועה, שירה ונגינה.
  • תיאורי טבע ורגשות באמצעות לחן ותזמור.

סתו - תווים

תווים

תווים

סימנייה