דילוג לתוכן

שיר של יום - בדרכי החיים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

שיר זה מזמן שיח אודות הגשרים עליהם אנו עוברים במהלך חיינו ועל ההתמודדות עם הפחד בצעידה על גשרים אלה

עיון בשיר

1. "כל העולם כולו גשר צר מאד"

  • הסבירו לילדים מהי מטאפורה.
  • אלו מחשבות ורגשות עולים בכם נוכח המושג "גשר"?
  • הביאו דוגמאות לגשרים מטאפוריים עליהם עברתם במהלך חייכם (כגון: גשרים חברתיים, גשרים לימודיים, גשרים לאנשים לא מוכרים או מקומות חדשים, גשרים לתחומי עניין או תחומי עיסוק מעניינים וכד...). תארו אותם.
  • מה הייתה התחושה לפני ההתמודדות ולאחריה (בצדו האחד של הגשר ומה בצדו השני)?
  • בזכות מה הצלחתם לעבור מעל גשרים אלה?
  • האם יש גשרים אשר מעליהם לא עברתם? מהם?
  • האם ניסיתם לעבור מעליהם?
  • מה מנע מכם לעשות זאת?
  • אלו מחשבות, תחושות ורגשות עולים בכם כאשר אתם נזכרים בגשרים אותם חציתם, ובאלו שלא...?

2. "והעיקר לא לפחד כלל"

  • מה הקשר בין הגשר לפחד?
  • כיצד משפיעה העובדה שאנחנו מפחדים, או שלא, על המעבר על גשרי החיים?

3. "לא לפחד כלל"

  • פחד הוא רגש אנושי וטבעי המצוי אצל כל אדם. הייתכן לא לפחד כלל? 
  • אם כן, מה לדעתכם הכוונה במשפט זה?

4. הקריאו לתלמידים את המשפטים משיריהם של נאווה סמל ואביתר בנאי:

קראו את הדברים הבאים:

"תן לשינוי לצמוח, אל תפחד מהפחד
זה רגע לפני, בין לילה ליום
הפחד הוא שער" (אביתר בנאי)

"ואמא שלי אומרת צריך הרבה אומץ כדי לפחד" (נאוה סמל)

  • באלו מובנים הפחד הוא חיובי?
  • אלו שערים הוא עשוי לפתוח בפנינו?
  • מדוע לדעתכם צריך הרבה אומץ כדי לפחד?
  • האם מוכרים לכם מצבים בהם חשתם שהפחד מסייע לכם? תארו חוויות אלה. 

 

עבודה אישית וקבוצתית

"ספר לי קצת על רגעי הפחד, 
קל הרבה יותר לפחד ביחד" (רמי קליינשטיין)

1. ובכל זאת, (למרות צדדיו החיוביים של הפחד) כל אחד מאתנו דואג ומפחד מפעם לפעם. לעיתים הדאגה והפחד מטרידים ומציקים ואנחנו מנסים להתגבר עליהם בדרכים שונות, גם באמצעות שיתוף.

הנחו את התלמידים:

  • כתבו 3 דאגות/פחדים שמטרידים אתכם בימים אלה (ציירו על הלוח "ציר פחד" בסולם 1-10 ובקשו מהתלמידים לבחור דאגה/פחד בדרגה 4-5, זאת כדי שלא תהיה הצפה של פחדים מורכבים וקשים).
  • שבו בזוגות וספרו זה לזה אודות, דאגה או פחד, אחד שלכם, ומה עשיתם, או מה אתם יכולים או מתכוונים לעשות בכדי להתגבר.

2. כנסו את התלמידים לקבוצות (6 תלמידים בקבוצה) ובקשו מהתלמידים לרשום לפניהם את השיטות השונות להתמודדות עם דאגות ופחדים (אסטרטגיות שעשויות לעלות: האזנה לשירים, קריאת ספר, קבלת תפקידים חברתיים, דמיון פתרונות חלופיים, נגינה, הומור, איסוף מידע, תפילה, אמירות מחזקות, חיבוק מאבא או מאמא פעילות גופנית, בילוי עם חבר קרוב שיתוף ההורים, התייעצות עם מדריכים/ מורים וכד'..).

  • לאחר ששמעתם את דברי חבריכם שתפו זה את זה בדרכי ההתמודדות הנוספות שאתם יכולים לאמץ לעצמכם.

 

פעילות יצירתית בקבוצות

כיתות א'-ב':

הכנת בובות דאגה

(ניתן להיעזר בספרו של אנטוני בראון 'לאן הולכות הדאגות בלילות').

בובת דאגה היא בובה קטנה וצבעונית המקובלת בגואטמלה. לפי המסורת ילד שמתקשה להירדם בלילה בשל דאגותיו, יכול לספר לבובה על דאגות אלה ולהניח אותה מתחת לכרית. כך יעסיקו הדאגות את הבובה במקומו, שנתו לא תופרע ובבוקר לא תטריד עוד הבעיה את הילד (ויקיפדיה).

הכינו קיסמים מעץ, צמר גפן סינטטי, גרבי ניילון, חתיכות בד וחוטים. ספרו לילדים על בובות דאגה וצרו עמם בובות כאלה. שוחחו עם התלמידים על צורת התמודדות זו.

 

כיתות ג'-ו':

הכנת חוברת 'ליקוטי עצות' בעבודה קבוצתית (באותן קבוצות בהן עבדו קודם לכן)

הנחו את התלמידים:

  • הכינו חוברת 'ליקוטי עצות'-  עצות יעילות להתמודדות עם דאגות ופחדים.

(ספר "ליקוטי עצות" המקורי הוא ספר שנכתב על ידי תלמידו של רבי נחמן מברסלב ובו עצות מעשיות מתוך ספרו של רבי נחמן מברסלב "ליקוטי מוהר"ן. לכן תהיה מעין "סגירת מעגל" לסיים את העיון בשירו של רבי נחמן עם חוברת הנושאת שם זה).

  • כתבו בחוברת את העצות שעלו בשיח הקבוצתי:
    • ניתן לחלק אותן לקטגוריות שונות על פי בחירתכם (כגון: עצות הקשורות להתמודדות דרך הגוף, עצות הקשורות להתמודדות רגשית, עצות המדברות על התמודדות חברתית וכד') 
    • מומלץ להביע את העצות גם בציור או בקישוט כך שתמשוכנה את העין.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

מצורף נספח 1נספח 2
המילים "גשר צר" ומילים נוספות בטקסט מזמינות אותנו לחפש את הסמליות שבהן ולהרחיב את המשמעות הפשוטה של השיר. הכוח הפרשני הוא מרכזי בתרבות היהודית, הוא מאפשר מגוון קולות ויוצר חיבור אישי בין הקורא לבין הטקסט. 

ביהדות (כמו גם בדתות אחרות) התפיסה היא שישנם שני עולמות, העולם הזה והעולם הבא, לאחר מותו של האדם.  מתוך תפיסה זו, נשאלות שאלות ערכיות, מוסריות ופילוסופיות רבות, על תפקידו ומעשיו של האדם בעולם הזה. בתפיסה אימונית אפשר לשאול, האם הן משפיעות, גם על העולם הבא? האם יש לכוון את מעשינו בעולם הזה לקראת העולם הבא? 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

'גשרים ומגשרים'

אוריינות:

התבוננו עם הילדים במצגת הגשרים בנספח 1 ובסרטונים המופיעים כאן וכאן ותארו אותם יחד.
אוצר מילים: צר-רחב, רעוע-יציב, ארוך-קצר, גבוה-נמוך. חומרים מהם עשוי הגשר. 

  • מעל מה הגשר עובר? על מה הוא מגשר?

ערך במבחן:

1. אחד השירים המפורסמים של הצמד סיימון וגרפונקל, נקרא 'גשר על פני מים סוערים'.  תוכלו לשמוע אותו בתרגום של אלי ביז'אווי ובביצוע של דוד לביא.

אהיה בשבילך כמו גשר
על נהר גועש

  • מיהו הגשר בשיר?
  • באיזה אופן אדם יכול להוות גשר?

2. ספרו לתלמידים על אהרן רודף שלום, מתוך ספר האגדה לילדים

  • מה הקשר בין השיר לסיפורו של אהרן?
  • איזה סוג של 'גשר' אהרן מהווה?
  • חשבו על דרכים בהם אתם יכולים להוות גשר בין אנשים?

3. צפו בסרטון שנים על גשר

  • האם האייל  והדב מפחדים? האם הרקון והארנב מפחדים? 
  • מדוע החיות הגדולות לא מצליחות לעבור את הגשר הצר ואילו החיות הקטנות מצליחות?
  • הציעו לחיות  שיטות נוספות לעבור  את הגשר.

 

כיתות ג׳-ד׳

עיקר וטפל

אוריינות:

1. בחרו באופן אקראי חמישה פריטים בכיתה. ערכו על הלוח רשימה של תיאורים ותכונות של החפץ.
סמנו מתוך הרשימה מהו העיקר ומה הטפל בתיאור החפץ.

2. בקשו מכל ילד לכתוב משפט אחד המתאר אותו, בדגש על העיקר ולא על הטפל. (התלמידים אינם חייבים לשתף)

ערך במבחן:

1. קראו עם התלמידים את הסיפור לאן נעלם הסוס, באתר זושא.

  • תארו בשפתכם את הסיפור.
  • במה עסוק השומר? במה הוא צריך להיות עסוק [מה העיקר ומה הטפל?]
  • נסו לקבוע משפט שיהווה את מוסר ההשכל של הסיפור השתמשו במילה 'עיקר'.

2. בתרבות היהודית עולה לא פעם השאלה מהו העיקר - הלימוד, החשיבה, השכל או המעשה [בהקשר זה קיום מצוות ובתוכן כל מצוות בין אדם לחברו]? היעזרו בנספח 2 כדי ללמוד מספר התייחסויות לנושא.  

 

כיתות ה׳-ו׳

העולם כגשר – העולם כטרקלין

אוריינות:

1. השיר משתמש במטאפורה "גשר" כדי לתאר את העולם בוא אנו חיים. מטאפורה היא סוג של דימוי. היא יוצרת זהות בין שני יסודות, ללא כ' הדימוי. הנה מספר מטאפורות מוכרות:

  • אדם אמיץ/ מגניב / חזק מכונה לעיתים– תותח.
  • ספר עבה נקרא – עב כרס.
  • כשרוצים לשמור על סודיות מזהירים –אוזניים לכותל.
  • אוחז במושכות / בהגה – הוא מי שמוביל את המהלך.
    • מדוע משתמשים במטאפורה? למה היא משמשת?
    • חשבו על מטאפורות נוספות שאתם מכירים.

ערך במבחן:

1. קראו את המקור הבא:

רַבִּי יַעֲקֹב אוֹמֵר, הָעוֹלָם הַזֶּה דּוֹמֶה לַפְּרוֹזְדוֹר בִּפְנֵי הָעוֹלָם הַבָּא.
הַתְקֵן עַצְמְךָ בַפְּרוֹזְדוֹר, כְּדֵי שֶׁתִּכָּנֵס לַטְּרַקְלִין.
[מסכת אבות, פרק ד']

  • מה המטאפורה שרבי יעקב בוחר כדי לתאר את העולם? מה הדימוי מתאר?
  • חשבו מהו העולם בשבילכם. נסו למצוא לו מטאפורה מתאימה. למשל העולם הוא בימה ואנו שחקנים. 

2. בשיר נבחר 'גשר צר מאד' כמטאפורה לעולם, גם שלום חנוך בחר להשתמש באותה מטאפורה בשירו 'גשר צר'. תוכלו לשמוע אותו כאן ולקרוא את המילים כאן
השוו בין הגשרים בשני השירים: 

  • מעל מה עובר כל גשר? מה בצדדיו? 
  • בין מה למה הוא מחבר / מגשר? 
  • מי הם העוברים עליו?
  • מדוע הגשר צר? מה מבקשים המחברים להדגיש דרך הדימוי 'גשר צר מאד'?

3. על מנת לחבר בין אנשים, בני האדם יוצרים 'גשרים' שונים ומגוונים. הנה מספר דוגמאות: 

  • ספורט כגשר בין יהודים וערבים – תוכלו לקרוא  כאן על הפרויקט 'רצים ללא גבולות'.
  • תנועת הנוער 'כנפים של קרמבו', שמהווה גשר בין ילדים עם ובלי צרכים מיוחדים. תוכלו לקרוא עליה כאן.
  • תאטרון 'נע לגעת' מורכב משחקנים חרשים, עיוורים וחרשים-עיוורים והוא מהווה גשר בין הקהל הרואה והשומע לציבור החרשים והעיוורים. טריילר להצגה תוכלו לראות כאן
    • חשבו על רעיונות נוספים שיכולים להוות גשר בין מגזרים, וחברות שונות. האם מישהו מכם פעיל בתנועה דומה? האם הייתם רוצים להשתתף בתוכנית מסוג זה?   
    • מה הקשר בין הגשרים האלו לגשר הצר בשיר שלנו?

 

לסיכום:

  • עסקנו בדרכים שונות לגשר בין אנשים ולעבור גשרים צרים. 
  • בררנו מה תפקידו של הפחד והאם אנחנו מקבלים את עמדת השיר.
  • חשבנו על הדימוי 'גשר צר מאד' ועל דימויים נוספים לעולמנו. 

סימנייה