דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

זרקור מוזיקלי

אילאיל תמיר, בת זוגו של המוזיקאי דני רובס, כתבה את מילות השיר על ספסל ברחוב 

בתל אביב. רובס מצא את המילים בביתו והחליט להלחין אותן, זאת לאחר שגילה שהן משקפות במדויק את הרגשתו לקראת הקלטה של אלבום מוזיקלי חדש, 12 שנים לאחר הוצאת אלבומו הקודם. כך הפך "משהו חדש מתחיל" לשיר הנושא של האלבום ולשיר המוכר לציבור הישראלי, ומושמע באירועים רבים.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א׳-ב׳

1. הכינו מספר תמונות המתארות אירועים בשיר לקראת הפעילות. לדוגמא: מתגלגל ברחובות, יורד במדרגות, תופס בזנב, עומד ומסתכל וכו'... וודאו שישנן תמונות מכל בתי השיר. 

2. הציגו לתלמידים את התמונות ובקשו מהם לבחור תמונה ולתאר אותה במילה או במשפט. 

3. הקריאו את מילות השיר ובקשו מכל תלמיד לעמוד כאשר ישמע משפט המתאים לתמונה שלו. בקשו מכל התלמידים לעמוד בכל פעם שישמעו את המשפט: "משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו".

4. שירו עם התלמידים את המשפט: "משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו".

5. האזינו לשיר וצרו רצף- תמונות על פי סדר השיר: בקשו מכל תלמיד להניח את התמונה שלו במרכז הכיתה בהישמע המשפט המתאים. בנוסף, שירו עם התלמידים את המשפט החוזר בכל פעם שיישמע. 

6. הביטו בתמונות ושאלו את התלמידים אילו פרטים המופיעים בהן ניתנים לתיאור על ידי קולות וצלילים? (למורה, מגוון מילים בשיר שניתן לקשר לצליל: מתגלגל, יורד, אוכל, רעשים, מקצב, מונית (אולי צליל של צופר), חתול, ריח (אולי שאיפה עמוקה)

7. שחקו: בקשו מתלמיד לבחור מילה מן השיר ולתאר אותה בקולו או בכלי נגינה בעוד התלמידים האחרים מתבקשים לזהות את המילה הנבחרת. 

8. הוסיפו את הצלילים כפס קול לשיר (למורה: מומלץ לחזור על הפעילות פעמיים: בהקראת השיר ואחר כך בהשמעתו)

 

כיתות ג׳-ד׳

1. חלקו לתלמידים כרטיסיות עם משפטי השיר. האזינו לשיר ובקשו מהתלמידים להניח את המשפטים על פי סדר הופעתם, תוך כדי ההאזנה.

2. האזינו לשיר, ובקשו מהתלמידים להציע חלוקה של משפטי השיר לפסקאות. בקשו מהם להסביר מדוע החליטו על חלוקה זו.

3. הזמינו מספר תלמידים למשחק. נגנו את אחד ממשפטי השיר- מנגינה בלבד ללא מילים. בקשו מהתלמידים שהזמנתם לעמוד ליד משפט המתאים למנגינה. בררו לכמה משפטים מתאימה המנגינה. (למורה: אם הפעילות קשה ניתן לבצע אותה עם שירת המילים. לתשומת לב: משפטים 1 ו-2 בכל בית הם בעלי מנגינה זהה או דומה עם שינויים קלים וניתן להתייחס לכך על פי רמת התלמידים.)

4. דונו: האם קיימת סימטריה בין מספר המשפטים המילוליים בבית/ פזמון למספר המשפטים המוזיקליים?

5. חלקו שנית את המשפטים לתלמידים ובנוסף חלקו לכל תלמיד כרטיסיה ריקה ובקשו לצייר בה תמונה המתארת את המשפט.

6. שחקו: הניחו על הרצפה את כרטיסיות המשפטים והציורים (למורה: כל התמונות והמשפטים יונחו הפוכים כמו במשחק הזיכרון). על פי סדר הישיבה אפשרו לכל תלמיד להפוך שתי כרטיסיות ולמצוא זוג של משפט ותמונה תואמים.

 

 כיתות ה׳-ו׳

1. הקישו את מקצב המילים "משהו חדש":  


חזרו על מקצב זה מספר פעמים עם התלמידים. 

2. על פי סדר הישיבה, תנו לכל תלמיד מספר מ-1 עד -4 ובקשו מכל תלמיד להקיש את המקצב בתורו: מספרי 1,2,3 יקישו את המקצב בזה אחר זה באותו אופן (למשל: במחיאות), מספר 4 יקיש את המקצב באופן שונה לבחירתו.

3. חזרו על הפעילות תוך האזנה כאשר בתחילת כל משפט יקיש אחד התלמידים את המקצב, על פי אותו סדר ישיבה. בפזמון- עצרו.  

4. שאלו את התלמידים אילו קשרים מצאו בין הפעילות לבין השיר (למורה: המקצב חוזר בתחילת כל משפט, השורה הרביעית בכל בית היא "משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו"- ובהתאם לכך, תלמיד מספר 4 מקיש את המקצב באופן שונה, חדש.)

5. בקשו מהתלמידים לשבת בקבוצות של ארבעה, ולבחור חלק מן השיר (אחד הבתים או הפזמון). בקשו מכל קבוצה להכין המחשה בתנועה או בצליל לבית שבחרה. הקבוצות יציגו את ההמחשות שהכינו והתלמידים האחרים יתבקשו לזהות את הבית הנבחר. 

6. האזינו לשיר בליווי ההמחשות.

 

מספר הצעות להעשרה

  1. לימדו לסמן את השיר בשפת הסימנים
  2. צפו בביצוע לשיר בסגנון "קולולם" ושאלו את התלמידים: איזה ערך מוסף מביא ביצוע של שירת המונים לשיר זה?
  3. ספרו את המידע אודות השיר. צפו בקליפ ודונו כיצד הוא קשור לתכני השיר ולמשמעות שלו בעיני היוצר דני רובס?

 

מה למדנו?

  • המחשת טקסט באמצעות תמונות וצלילים
  • בדיקת הקשר בין המשפטים המילוליים והמשפטים המוזיקליים
  • הקשת מקצב חוזר בהלימה לפונקציה התוכנית שלו בשיר
  • עבודה בקבוצות: המחשת הטקסט בתנועה ובצלילים.
  • הרחבה: התנסות בשירת השיר בשפת הסימנים
  • הרחבה: בחינת הערך המוסף של שירת רבים ("קולולם") לשיר זה
חזרה

משהו חדש מתחיל - תווים

תווים

תוויםתווים

סימנייה