דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

אֲנִי גִּיטָרָה

מילים ולחן: נעמי שמר    אֲנִי גִּיטָרָה   הָרוּחַ מְנַגֵּן עָלַי   בְּחִלּוּפֵי עוֹנוֹת   אֲנִי גִּיטָרָה   מִישֶׁהוּ פּוֹרֵט עָלַי   בְּחִלּוּפֵי הַמַּנְגִּינוֹת.     כְּשֶׁ

חזרה

אני גיטרה - אודות השיר

אודות השיר

באוסף שירים שהוציאה נעמי שמר ב-1995, מופיע לצד שם השיר 'אני גיטרה' בכתב ידה המעוגל – 'לבני אמדורסקי'. שיר זה הוא מתנת פרידה לאמדורסקי ומילות סיכום לקריירה ארוכת שנים ומשמעות.

בני אמדורסקי נולד ב-1931 בירושלים. שנים ארוכות היה חלק מן הפסקול הארצישראלי, בשירת יחיד ובהרכבים שונים שבהם השתתף. ב-1990 גילה כי הוא חולה בסרטן. שלוש שנים הוא נאבק במחלה הקשה, עד שזו הכריעה אותו בחורף של 1994. 

ב-1993 נערכה בטלוויזיה תוכנית בשם 'מסיבת גג עם בני אמדורסקי', תוכנית הוקרה, שהייתה למעין ערב פרידה ממנו. הערב הגיע לשיאו כשאמדורסקי שר את השיר 'אני גיטרה', שנכתב לכבודו לערב זה. אמדורסקי שר את השיר באותנטיות, בהיותו רזה מן המחלה ונרגש מן הערב – התרגשות אשר גרמה לו לכמה טעויות בהגשת השיר, שלאחר כל אחת מהן הוא נראה מחייך לנעמי שמר שישבה למולו, ובחיוך סולח המשיכה ללוותו.

השיר מתאר אדם המתואר כגיטרה באופנים שונים, המדמים, בין היתר, את הפריטה על הגיטרה כפריטה על נפש האדם – במפגשיו עם העולם, בחוויותיו עם אנשים נוספים. בשיר צועד אמדורסקי בחוויות חייו: המסעות, החיים הטובים, האהבה והמנגינה שעוטפת הכול. את כל חוויותיו, זיכרונותיו ומפגשיו הוא זוכר ושומר בתיבת התהודה שלו, ומודה עליהם. מסע אישי זה אשר מתאר אמדורסקי גרם וגורם להתרגשות אצל השומע ולמחשבה על מסעו האישי של כל אחד מהשומעים ועל זיכרונותיו שלו.

בשיר מרומז על חלקו של אמדורסקי בהרכבים מוזיקליים שונים: דואט – עם ישראל גוריון בצמד הדודאים, טריו – בשלישיית גשר הירקון וקוורטט – ברביעיית הדודאים-הפרברים ועוד.

לאחר מותו של אמדורסקי חָבְרוּ ישראל גוריון, חנן יובל ו'הפרברים' והקימו הרכב מוזיקלי שנשא את השם 'החברים של בני'. חברי ההרכב זה, בין היתר, הקליטו מחדש את השיר, בהוסיפם את קולותיהם שלהם על ההקלטה המקורית של אמדורסקי, ובכך יצרו 'תיבת תהודה' חדשה לשיר.

שם השיר הפך למונח ידוע, וכעשרים שנה לאחר מותו עלתה לשידור תוכנית הטלוויזיה: 'אני גיטרה', בהובלת אבי סינגולדה, תוכנית העוסקת במפגש עם יוצר ועם יצירתו.

 

מילון

דואט – יצירה מוזיקלית, המיועדת לביצוע על ידי שני מוזיקאים.

טריו – הרכב מוזיקלי של שלושה נגנים/זמרים.

קוורטט – הרכב מוזיקלי של ארבעה נגנים/זמרים.

אגסים דמויי סזאן – אגסים הדומים לאגסים ביצירותיו של הצייר פול סזאן שהרבה לצייר טבע דומם, פירות ועוד.

סנגריה – סוג של משקה אלכוהולי המורכב מיין ומיץ פרי.

משעול – שביל

תיבת תהודה – חלל ריק בכלי נגינה (למשל: גיטרה, כינור, צ'לו ועוד), שתפקידו להגדיל את עוצמת הצליל ולהוציא אותו אל חלל החדר.

 

ערכים: חברות, חיבור בין-אישי, ראיית הטוב, הוקרה.

סימנייה