דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

חזרה

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על היכרות האדם את עצמו ואת המתחולל בתוכו במצבי חייו המשתנים, על היותו מושפע מהסובבים אותו ועל יכולתו להכיר תודה

 

שיח במליאה או בקבוצות

קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף במליאה או את חברי הקבוצה:

1. שמו של השיר הוא "אני גיטרה".

  • למה מתכוונת המשוררת באומרה "אני גיטרה"? במה יכול אדם, לדעתכם, להיות דומה לכלי הגיטרה? מצאו תכונות דומות (למורה: יצירתי, נעים, רעשני/רועש, מרגיע/רגוע, קולני/מלודי, שמח/משמח, בולט/מתבלט).
  • ואיזו גיטרה אתם? חשמלית או קלאסית? קטנה או גדולה? צבעונית או בצבע העץ? קולנית או שקטה? 
  • אילו הייתם אתם כלי נגינה, איזה כלי נגינה הייתם? מדוע דווקא כלי זה? שתפו.
  • ציירו את הגיטרה שאתם, והציגו במליאה או בקבוצה.

(למורה: אפשר להציג במליאה סוגי גיטרות, ולבקש מהילדים לבחור את הגיטרה המייצגת אותם. כדאי לעודד את הילדים להסביר מדוע דווקא גיטרה זו מספרת משהו עליהם.)

2. "אני גיטרה, 
    הרוח מנגן עליי 
    בחילופי עונות.
    אני גיטרה, 
    מישהו פורט עליי 
    בחילופי המנגינות".

  • בבית זה מתארת המשוררת מצבים שבהם מושפע האדם ממצבים חיצוניים, מאנשים שמסביבו... האם קרה לכם פעם שהרגשתכם או מצב רוחכם השתנו בגלל משהו שקרה, או מישהו שעשה או אמר לכם משהו? שתפו במקרה כזה.

3. "דואט" הוא יצירה מוזיקלית, המיועדת לביצוע על ידי שני מוזיקאים, בנגינה או שירה.

  • עם מי הייתם "פוצחים בדואט"? בחרו באדם שאתם מכירים, אשר עימו הייתם רוצים לייצר יצירה או פעילות משותפת. מיהו? מהן התכונות שאתם אוהבים בו? מדוע נעים לכם בחברתו?
  • שתפו – מה אתם אוהבים לעשות לבד ומה אתם אוהבים לעשות בדואט או בזוג?

4. "אני סימן, אני עדות 
    לידידות ולבדידות, 
    וגם במשעולי ילדות 
    אצעד לבטח".

  • ידידות ובדידות. מהי ידידות עבורכם? מיהו ידיד טוב בעיניכם? אילו תכונות יש בו?
  • האם חשתם פעם שאתם בודדים? מה עזר לכם להתמודד עם תחושה זו? למי פניתם?
  • משעולי הילדות הם תקופת הילדות שבה צעד המשורר.
    מה אתם אוהבים בתקופת ילדותכם? מה כיף בלהיות ילד/ה?
    מה כיף בלהיות מבוגר/ת, לדעתכם?
    שתפו בזיכרון ילדות. ספרו על רגע או מקרה שאתם זוכרים במיוחד מהתקופה שבה הייתם ילדים קטנים.

5. המשוררת מתארת בבית השביעי כיצד לא התייאשה מימיה, והמשיכה לקוות שמה שלא קרה לה עד היום, אולי עוד יקרה לה בעתיד. 

  • חשבו על השנה האחרונה שחוויתם. האם יש משהו שרציתם שיקרה לכם השנה (בכיתה, עם החברים, במשפחה, בתחום התחביבים...) ועדיין לא קרה? האם תרצו לשתף? מה עליכם לעשות כדי שזה יקרה? מי יכול לסייע לכם?

 

פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה

בבית האחרון של השיר אומרת המשוררת תודה לכל מי ש"ניגן עליה", השפיע עליה והוביל אותה בדרכי החיים.

קראו יחד את הבית האחרון של השיר.

חשבו והחליטו יחד על אדם מיוחד וחיובי אשר משפיע עליכם, ואשר תרצו לומר לו יחד תודה. אדם זה יכול להיות דמות שעליה למדתם, איש הצוות החינוכי בבית הספר או דמות ציבורית מוכרת.

(למורה: יש להנחות את התלמידים לתהליך קבלת החלטות בקבוצה. כיצד משכנעים את הקבוצה בבחירה משותפת? מהי הצבעה דמוקרטית – הרוב קובע? מה מרגיש מי שבחירתו לא התקבלה?)

כתבו יחד: 

  • תיאור כמה משפטים על אודות הדמות שבה בחרתם.
  • מדוע בחרתם דווקא בו?
  • מהן התכונות אשר אתם אוהבים באדם זה? 
  • מה תזכרו ממנו גם כאשר תיפרדו ממנו? 
  • מהם פועליו או הישגיו של אדם זה?
  • מה אפשר ללמוד ממנו? על מי הוא משפיע לטובה?
  • מה למדתם מהתנהלותו מולכם?
  • על מה תרצו לומר לו תודה?
  • איזה שיר הייתם מקדישים לאדם זה?
  • איזו מתנה הייתם מעניקים לו?

הציגו במליאה.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

השיר שלפנינו הוא מעין שיר סיכום אנושי לתקופה משמעותית, ובו מתואר אדם כגיטרה באופנים שונים, המדמים את הפריטה עליה ככלי לחוש ולחוות בו את העולם ואת האנשים שסביבנו. חוויות האדם וזיכרונותיו נאספים ונשמרים בתיבת התהודה שלנו, ובהתבוננות עליהם ניתן לחוש התרגשות והודיה. כך נשלחים אנו, המאזינים לשיר, להתבוננות על חיינו, על המקיפים אותנו ועל זיכרונותינו.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳ 

שאלו ובקשו מהתלמידים:

1. כותרת השיר היא "אני גיטרה". מה משמעותה?

2. מלאו את הטבלה הבאה.

 

 אני – גיטרה

 אני – בן אדם

דוגמה

 הרוח מנגן עליי בחילופי עונות

 אני מרגיש את חילופי העונות ומזג האוויר

 

 מישהו פורט עליי

 

 

 אני פוצח בדואט

 

 

בתיבת התהודה 
אני זוכר את 
כל מי שניגן עליי 

 

ערך במבחן – חברות

1. קראו את המשנה ממסכת אבות פרק ב', משנה י"ב: "אמר להם, צאו וראו איזו היא דרך טובה שידבק בה האדם. רבי אליעזר אומר, עין טובה; רבי יהושע אומר, חבר טוב; רבי יוסי אומר, שכן טוב; רבי שמעון אומר, הרואה את הנולד; רבי אלעזר אומר, לב טוב..."

  • מה הופך מישהו להיות חבר טוב? מהן התכונות של חבר/ה טוב/ה?
  • מדוע, לדעתכם, זה דבר כל כך חשוב?

2. כתבו מכתב תודה לחבר טוב שלכם [למורה – אם ישנו צורך חברתי-כיתתי אפשר לכוון את התלמידים לכתוב מכתב דווקא לחבר בכיתה, או דווקא לחבר מחוץ לכיתה], ודאגו שהוא יקבל אותו.

 

כיתות ג׳-ד׳

חיבור בין-אישי 

אוריינות:

1. סמנו בשיר כל חוויה שהייתה לדובר בשיר הקשורה במפגש עם אדם אחר.

  • אילו סוגי מפגשים ישנם בשיר?

2. בקשו מהתלמידים לסמן קו אחד מתחת למפגש שהיה לדובר עם אדם אחד, שני קווים מתחת למפגש שהיה לדובר עם שני אנשים ושלושה קווים מתחת למפגש שהיה לו עם ארבעה אנשים. בקשו מהם לסמן בצבע מפגש שהיה לדובר בשיר עם מספר לא ידוע ולא מוגבל עם אנשים.

  • מהם ההבדלים, לדעתכם, בין מפגש עם אדם אחד, למפגש עם יותר מאדם אחד?

3. חשבו על חוויה שהייתה לכם עם חבר, ושתפו את היושב לידכם.

ערך במבחן: 

1. בפרקי אבות פרק א', משנה י"ד כתוב: "הוא היה אומר, אם אין אני לי, מי לי; וכשאני לעצמי, מה אני; ואם לא עכשיו, אימתי".

  • מה משמעות המשפט "וכשאני לעצמי, מה אני"? איך אתם מבינים אותו?

2. שאלו: האם מישהו מכיר את המיזם "קולולם"? האם מישהו השתתף בכזה?

3. צפו בביצוע של השיר מחוזקים לעולם

  • נסו לשער – איך הרגישו המשתתפים בשירה?
  • מה אתם מרגישים למול הביצוע ההמוני הזה?

 

כיתות ה׳-ו׳

חיבור בין-אישי 

אוריינות:

1. קראו את השיר וכתבו בצורה של סיפור את חייו של הדובר בשיר ואת החוויות שחווה.

2. לפי השיר, היכן נמצאים זיכרונות המפגש של הדובר עם אנשים?

  • מה משמעות "תיבת תהודה"?
  • מדוע, לדעתכם, שומר הדובר זיכרונות בתיבת התהודה?

3. מהי תיבת התהודה שלכם? ציירו ציור ובו תארו את המקום שבו שמורים הזיכרונות שלכם.

4. ניתן לשמור זיכרונות במוח, בלב, בנשמה, בבטן או בקופסה כזו או אחרת. תיבת תהודה יוצרת הד של תגובה, וכך נוצר דבר חדש, צליל. כך זיכרון יכול, בכך שהוא יוצר הד ותגובה, להתחבר לזיכרונות נוספים, למקומות ולאנשים, וכך לייצר דבר חדש ותחושה חדשה.

ערך במבחן:

1. הזמינו את התלמידים לתרגיל. בקשו מכל תלמיד לקיים שיחה בלי מילים, אלא רק במבטים עם שכנו לשולחן. 

  • האם במבט ובמבע הבנתם את מי שיושב למולכם?
  • מה, לדעתכם, כוחה של התבוננות באדם למולנו?

2. בספר משלי בפרק כ"ז, פס' י"ט מופיע: כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים, כֵּן לֵב-הָאָדָם לָאָדָם.

  • מה משמעות פסוק זה? [למורה: אם יש צורך, אפשר להוסיף את פירוש מצודת דוד לפסוק זה 'ולפרש את הפירוש':  כמו דרך המים מראים את הפנים בדומה להפנים המסתכלים בה, אם שוחקות שוחקות, ואם עצבות עצבות, כן לב האדם לאדם, אם לבו טוב על חברו ייטיב גם לבו ואם רעה תרע גם היא].

3. סכמו: למפגש בין-אישי משמעותי הנוצר מתשומת לב, מבט, שיחה כנה ועוד – קיימת תהודה, ובזכותה אנו מסוגלים להתבונן על חברינו ועל עצמנו פנימה.

 

לסיכום:

  • הכרנו את חשיבותו של חבר טוב.
  • העמקנו בתובנה של הדבר שנותן לנו חיבור עם אחרים ובמשמעותו.
  • הבחנו בתהודה הנוצרת בעקבות מפגש משמעותי עם אדם.

סימנייה