הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על היכרות האדם את עצמו ואת המתחולל בתוכו במצבי חייו המשתנים, על היותו מושפע מהסובבים אותו ועל יכולתו להכיר תודה
שיח במליאה או בקבוצות
קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף במליאה או את חברי הקבוצה:
1. שמו של השיר הוא "אני גיטרה".
- למה מתכוונת המשוררת באומרה "אני גיטרה"? במה יכול אדם, לדעתכם, להיות דומה לכלי הגיטרה? מצאו תכונות דומות (למורה: יצירתי, נעים, רעשני/רועש, מרגיע/רגוע, קולני/מלודי, שמח/משמח, בולט/מתבלט).
- ואיזו גיטרה אתם? חשמלית או קלאסית? קטנה או גדולה? צבעונית או בצבע העץ? קולנית או שקטה?
- אילו הייתם אתם כלי נגינה, איזה כלי נגינה הייתם? מדוע דווקא כלי זה? שתפו.
- ציירו את הגיטרה שאתם, והציגו במליאה או בקבוצה.
(למורה: אפשר להציג במליאה סוגי גיטרות, ולבקש מהילדים לבחור את הגיטרה המייצגת אותם. כדאי לעודד את הילדים להסביר מדוע דווקא גיטרה זו מספרת משהו עליהם.)
2. "אני גיטרה,
הרוח מנגן עליי
בחילופי עונות.
אני גיטרה,
מישהו פורט עליי
בחילופי המנגינות".
- בבית זה מתארת המשוררת מצבים שבהם מושפע האדם ממצבים חיצוניים, מאנשים שמסביבו... האם קרה לכם פעם שהרגשתכם או מצב רוחכם השתנו בגלל משהו שקרה, או מישהו שעשה או אמר לכם משהו? שתפו במקרה כזה.
3. "דואט" הוא יצירה מוזיקלית, המיועדת לביצוע על ידי שני מוזיקאים, בנגינה או שירה.
- עם מי הייתם "פוצחים בדואט"? בחרו באדם שאתם מכירים, אשר עימו הייתם רוצים לייצר יצירה או פעילות משותפת. מיהו? מהן התכונות שאתם אוהבים בו? מדוע נעים לכם בחברתו?
- שתפו – מה אתם אוהבים לעשות לבד ומה אתם אוהבים לעשות בדואט או בזוג?
4. "אני סימן, אני עדות
לידידות ולבדידות,
וגם במשעולי ילדות
אצעד לבטח".
- ידידות ובדידות. מהי ידידות עבורכם? מיהו ידיד טוב בעיניכם? אילו תכונות יש בו?
- האם חשתם פעם שאתם בודדים? מה עזר לכם להתמודד עם תחושה זו? למי פניתם?
- משעולי הילדות הם תקופת הילדות שבה צעד המשורר.
מה אתם אוהבים בתקופת ילדותכם? מה כיף בלהיות ילד/ה?
מה כיף בלהיות מבוגר/ת, לדעתכם?
שתפו בזיכרון ילדות. ספרו על רגע או מקרה שאתם זוכרים במיוחד מהתקופה שבה הייתם ילדים קטנים.
5. המשוררת מתארת בבית השביעי כיצד לא התייאשה מימיה, והמשיכה לקוות שמה שלא קרה לה עד היום, אולי עוד יקרה לה בעתיד.
- חשבו על השנה האחרונה שחוויתם. האם יש משהו שרציתם שיקרה לכם השנה (בכיתה, עם החברים, במשפחה, בתחום התחביבים...) ועדיין לא קרה? האם תרצו לשתף? מה עליכם לעשות כדי שזה יקרה? מי יכול לסייע לכם?
פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה
בבית האחרון של השיר אומרת המשוררת תודה לכל מי ש"ניגן עליה", השפיע עליה והוביל אותה בדרכי החיים.
קראו יחד את הבית האחרון של השיר.
חשבו והחליטו יחד על אדם מיוחד וחיובי אשר משפיע עליכם, ואשר תרצו לומר לו יחד תודה. אדם זה יכול להיות דמות שעליה למדתם, איש הצוות החינוכי בבית הספר או דמות ציבורית מוכרת.
(למורה: יש להנחות את התלמידים לתהליך קבלת החלטות בקבוצה. כיצד משכנעים את הקבוצה בבחירה משותפת? מהי הצבעה דמוקרטית – הרוב קובע? מה מרגיש מי שבחירתו לא התקבלה?)
כתבו יחד:
- תיאור כמה משפטים על אודות הדמות שבה בחרתם.
- מדוע בחרתם דווקא בו?
- מהן התכונות אשר אתם אוהבים באדם זה?
- מה תזכרו ממנו גם כאשר תיפרדו ממנו?
- מהם פועליו או הישגיו של אדם זה?
- מה אפשר ללמוד ממנו? על מי הוא משפיע לטובה?
- מה למדתם מהתנהלותו מולכם?
- על מה תרצו לומר לו תודה?
- איזה שיר הייתם מקדישים לאדם זה?
- איזו מתנה הייתם מעניקים לו?
הציגו במליאה.