דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

יֵשׁ לִי חַג

מילים ולחן: נעמי שמר      כְּשֶׁתֵּאָלֵם תְּרוּעַת הַפֶּסְטִיבָלִים   יְלַבְלְבוּ שִׁירֵי אַהֲבָתִי   אֲנִי יָכוֹל לִשְׂמֹחַ אֵיךְ שֶׁבָּא לִי   וְזֶהוּ זֶה הַחַג הָאֲמִתִּי     יֵשׁ לִי יוֹם יוֹם

חזרה

יש לי חג - אודות

אודות השיר

השיר הידוע בציטוט מהפזמון – "יש לי יום יום חג", מושמע רבות בימי חג ומועד, אך הוא מביע אמירה הפוכה מהזמן שבו הוא מושמע: 'החג האמיתי' הוא ביום-יום שלנו, בשמחות הקטנות של כל מה שמקיף אותנו, כמו התינוקות שלומדים ללכת, האופה שאופה לנו את הלחם, החמה התלויה במרום ועוד. כל אלה מתגלים דווקא כאשר תיאלם, מלשון אילמות ושקט, תרועת הפסטיבלים, ותתגלה יכולתנו לשמוח מהדברים הקטנים והיום-יומיים.

שיר זה מזמין אותנו להתבונן במקיף אותנו, לראות את השפע והטוב ולהתמלא בהודיה.

ביום העצמאות של שנת תש"ך (1960) בהיכל התרבות בתל אביב, התקיים לראשונה 'פסטיבל הזמר והפזמון", וכך החלה מסורת ארוכת שנים של תחרות זמר שיצרה נכסי צאן ברזל בזמר הישראלי. אחד מ'תוצרי' פסטיבלים אלה היה שיר שכלל לא השתתף בתחרות, אלא היה חלק מן התוכנית האומנותית שלו בפסטיבל תשל"ב (1972) – השיר "יש לי חג".

נעמי שמר כתבה והלחינה את השיר עבור שלישיית "הגשש החיוור'': שייקה לוי, גברי בנאי וישראל (פולי) פוליאקוב, המכונים גם "הגששים". השיר הוא חלק משיתוף פעולה נרחב שהיה ליוצרת עם ההרכב הקומי הידוע.

 

מילון

כשתיאלם – כשתשתתק, כשיהיה שקט

ילבלבו – יוציאו ניצנים, עלים ופרחים, יתחילו לפרוח

בהדרו – ביופיו

חמדת נפשי – אהובתי

 

ערכים: 'עין טובה', הודיה, ראיית הטוב, הבחנה בפרטים הקטנים.

 

 

סימנייה