דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

שיר זה מזמן שיח אודות הציפור הקטנה שנמצאת בליבו של כל אדם ושל כל ילד והיא מעוררת תחושות ורגשות שהן מהות החיים, ועל מערכת היחסים שבין האדם/הילד לציפור

 

עיון בשיר

האזינו לשיר וקראו את מילותיו.

1. "יש לי ציפור קטנה בלב"

הסבירו לתלמידים כי הציפור הקטנה ממוקמת על פי השיר בליבו של האדם. הלב, המזרים את הדם לגוף ומהווה עבורו מקור לחמצן, הוא מרכז הווייתו הפיזי של האדם. בנוסף, נתפס הלב כמקום שבו הרגשות נמצאים וגואים.

  • שאלו את התלמידים:
    • מי/מה היא הציפור הזו?
    • אלו רגשות ומחשבות מעוררים בכם תיאורים על מעשיה של הציפור?
    • מה יוצרת ובונה הציפור בתוך אישיותו של האדם?
    • בחרו ביטוי הקשור למעשיה או לתאורה של הציפור אשר דיבר אל ליבכם במיוחד, מדוע התחברתם דווקא למשפט זה? הסבירו בקצרה.
    • מדוע בחר הכותב דווקא בציפור? אילו תכונות יש לציפור אשר מתאימות לתפקידה בשיר?
    • דמיינו בעל חיים נוסף שהיה יכול להיות במקום הציפור, במי הייתם בוחרים עבורכם ומדוע?
  • שוחחו עם התלמידים אודות  הציפור:
    (למורה: לשאלות אילו עשויות להיות מגוון רחב של תשובות אשר יאמרו על ידי התלמידים בהתאם לגילם. כגון: הקול הפנימי של האדם, מצב הרוח, ציפור הנפש, החלק באדם שמזכיר את הטוב, המהות הנפשית של כל אדם, משאלות הלב שלנו השואפות להתממש, מהות המחברת את האדם לצד הרוחני שבו, נשמת האדם, השראה, מגוון רגשות חיוביים שעושים שמח בלב, כגון- תקווה, נחמה, אופטימיות, אהבה, חיוניות, שמחה טבעית, הבחירה ביש, התגשמות חלומות ועוד.. יש לתת מקום ולקבל כל תשובה).
  • איך נראית הציפור שלכם? מה היא יוצרת ובונה בכם? האם גם הציפור שלכם ממוקמת בלבכם?
  • "והיא עושה בי מנגינות"- מה הן המנגינות הללו? מה הן מעוררות בתוככם? 
    (למורה: המנגינות מעוררות את אותן התחושות שעל פי השיר הן מהות חיינו).
  • במה שונות הציפורים שלנו זו מזו? מה גורם לשינוי? מה משפיע על הציפורים?
  • האם הציפור שלכם תמיד נמצאת או לעיתים נעלמת? מתי היא נמצאת ומתי נעלמת?
  • הציפור שלנו מגוננת ושומרת עלינו, האם גם אנחנו צריכים לשמור על הציפור שבתוכנו? כיצד ניתן לשמור עליה?
  • ספרו מה במיוחד אתם אוהבים בציפור שלכם.

 

2. "והיא עושה אותי שלו
     איתה אני מרגיש חופשי"

  • מה יש בה, בציפור, שמאפשר את השלווה והחופשיות.
  • האם גם אתם מרגישים חופשיים? בזכות מה?

 

3. "אולי היא טעם החיים"

טעם החיים- משמעות החיים, ההנאה והסיפוק שבחיים, הסיבות שבגללן אנו בוחרים בחיים.

  • הסבירו האם ומדוע הציפור הקטנה שבלב היא טעם החיים?
  • מהו טעם החיים בעבורכם?

 

הפעלות לבחירה

1. "יש לי ציפור קטנה בלב"

צרו ציפורים ממניפות נייר: 
היעזרו בסרטון המצורף 

  • חלקו לכל תלמיד דף A4 לבן. 
  • הנחו את התלמידים לקפל את הדף לרצועות קטנות בצורת מניפה. על כל רצועה יכתבו התלמידים דבר מה המאפיין את יחסיהם עם הציפור,  תכונות של הציפור המרגשות אותם או מה הם חווים במפגש אתה .
  • חלקו לתלמידים בריסטול צבעוני בגודלA4   ממנו יעצבו התלמידים את גוף הציפור שלהם כפי שהם מדמיינים אותה. בתוכה ישחילו את המניפה שהכינו.
  • תלו את הציפורים בכיתה.

 

2. "והיא יושבת על ענף בין מיתרי לבי"

  • בקשו מהתלמידים להביא ענף קטן של עץ.
  • בעזרת לבד/קרטון/פלסטלינה, ייצרו התלמידים את הציפור שלהם כפי שהם מדמיינים אותה ויושיבו אותה על הענף. מסביב לציפור ידביקו פתקים קטנים ובכל אחד דבר מה הקשור ליחסיהם עם הציפור שלהם.
  • תלו את הציפורים בכיתה. 

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות

מצורף נספח 1

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

מדוע נבחר הלב כמקום שיכון לציפור? מדוע נבחרה הציפור לככב בליבו של האדם?

מה מקומם של דימויי הציפורים בתרבותנו? שאלות אלה מציף בנו השיר, וננסה להתייחס אליהן בפעילויות הבאות.

 

כיתות א'-ב'

אוריינות: 

השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים לסמן בו את תכונות הציפור (קטנה, עם שתי גומות ומנגינה, טובה, לבנת כנף) 

  • עבודה בזוגות: בקשו מהילדים לצייר את הציפור בליבו של המחבר. 
  • שאלו את התלמידים מדוע הציפור חשובה לכותב ולחייו על פי השיר?

ערך במבחן: זיקה לארץ, סקרנות

במגילת שיר השירים, אשר נקראת בפסח/חג האביב, יש תיאור של עונת האביב. מככבות בה שתי ציפורים, התור והזמיר:

כִּי־הִנֵּה הַסְּתָיו עָבָר הַגֶּשֶׁם חָלַף הָלַךְ לוֹ׃ הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ׃ (שיר השירים ב', י"א-י"ב)

1. קראו לתלמידים את הפסוקים והסבירו לפי הצורך. שאלו:

  • מהי העונה המתוארת? כיצד אתם יודעים שמדובר בעונה זו?
  • לפי הפסוקים, אילו חושים מאפשרים לקלוט ולהבין את העונה? (למורה: חוש הראייה: הניצנים נראו, חוש המישוש: הסתיו עבר, חוש הריח: הניצנים, הגשם חלף חוש השמיעה: הזמיר והתור)
  • מדוע לדעתכם יש שתי ציפורים בתיאור של האביב? 

עודדו את התלמידים להציע רעיונות  לדעתם מופיעות שתי ציפורים וזאת על פי העולם המוכר שלהם (מעבר מיבשת ליבשת, תנאי האקלים, תנאיי הטבע,  הציגו לתלמידים תמונות של שתי הציפורים, ובקשו מהם להשוות ביניהן. הציעו ביחד קריטריונים להשוואה: צבע, גודל, צורה, שירה (שירת התור, שירת הזמיר). מומלץ לקיים את הפעילות בזוגות.

  • חלקו לילדים את נספח 1 ובקשו מהם לצבוע את הציפורים. . תלו בכיתה את הציפורים.

2. חזרו אל השיר "יש לי ציפור קטנה בלב" ושאלו: עכשיו, לאחר שלמדנו על הציפורים, מדוע נבחרה לדעתכם דווקא ציפור להיות בתוך ליבו של כותב השיר?

 

כיתות ג'-ד' 

אוריינות:

השמיעו את השיר תוך כדי קריאה ובקשו מהתלמידים לסמן את הפעלים.

  • שאלו את התלמידים: מה הציפור עושה? אפשרו לתלמידים לתאר את מעשי הציפור.
  • בקשו מהתלמידים למיין את "מעשי" הציפור בקטגוריות על פי בחירתם (למשל: מעשים מוזיקליים, מעשים מילוליים, השפעות על החיים, השפעות על התכונות). מומלץ לקיים את הפעילות בזוגות.
  • רכזו במליאה את המיונים של התלמידים.
  • הזמינו אותם לכתוב שיר עם בעל חיים אחר (פרפר, נמלה, שבלול), בשימוש פעלים נבחרים מהשיר הנלמד.
  • הציגו את השירים שכתבו התלמידים.

ערך במבחן: זיקה לתרבות, יונת ציפור השלום

אחת הציפורים הראשונות שמופיעות בתנ"ך היא היונה שנבחרה על ידי נוח לבדוק את מצבה של היבשה בזמן המבול. סיפור המבול נמצא בבראשית, פרשת נוח, פרקים ו'-ט'. בפרק ח' מסופר על ירידת המים ועל שליחת היונה. ספרו לתלמידים את סיפור ירידת המים ושליחת היונה, בחרו כמה פסוקים לציטוט.

ציירים רבים פרשו את הפסוקים האלה בציור. גשו למאגר התמונות של קרן תל"י, בקשו מהתלמידים בחברותא לבחור תמונה שמתארת את היונה. 

עבודה על התמונה:

1. עבודה בחברותא

  • תארו מה רואים בתמונה.
  • הצמידו לתמונה את הפסוק שלדעתכם היא מתארת.
  • הסבירו למה בחרתם בפסוק זה.
  • מה דעתכם על הפרשנות?

2. עבודה במליאה: 

  • בקשו מהחברותות לשתף בדבר שהפתיע אותם.

3. הזמינו את התלמידים לצייר את היונה ברוח האמן שבחרו.

 

כיתות ה'-ו'

אוריינות:

בשיר בחר המחבר למקם את הציפור בלב. שאלו את התלמידים מה התכונות של הלב שבגללן המחבר בחר באיבר הזה כבית לציפור.

1. השמיעו והקריאו את השיר, הורו לתלמידים לסמן בצבע אחד את הדברים החיוביים ובצבע אחר את השליליים. 

2. לאחר שהתלמידים בדקו את משמעות מיקום הציפור בלב, ולאחר שראו מה הפעילות של הציפור, הזמינו אותם בחברותות, לכתוב בית נוסף לשיר בו הדוברת היא הציפור. (אפשר גם שיר, מכתב או חיבור). שימו לב שנשמרת החריזה וההתאמה ללחן. אפשר להקליט את כל הבתים שנכתבו כשיר חדש.

ערך במבחן:  זיקה לעם ולארץ, אופטימיות

ספרו לתלמידים שח"נ ביאליק בשירו אל הציפור בחר בציפור כשליחה המביאה לו את בשורת המתרחש בארצו האהובה הרחוקה, ארץ ישראל. (גם שיר החסידה עושה זאת עם הציפור שמגיעה לאתיופיה).

חלקו את התלמידים לקבוצות קטנות, תנו לכל קבוצה ארבעה בתים מהשיר, לא מסודרים ועם הסבר. (גזרו אותם מנספח 1)

  • הורו לתלמידים לסדר את הבתים בסדר שמתאים לדעתם.
  • מה המשורר יודע על ארץ ישראל? בססו את תשובתכם על השיר.(למורה: מקומות, אקלים...)
  • מה המשורר רוצה  לדעת על ארץ ישראל? (למורה: מצב האנשים, אתגרים שמזמן המקום...)
  • מה המשורר מרגיש כלפי ארץ ישראל? (אהבה, געגוע...)

במליאה התמקדו ברגשות המשורר כלפי ארץ ישראל. שימו לב שביאליק בוחר להתקרב לארץ הרחוקה והאהובה דרך הציפור.

שאלו: מדוע לדעתם נבחרה הציפור כדמות מרכזית בשיר.

סכמו, תוך איזכור הציפור בליבו של הזמר, שבוחר בציפור כסמל להתמודדות עם רגשותיו ומצוקותיו.

  • בקישור שתי תמונות של הצלם עדי נס של רות ונעמי (עם הסבר למורה). הקרינו אותן.
  • בחברותות הורו לתלמידי לבחור באחת מהן להתבונן בה היטב ולענות על השאלות:
    • מה האלמנטים בתמונה שמראים את מצוקתן של הנשים?
    • כיצד הצלם מראה את נקודות הכח של הנשים, שמוביל אותן לצמיחה?
  • במליאה בקשו מהתלמידים לשתף, משתפים בשלבים לפי תמונות, כל חברותא מוסיפה  מה שעדיין לא נאמר.
  • סכמו על דרכי התמודדות למצוקה, עשו שימוש בדברי התלמידים אודות השיר של ביאליק, התמונות והשיר "יש לי צפור קטנה בלב".

 

לסיכום: 

  • בררנו את משמעות הציפור בליבו של האדם
  • העמקנו בציפורים בתרבות היהודית
  • הכרנו פרשנות באומנות ופרשנו בעצמינו
  • שוחחנו על דרכי התמודדות עם מצבי משבר

סימנייה