דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

זרקור מוזיקלי

מצורף נספח 1

בשנת 1993 ערכו חבריו של הזמר בני אמדורסקי ערב מחווה, ובו שרו שירים מהקריירה המוזיקלית שלו. בשיא הערב שר אמדורסקי עצמו את השיר "אני גיטרה", שהוזמן מנעמי שמר במיוחד ומסכם את חייו של אמדורסקי. אמדורסקי היה חולה במחלה קשה ונפטר כשלושה חודשים לאחר האירוע, שהפך מערב מחווה לערב פרידה. השיר זכה לביצועים רבים, המפורסם שבהם שייך ל"החברים של בני" – ארבעה זמרים-גיטריסטים שעבדו עם אמדורסקי במשך עשורים. הם השתמשו בהקלטת קולו של אמדורסקי והוסיפו לה הרמוניות קוליות וליווי גיטרה. 

השיר בנוי משני חלקים: פזמון ובית. כאשר החלק הפותח הוא הפזמון. הפזמון בנוי משני משפטים דומים (שהסיום שלהם שונה): משפט שאלה ומשפט תשובה. הבית בנוי ממשפט סקוונציאלי אחד החוזר פעמיים ברצף.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א׳-ב׳

1. האזינו לפתיחת השיר ובקשו מהתלמידים להראות בפנטומימה מהו הכלי שהם שומעים.

התבוננו בתמונת הכלי וקראו על אודותיו. שאלו כיצד ניתן להפיק מהגיטרה צליל בודד, וכיצד ניתן להפיק מספר צלילים. (למורה: רצוי להדגים בכיתה בעזרת נגינה חיה.)

2. הסבירו על כלים הרמוניים וכלים מלודיים, ובקשו מהתלמידים להציע דוגמאות לכל סוג. האזינו שוב לפתיחה ובקשו מהתלמידים להצביע בכל פעם שישמעו את הגיטרה משמיעה הרמוניה = כמה צלילים בו-זמנית. 

3. למדו את התלמידים את מנגינת המילים "אני גיטרה", שירו את הפזמון ובקשו מהם להצטרף אליכם במילים "אני גיטרה".

4. שירו את שני משפטי הפזמון ושאלו: מי מנגן על הגיטרה בכל אחד מן המשפטים?

5. חזרו על הפזמון ובקשו מהתלמידים ללוות בגיטרה דמיונית, כאשר הם "פורטים" עליה בהתאם לפעמה שבשיר.  

נ6. גנו את מנגינת אחד המשפטים בלבד ובקשו מהתלמידים לציין האם מדובר במשפט הראשון או השני. שאלו: 

  • כיצד ניתן להבחין בין המשפטים בעזרת המנגינה בלבד? 
  • בקשו מהתלמידים לסמן בתנועת יד את כיוון הסיום של כל אחד מהמשפטים (יורד, עולה או קו ישר לפנים). 

7. לסיכום שאלו: לאחר שהאזנו לגיטרה ולמדנו מעט על תכונותיה, מה לדעתכם הכוונה במשפט "אני גיטרה"?

8. משימה לבית: הכינו דף ובו חמש עובדות על הגיטרה ותמונה של גיטרה שמוצאת חן בעיניכם. (למורה: ניתן לערוך תערוכה של 'דפי גיטרה אישיים' של תלמידי הכיתה.) לחילופין: השמיעו בכיתה יצירה או שיר שיש בהם נגינה בולטת של גיטרה. 

 

כיתות ג׳-ד׳

1. נגנו את ארבעת המשפטים שמהם מורכב הבית של השיר. בקשו מהתלמידים לציין האם קיים דמיון בין המשפטים ואיזה משפט יוצא דופן.

2. הציגו לתלמידים את הציורים בנספח ובקשו מהם לבחור בציור המתאים לתיאור ארבעת המשפטים המוזיקליים של הבית. הקנו לתלמידים את המונח סקוונצה המתאר את התופעה המוזיקלית הקיימת בשיר זה.

3. שירו בקולכם את השיר ובקשו מהתלמידים לזהות היכן נמצאת הסקוונצה.

4. האזינו לשיר, עקבו בתווים וסמנו היכן נמצאת הסקוונצה.

5. צפו בזמר בני אמדורסקי מבצע את השיר בערב המחווה לכבודו. בקשו מהתלמידים לתאר כיצד, לדעתם, מרגישים הזמר והקהל. שירו יחדיו את הפזמון האחרון ובקשו מהתלמידים לספר כיצד הוא גורם להם להרגיש. (למורה: ניתן לשתף את התלמידים – ברגישות – ברקע לכתיבת השיר).

6. משימה לבית: בקשו מהתלמידים למצוא שירים נוספים עם סקוונצה (למורה: הציעו לתלמידים מקורות שבהם ניתן לאתר את השירים).

 

כיתות ה׳-ו׳

1. ערכו עם התלמידים סיעור מוחין על המילה "גיטרה". 

2. האזינו לשיר ובקשו מהתלמידים למצוא דברים שעלו בסיעור המוחין ונמצאים בשיר או רמוזים בו.

3. קראו עם התלמידים על בני אמדורסקי מתוך ויקיפדיה, בקשו מהם למצוא לפחות הרכב מוזיקלי אחד שבו שר בני בדואט, בטריו ובקוורטט

4. שאלו מה ניתן ללמוד על אישיותו של בני אמדורסקי מתוך הקטע, ומדוע לדעתם המשילה אותו נעמי שמר לגיטרה? (למורה: כדאי להשמיע שירים נוספים של בני אמדורסקי: דוגמה.)

5. בקשו מהתלמידים להתאים בין תכונות הכלי בטבלה לבין תכונות האופי המוצעות בתחתיתה. 

 תכונת הכלי

 תכונות אופי

 יכולת נגינת ליווי

 

 יכולת נגינת סולו

 דוגמה: הובלה, הנהגה, ייחודיות

 קל לנשיאה

 

הפקת צליל קלה

 

שיתוף פעולה, עבודה בצוות, תמיכה, פשטות, ידידותי, נוח לבריות...

6. בקשו מהתלמידים להכין דף שכותרתו "אילו הייתי כלי נגינה הייתי..." ובו הם יתארו כלי המתאים להם לאופיים וינמקו את בחירתם. 

 

מה למדנו?

  • הבחנה בין כלים הרמוניים לכלים מלודיים
  • סיום פתוח וסיום סגור (שאלה ותשובה במוזיקה)
  • היכרות עם כלי הנגינה: גיטרה
  • זיהוי הסקוונצה במנגינת הבית באמצעות השמיעה ועיון בתווים
  • המחשת הכיוון המלודי של הסקוונצה באופן גרפי
  • התנסות בהשוואה בין תכונות של כלי נגינה לתכונות אופי 

אני גיטרה - תווים

סימנייה