דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על ראיית הטוב, על אופטימיות, שמחה ותקווה

 

שיח בזוגות

קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף את בני זוגם:

1. יום חמים, יום קסמים.

מהו יום טוב במיוחד עבורכם? תארו זה לזה מה אתם עושים ביום כזה? עם מי אתם מבלים ביום זה? היכן אתם מבלים באותו יום? מה אתם מרגישים ביום כזה?

2. מה אתם אוהבים לעשות במיוחד ביום שמשי? את מי ומה תיקחו אתכם ליום כזה?

3. שחקו משחק בזוג- סיפור בהמשכים:

על גבי דף נייר a4 כתבו  את המשפט "בבוקר קמתי מול הים".

אחד מבני הזוג אשר החלטתם כי הוא המתחיל, יוסיף שורת המשך לסיפור, וימסור לחברו. החבר יקרא את השורה שהתווספה, יקפל את השורה בדף, יוסיף שורת המשך לסיפור כרצונו, וימסור חזרה לחבר.

וכך חוזר חלילה, עד שיתמלא הדף וייווצר סיפור בהמשכים. בסיום התהליך, כשהדף יתמלא, חשפו את הכתוב  וקראו ברצף את הסיפור שהתקבל.

אהבתם את הסיפור המשותף שנוצר? שתפו במליאה.

(למורה: כדאי להדגים את אופן קיפול הנייר בשורה הנכתבת, וחשיפת הסיפור עם יישור הדף).

4. כן, כן, כן, כן 
לעולם בעקבות השמש, 
לעולם בעקבות האור, 
השמש את יומי רושמת 
וליבי ציפור.

  • אילו תחושות ורגשות  מעוררות בכם  השורות  של בית זה? (למורה: תקווה, שמחה, התרגשות, אמונה, התלהבות, אופטימיות, התרוממות רוח).
    למה מתכוון המשורר בביטוי "וליבי ציפור"? האם חשתם פעם כך? מה גורם לכם לחוש שמחה?
  • "השמש את יומי רושמת"- מה דעתכם על משפט זה? הסבירו אותו במילים שלכם.
  • רשמו יום בחייכם: כתבו מה יש ביום כזה, מה הייתם  בוחרים לעשות בו, מה מתוכנן בו ומה לא תמיד מתוכנן, מהם הרגעים ביום שבהם אתם נחים ואוספים כוחות, מהם הרגעים המאתגרים ומהם הרגעים הקלים, מהן הפעילויות המתרחשות בחוץ ומה מתרחש מבפנים. התייחסו בדף רישום היום שלכם ליום שמש לעומת יום קר וגשום, האם תכנון היום שלכם יושפע ממזג האוויר? כיצד?
    התחילו כך: אני קם/מה בבוקר...
  • החליפו ביניכם את דפי "רישום היום שלי". מה למדתם זה על זה?
    (הערה למורה: מומלץ לומר לתלמידים שבסיום הכתיבה האישית, יוחלפו הדפים עם בן הזוג, להתרשמות ולמידה הדדיים, כך שתתאפשר  לכל תלמיד רמת החשיפה המתאימה לו). 

5 .ראש הרם אור קרב 
אור זורם ישר אל סף הדלת. 

בשורות אלו מדגיש המשורר את היכולת להרים ראש, להתבונן באור ולחוש בתקווה ובאמונה בטוב שיגיע.

  • מה דעתכם על אמירה זו?
  • למי הייתם מקדישים משפט זה? (למורה: זה יכול להיות מישהו שזקוק לתקווה או מישהו אופטימי שמאמין  בטוב ומרים את ראשו פעם אחר פעם). 
  • מהו "האור הקרב והזורם" שהייתם מאחלים לעצמכם?
  • איזה אור הייתם מאחלים זה לזה? 

 

פעילות מסכמת במליאה:

התייחסו במליאה לשאלות האלה:
(למורה: אפשר לכתוב את השאלות  על הלוח, בתוך ענני מחשבה ולהציע לתלמידים במליאה לבחור באחת השאלות, ולענות עליה).

  • אהבתי בשיר...
  • למדתי מהשיר...
  • משפט בשיר שאהבתי במיוחד...
  • שיר זה יוכל להשפיע עליי בעתיד בכך ש...
  • ארצה להיזכר בשיר זה כש...
  • אני מאמץ/ת מהשיר...
  • הייתי רוצה להקדיש שיר זה ל.. כי...

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

האור כמקור לשמחה 

אוריינות: 

1. השמיעו לתלמידים את השיר ובקשו מהם לסמן את קבוצות המילים האלה: 

  • יום, אור, שמש
  • צבעים 
  • מילים שמביעות שמחה ותקווה.
  • שאלו: על פי המילים שסימנתם – במה עוסק השיר? איזו תחושה נותן לכם השיר? 
    • איזה תחושות אנו חשים באור היום לעומת תחושותינו בלילה? הזמינו את התלמידים לשתף בתחושות אלו (למורה: כדאי לתת מקום גם לתחושות של נוחות ושלווה בחושך).

ערך במבחן: 

1. כתבו על הלוח: וּמָתוֹק הָאוֹר וְטוֹב לַעֵינַיִם לִרְאוֹת אֶת-הַשָּׁמֶשׁ (קהלת, יא,ז)

  • שוחחו עם התלמידים על הקשר בין השיר והפסוק.
  • הזמינו את התלמידים להוסיף מילים המביעות את התחושות שמעורר בהם האור.

2. הזמינו את התלמידים לבחור ולצייר ביטוי, שורה או בית מתוך השיר או הפסוק.

 

כיתות ג׳-ד׳

חלקי היממה

אוריינות:

1. השמיעו לתלמידים את השיר ובקשו מהם לסמן בצבעים (או לרשום) את חלקי היממה המופיעים בשיר (למורה: זוהי הזדמנות להסביר צירופי מילים כגון ליל אמש, אור השחר וכדומה).

2. הזמינו את התלמידים להוסיף מונחים וביטויים מעולם היממה, שאינם מופיעים בשיר (כגון: זריחה, שקיעה, צוהריים, חושך וכולי). 

3. המשיכו בשיחה ובהסבר קצר על מבנה היממה ושאלו: איזה חלק מן היממה אתם אוהבים? מדוע? האם יש חלק ביממה שאתם פחות אוהבים? מדוע?

4. מה לדעתכם משמעות השורה בשיר "השמש את יומי רושמת"? (למורה: השמש, המנהלת את מהלך היממה מזריחה ועד שקיעה, משפיעה על סדר היום, ובאופן ציורי – מציירת או רושמת, את הפעילות של רוב בני האדם: עבודה במהלך היום ומנוחה בלילה. אפשרות אחרת: רושמת מלשון התרשמות – אור השמש משפיע על הרגשות והתחושות שלנו לטובה).

5. איך רושמת השמש את היום שלכם? אפשר להתייחס לשתי הפרשנויות. הגישה המעשית – איך מתחלקת הפעילות שלנו במשך היום, או הגישה הרגשית – איך משפיעים חלקי היממה על תחושותינו.

ערך במבחן: בריאת האור

1. שאלו: על פי ספר בראשית, מה הדבר הראשון שברא אלוהים? 

2. הפנו את התלמידים לבראשית פרק א פסוקים ב - ה. קראו ביחד ושאלו:

  • מדוע לדעתכם נברא האור תחילה?
  • מה חשב אלוהים על האור? מדוע חשב כך לדעתכם?
  • שימו לב איזה חלק מחלקי היממה מוזכר בסיכום יום הבריאה הראשון? האם זהו הסדר ההגיוני? (למורה: בהתבסס על הקדמת הערב לבוקר בפסוק: "וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם אֶחָד", נקבע ביהדות מהלך היממה החל מהערב, עם שקיעת השמש ועד לשקיעתה למוחרת).
  • היכן בשיר אפשר למצוא רמז למהלך הדברים הזה?

3. לסיכום: מה תפקידה של השמש בחיינו על פי השיר? ומה התחדש לכם מלימוד פסוקי בריאת האור?

 

כיתות ה׳-ו׳

אוריינות: חלקי היממה

1. פתחו את השיעור כפי שמפורט בפעילות לכתות ג – ד בסעיפים 1 – 5.

ערך במבחן: בריאת המאורות - וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים, וּלְיָמִים וְשָׁנִים. (בראשית א, יד)

1. שאלו: באילו דרכים נוספות משפיעה השמש על חיינו? (למורה: כוונו את השיחה לכך שבנוסף על מהלך היממה ותחושות השמחה, השמש משפיעה גם על מעגל עונות השנה, וכתוצאה מכך על גורל היבול החקלאי).

2. הפנו את התלמידים לבראשית פרק א פסוקים יד – יט. קראו ביחד את הקטע ושאלו שאלות הבנה כלליות כגון: על אילו מאורות מדבר הקטע? באיזה יום נבראו? מה תפקידיהם? 

3. כעת הפנו את התלמידים למצגת עונות השנה יום ולילה.

4. לאחר ההסבר שבמצגת בקשו מתלמידים להסביר את הפסוק: יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה; וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים, וּלְיָמִים וְשָׁנִים

5. לסיכום: מה תפקידה של השמש בחיינו על פי השיר? ואילו תפקידים נוספים יש לשמש על פי פסוקי בראשית פרק א, ועל פי המצגת? 

 

לסיכום:

למדנו על ההיבטים השונים של השפעת השמש על חיינו. בהיבט אחד השמש היא גרם שמיימי הקובע תא מהלך היממה ומעגל עונות השנה, בהיבט אחר, הקשור לחיי בני האדם, השמש היא מקור האור והחום המעוררים תחושות של שמחה, אופטימיות וראיית הטוב בחיינו.

סימנייה