דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

זרקור מוזיקלי

השיר נכתב בידי הפזמונאי יורם טהר-לב, הולחן ובוצע  בידי הזמר יגאל בשן. 'תן לי' השתתף בתחרות הקדם-אירוויזיון בשנת 1981. מילותיו עוסקות בשמחה הפשוטה בהווה ובקיים והלחן המז'ורי והקליט חובר אליהן ליצירת שיר קליל ושמח. 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א׳-ב׳

1. חימום: כתבו על הלוח כמה תבניות מקצב של תיבה המורכבות מרבעים, שמיניות והפסקות-רבע. הקישו את אחת התבניות ובקשו מהתלמידים לזהות איזו תיבה הקשתם. הקישו כל תבנית במספר אופנים (בקולות גוף שונים, למשל: מחיאות, טפיחות, שילובים) ובקשו מהתלמידים להציע אופני ביצוע משלהם לתבניות.

2. הקישו "שרשרת" של ארבע תיבות  ובקשו מהתלמידים לסדר את התיבות לפי סדר הקשתן.

3. התאמנו על המקצב שנוצר ולאחר מכן הקישו אותו יחדיו בזמן האזנה לשיר, בפזמון בלבד (אפשר להעביר  את הביצוע בהדרגה אל התלמידים עד שיקישו אותו בלי עזרתכם).

4. חלקו לתלמידים כרטיסיות אחדות עם תמונות של מילים מתוך בתי השיר (שמש, יונה, תכלת, חג, אהבה, יד). בקשו מהם לסדרן על פי סדר הופעתן תוך כדי האזנה.

5. בקשו מהתלמידים לבחור באחת מן התמונות ולהמחיש אותה בתנועה כאשר היא תופיע בשיר. להעשרת הביצוע חלקו לתלמידים כלי הקשה לנגינת המקצב המלווה לפזמון.

6. לסיכום שירו את השיר (היעזרו בתמונות כדי להיזכר במילות הבתים, לכיתות שאינן קוראות עדיין) ובקשו מהתלמידים להציע לו כותרת.

 

כיתות ג׳-ד׳

1. הכנה: קראו עם התלמידים תבנית מקצב בת ארבע תיבות שרשמתם על הלוח ומתאימה לליווי הפזמון. למדו את התלמידים להקיש את המקצב בשילוב קולות גוף שונים באופן שתבחרו.

2. האזינו לשיר יחד ובצעו את תבנית המקצב בכל פזמון (אפשר להעביר בהדרגה את הביצוע אל התלמידים עד שיקישו אותו ללא עזרתכם).

3. משימה בקבוצות: בקשו מהתלמידים להמציא מקצב משלהם לליווי הפזמון (למורה: אפשר לבקש מכל קבוצה להכין מקצב של ארבע תיבות, או להכין תיבה אחת בלבד ולאחר מכן לחבר את התיבות לתבנית שלמה). הנחו את התלמידים לסדר הפעולות הזה: בחירת יחידות המקצב וכתיבתן, קריאת המקצב, החלטה על אופן הביצוע (בקולות גוף שונים או בכלי הקשה) ואימון. 

4. בקשו מכל קבוצה להציג את תבנית המקצב שלה, ולאחר מכן אפשרו לקבוצות ללוות את פזמון השיר במקצבים שהמציאו, כל קבוצה בתורה. לוו את בתי השיר בהקשת הפעמה.

5. "פוליריתמוס" הוא הקשה של כמה מקצבים שונים בו בזמן. הקנו לתלמידים את המושג "פוליריתמוס" ובקשו מהם לבצע את תבניות המקצב שהמציאו ביחד, בזמן האזנה לשיר. לחילופין, נצחו על הקבוצות או בחרו תלמיד מנצח אשר יצביע בכל פעם על הקבוצה המלווה, ולעיתים על כמה קבוצות ביחד כדי ליצור ליווי פולריתמי לשיר.

 

כיתות ה׳-ו׳

1. הציגו לתלמידים במצגת, על הלוח או בדף עבודה  תיאורים אחדים לדרך הביצוע של פזמון השיר:

  • זמר + ליווי הרמוני
  • זמר + ליווי הרמוני+ ליווי קצבי
  • זמר + ליווי הרמוני+ ליווי קצבי+ קולות ליווי
  • זמר + קולות ליווי (א-קפלה)
  • מודולציה

2. בקשו מהתלמידים למספר את התיאורים השונים על פי סדר הופעתם בשיר (למורה: טרם הפעילות יש לקרוא בקול את התיאורים ולבאר את המונחים המוזיקליים השונים).

3. שאלו את התלמידים באילו דרכים נוספות (מוזיקליות וחוץ מוזיקליות) אפשר לגוון את הפזמון. הציעו להם דרכים כגון: קולות ליווי נוספים, כלי הקשה, תנועות להמחשת הקו המלודי, סימנים להמחשת המילים או ריקוד.

4. בקשו מהתלמידים להתחלק לקבוצות על פי הדרך המועדפת עליהם ולהכין אותה לביצוע בפני הכיתה.

5. בצעו יחד את השיר עם דרכי הליווי השונות.

6. העשרה: "סימפול" הוא דגימה של קטע מתוך שיר אחד בתוך שיר אחר. הסבירו לתלמידים מושג זה והדגימו אותו באמצעות אחד מן הקישורים הבאים:

הלוואי, בת שישים, אדון הסליחות, ערב של שושנים, אם ננעלו, בובה זהבה

7. קראו את מילות השיר ובקשו מהתלמידים לכתוב לפזמון השיר עוד בית בסגנון ראפ, ובהתאמה לרוח השיר, כמו בדוגמאות ששמעו. 

 

מה למדנו?

  • קריאה וזיהוי תבניות מקצב וביצוען בדרכים שונות.
  • יצירת תבניות מקצב וביצוען - סולו או כחלק מפוליריתמוס.
  • דרכים שונות לגיוון פזמון חוזר.

תן לי - תווים

תווים

תווים

סימנייה