דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

זרקור מוזיקלי

מצורפים ארבעה נספחים.

לחנו העליז והקליט של השיר מבטא באופן מוזיקלי את רעיון השמחה היומיומית, ומזמן חגיגה מוזיקלית ריתמית למאזין ולשר. בתזמור של הביצוע המקורי (להקת הגשש החיוור) ממחישות תרועות החצוצרה את אווירת החגיגיות בבתים ("תרועת הפסטיבלים"), והליווי הסינקופתי (במחיאות הכפיים ובחצוצרות) יוצר קלילות ועליזות בפזמון החוזר ובמעברים המוזיקליים. 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א׳-ב׳

1. בקשו מהתלמידים לעמוד פזורים במרחב והשמיעו את השיר בביצוע דורית ראובני ודודו זכאי. בהישמע שירת הזמר – יצעדו במרחב הבנים בלבד, בהישמע הזמרת – יצעדו הבנות. בהישמע שניהם יחד – בקשו מהתלמידים למצוא בן או בת זוג ולעמוד זה מול זה למשחק ידיים כף אל כף. 

  • כיצד חולקים ביניהם הזמר והזמרת את שירת השיר?

2. הציגו לתלמידים את מילות השיר ואת תבניות המקצב שבנספח 1, סעיף 1. שירו בקולכם ומלאו בתיפוף גוף את תבניות המקצב בהתאמה לשיר. בקשו מהתלמידים לרשום על הלוח את תבניות המקצב לפי סדר הופעתן בבית.

  • בצעו יחד את התיפוף כליווי לשירה חיה או כליווי לשירה מושמעת. (למורה: ניתן להחליף את הרקיעות בצעידה ולבצע בתנועה במרחב). 
  • אילו משלוש התבניות משמשות למנגינת משפטי הפזמון: "יום יום חג", "חג יום יום", "יום יום חג", "הללויה"? (נספח 1, סעיף 2)

3. תזמרו את תבניות המקצב לשלושה כלי הקשה שונים (כל תבנית בכלי הקשה משלה. למשל: מקלות עץ, משולשים, מארקאס). חלקו את התלמידים לשלוש קבוצות ולוו את השיר בנגינה מותאמת.

 

כיתות ג׳-ד׳

1. הציגו לתלמידים את מילות השיר ואת תבניות המקצב שבנספח 2. השמיעו את השיר בביצוע להקת "הגשש החיוור", הקישו את הפעמה ועקבו באצבעכם אחר משפטי השיר בתרשים (ללא הקשת תבניות המקצב הממלאות בליווי).

  • איזו תבנית מקצב מתאימה לכל משבצת ריקה בבתי השיר, ואיזו מהתבניות משמשת למילוי הליווי בסוף הפזמון החוזר?

2. בקשו מהתלמידים להתאים תיפוף גוף שונה לכל אחת מתבניות המקצב של פעילות 1 (מחיאה, רקיעה, טפיחה וכו'), ובצעו את השיר בשירה חיה ובליווי תיפוף גוף מותאם של תבניות המקצב.

3. הציגו לתלמידים את נספח 3 ובקשו מהם לפעול על פי הנחיותיו (התאמה בין הטקסט לבין הקו המלודי לפי קווי גובה). 

  • נסו לשיר את הפזמון בשילוב צעידה קדימה ואחורה בהתאם לכיווני קווי הגובה. הציעו תנועת יד מתאימה לסיומת – "הללויה".  

 

כיתות ה׳-ו׳

1. השמיעו את השיר בביצוע להקת "הגשש החיוור", והציגו את קטעי התוואי הריתמי של תפקידי הליווי בנספח 4. פעלו לפי המשימות לאיתור מיקום הופעתו של כל תפקיד בשיר, ולזיהוי הכלי המבצע אותו. (למורה: תפקיד 1 – בהקדמה ובמעברים, במחיאות כף. תפקיד 2 – במשפט האחרון בכל בית, בחצוצרות. תפקיד 3 – בפזמון, בגיטרות ובחצוצרות).

2. שירו את השיר עם התלמידים, והנחו אותם ללוות את השירה החיה במחיאות כף לפי תפקידי הליווי שבנספח 4.

3. השמיעו את השיר בביצוע "להקת סולמה", ושאלו: מה שינו חברי הלהקה בשיר? האם השינוי מתאים לתוכנו של השיר? האם וכיצד קשור השינוי למשפט מהשיר: "אני יכול לשמוח איך שבא לי"?  

 

מה למדנו?

  • זיהוי תבניות ריתמיות שונות וחוזרות בלחן, וביצועם בהקשה.
  • מושג הסינקופה (ו- Off beat).
  • זיהוי תבניות מלודיות בלחן והמחשתן באמצעות קווי גובה ובתנועה.
  • הבחנה בין לחנו של השיר לבין תפקידי ליווי כמילוי מלודי וריתמי. 
  • השוואה בין שני לחנים לשיר (השני מבין השניים הולחן בהשראת הראשון)

יש לי חג - תווים

תווים

סימנייה

Whoops, looks like something went wrong.