דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

זרקור מוזיקלי

מצורף נספח 1נספח 2

בשנת 1979 הופיעה הזמרת שרי בפסטיבל הזמר והפזמון עם השיר "לעולם בעקבות השמש". השיר הגיע למקום החמישי בלבד, אבל הפך את הזמרת המתחילה למפורסמת, ונשאר מוכר וידוע עד היום. בשיר זה, המילים, הלחן והעיבוד הולכים "יד ביד" בעקבות השמש: המנגינה העולה לאיטה ומגיעה לשיא בפזמון, העיבוד צובר אנרגיה באמצעות כלי נגינה, מודולציות ומילותיו של אהוד מנור –  כל אלה יוצרים יחד תיאור של מהלך השמש לאורך היממה. 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א-ב

1. הכנה: תרגלו עם התלמידים תנועה במרחב בתגובה לגובה צליל: בקשו מהתלמידים להתמתח מעלה כאשר המנגינה עולה, ולרדת מטה כאשר המנגינה יורדת.

2. האזינו לבית הראשון ולפזמון השיר, בקשו מהתלמידים לפרוס את כף ידם כמו שמש, להניעה בהלימה לגובה המנגינה ולבדוק מתי נמצאת השמש במקום הנמוך ביותר ומתי היא מגיעה לגובה שיא.

3. חלקו את התלמידים לקבוצות ותנו לכל קבוצה חישוק. בקשו מהתלמידים לאחוז בחישוק ביד אחת (למורה: אפשר להסביר כי "החישוק הוא השמש ואתם הקרניים") ולפעול כך: בבתי השיר להרים ולהוריד את החישוק לפי גובה המנגינה, בפזמון לאחוז בחישוק גבוה ולהסתובב במעגל כאשר היד החופשית שולחת "קרניים" כלפי חוץ.

4. קראו יחדיו את מילות הבית הראשון ומצאו בו את חלקי היום (למורה: יום, ערב, לילה, בוקר, שחר). חזרו על הבית בשירה או בהאזנה ובקשו מהתלמידים לבדוק אם יש התאמה בין מיקום השמש בחלקי היום המוזכרים בשיר, לבין גובה המנגינה.

5. בקשו מהתלמידים לציין, על פי גובה המנגינה, איזה חלק של היום מתאר הפזמון. 

6. העשרה: האזינו לאחת מן היצירות הבאות, המתארות זריחה: א'נטראקט מתוך כרמן או בוקר מתוך פר גינט. שאלו את התלמידים: איזה חלק ביום מתארת היצירה? אפשרו לתלמידים לנוע במרחב בהלימה עם המוזיקה או לצייר תמונת נוף המתאימה לדעתם ליצירה.

 

כיתות ג-ד

1. בקשו מהתלמידים להאזין לשיר ולסמן בו צירופי מילים עם המילה "יום" (למורה: יום חמים, יום קסמים, יום תמים, יום זהוב).

2. הקישו יחד את המקצב לכל אחד מצירופי המילים ושאלו: האם לכל הצירופים מקצב זהה? בקשו מהתלמידים להציע צירוף מילים נוסף משלהם עם המילה "יום", המתאים גם הוא למקצב זה.

3. בקשו מהתלמידים למצוא בבית הראשון עוד מילים בעלות מקצב זהה (למורה: בערוב, לילה טוב).

4. עקבו יחד אחר התווים ושירו את השיר. בקשו מהתלמידים להקיש את המקצב שלמדו (למורה: המקצב שלמדנו בסעיפים 2,3) בכל הפסקה המופיעה בבית. 

5. התאמנו עם התלמידים על ליווי המטלופון המופיע בנספח.

6. הצטרפו לשיר בהקשת המקצב המשלים בבתים ובנגינת קו הליווי בפזמון.

7. העשרה: למדו את הריקוד שחיבר לוי בר-גיל לשיר "לעולם בעקבות השמש" 

 

כיתות ה-ו

1. בקשו מהתלמידים לציין (באופן אסוציאטיבי) מילים שעולות בראשם כשהם שומעים את המילה "שמש". כתבו את תשובותיהם על הלוח.

2. הציעו לתלמידים מגוון כלי נגינה ובקשו מהם לתאר באמצעותם את השמש.

3. האזינו לשיר ובקשו מהתלמידים להשוות בין הבית לפזמון על פי הפרמטרים: רגש, קו מלודי וביצוע באמצעות הטבלה שבנספח (למורה: בביצוע, יש להשוות בין הבית הראשון לפזמון).

4. סכמו עם התלמידים את ההשוואה, התבוננו בתווים למילים "כן, כן, כן כן!" ושאלו את התלמידים כיצד יגדירו חלק זה: סוף הבית, תחילת הפזמון או קטע מעבר? (למורה: חלק זה משמש מעין גשר לחיבור בין הצלילים הנמוכים בבית לצלילים הגבוהים בפזמון).

5. מודולציה היא התקה של קטע מוזיקלי בתוך שיר, מסולם אחד לסולם אחר. האזינו לשיר במלואו עם התלמידים ובקשו מהם לזהות את המודולציות הקיימות בו.

6. קראו על המושג מודולציה ובקשו מהתלמידים להביע דעתם: איזה משלושת תפקידי המודולציה המופיעים בקישור מתאים לשיר הנלמד. שאלו: באיזה אופן ייחודי אחר  משרתת המודולציה את נושא השיר – השמש? (למורה: המודולציה המתארת בצלילים את עליית השמש במהלך היום).

7. העשרה: 

  • בקשו מהתלמידים למצוא עוד שיר שיש בו מודולציה.
  • האזינו לשיר "שמש אדומה" והשוו בינו לבין השיר "לעולם בעקבות השמש".

לעולם בעקבות השמש - תווים

תווים

תוויםתווים

סימנייה