דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על הכרות עם עצמי ועם הדברים האהובים עליי ומהווים עבורי מקור לכוח ונחת, ועל קבלה עצמית- היכולת לאהוב את עצמי ואת מה שיש בי

מצורף נספח 1

שיח במליאה או בקבוצות

בשיר שלושה בתים.
קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף במליאה או את חברי הקבוצה:

 

1. דברים האהובים עלינו:

לכל הכיתות: 

  • מהם המאכלים האהובים עליכם? שתפו בשלושה מאכלים אהובים במיוחד.
  • כיצד אתם אוהבים לחגוג את יום הולדתכם ועם מי? ספרו על יום הולדת שחגגתם הזכור לכם במיוחד. 
  • מהי עונת השנה האהובה עליכם? מדוע דווקא עונה זו?
    • ספרו זה לזה מהו הדבר שאתם הכי אוהבים (לעשות, או בכלל) בעונת החורף, בעונת הקיץ, בעונת הסתיו, בעונת האביב..
  • "ואת מה שעכשיו.."- שתפו, מהו הדבר שאתם אוהבים במיוחד עכשיו, ברגע זה? 

2. "אני אוהב את גלית בעיקר עם צמות,
     ואת זאת עם הנמשים, ואת זאת עם הגומות."

  • הילד בשיר מתאר את אהבתו לצמות, נמשים, גומות, סממנים חיצוניים. אילו סממנים חיצוניים אתם אוהבים אצלכם? אילו סממנים חיצוניים אתם אוהבים אצל חבריכם לכיתה? איזה רגש  מעוררים בכם סממנים חיצוניים אלה?
  • האם קרה לכם, שהרגשתם גם אתם כך כלפי ילד או ילדה שהכרתם, או שפגשתם (שלא הכרתם באופן אישי)? שתפו...
  • כיצד מתואר רגש האהבה בשיר?
  • האם קרה לכם פעם שהרגשתם הצפה של אהבה כזו? האם תירצו לשתף?
  • בשיר המילה "אוהב" חוזרת על עצמה פעמים רבות (ביחס לחברים, לעונות שנה, לשמש, לירח, לכוכבים, למאכלים, למשפחה גרעינית ומורחבת ועוד ) ערכו רשימת אהבות אישיות שלכ

3. מה אתם אוהבים לעשות עם בני משפחותיכם? ספרו על הפעילות האהובה עליכם במיוחד עם ההורים, או אחד מהם, ועל פעילות אהובה במיוחד עם סבא וסבתא, אח או אחות, דוד או דודה.

4. מה אתם אוהבים בעצמכם? ספרו על שלושה דברים או שלוש תכונות שאתם אוהבים בעצמכם במיוחד.

 

פעילות מסכמת במליאה:

לכל הכיתות:

1. שתפו, מה אהבתם בשיר? מהו הבית או המשפט שאהבתם במיוחד? מדוע?

2. מה דעתכם על המשפט :"אבל הכי הרבה אני אוהב אותי?" האם גם אתם מרגישים כך? מתי אתם מרגישים כך ומתי לא? שתפו.

 

כיתות ה׳-ו׳

1. מדוע, לדעתכם, כדאי לאדם לאהוב את עצמו? מדוע לדעתכם 'לאהוב את עצמי' זה לא תמיד קל?

2. "קבלה עצמית" היא היכולת של האדם לאהוב את עצמו ולהעריך את מה שיש בו. 

  • במה לדעתכם קבלת האדם את עצמו ויכולתו להעריך את עצמו עשויות לעזור לו? 
  • מה הייתם מציעים לחבר לכיתה לעשות כדי לקבל ולאהוב את עצמו?

 

כיתות ד׳-ו׳:

"דומה ושונה"

בקשו מהתלמידים למלא את דף המשימה האישית (נספח 1), כולל 9 משבצות השאלה, באופן אישי ועצמאי. לאחר שסיימו בקשו מהם לחשוף בפני חברי הקבוצה את התשובות ולסמן    ליד כל תשובה הזהה לתשובתו של חבר נוסף (או יותר). בסיום משימת ההשוואה, בקשו מהתלמידים לבדוק כמה חברים ענו תשובות זהות, ולהם מכנה משותף עמם, וכמה מהתשובות ייחודיות רק להם.

בתום הפעילות, התייחסו לשאלות האלה:

  • האם אהבתם את התשובות הייחודיות לכם?
  • האם אהבתם או הופתעתם מתשובות החבר/ה?
  • האם למדתם משהו חדש על עצמכם? על החבר/ה?
  • האם הייתם רוצים לאמץ תחום עניין, בחירה או תכונה מרשימת בן/בת הזוג לפעילות? 

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

מצורף נספח 1

"אבל הכי הכי הרבה אני אוהב אותי". הזמנה לשיחה על אהבות של ילדים, שלא משתנות עם הזמן, וגם על אהבות חולפות. נברר כיצד משוחחת התרבות היהודית עם התרבות הישראלית בכל הקשור להכרת הטוב בעולמי כילד ולאמירת תודה. נשאל מה בין אהבה לעצמי לבין אהבה לאחר, ונבדוק הבנות שונות של הציווי  "ואהבת לרעך כמוך"? 

 

מגוון פעילות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב

אני הכי אוהב? ואיך למלא ים באהבה?

אוריינות:

עבודה אישית: בכל שורה בשיר מופיעים דברים שונים שילדים אוהבים. השורות מייצגות תחומים שונים. 
בקשו מכל תלמיד להוסיף בכל שורה דבר-מה שהוא אוהב בתחום המתאים. 

ערך במבחן: 

1. שירו יחדיו את השיר. (למורה – שימי לב כיצד מתנהגים התלמידים בשורה האחרונה "אבל הכי הכי הרבה אני אוהב אותי". האם הם צועקים את המילים בהתלהבות, מהנהנים בהזדהות, אולי באדישות, אולי זה נראה להם מגוחך או קצת מביך). 

  • שקפו לתלמידים את התנהגותם במהלך שירת השורה האחרונה בשיר. 
  • שאלו אותם מדוע לדעתם היו תגובות שונות בכיתה? 
  • למדו את התלמידים "לשוחח" עם טקסט: הסבירו כי שירים, כמו סיפורים, מעוררים בכל אחד מאיתנו רגשות שונים. אנו מדמיינים שהטקסט נכתב עלינו. לכן לפעמים אנחנו מזדהים עם הנאמר ולפעמים הוא דווקא מעורר אצלנו התנגדות. 
  • שאלו: האם הרגשתם שיהונתן גפן כאילו מכיר אתכם? האם אפשר לומר שהשיר נכתב עליכם? אילו פגשתם את יהונתן גפן, מה הייתם מספרים לו על דברים שאהובים עליכם?  

2. הכירו לתלמידים את הפתגם: כָּל-הַנְּחָלִים הֹלְכִים אֶל-הַיָּם וְהַיָּם אֵינֶנּוּ מָלֵא [קהלת, פרק א, טז]. שוחחו: איך זה ייתכן? מה יכול לאפשר לים להתמלא בכל זאת?

  • הזמינו את התלמידים לחבר בין הפתגם העתיק לבין השיר החדש בעזרת  ציור: הילדים יציירו ים גדול בכל צורה שיבחרו (אפילו ים בצורת פנים של ילד), ויציירו גם כמה נחלים הזורמים אליו. לחילופין, אפשר להציג תבנית של ים ונחלים ולהסתפק בהנחיות האלה לתלמידים: 
  • בתוך כל נחל כתבו מילה או ביטוי מהשיר, וגם מילים של דברים אהובים עליכם, שאינם מופיעים בשיר. 
  • לבסוף החליטו על שלוש מילים בלבד שייכנסו אל הים הגדול. מעניין מהם שלושת הדברים הכי אהובים שתבחרו למלא בהם את הים. כתבו את המילים שבחרתם בגדול, כך שהים יתמלא לגמרי.  
  • הציגו את היצירה שלכם בפני חברי הכיתה וספרו על בחירותיכם. הסבירו לתלמידים את התובנה כי לכולנו יש "ים של אהבה למלא", והילד בשיר ממלא אותו בדרך שלו. אנו גם דומים לילד בשיר וגם שונים ממנו בבחירות שלנו. כל ילד אוהב בדרכו שלו.   

3. שוחחו עם התלמידים על המושג "גבול". בזיקה לשיר, אפשר לשאול מהו הגבול לצריכת "שוקולד ועוגות גבינה וארטיק וסוכריות..."? עודדו אותם להציג דוגמאות נוספות לגבולות המתקיימים בחייהם בתחומים שונים.

 

כיתות ג-ד

אני שונא עוגת גבינה! האם אדם חייב  לברך גם על הרעה?

אוריינות:

1. הבהירו כי לפנינו שיר מלא אהבה, רק אהבה, אבל בחיים שלנו, כמו בטקסטים רבים שאנו לומדים, יש ניגודים רבים.  האם תיתכן אהבה בעולם בלי קיומה של שנאה? חושך בלי אור? הזמינו את הילדים להתנסות בכתיבת שיר הפכים לשיר אני אוהב. [אפשרו לתלמידים לכתוב את השיר באופן חופשי כאשר קיימת אפשרות ל'אני שונא...' או 'אני אוהב..'  ב'הפוך על הפוך' – לציין דברים ששונאים כדברים שאוהבים]

2. בקשו מהתלמידים להתחלק לזוגות, חברותות. כל חברותא תגדיר לעצמה תחום מסוים בחיי היומיום, וכל ילד יספר לחברו בתורו, בזמן קצוב ומוגדר מראש, מה הוא אוהב בתחום זה. לאחר מכן בקשו מכל אחד לכתוב מחדש את השיר 'אני אוהב' על פי אהבותיו של חברו. חשבו על דרך מתאימה לשיתוף היצירות שיתקבלו.

ערך במבחן:

1. הכירו  לתלמידים את הביטוי: "חצי הכוס המלאה וחצי הכוס הריקה": ושאלו, מהי הכוס שמציג לנו הילד בשיר?

  • אפשר להמחיש  את הגישה  הרואה את חצי הכוס המלאה גם בשיר 'אקונה מטטה' מהסרט מלך האריות כאן. לעומתה אפשר להמחיש את הגישה הפסימית המתרכזת בחצי הכוס הריקה ובדברים המכעיסים אותנו בחיים בעזרת אחד הסרטונים המציגים את 'רגזני' הדרדס הכעוס כאן וכאן. שוחחו על היתרונות ועל החסרונות של כל גישה.  תנו דוגמאות מהחיים לעדיפות של שיטה אחת על פני האחרת. 
  1. הפנו את תשומת הלב של התלמידים לכך שהילד בשיר מתאר כל כך הרבה דברים טובים בעולמו, אך הוא אינו אומר "תודה" על כך לאף אחד. יתר על כן, הוא אינו מציין כלל דברים  שרעים בעיניו.  הזמינו את התלמידים להכיר גישה שונה למציאות בכלל ולהודיה בפרט, מתוך טקסטים בתרבות היהודית. למדו על כך בדף הלימוד.  

 

כיתות ה-ו

"הכי הכי אני אוהב אותי": ואת מי עוד?  

אוריינות:

 

שיח כיתתי ופעילות בזוגות, חברותות:

ערכו רשימה של כל הדברים האהובים בשיר. 

  • מיינו אותם לקבוצות לפי מכנים משותפים שתמצאו. [אפשר להציע  מכנים משותפים כמו: משפחה, ממתקים וכד'] 
  • האם כל החברותות מיינו באותו האופן? איזה מכנה משותף מכיל הכי הרבה פריטים? מה אפשר להסיק מכך? 

ערך במבחן:

1.קראו עם התלמידים את השיר.

  • שאלו את התלמידים מי או מה הם היו מוסיפים לשיר של יהונתן גפן שנכתב לפני כ-40 שנה? מה היו משמיטים? הבהירו להם כי בתרבות יהודית-ישראלית זוהי אחת הדרכים להתיידד עם טקסטים שכתבו אנשים אחרים בדורות אחרים כדי להתאים אותם לערכים של הדור שלנו. שאלו מה טוב בתהליך כזה? ומה עשוי להיות בעייתי בשינוי ערכים? 
  • שאלו את התלמידים האם הם מזדהים עם משפט הסיום של השיר? בקשו מהם לנמק את תשובתם.

2. "ואהבת לרעך כמוך" [ויקרא ,יט]  הבהירו בשיחה את הקשר האפשרי בין ציווי זה מהמקורות לבין השורה האחרונה בשיר של גפן: האם יש קשר או אין קשר? - עודדו הבנות שונות. 

להעשרת השיחה: חתרו לתובנה כי  יש שתי אפשרויות שונות לפרש את המילה "כמוך" בציווי הזה מספר ויקרא: אהב רק את מי שהוא כמוך, דומה לך, שייך לאותה קבוצה שלך,  או: אהוב את רעך – האדם האחר, ששונה ממך, כמו שאתה אוהב את עצמך. 

  • עם איזו משמעות מבין השתיים אתם מזדהים?

 

לסיכום:

  • בדקנו מה מייחד את הדברים האהובים עלינו היום לעומת הדברים שהיו אהובים על ילדים בדור של יהונתן גפן. 
  • דנו בזכות להתערב בטקסט קיים והתנסינו במתודות שונות לחידושו על פי ערכינו היום. שוחחנו על אפשרויות להתבונן  בצדדים הטובים וגם בצדדים הפחות טובים במציאות חיינו, ועמדנו על היתרונות והחסרונות בכל הסתכלות.
  • למדנו על גישות שונות להודיה בתרבות היהודית.
  • היכרנו יותר מאפשרות אחת להבין את הציווי "ואהבת לרעך כמוך" וביררנו את הקשר בינו לבין השיר. 

סימנייה