הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על אופטימיות, חשיבה וחיובית ועל כוחן של מילים לקדם ולהיטיב
שיח במליאה או בקבוצות
קראו את השיר יחד והתייחסו לשאלות הבאות:
"מה נבקש עם בוקר אור מבין המילים
מה נבקש עם בוקר אור מאלוהים
מילה קטנה אוהבת, מילה תמה
מילה שבה נמצא את כל הנשמה"
1. מה תבקשו אתם עם בוקר אור?
מה תבקשו שיקרה ביום הזה?
2. מה לדעתכם מבקשים אנשים מאלוהים? באילו מצבים לדעתכם?
3. האם קרה שאתם או מישהו שאתם מכירים ביקש שיתגשם דבר מה מאלוהים, עבורו או עבור אחרים? שתפו
אמן למילים לכוונות
אמן לשירים ולחלומות
אמן לילדים הרכים שבגן
אמן לימים הטובים של כולם
1. "אמן למילים לכוונות.."- האם מילים חשובות בעיניכם? מתי הן חשובות לך ויכולות לייצר שינוי? האם קרה לכם שאמרתם מילים, או נאמרו לכם מילים אשר שינו את ההרגשה שלכם או של אחרים? שתפו.
2. אילו ניתנה לכם משימה, להיכנס לגן הילדים הקרוב למגוריכם/ בית ספרכם ולברך את ילדי הגן הרכים לכבוד השנה החדשה או החג הקרב, מה הייתם מאחלים להם?
(למורה: כדאי לתת לתלמידים משימה להציע פעילות או משחק אשר ינחו בזוגות או בקבוצות קטנות לילדי גן ילדים הסמוך לבית הספר או לשכונת המגורים. כדאי להנחות את התלמידים לחבר פעילות המותאמת לגיל ילדי הגן, אשר תעסוק בערך או בכישור מרכזי, כגון חברות, הקשבה, עזרה הדדית, שיתוף פעולה, ועוד)
3. מה תאחלו לילדים הרכים שבמשפחתכם? כתבו ברכה אישית לבן משפחה צעיר/ רך בשנים והציגו אותה בקבוצה או במליאה.
4. מהם "הימים הטובים של כולם", לדעתכם?
5. מהם הימים הטובים שלכם? תארו יום טוב בחייכם.
ואם מכל המלחמות תשוב בשלום
ובעיניך הטובות תאיר את היום
אז נשתוק ביחד את המילים
בהן אותי אהבת כל הימים.
1. איזו תחושה מתעוררת בכם למול עניים טובות?
2. כיצד מאירים את היום?
3. כיצד אתם יכולים להאיר את היום בכיתתכם? מהן הפעולות שתוכלו לעשות כדי שהיום הזה יהיה מוצלח ומואר? הציעו 3 פעולות שתוכלו לעשות היום בכיתה, ואשר תוכלנה להאיר ולשמח את חבריכם.
4. "אז נשתוק ביחד את כל המילים"- האם אפשר לשתוק מילים?
האם שתיקה או אי אמירת מילים יכולה להועיל או לסייע במצבים מסוימים? תנו דוגמה אישית למצב בו השתיקה חיובית ולמצבים בהם היא אינה רצויה עבורכם.
5. מתי אתם אוהבים או מעדיפים לשתוק? ספרו על מקרה בו רציתם לומר דבר מה אך העדפתם דווקא לשתוק.
פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה
"מילה קטנה אוהבת, מילה תמה
מילה שבה נמצא את כל הנשמה"
1. בקשו מכל קבוצה להכין רשימה קבוצתית של מילים חיוביות, מקדמות ומאחדות, אשר יוכלו לשמש את ילדי הכיתה בחיי היומיום (לפחות 10 מילים או משפטים שימושיים).
הציגו את הרשימות שהוצעו במליאה, ובקשו משוב מתלמידי כיתה.
2. צרו מנהג כיתתי בו ישנו מנהג יומי/ שבועי בו שימוש במילים הטובות.
בכיתה תהייה סלסלה עם שמות כל תלמידי הכיתה , כל תלמיד בתורו ישלוף פתק עם שם מסלסלת השמות ויאמר/יכתוב מילה טובה לתלמיד ששמו מופיע על הפתק.
למורה: יש לשים לב שכל ילדי הכיתה מקבלים מילים טובות, ושהאווירה בכיתה מתגבשת לאווירה מפרגנת ומעודדת , כך שהאקלים הכיתתי יהיה נעים ומכבד.