דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

חזרה

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על אופטימיות, חשיבה וחיובית ועל כוחן של מילים לקדם ולהיטיב

 

שיח במליאה או בקבוצות

קראו את השיר יחד והתייחסו לשאלות הבאות:

"מה נבקש עם בוקר אור מבין המילים 
מה נבקש עם בוקר אור מאלוהים 
מילה קטנה אוהבת, מילה תמה 
מילה שבה נמצא את כל הנשמה" 

1. מה תבקשו אתם עם בוקר אור?
    מה תבקשו שיקרה ביום הזה?

2. מה לדעתכם מבקשים אנשים מאלוהים? באילו מצבים  לדעתכם?

3. האם קרה שאתם או מישהו שאתם מכירים ביקש שיתגשם דבר מה מאלוהים, עבורו או עבור אחרים? שתפו

 

אמן למילים לכוונות 
אמן לשירים ולחלומות 
אמן לילדים הרכים שבגן 
אמן לימים הטובים של כולם

1. "אמן למילים לכוונות.."- האם מילים חשובות בעיניכם? מתי הן חשובות לך ויכולות לייצר שינוי? האם קרה לכם שאמרתם מילים, או נאמרו לכם מילים אשר שינו את ההרגשה שלכם או של אחרים? שתפו. 

2. אילו ניתנה לכם משימה, להיכנס לגן הילדים הקרוב למגוריכם/ בית ספרכם ולברך את ילדי הגן הרכים לכבוד השנה החדשה או החג הקרב, מה הייתם מאחלים להם? 

(למורה: כדאי לתת לתלמידים משימה להציע פעילות או משחק אשר ינחו בזוגות או בקבוצות קטנות לילדי גן ילדים הסמוך לבית הספר או לשכונת המגורים. כדאי להנחות את התלמידים לחבר פעילות המותאמת לגיל ילדי הגן, אשר תעסוק בערך או בכישור מרכזי, כגון חברות, הקשבה, עזרה הדדית, שיתוף פעולה, ועוד)

3. מה תאחלו לילדים הרכים שבמשפחתכם? כתבו ברכה אישית לבן משפחה צעיר/ רך בשנים והציגו אותה בקבוצה או במליאה.

4. מהם "הימים הטובים של כולם", לדעתכם?

5. מהם הימים הטובים שלכם? תארו יום טוב בחייכם.



ואם מכל המלחמות תשוב בשלום 
ובעיניך הטובות תאיר את היום 
אז נשתוק ביחד את המילים 
בהן אותי אהבת כל הימים. 

1. איזו תחושה מתעוררת בכם למול עניים טובות?

2. כיצד מאירים את היום?

3. כיצד אתם יכולים להאיר את היום בכיתתכם? מהן הפעולות שתוכלו לעשות כדי שהיום הזה יהיה מוצלח ומואר? הציעו 3 פעולות שתוכלו לעשות היום בכיתה, ואשר תוכלנה להאיר ולשמח את חבריכם. 

4. "אז נשתוק ביחד את כל המילים"- האם אפשר לשתוק מילים? 

האם שתיקה או אי אמירת מילים יכולה להועיל או לסייע במצבים מסוימים? תנו דוגמה אישית למצב בו השתיקה חיובית ולמצבים בהם היא אינה רצויה עבורכם.

5. מתי אתם אוהבים או מעדיפים לשתוק? ספרו על מקרה בו רציתם לומר דבר מה אך העדפתם דווקא לשתוק.

 

פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה

"מילה קטנה אוהבת, מילה תמה 
מילה שבה נמצא את כל הנשמה" 

1. בקשו מכל קבוצה להכין רשימה קבוצתית של מילים חיוביות, מקדמות ומאחדות, אשר יוכלו לשמש את ילדי הכיתה בחיי היומיום (לפחות 10 מילים או משפטים שימושיים).

הציגו את הרשימות שהוצעו במליאה, ובקשו משוב מתלמידי כיתה.

2. צרו מנהג כיתתי בו ישנו מנהג יומי/ שבועי בו שימוש במילים הטובות. 

בכיתה תהייה סלסלה עם שמות כל תלמידי הכיתה , כל תלמיד בתורו ישלוף פתק עם שם מסלסלת השמות ויאמר/יכתוב מילה טובה לתלמיד ששמו מופיע על הפתק.

למורה: יש לשים לב שכל ילדי הכיתה מקבלים מילים טובות, ושהאווירה בכיתה מתגבשת לאווירה מפרגנת ומעודדת , כך שהאקלים הכיתתי יהיה נעים ומכבד. 

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

מצורף נספח

שיר זה מהווה שיר הודיה ותקווה ליום יום טוב, לכל אחד - מילדי הגנים ועד לכולם. דרך השיר אנו עדים לעוצמתה של כל מילה, עוצמתה של השתיקה, ולמדים התבוננות על הטוב שסביבנו.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'

הודיה 

אוריינות:

שאלו והנחו את התלמידים:

1. קראו את הפזמון ונסו לצייר ציור בעיפרון לפי המילים המופיעות בו.

  • באילו צבעים, לדעתכם, נכון לצבוע את הציור שציירתם? מדוע?

2. עתה צבעו את הציור.

3. אלו תחושות עולות מתוך הפזמון?

ערך המבחן:

במסורת היהודית, כשאדם מקיץ משנתו הוא נושא תפילה: מוֹדֶה/מוֹדָה אֲנִי לְפָנֶֽיךָ מֶֽלֶךְ חַי וְקַיָּים. שֶׁהֶֽחֱזַֽרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְחֶמְלָה, רַבָּה אֱמֽוּנָתֶֽךָ.

  • מדוע, לדעתכם, תפילה זו נאמרת דווקא עם היקיצה בבוקר?
  • איזה קשר אפשר למצוא בין התפילה לבין השיר? (למורה –  חיבורים אפשריים: בקשה עם בוקר, אמן – אמונה, שניהם עוסקים בהודיה ועוד)
  • הזמינו את הילדים לכתוב מכתב להוריהם שיתחיל במילים הבאות: אבא ואמא יקרים - תודה! היום בבוקר אני רוצה להודות על... 

 

כיתות ג'-ד'

כוחה של מילה 

אוריינות:

שאלו והנחו את התלמידים:

1. חפשו בבית הראשון של השיר את ההגדרה שמחבר השיר נתן למילה 'אמן'.

  • האם אתם מסכימים עם הגדרה זו?

2. נסו למצוא מילה אותה ניתן לכתוב במקום המילה 'אמן' לאורך השיר.

3. חברו שיר 'אמן למילים' משל עצמכם: כתבו 5 משפטים המתחילים במילים 'אמן ל..."

ערך במבחן:

הסבירו לתלמידים כי במסורת היהודית קיימות לא מעט ברכות. את הברכות הללו נהוג לומר לפני שאדם אוכל דבר-מה וכאשר אדם מתפעל מפלא-נוף כלשהו ועוד. לשמיעת אדם אחר מברך קיים מענה, המענה הינו  אמירת 'אמן', מענה שמשמעו - כן ונכון. יש הסבורים כי לא בכדי מילה זו דומה למילה 'אמת'. 

1. שאלו את התלמידים: האם יצא לכם לומר אמן? אם כן, באילו נסיבות?

2. בתלמוד מופיע: "רבי יוסי אומר: גדול העונה אמן יותר מן המברך". (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף נ"ג, עמוד ב')

  • מדוע, לדעתכם, גדול מי שעונה אמן יותר מהמברך? (למורה – ניתן לכוון את התלמידים: האדם שמשיב אמן מתכוון רק לברכה אותה שמע או למשהו רחב יותר? מה המשמעות להצטרפות של אדם לאדם נוסף? מה הכוח של התחברות אנשים זה לזה?)
  • אילו משמעויות יש למילה 'אמן', ולמענה 'אמן'?

3. חלקו לתלמידים את דפי העבודה ובקשו מהם למלא את הטבלה.

  • במה, לדעתכם, מסייעים לנו האימוג'ים?

סכמו: כשם שציור קטן יכול 'להחליף' אמירה ארוכה יותר, מורכבת יותר, כך גם למילה כוח לבטא דברים נרחבים. המילה 'אמן' הינה מילה בעלת רבדים מגוונים, משמעויות שונות, ועל ידי אמירתה אנו מצרפים למילותינו 'עולם רחב' שנישא על משמעויותיה. עוצמת המילה 'אמן' באה לידי ביטוי, בין היתר, בכניסתה לתרבויות ודתות נוספות ברחבי העולם.

 

כיתות ה'-ו'

כוחה של מילה, כוחה של שתיקה 

אוריינות:

1. כתבו על הלוח "רק מילה טובה, או שתיים לא יותר מזה, מיד עושה לי טוב"- שאלו את התלמידים: איזו מילה שנאמרה לכם בעבר נתנה בכם כוח? כתבו את התשובות על הלוח.

2. מצאו בשיר ביטויים המביעים את הכוח שיש במילה כזו או אחרת.

3. בשיר מופיע כי ישנה מילה בה "נמצא את כל הנשמה", ישנן מילים "בהן אותי אהבת כל השנים" ועוד. למילים יש כוח לנחם, לבטא והותיר כוח. אילו דרכים אחרות, מעבר למילים, יש לבטא כוונות?

ערך במבחן:

1. מהי, לדעתכם, משמעות המשפט "נשתוק ביחד את כל המילים"? האם ניתן לשתוק מילים?

2. קראו עם התלמידים:  ... וְהִנֵּה ה' עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי ה', לֹא בָרוּחַ ה', וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ, לֹא בָרַעַשׁ ה'. וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ, לֹא בָאֵשׁ ה', וְאַחַר הָאֵשׁ קוֹל דְּמָמָה דַקָּה. (מלכים א, י"ט, י"א-י"ב)

נסו לדרג את עוצמת הביטויים הבאים בטקסט:

 

עוצמה (מ1 עד 10)

רוח גדולה, מפרקת הרים ומשברת סלעים

 

רעש

 

אש

 

קול דממה דקה

 

  • איזה קול יש לדממה? מהי, לדעתכם, עוצמתה?
  • האם הייתם פעם במקום שקט שממש שמעו בו את השקט?
  • מהי, לדעתכם, כוחה של המילה, ומהי לדעתכם, קולה של הדממה?

3. חלקו את התלמידים לזוגות ובקשו מהם לקיים שיחה, בלי מילים, אחד עם השני.

  • שאלו את התלמידים: האם הצלחתם לתקשר? 

 

 

לסיכום:

  • העמקנו בחשיבות ההודיה.
  • למדנו כי יש משמעות למילה אחת ולצד זאת יש משמעות גם לשתיקה.

סימנייה