דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

זרקור מוזיקלי

מצורף נספח 1, נספח 2

השיר נכתב והולחן על ידי בצלאל אלוני יוצר, ומנהלה האישי של עפרה חזה ז"ל -  זמרת פורצת דרך אשר תרמה רבות להפצת המוזיקה של יהדות תימן - תוך איזון בין שימור לחידוש. להיטיה של חזה התפרסמו בעולם ושיריה סימלה ערכי שלום, אהבת האדם וסובלנות. השיר הולחן בסגנון הסווינג הבא מעולם הג'אז. פירוש המילה "סווינג"swing-  הינה נִדְנוּד. כשם הפירוש, ריקוד זה מתאפיין בתנועה משוחררת מצד לצד ובחופשיות הגוף, כתנועת הנדנדה. אל קצב ה"סווינג" בשיר, מצטרפת תבנית ליווי בס "מְהַלֵּךְ", שימוש בכלי "להקת הקצב" ( Rhythm section) ושירת המקהלה בהפקה קולית בסגנון (לתשומת לבכם, התווים בסולם רה מינור והביצוע במי מינור).

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א'-ב'

השמיעו לתלמידים את השיר בביצוע קולי או בהקלטה עפרה חזה- אמן למילים 

 פעלו בהתאם להנחיות הבאות:

1. פעילות במרחב: חלקו את הכיתה ל-3 קבוצות שוות. בקשו מכל קבוצה לקום בתורה ולצעוד בחדר במקצב של חצאים. יש לשנות כיוון הליכה בכל פעם שהזמרת שרה את המילה "אמן".

קבוצה ראשונה: בית 1 ופזמון תווים

קבוצה 2: בית 2 ופזמון 

קבוצה 3: פזמון האקפלה עד לסיום)  

2. שאלו את התלמידים לאיזו קבוצה היו הכי הרבה שינויי כיוון ולמה? 

(למורה: קבוצה 3- מאחר ורק בפזמונים אשר נאמרת המילה אמן).

3. פיתוח יצירתיות: בקשו מהתלמידים למצוא מילה מחזקת ומעצימה אשר תשמש עבורם תפילה אישית והנחו אותם למצוא לה מנגינה מתאימה. הסבירו כי ניתן לשיר את המילה, לנגן אותה במטאלופון או להקיש לה תבנית ליווי בכלי ההקשה. לצורך התכנון והחיפוש הקציבו 7 דקות של עבודה חופשית ולאחריהן בקשו מתלמידי הכיתה להציג את המילים והלחנתן.                     

4. הבחנה בשינוי הסימטריה: הזמינו 4 תלמידים לצעוד מאותו קו יעד. כל תלמיד יצעד לאורכו של משפט, לקול שירת המורה, ייעצר כאשר יש נשימה, ויישאר במקום אליו הגיע. בסיום ההליכה יבחינו הילדים כי הילדים שצעדו את 2 משפטי הפתיחה בבית הגיעו למחצית הדרך של אלה שצעדו את 2 משפטי הסיום.  הסבו את תשומת לבם של התלמידים לעובדה שלשני משפטי הפתיחה מנגינה זהה אך המילים משתנות ואילו בשני משפטי הסיום המילים חוזרות אך המנגינה משתנה. ניתן לשחק בזוגות במרחב את משחק הצעדים ולמחוא כף במשותף בעת הופעת המילה "אמן".

 

כיתות ג'-ד'

בהמשך לפעילויות הקודמות 

1. הרחבת הידע המוזיקלי: האזינו עם התלמידים לשיר וצפו בשני סרטונים. האחד צילום: ראשית הסווינג במאה הקודמת והשני פסקול לסרט מצויר: סווינג החתולים- כל אחד רוצה להיות חתול, לאחר הצפייה ערכו דיון  העוסק בסוגיות הבאות: הכלים הבולטים, הדומה והשונה במוזיקה המוצגת, התייחסו לגוון הכלים המבצעים, לתבנית הקצב ולאופייה, לתנועות הריקוד המוצגות.

2. לאחר הצפייה שוחחו על מאפייני ריקוד ה"סווינג": המקצב ה"מרחף" המקנה תחושת קלילות בגוף, כלי הנגינה הבולטים, ריבוי האלתורים בנגינה, ריבוי שכבות מנגינה בו זמנית, חזרה על מספר מצומצם של מנגינות ועוד. ציינו כי השיר "אמן למילים" נכתב בהשראת מקצב ה"סווינג" וסגנונו.

3. האזינו עם התלמידים לביצוע השיר ונסו לאתר  את מרכיבי ה"סווינג". שאלו: מדוע לדעתכם בחר המלחין בסגנון ה"סווינג" כהשראה ללחן? הפנו את תשומת לבם לשינויי התזמור לאורך השיר. (למורה: מבנה השיר לפי הביצוע מופיע בנספח 1)

4. אוריינות תווים וביצוע: בצעו תזמור מקצבי לליווי השיר בהתאם לתיווי בנספח 2, הפנו את תשומת לב התלמידים לכך שתפקיד ההקשה עובר מכלי אחד לשני בשרשרת בחלק של הפזמון.

5. שאלו: האם לדעתכם ריקוד זה נרקד כיום? ספרו כי ריקוד הסווינג מתעורר מחדש... כיום מוקמים בכל העולם בתי ספר לסווינג, מתקיימים מופעים ומפגשי סווינג בין לאומיים, בליווי נגנים ובלבוש המחקה את שנות ה-20 של המאה הקודמת. נסו לחשוב מדוע דווקא ריקוד זה "חזר לאופנה" מה ייחודו ומה הוא מאפשר. 

 

כיתות ה'-ו' 

 לאחר הכרת השיר על בסיס הפעילויות בקבוצות הגיל הקודמות.

1. הסבירו לתלמידים כי על מנת להבין ולהרגיש את הקצב הייחודי של ה"סווינג"  עלינו להבין ראשית מהי טריולה: = חלוקה משולשת של פעמה.

שמה לקוח מהספרה 3 בשפות הלטיניות. הנחו את התלמידים להקיש מקצב טריולה ולומר: "טָה-טֶה-טִי" תוך כדי הקשת הפעמה. ניתן להחליף ולשחק גם במילים במקצב זה לדוגמא: "או-טו-בוס" "אפְ-רי-קָה" "בְּרוֹ-קוֹ-לי" "א-נ-נס". כעת חברו את שתי ההקשות הראשונות יחדיו "טָאה-טִי" אפשר גם לשחק ולומר: "פִּי-תה" "בָּאנְ-גִ'י"  "נינ- גָ'ה" 

2. הנחו את התלמידים להפוך את הכיסאות למערכת תופים. בקשו מהם להיעזר במקלות תופים כשמושב הכיסא ישמש לתוף ומשענת הכיסא למצילה. תפקיד ההקשה מצורף בנספח 2

 

מה למדנו?

  • תנועה במרחב ותגובה בתנועה לשינויים במוזיקה
  • מושגים מוזיקליים: "סווינג", טריולה. 
  • סימטריה וא-סימטריה במוזיקה: הבחנה באורכי משפטים.
  • ביצוע: תזמור לכלי הקשה וביצועו כליווי "סווינג" על כיסאות בחדר.
  • יצירה: בחירת מילים מעצימות, הלחנתן וביצוען. 
  • תולדות המוזיקה: צפייה והאזנה במגוון שירים בקצב ה"סווינג" לאורך ההיסטוריה מאז ועד היום, השוואה בין שירים אלו ובין השיר "אמן למילים".
  • השוואת ביצועים תוך כדי האזנה והתייחסות לפרמטרים מוזיקליים 
חזרה

אמן למילים - תווים

תווים

תוויםתווים

סימנייה

Whoops, looks like something went wrong.