דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על אושר וחופש, על היכולת לראות את הטוב ולהאמין בו

למורים: טרם קריאת השיר, הציגו את שם השיר "חופשי ומאושר", בקשו מהתלמידים להשלים/ להתייחס בכתב לשניים או שלושה מההיגדים הבאים, על פי רצונם, והזמינו אותם לשתף במליאה:

  • אני מרגיש/ה חופשי/ה כאשר...
  • חופש עבורי הוא...
  • הדברים שאני הכי אוהב/ת לעשות בחופש הם...
  • הדברים שגורמים לי לחוש מאושר/ת הם...
  • אני מרגיש/ה מאושר/ת כאשר...
  • אושר עבורי הינו...
  • אני חופשי/ה ומאושר/ת כש..

 

שיח בזוגות

בשיר 3 בתים ופזמון. קראו יחד את השיר והתייחסו לשאלות האלה:

1. השיר פונה בבקשה (בשימוש במילים "תן", שירה, בואה, צחק, זכור).
למי הייתם מפנים את השיר כבקשה? מדוע דווקא לו/ לה?

2. מהו המקום שבו תעדיפו לראות שמיים ושמש?

3. מה עוד אתם אוהבים לראות? מהו הנוף האהוב עליכם?

4. "שיר לנו שיר, ושלח לנו אור" – למי תירצו "לשלוח אור"? מי זקוק לתמיכה ולעידוד שלכם ומדוע? 

5. איזה שיר הייתם מקדישים לעצמכם? איזה שיר הייתם מקדישים למשפחתכם? 

6. איזה שיר הייתם מקדישים לכיתתכם? איזה אור או איחול הייתם שולחים/ מאחלים לחבריכם לכיתה?

7. צחק בנפשי – מה מצחיק אתכם? שתפו בתוכנית טלוויזיה/ סרט  שצפיתם בו לאחרונה או ספר שקראתם, אשר הצחיק אתכם במיוחד.

8. "יש ימים יפים שהדרכים בהם גדולות"- שתפו ביום יפה שהיה לכם לאחרונה. מה קרה בו? מה היה יפה ביום זה? עם מי ביליתם באותו יום?

9. "יש דברים יפים גם בלילות"- מה אתם אוהבים בלילה? 
היכן הייתם בוחרים לטייל בלילה? 
מי הייתם רוצים שיצטרף אליכם לטיול לילי ומדוע? 

10. מהו הבית בשיר  שאהבתם במיוחד ומדוע? 

11. מתי אתם מרגישים חופשיים, ומתי לא? 

12. בחיים של כל אחד ואחת מאיתנו יש דברים, שאיננו חופשיים לבחור בהם, כמו בית הספר שאליו אנו הולכים יום-יום, זמן שינה, זמן מחשב, הכנת מטלות או שיעורי בית. האם לדעתכם, חשוב שיהיו תחומים  שאיננו חופשיים לנהוג בהם לגמרי כרצוננו? מדוע?

13. יש ילדים ששמחים שחופשת הקיץ נמשכת חודשיים ולא יותר, ויש ילדים שהיו רוצים שהחופשה תימשך עוד חודש, ותכלול גם את החגים. מה דעתכם על כך? מה טוב בשיבה לימים של שגרה אחרי חופשת הקיץ?

14. מהו הדבר שהייתם מבקשים עבור עצמכם, שיגרום לכם להרגיש הכי מאושרים? (למורים: כדאי לכוון את התלמידים להתייחס בתשובתם לגורם אושר או שמחה וסיפוק שאינו דווקא חומרי).

15. האם תמיד אנחנו מאושרים? האם זהו מצב אפשרי, להרגיש מאושר כל הזמן? מה אפשר לעשות כדי להרגיש טוב בכל זאת?

 

פעילות מסכמת בזוגות

קראו יחד את הבית האחרון של השיר "חופשי ומאושר":

עוד תפילה אחת אנחנו נבקש ממך 
עוד תפילה נריע לשמך 
זכור אותנו גם מחר 
תן להיות חופשי ומאושר

מלאו יחד את המשימה הבאה:

  • כתבו תפילה או משאלה אחת אשר תבקשו להביע יחד. חישבו והחליטו יחד, עבור מי תהיה התפילה ? מה תבקשו שיתגשם עבור מושא תפילתכם? מדוע תבחרו להתפלל או להביע איחול דווקא עבורו? (למורה: בשיקולי הבחירה, אפשר להציע לתלמידים להתפלל עבור אדם מסוים שהם מכירים באופן אישי מחיי היומיום או עבור אדם שאינם מכירים, וכמו כן גם עבור קבוצת אנשים (רחבה או מצומצמת, מוכרת או  שאינה מוכרת להם באופן אישי).
  • אפשרות אחרת: כתבו  למנהל/ת בית הספר/ צוות הניהול של בית הספר מכתב משאלה או בקשה. הציגו במכתבכם את עצמכם, ומהי בקשתכם או משאלתכם. תוכלו להתייחס בבקשה שלכם לתחום, אזור או מתקן בבית הספר שהייתם רוצים שישתפר, והציעו רעיונות או יוזמות שלדעתכם יוכלו לסייע להשגת מטרתכם. כמו כן, הציעו במכתבכם הצעה/ יוזמה שתעניק תחושת אושר לגורמים חיצוניים לבית הספר. למשל, יוזמה לאיסוף תרומה למען מטרה מסוימת, התנדבות בקהילה/ ביישוב שבו אתם מתגוררים או בסביבה הקרובה, או כל סיוע שלדעתכם ישפר את תחושת הרווחה והאושר של מי שאינו שייך לקהילת בית ספרכם. הציגו במכתבכם את הדרכים שבהן תוכלו אתם לתרום לחייו של גורם זה ולשפר אותם.
חזרה

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

שיר זה הוא שיר תפילה, תפילה ישראלית, בשפה יום-יומית. בתפילה זו יש  הבחנה בין עיקר ובין טפל’ וכוחה בכוח הצמצום ובבחירה "רק להיות חופשי ומאושר".

לכל אחד מאיתנו יש הרבה מה לבקש  לעצמו  ולבני ביתו. אם נתאמץ, נגלה כי אנו מבקשים לעצמנו קודם כל דברים חשובים הנמצאים בבסיס חיינו - בעיקר לחיות חיים חופשיים ומאושרים.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

"חופשי ומאושר"

אוריינות:

1. סמנו בצבע אחד את כל הביטויים שקשורים באור ובתחושת אור, ובצבע אחר – ביטויים הקשורים בחושך.

2. אם היינו צריכים לצייר ציור שיבטא את המונח: "חופשי ומאושר", באילו צבעים הייתם בוחרים? 

3. סכמו: השיר כולו נותן לנו הרגשה של 'חופשי ומאושר' - במילים,  בביטויי האור שבו ובלחן, שנותנים לנו תחושת אור ותחושת חופש.

ערך במבחן:

1. כתבו על הלוח את ההמנון של מדינת ישראל – ללא כותרתו.

2. שאלו את התלמידים: 

  • לו הייתם צריכים לתת כותרת להמנון – מה הייתם בוחרים?
  • מי חיבר את ההמנון ונתן לו את שמו (למורה – יש מקום להרחיב על סיפור היווצרות ההמנון והפיכתו מ"תקוותנו" ל'התקווה').
  • מהי התקווה  שאנו שרים עליה?
  • מה משותף בין סופו של ההמנון לסופו של השיר? ומה ההבדל בין רצונו של אדם להיות חופשי לבין רצונו של עם להיות חופשי?

3. סכמו: שאיפתו של כל אדם ושאיפתו של כל עם לחיות חיי חופש – מלאי אור, שמחה ויצירה. אומנם יש הבדלים בין היכולת של כל אדם יחיד להיות חופשי לבין שאיפת עם לדרור, אך אפשר לראות כי ביסוד רצון העם נמצא רצון היחיד.

 

כיתות ג׳-ד׳

"תן לראות אותם מן הנשמה" – מה אנו רואים ומה אנו בוחרים לראות?

אוריינות:

1. מה משמעות המשפט "תן לראות אותם מן הנשמה"?

2. מה ההבדל בין ראייה דרך העיניים לבין ראייה דרך הנשמה? מה משמעות המשפט "תן לנפש שתבער"? 
באילו מילים מתאים לתאר תחושות בתוך הנפש שלנו? 
איזו תחושה נותנת האש במשפט זה?

ערך במבחן:

1. אנו מוקפים בהרבה דברים טובים ויפים, אך לא תמיד רואים אותם. חלקו לתלמידים דף ועליו ציור של משקפיים והזמינו אותם לכתוב בתוך משקף אחד דברים טובים שיש בחייהם.

2. הזמינו את התלמידים לשתף.

3. הזמינו את התלמידים להוסיף במשקף השני דברים טובים נשלא חשבו עליהם עד אשר שמעו עליהם מפי חבריהם .

4. סכמו - הבחירה שלנו היא לראות כמה שיותר את הדברים הטובים בחיינו. (למורה: אפשר להציג את המשנה במסכת אבות אשר דנה בדרך הטובה שהאדם יכול לבחור בה (מסכת אבות, פרק ב, משנה ט). ובמשנה עצמה – את עמדתו של רבי אליעזר (עין טובה). 

 

כיתות ה׳-ו׳

תפילה אישית - מה באמת חשוב לי

אוריינות:

1. סמנו בשיר מילים המבטאות תפילה.

2. שאלו את התלמידים: מה משמעות המילה "תפילה"?

3. בספר בראשית מופיע הפסוק הזה: "וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף, רְאֹה פָנֶיךָ לֹא פִלָּלְתִּי וְהִנֵּה הֶרְאָה אֹתִי אֱלֹהִים גַּם אֶת-זַרְעֶךָ". (בראשית מח, יא), מה משמעות המילה 'פיללתי' ? (למורה:  להסביר את הפסוק לפי הצורך).

4. סכמו: המילה תפילה – מקורה בשורש פ.ל.ל. שמשמעותו – לקוות. באמירת תפילה אנו מביעים במילים את אשר אנו מייחלים ומקווים לו, ולהבעה זו במילים כוח ומשמעות רבי עוצמה.

ערך במבחן:

1. חלקו לתלמידים דף לבן. בקשו מהתלמידים לכתוב בשלושה שלבים  מה הם מאחלים לעצמם: בשלב הראשון – בקשו שיכתבו כל מה שהם מאחלים לעצמם, בשלב השני – בקשו מהם לקפל את הדף ולכתוב רק שלושה דברים שהם מאחלים לעצמם, ובשלב השלישי – בקשו מהם לקפל שוב את הדף ולכתוב רק את הדבר הכי חשוב שהם מבקשים לעצמם (למורה: על ההנחיה להיות כללית ולא מגבילה).

2. הזמינו את התלמידים לשתף, ושאלו: מה צמצמנו ומה הותרנו? (למורה: בררו מה מאפיין את התפילה האישית - האם היא מתמקדת ברגשות, בחומר, במשפחה,  בחברים וכדומה)

3. סכמו: יש אין-סוף דברים שאנו רוצים ומאחלים לעצמנו. אך אם נתבונן, נגלה כי בתוכם יש עיקר  וטפל. אם נדע לענות לעצמנו מהם הדברים שהכי חשובים לנו, נדע לקדם את עצמנו יותר ויותר לכיוונם, ואולי אף נזכה להיות יותר ויותר חופשיים ומאושרים.

סימנייה