הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות היכולת לבחור בשמחה בכל רגע ובכל מצב בחיינו ועל הקשר בין בחירה בטוב, באהבה ובשמחה – כדרך חיים
עבודת הכנה לשיר
הנחו את התלמידים:
- חשבו על רגע משמח בחייכם, תארו אותו במחברותיכם.
- מה גרם לשמחה? כיצד הרגשתם?
- האם תחושת שמחה צריכה תמיד לנבוע ממשהו?
- האם חשוב להיות שמחים? מדוע?
עיון בשיר
1. עמוק בליבך עיגולים של שמחה
ואור גנוז בנשמת אפך.
ספרו לתלמידים כי השיר "שמחות קטנות" נכתב בהשראת דסי רבינוביץ' ז"ל. קראו לתלמידים את הקטע "עיגולי השמחה" והאזינו עימם לשיר. לאחר מכן שאלו:
- האם לכל אחד יש עיגולי שמחה בליבו?
- האם עיגולי השמחה נמצאים בלב תמיד, או רק ברגעים מסוימים?
- מהם עיגולי השמחה שלכם?
- לגבי כל אחד מהאירועים הבאים כתבו איזה עיגול שמחה הוא ייצור בלבכם - עיגול קטן, בינוני, או גדול:
- קיבלתי 98 במבחן.
- קנו לי טלפון חכם חדש.
- עזרתי לחבר להכין שיעורי בית.
- נולד לי אח.
- הכנתי יצירה יפה בחוג קרמיקה.
- שכן שלי הבריא לאחר מחלה קשה.
- נבחרת הכדורסל שבה שיחקתי ניצחה את הקבוצה היריבה.
- השלמתי עם חבר לאחר מריבה גדולה.
- עזרתי לאימא לסדר את הבית.
- אתמול הסתיימו המבחנים למחצית זו.
- עץ האגס בחצרנו החל לפרוח.
- הוסיפו עיגולי שמחה אחרים המצויים בליבכם וציינו את גודלם.
- האם גיליתם על עצמכם משהו חדש?
- האם הכרתם עתה 'סוגים חדשים' של שמחה?
2. עמוק בלב עיגולים של כאב
אתה שונא אתה אוהב.
שאלו את התלמידים:
- כיצד אפשר להגדיל את עיגולי השמחה בליבנו כך שיקטינו את עיגולי הכאב?
- איך נוכל להגדיל את עיגולי השמחה בלב חברנו כדי שיתגברו על הכאב?
3. ואור גנוז בנשמת אפך...
שמחות קטנות יאירו...
שזוכרים את השמש ונוגעים באור.
אור - סמל וכינוי לכל דבר חיובי, מזהיר, מהנה (אבן שושן).
אור גנוז - לפי אגדת חז"ל אור שבעת הימים שגנוז לצדיקים לעתיד לבוא, ובהשאלה- מאור פנימי, זוהר, זיו.
שאלו את התלמידים:
- כיצד קשורים השמחה והאור זה בזה בתוכנו?
- הקריאו את דבריו של מיכה שטרית על דסי רבינוביץ':
"כשראיתי אותה הייתי בתקופה רעה בחיי. שאבתי ממנה כוח כי היא דיברה עם כזו אהבה לחיים ושמחה... היא נתנה לי תקווה, הקדשתי לה את השיר שבסופו של דבר עודד אותי".- הסבירו במילים שלכם כיצד הפכה דסי את עיגולי הכאב של המשורר לעיגולי שמחה ותקווה ובכך האירה לו את דרכו.
- האם קיים קשר בין נתינה לשמחה?
4. לחיי התמימים ודוברי האמת
ולכל החיים את חייהם באמת
שזוכרים את השמש ונוגעים באור
שיודעים אהבה שאינה בת חלוף.
השיר מוקדש לכל האנשים התמימים, דוברי האמת, אנשים החיים את חייהם באמת. שאלו את התלמידים:
- איזה מכנה משותף יש לאנשים אלה?
- מתי אתם מרגישים שאתם חיים את החיים באמת? מה ההפך מלחיות את החיים באמת?
- האם וכיצד קשורות הבחירות בטוב, באמת ובאהבה, לבחירה בשמחה?
- אלו מחשבות, תחושות ורגשות עולות בכם כשאתם חושבים על אנשים שכאלה, אשר בוחרים בשמחה?
- האם מוכרות לכם דמויות כאלו?
- בחרו דמות אחת שאתם מכירים, מה המיוחד בה? אלו תכונות אופי יש לה? מה הייתם רוצים ללמוד ממנה?
פעילויות סיכום לבחירה
1. החליטו ביחד עם התלמידים על פעילות משותפת לשמח אנשים/ילדים הזקוקים לכך (איסוף מזון לנזקקים, פעילות במועדון קשישים, ביקור במחלקת ילדים בבית חולים וכדומה).
2. כתבו על לוח בכיתה כותרת "עיגולים של שמחה". חלקו לכל תלמיד עיגול נייר בצבע שונה והנחו אותם לבחור היגד/ביטוי (מהשיר או מהקטע של דסי) אשר שימח אותם והאיר את דרכם ולכתוב אותו על העיגול. תלו את העיגולים מסביב לכותרת.
3. קיימו משחק של "גמד וענק" בכיתה שבו כל תלמיד ייתן לתלמיד אחר (על פי הגרלה) דבר קטן משמח בצירוף ברכה משמחת.