דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

שיר זה מזמן שיח אודות היכולת לבחור בשמחה בכל רגע ובכל מצב בחיינו ועל הקשר בין בחירה בטוב, באהבה ובשמחה – כדרך חיים

 

עבודת הכנה לשיר

הנחו את התלמידים:

  • חשבו על רגע משמח בחייכם, תארו אותו במחברותיכם.
  • מה גרם לשמחה? כיצד הרגשתם?
  • האם תחושת שמחה צריכה תמיד לנבוע ממשהו?
  • האם חשוב להיות שמחים? מדוע?

 

עיון בשיר

1. עמוק בליבך עיגולים של שמחה
    ואור גנוז בנשמת אפך.

ספרו לתלמידים כי השיר "שמחות קטנות" נכתב בהשראת דסי רבינוביץ' ז"ל. קראו לתלמידים את  הקטע "עיגולי השמחה" והאזינו עימם לשיר. לאחר מכן שאלו:

  • האם לכל אחד יש עיגולי שמחה בליבו?
  • האם עיגולי השמחה נמצאים בלב תמיד, או רק ברגעים מסוימים?
  • מהם עיגולי השמחה שלכם?
  • לגבי כל אחד מהאירועים הבאים כתבו איזה עיגול שמחה הוא ייצור בלבכם - עיגול קטן, בינוני, או גדול:
    • קיבלתי 98 במבחן.
    • קנו לי טלפון חכם חדש.
    • עזרתי לחבר להכין שיעורי בית.
    • נולד לי אח.
    • הכנתי יצירה יפה בחוג קרמיקה.
    • שכן שלי הבריא לאחר מחלה קשה.
    • נבחרת הכדורסל שבה שיחקתי ניצחה את הקבוצה היריבה.
    • השלמתי עם חבר לאחר מריבה גדולה.
    • עזרתי לאימא לסדר את הבית.
    • אתמול הסתיימו  המבחנים למחצית זו.
    • עץ האגס בחצרנו החל לפרוח.
    • הוסיפו עיגולי שמחה אחרים המצויים בליבכם וציינו את גודלם.
  • האם גיליתם על עצמכם משהו חדש?
  • האם הכרתם עתה 'סוגים חדשים' של שמחה?

 

2. עמוק בלב עיגולים של כאב
    אתה שונא אתה אוהב.

שאלו את התלמידים:

  • כיצד אפשר להגדיל את עיגולי השמחה בליבנו כך שיקטינו את עיגולי הכאב?
  • איך נוכל להגדיל את עיגולי השמחה בלב חברנו כדי שיתגברו על הכאב?

 

3. ואור גנוז בנשמת אפך...
שמחות קטנות יאירו...
שזוכרים את השמש ונוגעים באור.

אור - סמל וכינוי לכל דבר חיובי, מזהיר, מהנה (אבן שושן).

אור גנוז - לפי אגדת חז"ל אור שבעת הימים שגנוז לצדיקים לעתיד לבוא, ובהשאלה- מאור פנימי, זוהר, זיו.

שאלו את התלמידים:

  • כיצד קשורים השמחה והאור זה בזה בתוכנו?
  • הקריאו את דבריו של מיכה שטרית על דסי רבינוביץ':
    "כשראיתי אותה הייתי בתקופה רעה בחיי. שאבתי ממנה כוח כי היא דיברה עם כזו אהבה לחיים ושמחה... היא נתנה לי תקווה, הקדשתי לה את השיר שבסופו של דבר עודד אותי".
    • הסבירו במילים שלכם כיצד הפכה דסי את עיגולי הכאב של המשורר לעיגולי שמחה ותקווה ובכך האירה לו את דרכו.
    • האם קיים קשר בין נתינה לשמחה?

 

4. לחיי התמימים ודוברי האמת
    ולכל החיים את חייהם באמת
    שזוכרים את השמש ונוגעים באור
    שיודעים אהבה שאינה בת חלוף.

השיר מוקדש לכל האנשים התמימים, דוברי האמת, אנשים החיים את חייהם באמת. שאלו את התלמידים:

  • איזה מכנה משותף יש לאנשים אלה?
  • מתי אתם מרגישים שאתם חיים את החיים באמת? מה ההפך מלחיות את החיים באמת?
  • האם וכיצד קשורות הבחירות בטוב, באמת ובאהבה, לבחירה בשמחה?
  • אלו מחשבות, תחושות ורגשות עולות בכם כשאתם חושבים על אנשים שכאלה, אשר בוחרים בשמחה? 
  • האם מוכרות לכם דמויות כאלו?
    • בחרו דמות אחת  שאתם מכירים, מה המיוחד בה? אלו תכונות אופי יש לה? מה הייתם רוצים ללמוד ממנה?

 

פעילויות סיכום לבחירה

1. החליטו ביחד עם התלמידים על פעילות משותפת לשמח אנשים/ילדים הזקוקים לכך (איסוף מזון לנזקקים, פעילות במועדון קשישים, ביקור במחלקת ילדים בבית חולים וכדומה).

2. כתבו על לוח בכיתה כותרת "עיגולים של שמחה". חלקו לכל תלמיד עיגול נייר בצבע שונה והנחו אותם לבחור היגד/ביטוי (מהשיר או מהקטע של דסי) אשר שימח אותם והאיר את דרכם ולכתוב אותו על העיגול. תלו את העיגולים מסביב לכותרת.

3. קיימו משחק של "גמד וענק" בכיתה שבו כל תלמיד ייתן לתלמיד אחר (על פי הגרלה) דבר קטן משמח בצירוף ברכה משמחת. 

חזרה

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

מצורף נספח

השיר שמחות קטנות עוסק במכלול הרגשי של האדם, לרבות העצב והשמחה. מתוך מורכבות זו ביכולתו של האדם להוסיף אור ושמחה לאחרים. השיר מוקדש לכל אלה ש"חיים את חייהם באמת", ומתוך החיבור לשיר אנו למדים כי אלה האנשים אשר יודעים להוסיף שמחות קטנות ולהאיר לאחרים. נעסוק  במכלול הרגשות שבשיר ובעיקר ביכולת, שלעיתים היא כה פשוטה, להוסיף שמחה ואור לחיינו ולחייהם של אחרים.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

אוריינות

1. בקשו מהתלמידים לבחור שני צבעים מהקלמר: אחד שלדעתם מסמל שמחה, והשני – שנותן להם תחושה עצובה יותר.

2. קראו לתלמידים את השיר, במהלך הקריאה בקשו מהם לצייר דבר מה בצבע שמתאים לתחושות שעולות מן השיר.

  • האם יש מישהו שהשתמש רק בצבע אחד?

3. בעקבות התבוננות בציורים ובתחושות התלמידים, סכמו: בשיר, כמו בחיים, יש שמחה ועצב, אור וחושך, והם מעורבבים זה בזה.

ערך במבחן: הוספת אור

1. החשיכו את הכיתה ככל האפשר, ואז הדליקו נר אחד.

  • האם חשוך כעת?
  • כיצד אור של נר אחד יכול להאיר כיתה שלמה?

2. הדליקו עוד נר  באמצעות הנר הראשון.

  • האם הנר הראשון 'נפגע' מכך שלקחו ממנו אש?

3. כתבו על הלוח את הביטוי " נֵר לְאֶחָד נֵר לְמֵאָה" (תלמוד בבלי, מסכת שבת, דף קכב, ע"א). הסבירו תלמידים את הביטוי.

  • אילו משמעויות אחרות יש לאור, לדעתכם, מעבר להיותו ההפך מחושך?
  • סכמו סיכום ביניים – אור אינו רק אור פיזי מוחשי, אלא גם דימוי למשהו טוב, משמח שיכול להיטיב את הרגשתם של  אחרים.

4. ספרו לתלמידים על דסי רבינוביץ' ועל 'עיגולי השמחה'. ציינו כי בחיינו, כמו בשיר – יש ערבוב של עצב  ושמחה, אך ביכולתנו לשמח ולהאיר באמצעות דברים קטנים. אם אנחנו מאירים פנים למישהו ומשמחים אחרים, אנו כמו הנר, מאומה אינו נגרע מאיתנו, אלא להפך.

5. חלקו לתלמידים פתקים בצורה של נר, ובקשו מהם לכתוב בו משהו נעים ומשמח למי שיושב לידם בכיתה.

 

כיתות ג׳-ד׳

אוריינות

1. מצאו בשיר מילים המסמלות שמחה ואור, וצבעו אותן בצבע אחד. בצבע אחר צבעו מילים המסמלות עצב וחושך.

  • התבוננו בתמונה ובסוגי הצבעים שבה.
  • מדוע, לדעתכם, הצבעים בשיר מעורבבים?

ערך במבחן – כוחה של שמחה

1. חלקו לילדים את הקטע: 'עיגולי השמחה'.

  • האם הרגשתם פעם שעיגול השמחה שלכם גדל בעקבות כך ששימחתם אחרים? איך?

2. ספרו לתלמידים על דסי רבינוביץ' ושאלו:

  • כעת, כאשר שמעתם על מי שחיברה את 'עיגולי השמחה', במה זה משנה עבורכם את משמעות השיר או את תחושתכם בנוגע אליו?

3. סכמו: בשיר, כמו בחיים, השמחה והעצב משולבים זה בזה. את הדברים שקראנו חיברה בחורה אשר חלתה במחלה קשה, שבחרה לשמוח, על אף הקושי, ולשמח אחרים, וזה חלק מגדולתה ומחשיבות הדברים שחיברה.

4. "המקבל חברו בסבר פנים יפות, אפילו לא נתן לו כלום, מעלה עליו הכתוב כאילו נתן לו כל מתנות טובות שבעולם" (אבות דרבי נתן, פרק יג, סימן ד).

  • על פי מה שכתוב כאן, מהי המתנה הכי גדולה בעולם?

5. קיימו הגרלה כיתתית: כל ילד מוציא פתק בצורה של עיגול ועליו שם של ילד מהכיתה. הזמינו את התלמידים לכתוב בעיגול שלהם דבר מה שישמח את הילד שיצא בהגרלה, ולהעניק לו עיגול שמחה שכזה.

 

כיתות ה׳-ו׳

אוריינות

1. כתבו את הבית השני של השיר (לחיי התמימים...) על הלוח וסביבו ציירו שמש אסוציאציות.

  • מיהם האנשים המתוארים בבית זה?
  • אלו תכונות יש, לדעתכם, לאנשים אלה? (התמימים, דוברי האמת, וכל החיים את חייהם באמת).  
  • הזמינו את התלמידים לשתף את הכיתה ולספר על פגישה עם אדם שהם חשו שהוא בעל תכונות אלה.
  • באילו הזדמנויות בחייכם גיליתם בתוך עצמכם תכונות שכאלה?

2. סכמו: האנשים המיוחדים שחיים את חייהם באמת והם דוברי אמת תמימים, מסוגלים להיות משמעותיים לאנשים רבים בדרכים שונות. אחת מהן – שהיא גם שם השיר –  היא היכולת לשמח בשמחות קטנות. בהמשך השיעור נשמע על בחורה אחת העונה להגדרות הללו, אשר עליה נכתב השיר.

ערך במבחן - כוח המעשה הטוב

1. במסכת אבות, פרק א, משנה יד כתוב: "שמאי אומר: עשה תורתך קבע, אמור מעט ועשה הרבה, והוי מקביל את כל האדם בסבר פנים יפות". הסבירו לתלמידים את המשפט "והוי מקביל את כל האדם, בסבר פנים יפות".

  • איזו תחושה עולה בכם למול דלת שנפתחת ובפתח אדם שמקבל אתכם בסבר פנים יפות?

2. ספרו לתלמידים על דסי רבינוביץ' ועל 'עיגולי השמחה'. איזה חיבור אתם מוצאים בין דמותה של דסי רבינוביץ' לבין האמרה ממסכת אבות?

3. המשנה  שלמדנו אומרת גם: "אמור מעט ועשה הרבה". חשבו על פרויקט כיתתי שבו יוכלו כולם לקחת חלק, ובו תגדיל הכיתה את השמחה ומאור הפנים של בית הספר כולו (למורה – כדאי לתת לתלמידים בתחילה להעלות רעיונות משלהם, אם אינם מעלים רעיונות  אפשר לכוון אותם  ליצירת שלטי חוצות בבית הספר; יצירת שבוע שמחה שבו כל יום נפתח במעשה טוב או בידיעה משמחת מהעולם; פרסום בדיחה יומית, ועוד).

 

לסיכום

  • ראינו כי בחיינו יש עצב ושמחה, המשולבים זה בזה.
  • הבנו את כוחנו בהוספת אור בחייהם של הסובבים אותנו.
  • העמקנו בכוחו של חיוך ומאור פנים והכרנו את ערכו של סבר פנים יפות אצל חז"ל.

סימנייה

Whoops, looks like something went wrong.