דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

זרקור מוזיקלי

מצורפים 3 נספחים

בשנת 1997 נפטרה הנערה דסי רבינוביץ' ממחלת הסרטן. כשנתיים לאחר מכן, כתב והלחין המוזיקאי מיכה שטרית את השיר "שמחות קטנות", בהשראת קטע שכתבה דסי ז"ל בשם "עיגולי שמחה".  מנגינת הבית מאופיינת בצלילים נמוכים ובהרמוניה מינורית, ואילו הפזמון פותח בקפיצה של אוקטבה וממשיך בצלילים גבוהים ובהרמוניה מז'ורית. בשיר בולטים גם שילוב הקולות והמנעדים השונים של מיכה שטרית ועמיר בניון המבצעים אותו ביחד,  והפתיחה בסגנון ספרדי שמנוגנת בגיטרה. 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א׳-ב׳

1. צרו עם התלמידים "סל רגשות" שהם מכירים, כתבו אותם על הלוח (אפשר להיעזר באחת מהתמונות בקישור). שירו את השיר בקולכם ובקשו מהתלמידים למצוא רגשות המוזכרים בו.

2. שירו שוב ושאלו את התלמידים האם אותו רגש מופיע לכל אורך השיר, או שמא הרגשות מתחלפים? בקשו מהתלמידים לספר כיצד הם מרגישים כשהם שומעים את השיר.

3. השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים לזהות הבדלים בין הבית לפזמון. 

4. חלקו לכל התלמידים מטפחת ובקשו מהם "לצייר" מעגלים קטנים בבתים ומעגלים גדולים בפזמון. לאחר מכן, בקשו מהתלמידים להציע דרכים נוספות להמחשת ההבדלים בתנועה בין הבית לפזמון.

 

כיתות ג׳-ד׳

1. חלקו לתלמידים כרטיסיות עם מילים מתוך השיר (נספח 1) ובקשו מכל תלמיד לקרוא את תוכן הכרטיסייה שקיבל. כתבו את המילים על הלוח וספרו לתלמידים שמילים אלה הן חלק משיר שנשמע בהמשך. שאלו:

  • על מה מספר השיר לדעתכם?
  • כיצד יישמע השיר לדעתכם? (למורה: אפשר לכוון את התלמידים למאפיינים כגון מפעם, תזמור, גוון הקול של הזמר, מנעד השיר, אווירה).
  • הציעו כותרת לשיר.

2. השמיעו את השיר ובקשו מהלמידים להניח את הכרטיסייה שבידם במרכז הכיתה כאשר ישמעו את המילים המתאימות בשיר. 

3. האזינו שוב לשיר ובקשו מהתלמידים  לעקוב אחר המילים שבכל הכרטיסיות בשעת ההאזנה. איזו מילה מבליטה המנגינה במיוחד? (למורה: המילה "יהללו"). 

4. התמקדו במילה "יהללו": 

  • שירו אותה עם התלמידים, שאלו מהי משמעותה, כיצד בחר המלחין להבליט אותה ומדוע. 
  • המחישו לתלמידים קפיצה של אוקטבה: נגנו את המרווח ורשמו אותו על הלוח.
  • בקשו מהתלמידים לחבר תנועה המתאימה למילה "יהללו" וללחן שלה. בצעו את התנועה בזמן שירת הפזמון. 
  • בקשו מהתלמידים לעיין בתווים ולחפש את הקפיצה באוקטבה שפותחת את שירת המילה "יהללו".

 

כיתות ה׳-ו׳

1. התבוננו בטבלה בנספח 2, הגדירו עם התלמידים את המאפיינים המוזיקליים המופיעים בתחתית הטבלה. בקשו מהם להאזין לשיר, לציין את סדר הצטרפות הכלים בפתיחה לשיר ולשייך כל מאפיין למילות השיר כפי שהן מבוצעות בעיבוד.

2. קראו עם התלמידים את מילות השיר ושאלו: אילו קשרים קיימים בין תוכן המילים בבתים ובפזמון לבין המאפיינים המוזיקליים שלהם? 

3. השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים לכתוב ליד כל חלק מי מבצע אותו (הזמר הפותח את השיר ייקרֵא מבצע 1 ;הזמר שמצטרף אחר כך ייקרא מבצע 2). לאחר מכן הציגו לתלמידים את המבצעים מיכה שטרית ועמיר בניון ובקשו מהם לאפיין את קולותיהם. שאלו: מה תורם השוני הרב בגוון הקול של מבצעי השיר?

4. בקשו מהתלמידים לבצע את השיר בכיתה ולהציע דרך לבצעו  (למורה: אפשר להסב את תשומת לב התלמידים לגווני קול שונים הקיימים בכיתה).

 

הצעות להעשרה

1. צפו בביצוע נוסף לשיר 

  • דונו בשונה ובדומה בין הביצועים.
  • באיזה אירוע שרים את הביצוע הזה? מתי הוא מתקיים? (למורה: באירוע "שרים בכיכר", אירוע המתקיים מידי שנה בכיכר רבין בערב יום הזיכרון לחללי צה"ל ולנפגעי פעולות האיבה).
  • מדוע לדעתכם נבחר ביצוע מסוג זה לאירוע שבו הוא מושר?

2. השמיעו לתלמידים עוד שירים  שבהם קיימת קפיצה באוקטבה ובקשו מהם לזהות את הקפיצה בכל אחד מן השירים, לדוגמא: הדרך אל הכפר, ללכת שבי אחרייך, התקווה. בקשו מהתלמידים למצוא עוד שירים שבהם יש קפיצה במרווח אוקטבה (או קפיצות בולטות אחרות).

3. נגנו את השיר בחליליות: לוו את מנגינת הבית באמצעות קו הליווי בנספח 3. במידת האפשר נגנו את מנגינת הפזמון כפי שהיא מופיעה בתווים.

 

מה למדנו?

  • מבנה מוזיקלי: זיהוי ההבדלים בין מנגינת הבית למנגינת הפזמון.
  • המחשת ההבדלים בין הבית והפזמון באמצעות תנועה.
  • זיהוי מרווח (קפיצה מלודית) של אוקטבה בשמיעה ובתווים.
  • התמקדות במילת "שיא" ובחינת הקו המלודי שמאפיין את שירתה, ביטוי הקו המלודי ותוכן המילה באמצעות תנועה, זיהוי הקו המלודי בתווים.
  • מיפוי המאפיינים המוזיקליים עבור הביצוע של כל מילות השיר.
  • חשיפה להכרת גווני קול שונים לביצוע של מנגינה דומה.
  • השוואת בין שני ביצועים לאותו שיר.
  • שיח על השפעת ההקשר שבו שרים שיר על אופי העיבוד המוזיקלי שלו.
  • תזמור לחליליות המשמש כליווי לשיר.
חזרה

שמחות קטנות - תווים

תווים

תוויםתווים

סימנייה

Whoops, looks like something went wrong.