דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

חזרה

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על שבח, הכרת תודה והכרת הטוב, ועל כוחו של ה'יחד'/ כוחה של הקבוצה

 

שיח בקבוצות

בשיר 2 בתים ופזמון חוזר. קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף בקבוצה:

1. הללויה לעולם, 
    הללויה ישירו כולם 
    במילה אחת בודדה 
    הלב מלא בהמון תודה 
    והולם גם הוא - איזה עולם נפלא

  • הבית הראשון משבח את העולם ואת הדברים הטובים שיש בו.
    חברו יחד כקבוצה רשימה בת 10 פריטים, אשר כותרתה הינה: "הדברים הטובים שיש בעולם"- מאת חברי קבוצת ______________. 
    (למורה: ניתן לכוון את התלמידים להתייחס ברשימה שהם יוצרים יחד לתופעות מיוחדות בעולם, תופעות טבע ונופים, המצאות וגילויים, יצירות שיצר האדם בעולם, מתחומים שונים כגון מוסיקה, ספורט, מדע, אמנות ועוד.)
  • הלב מלא בהמון תודה..
    מדוע לדעתכם חשובה ההודיה (הכרת/אמירת התודה)? מדוע כדאי לומר תודה, ומתי?
    האם רק מי שאומרים לו תודה חש סיפוק ושמחה? כיצד תורמת פעולת אמירת התודה למי שאומר אותה? 
    ( למורה: כדאי לקיים שיח עם התלמידים על חשיבות אמירת התודה כמעוררת תחושה טובה של סיפוק ואושר, רק מעצם פעולת הכרת התודה ואמירתה בקול רם לאחר.)
    כיצד אנו מרגישים כשמודים לנו על דבר מה שעשינו או אמרנו? מה אנו מרגישים בלב ובהרגשה?
  • ממי אתם אוהבים לקבל מילות של תודה והערכה?
  • למי תירצו לומר את המילה "תודה" ועל מה? שתפו בקבוצה.
  • האם קרה לכם שהרגשתם שלא מגיעה למישהו תודה מכם? 
    כיצד ניתן לדעתכם להמיר הרגשה זו בהכרת תודה?
  • כתבו 3 דברים מרכזיים/ הישגים/ תחומים ייחודיים, אשר קיימים בבית ספרכם, ועליהם תירצו להודות/ לומר יחד תודה כקבוצה. 

 

2. הללויה עם השיר, 
    הללויה על יום שמאיר, 
    הללויה על מה שהיה, 
    ומה שעוד לא היה - 
    הללויה. 

  • שתפו בקבוצה על דברים שקרו לכם בעבר ושמחו אתכם, עליהם תרצו לומר תודה (בתחום המשפחתי, בתחום התחביבים, בתחום בית הספר, בתחום החברתי...)
  • שתפו בקבוצה בדבר אחד שקרה היום או יקרה היום, אשר משמח אתכם במיוחד.
  • מה עדיין לא קרה לכם, ותירצו שיקרה?

 

3. הללויה על הכל 
    הללו על מחר ואתמול 
    הללויה, ותנו יד ביד 
    ושירו מלב אחד - 
    הללויה.

  • שתפו זה את זה במשהו נחמד שקרה לכם אתמול (בבית הספר או בבית)- מי היה אתכם? האם הפעילות/החוויה הייתה מתוכננת מראש או ספונטנית? מה היה נעים בחוויה שחוויתם אתמול?
  • תכננו יחד כקבוצה "פעילות כיתתית למחר"- משחק משותף בהפסקה או פעילות קצרה בת 10 דקות לסוף היום בה משתתפים כל חברי הכיתה.
    הציגו את תכנית הפעילות בכיתה, מהם כללי הפעילות ומה מטרתה.
  • ותנו יד ביד, ושירו מלב אחד- איזה שיר תבחרו לשיר מלב אחד, יחד כקבוצה? בחרו שיר שאתם אוהבים, והציגו אותו במליאת הכיתה.
    (ניתן לחפש את מילות השיר, ולשיר אותו כקבוצה.)

 

פעילות מסכמת בזוגות ובמליאה

הלב מלא בהמון תודה
והולם גם הוא
איזה עולם נפלא.

צאו לחצר בית הספר או לחצר הקרובה למקום מגוריכם.

הביטו סביב בנוף אשר סביב לכם, בטבע, בצמחים הגדלים בו, בבעלי החיים.

התבוננו וגלו יחד דברים נוספים עליהם אפשר להודות.

הציגו את רשימתכם במליאה והתייחסו לשאלות הבאות:

1. כיצד תסכמו את החוויה לעבוד יחד?

2. מה גיליתם זה על זה?

3. מה אהבתם במיוחד בסביבה בה התבוננתם?

4. מה הייתם רוצים להוסיף לסביבה בה טיילתם? מה היה חסר בה?
(למורה: כדאי לכוון את התלמידים לחפש בסביבה הקרובה 5 דברים המהווים עבורם מקור לפליאה, התלהבות או הודיה, ולציין מדוע בחרו דווקא בפריט זה.)

5. ולסיום.. רגע של פליאה גם מעצמי: 
מה מפליא אתכם בעצמכם?  על מה אתם יכולים לומר תודה לעצמכם? השלימו את המשפט:
 "ברצוני לומר לעצמי תודה על.."  ושתפו בקבוצה או במליאה.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות

השיר קורא להלל את העולם; להודות על מה שהיה, שהווה ושיהיה. כיצד אפשר להתרכז בהכרת הטוב ואילו הרגלים ניתן לאמץ ביום-יום שיסייעו לנו בכך? 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'

הכרת הטוב

אוריינות:

1. כתבו: "להסתכל על חצי הכוס המלאה". שאלו: מה משמעות הפתגם? (להכיר במה שיש), מהו הפתגם ההפוך? ("מסתכל על חצי הכוס הריקה")

2. שאלו: מתי לאחרונה הסתכלתם על "חצי הכוס המלאה"? ועל ההיפך? 

ערך במבחן:

1. שאלו: על מה מודה השיר? (על הכל, מה שהיה, שיהיה) איך נכנה אדם בעל תפיסה כזו? (שמח, אופטימי) האם אתם מכירים אדם שחושב בעיקר על הטוב? ספרו עליו. 

2. שאלו: מדוע להודות על "יום שמאיר"? האין זה מובן מאליו? ואיך אפשר להודות על מה "שעוד לא היה"? 

3. ספרו על תפילת "מודה אני", הנאמרת על-פי המסורת עם היקיצה בבוקר: "מוֹדֶה (מוֹדָה) אֲנִי לְפָנֶֽיךָ מֶֽלֶךְ חַי וְקַיָּים. שֶׁהֶֽחֱזַֽרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְחֶמְלָה. רַבָּה אֱמֽוּנָתֶֽךָ" (מקורה בספר "סדר היום", ר' משה בן מכיר). שאלו: על מה מודה המתפלל? (על שהתעורר חי בבוקר) האם אדם שאינו מאמין, צריך  להודות על הקימה בבוקר? למי ניתן להודות על כך? במה יכולה לתרום לחיינו אמירת תודה בפתח היום?

 

כיתות ג'-ד'

אחדות 

אוריינות:

1. שאלו: בבית האחרון שני ביטויים עם איברים, כיצד הם מחזקים את המסר? (יד ביד - סמל לשותפות, יחד, לב אחד - חיבור רגשי)

2. הנחו: חשבו על ביטויים נוספים עם איברים והסבירו אותם (לדוגמא: לב שלם, ברגל שמאל...).

ערך במבחן:

1. שאלו: מה הכוונה בביטוי "לשיר מלב אחד"? (מטאפורה לאחדות) מתי לאחרונה הרגשתם הזדהות עם רגשות של אדם אחר? מתי הרגשתם שמישהו אחר מזדהה איתכם, מבין את מה שאתם מרגישים? שתפו את הכיתה.  

2. הקרינו את סרטון הפרסומת ליום האחדות (עד 1:22). שאלו: בין אילו ערכים 'התבלבלו' יוצרי הסרטון? (אחדות ואחידות) מה ההבדל ביניהם? (אחידות תובעת זהות, אחדות היא הסכמה משותפת מבלי לבטל שוני) שאלו: מה מאחד בינינו - בבית-הספר? במשפחה? בישוב/בעיר?

3. הקריאו: "נוהג שבעולם אם נוטל אדם אגודה (חבילה) של קנים, שמא יכול לשברם בבת אחת? ואילו נוטל אחת אחת, אפילו תינוק משברן! וכן את מוצא שאין ישראל נגאלין עד שיהיו כולן אגודה אחת" (מדרש תנחומא, פרשת ניצבים, פרק כ"ט, סימן א'.)

שאלו: מה המטאפורה לאחדות במדרש? (קני-הקש נשברים בקלות בנפרד, ביחד לא) מתי הייתם בקבוצה שהעניקה לכולם כוח? תמיכה?   

 

כיתות ה'-ו'

מסורת וחידוש

 אוריינות:

1. כתבו: "ניתן להתלונן שלוורדים יש קוצים, או לשמוח שלשיחים קוצניים יש פרחים" (אברהם לינקולן). שאלו: מה המסר? (עדיף להסתכל על הטוב מאשר על הרע)

2. הנחו: חברו שני משפטים נוספים בתבנית זו, המתרכזים בטוב על פני הרע (לדוגמא: "ניתן להתלונן שנרטבנו בגשם, או לשמוח שמפלס הכנרת עולה")

ערך במבחן: 

1. אמרו: "הללויה" היא מילת הודיה ושבח המופיעה בתפילות רבות, משמעותה הללו (שבחו) את אלוהים. השמיעו את השיר "הללויה" (תהילים, פרק ק"נ, פס' ה'-ו'). שאלו: מתי שרים מזמור זה? (חלק מ"פסוקי דזמרא" שבתפילת שחרית) למה נבחר מזמור תהילים זה שילחינו אותו? איך הפך כה ידוע? את מי המזמור מהלל? (אלוהים) על מה משבח אדם מאמין את אלוהיו? (בריאת העולם, חסד, טוב, הנחייה...)

2. שאלו: את מי מהלל השיר "הללויה לעולם"? (את העולם) מה תוכן השבח והכרת הטוב לעולם בשיר? (על כל מה שבו, מה שהיה ושיהיה) מה הטעם להודות "לעולם"? מי בעצם הנמען של תודה זו לדעתכם? (החברה, הפרט, הקרובים לו) 

3. שאלו: למי אתם יכולים להודות ועל מה? (הורים, אחים, מורים, חברים ועוד) מה ההיפך מהכרת הטוב? (כפיות טובה) מתי הייתם כפויי טובה כלפי אדם אחר, קרוב אליכם? מדוע? איך אפשר לצמצם את כפיות הטובה שלנו? מה נדרש מאיתנו לשם כך? 

 

לסיכום:

  • ראינו כי בשיר מודה הדובר על היום שמאיר ולמדנו על תפילת "מודה אני" הנאמרת בבוקר;
  • ביררנו את ההבדל בין אחדות לאחידות ודנו בכוח שהאחדות מעניקה לחברה;
  • זיהינו את הכרת הטוב בשיר ותהינו האם אנו מתייחסים כך לסביבתנו.

סימנייה

Whoops, looks like something went wrong.