דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על שמחה ועצב, ייאוש ותקווה, כמיהה ובקשה לדברים שנרצה שיתגשמו

 

שיח במליאה 

בשיר 5 בתים ופזמון. 

קראו יחד עם התלמידים את שם השיר וכתבו אותו על הלוח.

השיר נקרא "לו יהי", צמד מילים אשר ממחיש את הכמיהה להתגשמותו של דבר מה .

בקשו מהתלמידים להשלים את המשפט "לו יהי- הלוואי ש.." במחברתם באופן חופשי ואסוציאטיבי.

בקשו מהתלמידים לשתף במליאה במשפט שהשלימו.

(למורים: כוונו את התלמידים להשלים את ההיגד ככל העולה על רוחם באופן חופשי, ב"כאן ועכשיו".)

 

שיח ועבודה בקבוצות 

1. "עוד יש מפרש לבן באופק, 
    מול ענן שחור כבד"

  • מהי התחושה  שמעורר המפרש הלבן שבאופק, לעומת התחושה שמעורר הענן השחור הכבד? תנו דוגמה לכל אחת מהתחושות.
    האם קרה לכם שחשתם תחושת תקווה, שמחה ואופטימיות או תחושה שבשורה טובה עומדת להגיע – כמו זו המתוארת בשיר במילים  'מפרש לבן', או שחשתם תחושת ייאוש, עצב או חשש – כמו זו המתוארת בשיר במילים  'ענן שחור כבד'?
    (למורים: הנחו את התלמידים לתת דוגמאות מעולמם למצב שבו חשים ילדים בגילם כמו 'מפרש לבן' לעומת 'ענן שחור כבד').
  • מה יכול לעזור לילד בגילכם כאשר הוא חש בודד, מודאג או מיואש?
    למי הוא יכול לפנות?
  • שתף באירוע שבו עודדת חבר שחש תחושות אלו, או  אירוע שבו חבר עודד אותך.

 

2. "ואם בחלונות הערב 
    אור נרות החג רועד"- 

  • באילו הזדמנויות נהוג במשפחתכם להדליק נרות/ לברך על הנרות? שתפו.
  • מה תבקשו מנרות החג? 
  • לשמר ולשפר – מה תבקשו לשמר בחייכם (שיישאר בדיוק כפי שהוא ולא ישתנה), ומה תבקשו לשפר
    (שישתנה ויהיה טוב יותר מהקיים היום). תנו דוגמא אחת לשימור ודוגמא אחת לשיפור.

 

3. "אם המבשר עומד בדלת 
    תן מילה טובה בפיו"- 

  • האם קרה לכם (או למישהו שאתם מכירים), שהייתם צריכים לבשר או להודיע למישהו דבר מה? מה הייתה ההודעה או הבשורה ולמי? האם הייתה זו בשורה משמחת או מעציבה? 
  • כיצד מרגיש מי שעליו לבשר בשורה מעציבה? (למורים: דאגה, חשש, עצב, פחד, חוסר אונים).
  • האם קרה שקיבלתם הודעה משמחת? כיצד הגבתם? כיצד התנהגתם?
  • האם קרה שקיבלתם הודעה מאכזבת? 
    כיצד הגבתם? מה עזר לכם להתגבר על האכזבה?
  • תן מילה טובה:  ערכו סבב בקבוצה, ובקשו מכל אחד מחברי הקבוצה לומר מילה טובה ליושב משמאלו ( למורים: מילה טובה הינה מחמאה. עודדו את התלמידים להחמיא זה לזה על תכונה טובה הקיימת באחר, כישרון או התנהגות חיובית).

 

4. "מה קול ענות אני שומע 
קול שופר וקול תופים"-

  • קול השופר וקול התוף מבטאים את קול המלחמה ואת קול התפילה. 
    אילו תפילות מביעים לדעתכם ילדים בגילכם בנוגע למלחמות? מה הייתם רוצים לבקש אתם?
  • האם שמעתם בעבר את קול תרועת השופר? כיצד חשתם למשמע צליל זה?
  • לאיזה סוג של תוף (כלי הקשה) תעדיפו להקשיב? (תוף מרים, מצלתיים/מצילות, תוף דרבוקה, מערכת תופים, דג'מבה (תוף אפריקאי)?
  • מהו כלי הנגינה שאתם אוהבים לשמוע את צליליו? שתפו זה את זה.

 

5. "זה סוף הקיץ סוף הדרך 
    תן להם לשוב הלום"-

  • כיצד אתם מרגישים כאשר חופשת הקיץ מגיעה לסיומה? מה אתם ובני משפחותיכם אוהבים או נוהגים לעשות בתום חופשת הקיץ הגדולה? כתבו יחד הצעות כמספר חברי הקבוצה ל"דברים שכדאי לעשות בשבוע האחרון של החופש הגדול".
  • מה תאחלו זה לזה בתחילתה של שנה חדשה? מה תאחלו לעצמכם כאשר נפתחת שנת הלימודים? 

 

6. "ואם פתאום יזרח מאופל 
    על ראשנו אור כוכב"- 

  • לו היה כוכב מנצנץ באור מעל ראשיכם, מה הייתם כותבים בתוכו? איזה משפט הייתם בוחרים לכתוב בתוכו שיאפיין אתכם? (למורים: אפשר להציע לתלמידים לבחור ציטוט מתוך שיר, ספר או סרט,  שהם אוהבים ומזדהים עימו).

 

7. "אז תן שלווה ותן גם כוח 
    לכל אלה שנאהב"- 

  • מה עוד תירצו לאחל למי שאתם אוהבים

 

פעילות מסכמת בקבוצה

"לו יהי, לו יהי
אנא- לו יהי, 
כל שנבקש, 
לו יהי"-

משחק המשאלה הכיתתית

(למורים: לפעילות בקבוצה יש להכין מראש פתקאות בצבעים כמספר ילדי הקבוצה, כך שכל תלמיד יקבל פתקה בצבע אחר, וכן קופסה קטנה או קערה לאיסוף הפתקאות).

אספו פתק מערימת הפתקים, כל אחד/אחת בצבע שונה. כתבו בפתק משהו שאתם מבקשים שיקרה השנה בכיתה: 

"לו יהי.. ".

לאחר שכתבתם משאלה הנוגעת לכיתה כולה, החזירו את הפתקים לקופסא או לקערה, ובחרו פתק בצבע אחר.

בסבב על פי תור, כל אחד מהתלמידים יקרא את המשאלה הכתובה בפתק, ויציע הצעה כיצד משאלה כזו יכולה להתגשם ולהתממש בכיתה.

למשל: הייתי מבקש שהשנה יהיו יותר פעילויות כיפיות ומגבשות בהפסקות.

מה אפשר לעשות כדי שהמשאלה תתממש? לבחור צוות תכנון הפסקות שמתחלף מעת לעת; לקבוע מראש משחק כיתתי עוד לפני הצלצול להפסקה; לשתף את המחנכת ולבקש להקדיש שיעור לנושא זה; לקבוע אחראים שיהיו "מארגני הפסקה", ויוודאו שגם תלמידים חדשים בכיתה מצטרפים למשחק וכולי.

שתפו במליאה בנושאים המרכזיים שעלו בפתקי המשאלה שבקבוצתכם.

חזרה

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לדיון ולשיח כיתתי בשילוב הפעלות

נעמי שמר חיברה תפילה ישראלית בזמן מלחמת יום-הכיפורים ובה שורה חוזרת – "כל שנבקש לו יהי". מה נבקש בימים אלו, עבור עצמנו ועבור הכלל? וכיצד נחנך לחיבור בין הבקשה האישית לבקשה המשותפת? 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

תקווה

אוריינות:

1. שאלו: מה פירוש הביטוי "לו יהי"? (לוּ – הלוואי; יהי – יהיה)

2. הנחו: מצאו שתי בקשות בשיר והסבירו אותן (תן מילה טובה בפיו, תן להם לשוב הלום, תן שלווה ותן גם כוח).

ערך במבחן:

1. הנחו: בשיר יש דימויים לניגוד בין עצב לשמחה. מצאו שתי דוגמאות לניגוד זה (מפרש לבן/ענן שחור, אופל/אור כוכב). חשבו על דימוי נוסף (פריחה / קמילה).

2. שאלו: לְמה זקוק אדם כדי להחזיק מעמד במצב קשה או עצוב? (תקווה, אמונה, שמחה, משפחה, חברים). אילו מהדברים שהעלינו נמצאים בשיר? (ננסה לשים דגש על התקווה, "לו יהי") 

3. שאלו: מה שמו של ההמנון הלאומי שלנו? (התקווה). היכן מופיעה המילה "תקווה" בהמנון? ("עוד לא אבדה תקוותנו"). מהי התקווה בהמנון? ("להיות עם חופשי בארצנו"). כיצד אתם מבינים בקשה זו? מה אתם מקווים שיקרה במדינתנו השנה? 

 

כיתות ג׳-ד׳

אכפתיות, חמלה  

אוריינות: 

1. שאלו: אילו מילים נרדפות יש ל"בקשה"? (משאלה, תביעה, עתירה, תחינה, הפצרה, דרישה) מה ההבדל בין "משאלה" ל"דרישה"? (הבעת תקווה / תביעה לקבל דבר-מה)

2. הנחו: חשבו על בקשה שיש לכם, נסחו אותה פעם אחת בצורת משאלה, ופעם בצורת דרישה. שתפו בכיתה. שאלו: כיצד אתם מביעים את הבקשות שלכם בדרך כלל? 

ערך במבחן: 

1. שאלו: מה מבקשת הדוברת בשיר באמצעות השורה החוזרת "כל שנבקש לו יהי"? (בשורות טובות, שלווה, כוח, אור באפלה, שהאהובים ישובו בשלום הביתה) לדעתכם, למי היא מפנה את בקשותיה? (לחברה, לאלוהים, לאף אחד, לעצמה) מדוע? (היא חשה צורך בעזרה).

2. אמרו: בבית האחרון מבקשת הדוברת "תן שלווה ותן גם כוח / לכל אלה שנאהב". שאלו: עבור מי היא מבקשת זאת? (לאהוביה, לחיילים שבמלחמה). מה היחס בין שלווה לכוח? האם הם מנוגדים? משלימים? מתי אנו זקוקים לשניהם? 

3. שאלו: באילו רגעים בחיים נהוג להביע  משאלה, בקשה? (כשמבקרים בכותל המערבי בירושלים ושמים פתק בין האבנים, בעת כיבוי נרות ביום הולדת, כשכוכב נופל). לדעתכם, מה רוב הילדים מבקשים ברגעים האלו? האם הרוב מבקשים בקשה עבור עצמם, או עבור מישהו אחר? מדוע? הנחו: רשמו על פתק בקשה שלכם עבור אדם שאתם אוהבים (למורה: אפשר לאסוף את הפתקים בקופסה כיתתית ולשמור אותה עד סוף השנה). 

 

כיתות ה׳-ו׳

ערך החיים, אהבת הארץ

אוריינות:

1. כתבו: "כל המקיים נפש אחת.. כאילו קיים עולם מלא" (משנה, סנהדרין, פרק ד, משנה ה). שאלו: מהי ההשוואה בציטוט? (נפש אחת = עולם מלא) כיצד אתם מבינים אותה? 

2. שאלו: כיצד אפשר "לקיים נפש"?(להוליד, להציל, לגדל, לחנך). חשבו על אירוע ששמעתם עליו, שבו אדם מסוים "קיים נפש" של אדם אחר.

ערך במבחן: 

1. שאלו: למי מתייחסות השורות "תן להם לשוב הלום" ו"כל אלה שנאהב"? (לחיילים). שאלו: מה משמעות הפסוק "וְשָׁבוּ בָנִים לִגְבוּלָם" (ירמיהו לא, טו)? מיהם הבנים ומהם הגבולות? (למורה: במקור הפסוק מופיע בנחמת אלוהים לרחל אימנו, הבוכה על סבל בניה בארץ אויב. בימינו מבטאות המילים תפילה לשובם של חיילים ושבויים).

2. ספרו כי את השיר כתבה והלחינה נעמי שמר בימי מלחמת יום הכיפורים, ב-1973. שאלו: על מה מגנים חיילים היוצאים למלחמה? (על המדינה, החברה, החופש, המשפחה והבית). היכן מופיעים דברים אלו בשיר? (האופק, החג, השכונה, הבית). 

3. שאלו: מה מבקשת הדוברת בשיר עבור החיילים? (שישובו בשלום, שלווה וכוח). ספרו כי בעת מלחמה אזרחים רבים במדינת ישראל נרתמים לסייע ולהקל על חיילי צה"ל, והקרינו את הכתבה על צביקה ביתן, "המקלחן הלאומי" (יש לצפות רק בדקות 0:30-3:00), שבימי "צוק איתן" איפשר לחיילים להתקלח בשטח. שאלו: מה צביקה ביקש עבור החיילים? (רגע של פינוק) מה דעתכם על הרעיון שלו? הציעו עוד רעיונות  שהייתם מבקשים עבור החיילים. 

 

לסיכום:

  • בחנו את המתח בין הייאוש לתקווה בשיר ובהמנון הלאומי;
  • דנו בהבדל בין בקשה אישית לכללית ושאלנו האם הן יכולות להשיק זו לזו;
  • זיהינו את התפילה לשלווה ולכוח עבור החיילים והכרנו מעשה של אזרח שביקש לחזק את חיילי צה"ל.

סימנייה