הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על תקווה ועל הבעת רצונותיו ומשאלותיו של היחיד עבור עצמו ועבור הכלל והקבוצה
שיח במליאה או בקבוצות
בשיר 4 בתים. קראו יחד את השיר, וענו יחד על השאלות האלה המתייחסות לכל בית:
1. בית ראשון:
- האם גם אתם קיוויתם פעם לכך שירד גשם?
- מה אתם אוהבים לעשות ביום גשום?
- כיצד אתם מרגישים ביום גשום? כיצד אתם מרגישים ביום שמשי?
- מהו "מזג האוויר" שלכם היום? (למורים: כדאי לבקש מהתלמידים לומר אילו מושגי מזג אוויר הם מכירים, ולקיים שיח על מזג אוויר חיצוני לעומת "מזג אוויר פנימי". מזג אוויר חיצוני קשור בשינויי עונות וטמפרטורה, ולעומתו "מזג אוויר פנימי" יכול לסמל מהי תחושתי היום באמצעות מושגי מזג אוויר, כגון מעונן, אביבי, חם, קר, סוער, גשום וכו').
- "שתזרח השמש בקרוב עלינו ועל אוהלינו" – מהו אוהל? מה מיוחד באוהל, ובמה הוא שונה מבית? ספרו על מקרה שבו הקמתם אוהל או ישנתם בו. תארו את החוויה. במה היא הייתה שונה מלינה בבית?
- מה היא לדעתכם ההרגשה כאשר אנו יודעים שהשמש תזרח עלינו ועל אוהלינו? מדוע לדעתכם יש בשיר תקווה שהשמש תזרח גם עלינו וגם על האוהלים שלנו?
2. בית שני:
- "מקומות יש בעולם" – מהו המקום האהוב עליכם? מדוע דווקא מקום זה?
מה אתם מרגישים כאשר אתם נמצאים בו? מה יש במקום זה שגורם לכם להרגיש כך?
("הולכים כדי לנדוד ולא כדי להגיע" – מהי הכוונה לדעתכם במשפט זה? האם גם אתם אוהבים לטייל וליהנות מהדרך, ולא רק להגיע לנקודת הסיום של הטיול? שתפו בטיול שבו נהניתם במיוחד מהדרך, מהנוף או ממה שקרה בדרך.
3. בית שלישי:
- היזכרו ביום גשום אשר בו חזיתם בתופעת הקשת בענן, ושתפו בקבוצה:
אילו תחושות או מחשבות עלו בכם כאשר ראיתם את הקשת? - מהו הצבע האהוב עליכם בקשת הצבעים? מדוע דווקא צבע זה?
חשבו, אילו הייתם צבע, איזה צבע הייתם היום או מהו הצבע שמייצג את הרגשתכם היום? האם תרצו להרגיש אחרת היום? מה עליכם לעשות כדי שצבע הרגשתכם ישתנה? - האם קרה גם לכם שרציתם שיגיע הלילה, כדי שתוכלו ללכת לישון ולסיים יום שבו הרגשתם לא טוב?
מה עוד יכול לעזור לילדים בגילכם לשפר את הרגשתם בימים שבהם הם מרגישים עצב, כעס או פחד?
4. בית רביעי:
- אילו יכולתם, מה הייתם מבקשים עבור עצמכם מכוכב נופל? מה הייתם מבקשים עבור כולם?
- מדוע, לדעתכם, מובעת בשיר המשאלה מהכוכב הנופל ש"נרגיש אהבה"? מה יש לדעתכם ברגש האהבה, שהוא טוב, נעים וחשוב?
- כיצד מרגיש מי שאוהב? כיצד מרגיש מי שאהוב?
- מתי אתם מרגישים או יודעים שאוהבים אתכם?
- הציעו הצעות – כיצד אפשר לגרום לחבר/ה או בן/ת משפחה להרגיש אהוב/ה?
פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה
הבית החמישי בשיר
כתבו רשימת משאלות קבוצתית שתכלול עשרה משפטים אשר יתחילו במילה "הלוואי". המשאלות יכולות להיות קשורות לכיתה או לבית הספר, ועליהן להיות מקדמות ומנוסחות באופן חיובי.
בתום כתיבת רשימת המשאלות בחרו במסגרת הקבוצה שלוש משאלות שתרצו להציע עבורן דרכים למימושן בכיתה.