דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על התמודדות עם קושי וגעגוע, ועל תחושת שייכות כגורם מחזק ומפתח חוסן

 

שיח במליאה או בקבוצות

בשיר שלושה בתים ופזמון.

קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף במליאה או את חברי הקבוצה בשאלות שאחריו:

1. ישנם ימים ללא מרגוע 
   בם לא אמצא לי נחמה 
   ומוכרחה אני לנגוע 
   בעשבים, באדמה. 
   לפסוע באותה הדרך 
   בתוך פריחת הכרכומים 
   ולהיות כל כך אחרת 
   ולפרוח ערב הגשמים.

  • מהם "ימים ללא מרגוע", לדעתכם? האם גם אתם חשתם כך פעם? שתפו במקרה שבו עבר עליכם רגע או יום כזה.
  • מה עוזר לכם להירגע? ציינו שלוש פעולות או שלושה דברים אשר עוזרים לכם למצוא מרגוע.
  • הדוברת בשיר נוגעת בעשבים ובאדמה כדי להרגיש מרגוע ונחמה. למה הכוונה, לדעתכם?
  • האם קרה גם לכם שטיול בטבע, בשדה או בסביבה הקרובה לביתכם עזר לכם לשפר את מצב רוחכם? מה היה בטיול זה שעזר לכם? 
  • ספרו על טיול כיתתי או משפחתי הזכור לכם במיוחד. היכן טיילתם? מי היה אתכם? מה אהבתם במיוחד בטיול זה? מהו הרגע בטיול הזכור לכם במיוחד?
  • "ולהיות כל כך אחרת.." – האם קרה גם לכם שרציתם להיות אחרים? מדוע?

 

2. רק תפילה אשא 
   הוי אלי, אלי, 
   שהשמש תעבור עליי 
   ותראה לי שוב את משעוליי. 
   הוי אלי, אלי 
   רק תפילה אשא 
   שהשמש תעבור עליי 
   ותיקח אותי אל המסע.

  • מה הכוונה לדעתכם באמירה "שהשמש תעבור עליי"?
  • ישנם אנשים רבים אשר מבקשים שיקרו להם דברים טובים ומתפללים על כך. אילו דברים טובים הייתם מבקשים שיקרו לכם? אילו דברים טובים הייתם מבקשים שיקרו לחבר הקרוב אליכם במיוחד?
  • לאן הייתם רוצים לצאת למסע? מהם הדברים אשר תיקחו אתכם למסע? ציינו שלושה דברים שלהם אתם זקוקים, מוחשיים או לאו דווקא, אשר יעזרו לכם בדרך.
    (למורים: כדאי להזכיר לתלמידים כי אפשר לקחת למסע דברים או חפצים ממשיים, כמו אמצעי תקשורת, ספר או מוסיקה, ואפשר לקחת למסע גם דברים אחרים, שהם תכונות, חוזקות או כישורים אישיים, כגון אומץ, חשיבה חיובית, שמחה וכו'.)
  • האם כל מסע מקדם אותנו, לדעתכם? האם גם מצב שבו לא התקדמנו לכיוון שרצינו להתקדם ולהגיע אליו יכול להיחשב 'מסע'? 
    תנו דוגמה למקרה שבו יצאתם למסע וגיליתם שלא הגעתם למקום שאליו רציתם להגיע, אך המקום שהגעתם אליו הפתיע לטובה וקידם אתכם. 

 

3. ואם אשוב אל זאת הארץ 
   ואם אפסע שוב בדרכים 
   האם כקדם יכירוני 
   האנשים והפרחים.

הדוברת בשיר חוששת שכאשר תשוב חזרה מן המסע, לא יזכרו אותה האנשים אשר הכירו אותה. 

  • האם קרה לכם שנעדרתם מהכיתה לתקופה מסוימת, וחבריכם או מוריכם לא שמו לב לכך? איך הרגשתם? 
    מה תציעו לחבר אשר מרגיש כך? את מי לדעתכם הוא יכול לשתף בתחושותיו?
  • מה מרגיש מי שמגיע למקום חדש, או למקום שלא היה בו תקופה ארוכה? כתבו 5 מילות רגש.
    (למורים: דאגה, חוסר ודאות, התרגשות, סקרנות, חשש, פחד, שמחה..)
    ומה מרגיש מי שמקבל מישהו חדש? מה עליו לעשות כדי לעזור לחבר חדש להרגיש שייך ורצוי? 

 

פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה: שמש קבוצתית

האם אמצא את כל היופי 
האהבה הנושנה 
אשר הייתה שם כשעזבתי 
עת אהבתי פעם ראשונה.

ציירו על גבי דף 3 שמשות ולכל שמש 5 קרניים.

השמש הראשונה היא "שמש הדברים היפים", השמש השנייה היא "שמש הדברים האהובים", והשמש השלישית היא "שמש הדברים שנזכור". 

כתבו ליד כל שמש מתאימה וקרניה, את חמשת הדברים הכי יפים לדעתכם בכיתתכם, חמשת הדברים הכי אהובים עליכם בכיתתכם, ואת חמשת הדברים שהכי תרצו לזכור כאשר תסיימו ללמוד בבית הספר ותיפרדו מכיתתכם.

הציגו את שלוש השמשות במליאה והסבירו את מה שבחרתם לכתוב לצד כל קרן שמש.

למורים: כדאי להציג את התוצרים בקיר "שמשות כיתתיות", אשר ירכז את אמירות התלמידים.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

השיר עוסק במחשבות ובתקוות שחש אדם בליבו. מתוך מצוקה הוא פורץ בתפילה, וממנה אל מסע למקום שבו ידע חיבור משמעותי, ואשר אותו הוא רוצה לחוש שנית.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

"שהשמש תעבור עליי" – על התקווה לשמש ולאור

אוריינות:

1. בקשו מהתלמידים לסמן בשיר מילים המתארות מראות בנוף ובטבע.

2. מבין מראות הטבע והנוף בולט בשיר מקומה של השמש – בשם השיר ובפזמון. הדגישו בשיר את המשפט: 'שהשמש תעבור עליי'

  • מה משמעות המשפט?

3. על הלוח ציירו שמש, ועל קרני השמש רשמו תשובות לשאלה: מהם הדברים החיוביים שיש בשמש? מה מעניקה לנו השמש?

ערך במבחן – תקווה לאור וטוב:

1. קראו עם התלמידים את הפסוקים: בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם וְרוּחַ אֱלֹהִים מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם. וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר. וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ.  (בראשית א'-ד')

  • מדוע לדעתכם הדבר הראשון שנברא בעולם הוא האור?
  • מהם היתרונות שיש לאור, ומה מתקיים בעולם בזכות האור?

2. הדבר הראשון אשר מופיע בתורה כדבר טוב הוא האור: "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר כִּי-טוֹב". כתבו לחבר היושב לידכם ברכה ושלבו בה את המילה אור.

 

כיתות ג׳-ד׳

"צְאוּ וּרְאוּ אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ יְשָׁרָה שֶׁיִּדְבַּק בָּהּ הָאָדָם" – חיבור לסובב אותנו ולדרך חיינו

אוריינות:

1. סמנו בשיר את המילים העוסקות בדרך, מסע, שביל ועוד.

2 .התמקדו במשפט: "לפסוע באותה הדרך":

  • על איזו דרך מדובר? נסו לתת למשפט זה פרשנויות שונות.
    (למורה: למילה 'דרך' כמה משמעויות – דרך פיזית שבה הולכים, ודרך רעיונית שבה בוחרים לחיות ולהתנהג.)

3. מה הקשר, לדעתכם, בין הרצון של הדוברת בשיר להשתנות ו"להיות כל כך אחרת", ובין חוויית ההליכה שלה בטבע?

4. סכמו: השיר מתמקד במסע, לכן ריבוי המילים מתחום זה בשיר. הדוברת בשיר פוסעת "באותה הדרך", אך מייחלת "להיות כל כך אחרת" – היא שואפת להשתנות. הטבע ועונות השנה משתנים ומתחדשים למולנו כל הזמן, והם נחשפים להולך בדרך. ייתכן כי הדוברת רוצה להתחדש כמו פריחת הכרכומים, כמו הגשם, כמו המעגליות שיש בטבע ובעולם.

ערך במבחן – חיבור לסובב אותנו:

1. צאו לחצר. בקשו מהתלמידים לעצום עיניים, לשים לב ולהקשיב לסובב אותם במשך כ-3 דקות.
מה שמעתם?

  • האם שמתם לב לכל הקולות הללו בפעם הקודמת שהייתם בחצר?
  • האם שמתם לב לשמש שמעליכם? באיזו תחושה ממלאים אתכם השמש והאור?

2. הקריאו לתלמידים את המשנה במסכת אבות:
אָמַר לָהֶם, צְאוּ וּרְאוּ אֵיזוֹהִי דֶרֶךְ יְשָׁרָה שֶׁיִּדְבַּק בָּהּ הָאָדָם. (מסכת אבות ב', ט')

  • הדובר במשנה הוא רבן יוחנן בן זכאי. מדוע, לדעתכם, הוא פותח דבריו במילים "צאו וראו"?
  • מה נותנת לנו השהות בחוץ? בטבע?
  • מה משמעות ה'דרך' המוזכרת במשנה?

 

כיתות ה׳-ו׳

תפילת הדרך

אוריינות:

1. קראו את הבתים השני והשלישי של השיר – איזו מילה חוזרת בהם שוב ושוב?

  • אילו תחושות עולות מבתים אלו? ומהחזרה על המילים  'אם', 'האם', 'ואם'?
  • איך הדוברת בשיר מתמודדת עם חששותיה, שמובעים בבית השני ובבית השלישי?
  • למול החששות המובעים בשיר – מהי, לדעתכם, התחושה הכללית המורגשת בשיר? 

2. סכמו: השיר מתאר חששות, געגוע ותקווה, ולמולם ובעקבותיהם נובעות תפילה ותקווה.

ערך במבחן – תפילה ותקווה לדרך טובה:

1. הזמינו את התלמידים לשתף על אודות מסע מיוחד שהם חוו.

2. שאלו: בפזמון השיר עולה שוב ושוב התקווה לצאת למסע.

  • מה אתם מבקשים ומקווים לפני שאתם יוצאים לדרך, למסע?
  • האם יש לכם גם חששות לפני יציאה למסע משמעותי? אם כן – מהם?

3. קראו עם התלמידים את תפילת הדרך ומצאו נקודות משותפות בין התפילה לבין השיר:

יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ ה' אֱלֹהֵינוּ וֵאלֹהֵי אֲבוֹתֵינוּ שֶׁתּוֹלִיכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַצְעִידֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתִּסְמְכֵנוּ לְשָׁלוֹם, וְתַגִּיעֵנוּ לִמְחוֹז חֶפְצֵנוּ לְשָׁלום (וְתַחְזִירֵנוּ לְשָׁלוֹם) וְתַצִּילֵנוּ מִכַּף כָּל-אוֹיֵב וְאוֹרֵב בַּדֶּרֶךְ, וּמִכָּל מִינֵי פֻּרְעָנֻיּוֹת הַמִּתְרַגְּשׁוֹת לָבוֹא לָעוֹלָם, וְתִתְּנֵנוּ לְחֵן וּלְחֶסֶד וּלְרַחֲמִים בְּעֵינֶיךָ וּבְעֵינֵי כָל רוֹאֵינוּ, וְתִשְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנֵינוּ, כִּי אֵל שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה וְתַחֲנוּן אָתָּה. בָּרוּךְ אַתָּה שׁוֹמֵעַ תְּפִלָּה.

  • אילו בקשות דומות לבקשותיכם לפני היציאה למסע, מצאתם בתפילה?

סימנייה