דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על אמירת תודה והכרת הטוב

 

שיח במליאה או בקבוצות

בשיר 3 בתים ופזמון.
קראו יחד עם התלמידים את השיר והתייחסו לשאלות הבאות:

1. בית א':

" היום, היום הזה ממש
אני כבר לא עצוב כל כך
אני כבר לא עצוב כל כך
אני יודע, היום".

  • מה אתם מרגישים ביום הזה? שתפו בתחושתכם ברגע זה- מהן תחושותיכם בגוף כעת? (למורה: נינוחים, ערניים, עייפים, כאובים, נמרצים..), כיצד אתם מרגישים כעת? (שמחים, סקרנים, נרגשים, נלהבים, משועממים..)
  • מהם הדברים המשמחים אתכם היום? ציינו שלושה דברים משמחים שקרו או יקרו לכם היום.
  • מהם הדברים שמעציבים אתכם? מה יכול להעציב או להעכיר את מצב הרוח של ילדים בגילכם?
  • מה גורם לכם להפסיק להיות עצובים? שתפו בדברים אשר עוזרים לכם לשפר את מצב הרוח כשאתם עצובים.

 

2. בית ב'

"היום אני אולי נרגש
אני אוהב פתאום לחיות
היום אולי אני נרגש
אתה שומע, היום".

  • מתי אתם נרגשים? מה גורם לכם להתרגש?
  • למה מתכוונים באמירה "היום אני אולי נרגש"? 
  • ישנם ילדים שמתארים את תחושת ההתרגשות לקראת דבר מה הצפוי לקרות, כמעוררת מכאובים כגון כאב בטן או תחושת לחץ. מה תציעו לילד אשר מרוב התרגשות לא חש בטוב?
  • מהם הדברים אשר גורמים גם לכם לאהוב לחיות? כתבו 5 
  • מה הייתם מספרים למי שטרם החל את חייו, תינוק בן יומו, למשל, על הדברים הטובים שיש בחיים? מה הייתם מספרים לו על משפחתכם או על חייכם? 

 

3. פזמון:

"תן לנו לחיות היום מהתחלה
תן לנו מהתחלה ועד הסוף
ואז תראה איך שאני הולך
יפה בתלם והולך, והולך, והולך, והולך."

  • מה הייתם מבקשים להתחיל היום מהתחלה?
  • כיצד הייתם מבקשים לסיים את היום? מה אתם אוהבים לעשות בסוף היום? 
  • מהי הליכה בתלם? (הליכה בתלם: התנהגות באורח הצפוי, המוסכם והמקובל בלא סטיות; הליכה בעקבות הרוב.)
  • מתי אתם הולכים בתלם, ממש כמו כולם? מתי אתם מעדיפים לא ללכת בתלם? מתי כדאי ומתי לא כדאי ללכת בתלם?

 

4. בית ד':

"היום, ביום הזה ממש
אני אומר מילת תודה
אמרי שאין זו אגדה
אמרי בשקט, היום"

  • כתבו מילת תודה- ברכה, שיר או מכתב-  והגישו אותו לאנשים אשר עושים ופועלים למענכם יום יום בבית הספר: מזכירת בית הספר, השומר בשער, אב הבית, עובדת הניקיון, סייעת הכיתה, מורה מחנכת, מורה מקצועי, מנהל/ת בית הספר...
  • רגע למחשבה אישית - על מה אתם  מודים בחייכם? 
  • היזכרו במקרה שאירע לאחרונה/בשבוע האחרון, בו אמרתם תודה למישהו הקרוב אליכם- חבר/ה לכיתה, המורה, הורה או בן משפחה, שכן או חבר משפחה. שתפו במקרה, ספרו על מה אמרתם תודה.
  • מתי אתם אומרים דברים בשקט ומתי לא? באילו מקרים לדעתכם כדאי לומר את הדברים בקול שקט, ומתי דווקא בקול רם?

 

פעילות מסכמת בקבוצה

1. "היום, היום"- השלימו את ההיגדים הבאים בקבוצה והציגו אותם במליאה:

  • מעשה טוב שאעשה היום
  • משחק שבו אשחק היום עם בן משפחה
  • מחמאה שאומר היום למורה שלי
  • מילת תודה שאומר היום להוריי
  • מחשבה חיובית שאחשוב היום
  • מילה טובה שאומר היום לחבר/ה מכיתתי
  • מעשה מועיל שאעשה היום למען איכות הסביבה
  • עזרה שאגיש היום למי שזקוק לה
  • תפקיד שאקח על עצמי היום לטובת ביתי
  • מחמאה שאתן היום לעצמי

2. מה תוכלו לעשות היום כקבוצה למען כיתתכם?

3. מה תוכלו לעשות היום ככיתה למען בית ספרכם? הציעו הצעות.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

השיר שלפנינו עוסק בבחירה לראות את הטוב ולהודות עליו, בכמיהה לחיות חיים מלאים. השיר מתרומם מן העצבות אל ההתרגשות והיכולת להגשים חלומות. הטוב המושג בחלום ובמציאות מלא בהודיה שקטה מחד, ונאמרת מאידך. בפעילויות שלפנינו נעסוק בבחירה לראות את הטוב ובהודיה עליו.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'

אוריינות

1. שמעו עם התלמידים את הבית הראשון ואת הפזמון, ובקשו מהתלמידים לסמן את כל המילים אשר נותנות תחושה של טוב. שאלו:

  • האם לדעתכם השיר מתרחש בשעות היום או הלילה?

2. בקשו מן התלמידים לצייר את הפזמון של השיר. שאלו:

  • לאן, לדעתכם, הולך הדובר בשיר?
  • האם זהו טיול נעים?
  • לאן אתם הייתם רוצים ללכת לטייל אם הייתם יכולים ללכת לכל מקום?

3. סכמו: השיר כולו נותן תחושה של דברים טובים סביבנו, וכשאתה בטוב, אתה צועד אל עבר הטוב ונמצא בטוב.

ערך במבחן - הודיה

1. שאלו את התלמידים: כמה פעמים בשיר מופיעה המילה 'היום'?

  • איזו תחושה נותנת החזרה על המילה הזו שוב ושוב?
  • בשיר כמה וכמה דברים הקורים ממש היום, מהם?

2. סכמו: ממש היום מרגיש הדובר את כל הטוב שבחייו. ממש היום מבקש הדובר לחיות חיים מלאים וטובים וממש היום מודה השיר על כל הטוב. נדמה כי הכול קורה בשיר זה היום

3. ספרו לתלמידים כי במסורת היהודית קיימת תפילה קצרה אשר נאמרת כל בוקר ממש עם היקיצה. תפילת מודה אני: מודֶה/מוֹדָה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם, שֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה, רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ. שאלו:

  • מדוע לדעתכם נאמרת התפילה עם היקיצה?
  • על מה יש לכם להודות ממש היום?

 

כיתות ג'-ד'

אוריינות

1. בקשו מהתלמידים לסמן בצבע כחול את כל הפעלים המופיעים בשיר.

2. בקשו מהם עתה לסמן בצבע אדום את כל התחושות שישנן בשיר.

3. שאלו:

  • מה פירוש המשפט בשיר "אמרי שאין זו אגדה" ?
  • האם זהו פועל או תחושה?
  • האם זוהי תחושה חיובית או שלילית?
  • האם המשפט מוכר לכם?

ערך במבחן – "אם תרצו - אין זו אגדה"

1. הראו לתלמידים את התמונות של האירועים הבאים: נחיתת האדם הראשון על הירח, הזכייה הראשונה של ישראל במדליה אולימפית, הסכם השלום עם ירדן.

  • מי מזהה את האירועים המצולמים?
  • מה משותף לשלוש התמונות הללו?
  • כל התמונות מצלמות אירוע היסטורי שאירע ב60 השנים האחרונות. תמונה שלפני שצולמה - חשבנו שהדבר שלפנינו לא אפשרי, והנה בכוח האמונה והרצון המאורע התגשם.

2. הראו לתלמידים תמונה של הכרזת העצמאות של מדינת ישראל. 

  • מיהו המופיע בתמונה מעל?

3. ספרו לתלמידים על בנימין זאב הרצל. הרצל, מוגדר כחוזה המדינה – איש של חזון וחלומות שהצליח בעמל רב להפוך חלום למציאות. בשנת 1902 הוציא הרצל את הספר 'אלטנוילנד' ובהקדמה כתב: "חלום ומעשה אינם שונים כל כך כפי שנוטים לחשוב, כי כל מעשי בני האדם בחלום יסודם וגם אחריתם - חלום היא. ...ואילו אם לא תרצו הרי כל אשר סיפרתי לכם אגדה הוא, ואגדה יוסיף להיות".  אנו מכירים את המשפט המסכם של אמירה זו 'אם תרצו - אין זו אגדה'. בסופו של הקונגרס הציוני הראשון כתב הרצל ביומנו את הדברים הבאים: "אילו באתי לסכם את קונגרס באזל באמרה אחת, שעליי להיזהר שלא לבטאה בפומבי, הרי הייתה זו: 'בבאזל יסדתי את מדינת היהודים'. ..לו אמרתי זאת היום בפומבי, הייתה התשובה צחוק מכל עברים. אולי בעוד חמש שנים, לכל היותר בעוד חמישים שנה, יכירו בה הכול." ואכן חלומו וחזונו של הרצל התממשו: חמישים שנה לאחר קונגרס באזל ב- 1897, בשנת 1947, הכירו מדינות העולם בתוכנית החלוקה לפיה תקום כאן מדינת ישראל.

  • במה דומה האירוע המתועד בתמונה לשלוש התמונות הקודמות? ובמה הוא שונה?

4. סכמו: גם הקמתה של מדינת ישראל הייתה לחלום בלתי מושג במשך דורות רבים. אמונה גדולה ומעשי בלתי פוסקי הובילו להתגשמות החלום.

 

כיתות ה'-ו'

אוריינות

1. בקשו מהתלמידים למצוא כמה דמויות אליהם פונה הדובר הראשי בשיר ולמתוח בשיר קו מתחת לכל בקשה לאחת מן הדמויות. שאלו:

  • האם מופיע שם של אחת הדמויות?
  • האם, לדעתכם, כל הדמויות הן אנושיות?

ערך במבחן – קול דממה דקה

1. בקשו מהתלמידים לקרוא שוב את הבית הבא:

"היום ביום הזה ממש 
אני אומר תפילת תודה 
אמרי שאין זו אגדה 
אמרי בשקט היום"

  • שאלו: מדוע, לדעתכם, מציע הדובר בשיר לומר את דברי התודה בשקט?

2. הזמינו את התלמידים להניח את כלי הכתיבה, לעצום עיניים ובמשך שתי דקות להקשיב לשקט.

  • האם שמעתם משהו?
  • כמה זמן, לדעתכם, היינו בשקט?
  • האם לדעתכם עברו יותר או פחות משתי דקות?
  • מהו, לדעתכם, כוחו של השקט?

3. במסכת אבות, פרק א', משנה ט"ז נאמר: "שמעון בנו אומר: כל ימיי גדלתי בין החכמים, ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה; ולא המדרש הוא העיקר, אלא המעשה..." שאלו:

  • מה הקשר בין שני חלקי המשנה?
  • לפי הרגשתכם, מה לדעתכם קורה בשתיקה, אף שלא נאמר בה דבר?

4. ניתן לסיים את השיעור בשירו של קובי אפללו "בא מן השתיקה".

סימנייה