הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על אמירת תודה והכרת הטוב
שיח במליאה או בקבוצות
בשיר 3 בתים ופזמון.
קראו יחד עם התלמידים את השיר והתייחסו לשאלות הבאות:
1. בית א':
" היום, היום הזה ממש
אני כבר לא עצוב כל כך
אני כבר לא עצוב כל כך
אני יודע, היום".
- מה אתם מרגישים ביום הזה? שתפו בתחושתכם ברגע זה- מהן תחושותיכם בגוף כעת? (למורה: נינוחים, ערניים, עייפים, כאובים, נמרצים..), כיצד אתם מרגישים כעת? (שמחים, סקרנים, נרגשים, נלהבים, משועממים..)
- מהם הדברים המשמחים אתכם היום? ציינו שלושה דברים משמחים שקרו או יקרו לכם היום.
- מהם הדברים שמעציבים אתכם? מה יכול להעציב או להעכיר את מצב הרוח של ילדים בגילכם?
- מה גורם לכם להפסיק להיות עצובים? שתפו בדברים אשר עוזרים לכם לשפר את מצב הרוח כשאתם עצובים.
2. בית ב'
"היום אני אולי נרגש
אני אוהב פתאום לחיות
היום אולי אני נרגש
אתה שומע, היום".
- מתי אתם נרגשים? מה גורם לכם להתרגש?
- למה מתכוונים באמירה "היום אני אולי נרגש"?
- ישנם ילדים שמתארים את תחושת ההתרגשות לקראת דבר מה הצפוי לקרות, כמעוררת מכאובים כגון כאב בטן או תחושת לחץ. מה תציעו לילד אשר מרוב התרגשות לא חש בטוב?
- מהם הדברים אשר גורמים גם לכם לאהוב לחיות? כתבו 5
- מה הייתם מספרים למי שטרם החל את חייו, תינוק בן יומו, למשל, על הדברים הטובים שיש בחיים? מה הייתם מספרים לו על משפחתכם או על חייכם?
3. פזמון:
"תן לנו לחיות היום מהתחלה
תן לנו מהתחלה ועד הסוף
ואז תראה איך שאני הולך
יפה בתלם והולך, והולך, והולך, והולך."
- מה הייתם מבקשים להתחיל היום מהתחלה?
- כיצד הייתם מבקשים לסיים את היום? מה אתם אוהבים לעשות בסוף היום?
- מהי הליכה בתלם? (הליכה בתלם: התנהגות באורח הצפוי, המוסכם והמקובל בלא סטיות; הליכה בעקבות הרוב.)
- מתי אתם הולכים בתלם, ממש כמו כולם? מתי אתם מעדיפים לא ללכת בתלם? מתי כדאי ומתי לא כדאי ללכת בתלם?
4. בית ד':
"היום, ביום הזה ממש
אני אומר מילת תודה
אמרי שאין זו אגדה
אמרי בשקט, היום"
- כתבו מילת תודה- ברכה, שיר או מכתב- והגישו אותו לאנשים אשר עושים ופועלים למענכם יום יום בבית הספר: מזכירת בית הספר, השומר בשער, אב הבית, עובדת הניקיון, סייעת הכיתה, מורה מחנכת, מורה מקצועי, מנהל/ת בית הספר...
- רגע למחשבה אישית - על מה אתם מודים בחייכם?
- היזכרו במקרה שאירע לאחרונה/בשבוע האחרון, בו אמרתם תודה למישהו הקרוב אליכם- חבר/ה לכיתה, המורה, הורה או בן משפחה, שכן או חבר משפחה. שתפו במקרה, ספרו על מה אמרתם תודה.
- מתי אתם אומרים דברים בשקט ומתי לא? באילו מקרים לדעתכם כדאי לומר את הדברים בקול שקט, ומתי דווקא בקול רם?
פעילות מסכמת בקבוצה
1. "היום, היום"- השלימו את ההיגדים הבאים בקבוצה והציגו אותם במליאה:
- מעשה טוב שאעשה היום
- משחק שבו אשחק היום עם בן משפחה
- מחמאה שאומר היום למורה שלי
- מילת תודה שאומר היום להוריי
- מחשבה חיובית שאחשוב היום
- מילה טובה שאומר היום לחבר/ה מכיתתי
- מעשה מועיל שאעשה היום למען איכות הסביבה
- עזרה שאגיש היום למי שזקוק לה
- תפקיד שאקח על עצמי היום לטובת ביתי
- מחמאה שאתן היום לעצמי
2. מה תוכלו לעשות היום כקבוצה למען כיתתכם?
3. מה תוכלו לעשות היום ככיתה למען בית ספרכם? הציעו הצעות.