דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

זרקור מוזיקלי

מצורף נספח 

המשורר דודו ברק מתאר את השיר כ"רקוויאם (תפילת אשכבה) אשר נכתב בין שתי המלחמות הנוראות, מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים. "'תן לנו לחיות היום מהתחלה' כך זועקים דמי אחינו מן האדמה...". הד לדבריו ניתן לשמוע בלחן שהעניק לשיר מוני אמריליו: לחן שיש בו גוון מינורי בבתים לצד גוון מז'ורי בפזמון, וממחיש את התקווה הזהירה הצומחת מתוך אימת המלחמה. 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א׳-ב׳

1. שירו לתלמידים את הפזמון בקולכם והוסיפו תנועה הממחישה צליל ארוך בכל מילה המסתיימת בצליל ארוך (למורה: מהתחלה, הסוף, והולך-בסיום הפזמון בלבד)

2. שירו שוב, בקשו מהתלמידים להצטרף לתנועותיכם ושאלו: 

  • מהן המילים שהוספנו להן תנועה? 
  • מה משותף למילים הללו? (שלושתן מסתיימות בצליל ארוך)
  • הציעו תנועה אחרת המתאימה להמחשת צליל ארוך?

3. שירו את הפזמון ובקשו מהתלמידים לשיר במקומכם את המילים הארוכות.

4. שירו את הפזמון ובקשו מהתלמידים להשלים את המילים בכל פעם שתעצרו. 

5. השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים להצטרף לשירת הפזמון. בנוסף, למדו את הסימן למילה "היום" ובקשו מהתלמידים לסמן את המילה בכל פעם שהיא מופיעה.

6. שאלו את התלמידים: לאיזה יום מתאים השיר לדעתכם? האם הוא מתאים ליום שגרתי, או ליום מיוחד?

7. למדו את הריקוד לשיר בקישור

 

כיתות ג׳-ד׳

1. הציגו לתלמידים את השיר בשפת הסימנים בקישור. בקשו מהתלמידים לנסות לזכור את הסימנים למילים: התחלה, סוף, היום, הולך. 

2. הזמינו תלמידים להציג בפני הכיתה את הסימנים למילים שציינתם. שאלו: מדוע נתבקשתם לזכור דווקא את המילים הללו? 

3. צפו שוב בסרטון ובקשו מהתלמידים לציין איזו מן המילים שלמדתם לסמן מופיעה גם בבית וגם בפזמון. בנוסף, בקשו מהם לזכור סימן למילה נוספת מהשיר לבחירתם.

4. אפשרו לתלמידים להציג בפני הכיתה סימנים נוספים שלמדו. 

5. שירו וסמנו את השיר ביחד.

6. לימדו את קו הליווי לבתי השיר בנספח, ולוו את הבתים במטלופון. בקשו מהתלמידים להבחין בין שתי צורות נגינה (למורה: נגינת תווים בודדים ונגינת שני צלילים בו זמנית). תלמידים שיודעים לנגן בחלילית יכולים לנגן את מנגינת הפזמון מתוך התווים. 

 

כיתות ה׳-ו׳

1. חימום: נגנו לתלמידים סולם מז'ורי וסולם מינורי המתחילים באותה טוניקה. (למורה: רצוי לבחור בטוניקה סול, מפני שזהו סולם המנגינה). בקשו מהתלמידים לתאר איזו תחושה מעורר אצלם כל סולם.  שירו עם התלמידים את שני הסולמות.

2. אלתרו מנגינות קצרות ובקשו מהתלמידים לזהות בכל מנגינה האם היא מז'ורית או מינורית.

3. השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים לסמן ליד כל חלק בשיר האם המנגינה שלו היא מז'ורית או מינורית. בקשו מהתלמידים להשלים את המשפט:

  • בשיר "היום היום" מנגינת הבית _______ ומנגינת הפזמון _______. 

4. קראו עם התלמידים את מילות השיר ושאלו:

  • כיצד המעברים בין מנגינה מינורית למנגינה מז'ורית מבטאים את תחושות המשורר?
  • האם זהו שיר שמח או עצוב לדעתכם? (למורה: לאחר דיון בנושא, מומלץ לספר על הרקע לכתיבת השיר)

5. האזינו שוב לשיר והצטרפו בשירה, בחלוקה לקבוצת מז'ור וקבוצת מינור. 

6. הצעות להעמקה:

  • התבוננו בדוגמאות התווים בנספח ובקשו מהתלמידים למצוא הבדלים בין מנגינת הבית למנגינת הפזמון (למורה: יש לשים לב לסימני ההיתק ולאקורדים), לאחר מכן אפשרו לתלמידים להכיר את הסולם המז'ורי והמינורי דרך המקלדת באמצעות המצגת ובנגינה.
  • התבוננו עם התלמידים בתווי הבית, נגנו את שורות הבית בזו אחר זו ובקשו מהתלמידים לזהות שורה שונה (למורה: במנגינת הבית השורה השלישית מתחילה בצליל גבוה וההרמוניה בה מז'ורית)

 

מה למדנו?

  • הבחנה במנוחה באמצעות הגעה לצליל ארוך
  • המחשת צליל ארוך בתנועה
  • נגינת קו ליווי למנגינת השיר
  • הבחנה בין סולם מאז'ורי ומינורי
  • זיהוי מנגינה מאז'ורית ומנגינה מינורית בתוך שיר

היום היום - תווים

תווים

תוויםתווים

סימנייה