הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על שבח, הכרת תודה והכרת הטוב, ועל כוחו של ה'יחד'/ כוחה של הקבוצה
שיח בקבוצות
בשיר 2 בתים ופזמון חוזר. קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף בקבוצה:
1. הללויה לעולם,
הללויה ישירו כולם
במילה אחת בודדה
הלב מלא בהמון תודה
והולם גם הוא - איזה עולם נפלא.
- הבית הראשון משבח את העולם ואת הדברים הטובים שיש בו.
חברו יחד כקבוצה רשימה בת 10 פריטים, אשר כותרתה הינה: "הדברים הטובים שיש בעולם"- מאת חברי קבוצת ______________.
(למורה: ניתן לכוון את התלמידים להתייחס ברשימה שהם יוצרים יחד לתופעות מיוחדות בעולם, תופעות טבע ונופים, המצאות וגילויים, יצירות שיצר האדם בעולם, מתחומים שונים כגון מוסיקה, ספורט, מדע, אמנות ועוד.) - הלב מלא בהמון תודה..
מדוע לדעתכם חשובה ההודיה (הכרת/אמירת התודה)? מדוע כדאי לומר תודה, ומתי?
האם רק מי שאומרים לו תודה חש סיפוק ושמחה? כיצד תורמת פעולת אמירת התודה למי שאומר אותה?
( למורה: כדאי לקיים שיח עם התלמידים על חשיבות אמירת התודה כמעוררת תחושה טובה של סיפוק ואושר, רק מעצם פעולת הכרת התודה ואמירתה בקול רם לאחר.)
כיצד אנו מרגישים כשמודים לנו על דבר מה שעשינו או אמרנו? מה אנו מרגישים בלב ובהרגשה? - ממי אתם אוהבים לקבל מילות של תודה והערכה?
- למי תירצו לומר את המילה "תודה" ועל מה? שתפו בקבוצה.
- האם קרה לכם שהרגשתם שלא מגיעה למישהו תודה מכם?
כיצד ניתן לדעתכם להמיר הרגשה זו בהכרת תודה? - כתבו 3 דברים מרכזיים/ הישגים/ תחומים ייחודיים, אשר קיימים בבית ספרכם, ועליהם תירצו להודות/ לומר יחד תודה כקבוצה.
2. הללויה עם השיר,
הללויה על יום שמאיר,
הללויה על מה שהיה,
ומה שעוד לא היה -
הללויה.
- שתפו בקבוצה על דברים שקרו לכם בעבר ושמחו אתכם, עליהם תרצו לומר תודה (בתחום המשפחתי, בתחום התחביבים, בתחום בית הספר, בתחום החברתי...)
- שתפו בקבוצה בדבר אחד שקרה היום או יקרה היום, אשר משמח אתכם במיוחד.
- מה עדיין לא קרה לכם, ותירצו שיקרה?
3. הללויה על הכל
הללו על מחר ואתמול
הללויה, ותנו יד ביד
ושירו מלב אחד -
הללויה.
- שתפו זה את זה במשהו נחמד שקרה לכם אתמול (בבית הספר או בבית)- מי היה אתכם? האם הפעילות/החוויה הייתה מתוכננת מראש או ספונטנית? מה היה נעים בחוויה שחוויתם אתמול?
- תכננו יחד כקבוצה "פעילות כיתתית למחר"- משחק משותף בהפסקה או פעילות קצרה בת 10 דקות לסוף היום בה משתתפים כל חברי הכיתה.
הציגו את תכנית הפעילות בכיתה, מהם כללי הפעילות ומה מטרתה. - ותנו יד ביד, ושירו מלב אחד- איזה שיר תבחרו לשיר מלב אחד, יחד כקבוצה? בחרו שיר שאתם אוהבים, והציגו אותו במליאת הכיתה.
(ניתן לחפש את מילות השיר, ולשיר אותו כקבוצה.)
פעילות מסכמת בזוגות ובמליאה
הלב מלא בהמון תודה
והולם גם הוא
איזה עולם נפלא.
צאו לחצר בית הספר או לחצר הקרובה למקום מגוריכם.
הביטו סביב בנוף אשר סביב לכם, בטבע, בצמחים הגדלים בו, בבעלי החיים.
התבוננו וגלו יחד דברים נוספים עליהם אפשר להודות.
הציגו את רשימתכם במליאה והתייחסו לשאלות הבאות:
1. כיצד תסכמו את החוויה לעבוד יחד?
2. מה גיליתם זה על זה?
3. מה אהבתם במיוחד בסביבה בה התבוננתם?
4. מה הייתם רוצים להוסיף לסביבה בה טיילתם? מה היה חסר בה?
(למורה: כדאי לכוון את התלמידים לחפש בסביבה הקרובה 5 דברים המהווים עבורם מקור לפליאה, התלהבות או הודיה, ולציין מדוע בחרו דווקא בפריט זה.)
5. ולסיום.. רגע של פליאה גם מעצמי:
מה מפליא אתכם בעצמכם? על מה אתם יכולים לומר תודה לעצמכם? השלימו את המשפט:
"ברצוני לומר לעצמי תודה על.." ושתפו בקבוצה או במליאה.