הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על תקווה ועל דבקות באמונה, על פיתוח חוסן וגיוס כוחות להתמודדות עם קושי ומשבר
עבודת במליאה או קבוצות
בשיר 4 בתים. קראו יחד עם התלמידים כל בית, ובקשו מהם לשתף במליאה או זה את זה בקבוצות קטנות.
1. "היום הזה הוא התחלה, בדף חדש אתה נוגע".
כיתות א׳-ב׳
- מהי התחלה עבורכם? תנו דוגמאות להתחלות חדשות שחוויתם, וכיצד הרגשתם (למורה: כניסה לכתה א', חוג חדש, הולדת אח במשפחה, מורה חדשה).
כיתות ג׳-ו׳
- מה מרגיש הכותב בשיר ביום זה? מהו "דף חדש" עבורו? האם ישנם מצבים בהם כדאי לפתוח דף חדש?
- ספרו על מקרה בו גם אתם, או מישהו שאתם מכירים, "פתח דף חדש".
מה גרם לכם או לו, להחליט על התחלה חדשה? האם ההחלטה הייתה נכונה/ מקדמת? מה היה קל ומה היה קשה בהחלטה זו?
2. "אל תוותר מיד, ויש לך מרחק ללכת.
אל תוותר מיד, אם לא עכשיו אולי עוד שנה".
- ספרו על מקרה בו נתקלתם בקושי, ולא ויתרתם. כיצד הצלחתם לדבוק בהחלטה להמשיך ולנסות מבלי לוותר? מי/ מה עזר לכם?
- אולי עוד שנה... מה תרצו שיקרה לכם בעוד שנה?
3. "היום הזה הוא התחלה, תחשוב אתה יכול אחרת.
והתשובה לשאלה, בתוכך היא מסתתרת".
לכל הכיתות:
- מתי כדאי לחשוב אחרת? ספרו על מקרה בו פתרתם בעיה כלשהיא בדרך "אחרת", יצירתית ושונה.
- (למורה: ניתן להציע לתלמידים להתנסות בפעילויות לחשיבה אחרת בלינק המצורף)
כיתות ד׳-ו׳:
- לפעמים בעת קושי או בעיה, אנו מבקשים עצה מבן משפחה או חבר, ומתברר שהתשובה או הפתרון לקושי שלנו נמצאים למעשה, אצלנו. האם אתם מסכימים עם רעיון זה? האם יש לכם דוגמה למקרה בו התשובה לשאלה נמצאה אצלכם?
4. "עולם מוזר, כולו שלך, כשהתקווה בלב בוערת.
יש בדידות, יש כאב, והתקווה אתך נשארת.
אל תאבד אותה, תשמור עליה,
ומה יהיה מחר, אין איש יודע."
- הכותב בשיר מתייחס לכך שלמרות הקשיים, אנשים מצליחים להישאר מלאי תקווה, לא לוותר ולא להתייאש. האם גם לכם קרה שאתם, או מישהו שאתם מכירים, לא התייאש ולא איבד תקווה? שתפו. מה עזר לכם או לאותו אדם לדבוק בתקווה ולהמשיך להאמין בטוב?
כל הכיתות:
- מה יהיה מחר, אין איש יודע... ומה בכל זאת אתם יודעים שתעשו מחר? שתפו בתכניותיכם ליום המחר. (חוג, מפגש עם חבר, פעילות משפחתית, שיעור בבית הספר לו אתם מצפים)
5. היום הזה אתה ראשון, בעצמך אתה בחרת.
ביום הזה הניצחון, בעצם זה שלא נשברת.."
- ספרו על מקרה בו הרגשתם ראשונים, שהצלחתם להשיג ולהגיע למקום הראשון ולנצח. איך הרגשתם? איך מרגיש מי שמנצח? איך מרגיש מי שמפסיד? מה תאמרו למי שלא הצליח להשיג את אשר רצה?
- לתלמידי הכיתות הגבוהות: למה מתכוון הכותב במשפט "בעצמך אתה בחרת"? מתי אדם "בוחר בעצמו"? האם קרה לכם שבחרתם בעצמכם ולא במישהו אחר?
לסיכום, שיח מסכם במליאה ומשימה בזוגות/ קבוצות קטנות
שתפו:
- מה מעורר בכם שיר זה? אילו רגשות הרגשתם בזמן ההקשבה ללחן ולמילות השיר?
- מה אתם לומדים מהשיר? איזו מחשבה חדשה השיר מייצר אצלכם?
- למי הייתם מקדישים שיר זה? האם ישנו אדם שאתם מכירים, שהשיר זה יכול לעזור לו?
- אילו יכולתם לבחור בצבעים שימחישו את השיר ואת המסר שלו, באילו צבעים הייתם בוחרים? מדוע דווקא צבעים אלו?
- אילו יכולתם לחבר בית נוסף ואחרון לשיר, מה הייתם כותבים בו?
חברו בזוגות או בקבוצה הקטנה בית נוסף לשיר, שיש בו 4 או 5 שורות, ולא יותר.