הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר הינו פיוט, איחול לרפואה שלמה והחלמה למי שחולה, ובקשת כוח לגופו ולנפשו של מי שחולה או לא חש בטוב. השיר מזמן שיח על תפילה ובקשת עזרה
למורה: יש לשים לב לתלמידים אשר מתמודדים בהווה, או התמודדו בעבר עם מחלה שחלו בה הם עצמם או בן משפחה.
שיח במליאה או בזוגות
קראו יחד עם התלמידים את השיר, ולאחר ביאור המילים הבלתי מוכרות, הזמינו אותם לשתף במליאה או את בן זוגם:
1. ספרו על מקרה שבו לא חשתם בטוב/ חליתם. מתי זה קרה? מה הרגשתם בגוף?
- אילו מחשבות עלו בכם באותה עת? (למורה: עשויות לעלות אמירות כגון - אני רוצה להתחזק, מתי ארגיש טוב יותר, אני מפסיד חומר לימוד, נחמד להישאר בבית ולא ללכת לבית הספר, החברים בוודאי יבואו לבקר אותי וכו')
- אילו רגשות התעוררו בכם? (למורה: עשויים לעלות רגשות כגון עצב, חוסר אונים, כאב, בדידות, דאגה, כעס ועוד)
- מה עזר לכם להתמודד? מי עזר לכם?
- אילו פעילויות סייעו לכם בזמן ההחלמה?
2. האם קרה שאחד מבני משפחתכם לא חש בטוב? שתפו.
- כיצד הרגשתם? כיצד סייעתם לו?
3. מה לדעתכם יכול לסייע למי שחולה ואינו חש בטוב? אילו הצעות הייתם מציעים לו כדי להתמודד ולהתעודד?
4. השיר הוא פיוט המבטא תפילה, הבעת בקשה או משאלה.
- מהי תפילה עבורכם? מה מעוררת בכם מילה זו?
- תפילה היא גם משאלה, רצון חזק מאוד. שתפו ברצון חזק מאוד שלכם. מה תוכלו לעשות להגשמתו של רצון זה? האם שיתפתם בו את אחד מבני משפחתכם או את חבריכם?
- יש תפילה אישית שבה מבקש האדם דברים עבור עצמו, ותפילה ציבורית שבה מבקש האדם עבור הכלל. מה תבקשו עבור עצמכם? מה תבקשו עבור האחרים?
העשרה באמצעות שיר / סיפור נוסף
כיתות א׳-ג׳
(למורה: קראו יחד עם התלמידים את הסיפור 'גם דגים דוהים' מאת יפעת לביא ואיילת הלר, המספר על דיגי, דג הסנפיר החכם והסקרן, היוצא עם הוריו לשונית ההבראה בעקבות מחלתו. הספר מזמן שיח מותאם לילדי הכיתות הנמוכות, העוסק במחשבות, רגשות, תמיכה ותקווה בכל מה שקשור במחלת ילד.)
- מה קרה לדיגי? מה הרגשתם כאשר נחלש וגילו כי צבעיו דוהים?
- כיצד הרגישו האחים של דיגי כאשר אימא ואבא שחו עם דיגי לשונית ההבראה והם נשארו בבית?
- מה לדעתכם אמר אבא לאצת התקווה ומה היא ענתה לו?
- מה חשב דיגי כשראה את שונית ההבראה?
- באיזה מקרה, לדעתכם, דיגי פחד יותר מכול?
- באיזה מקרה ניכר האומץ שלו?
- מה הייתם רוצים לומר לדיגי? מה אתם חושבים עליו?
- כיצד הסיפור של דיגי יכול לעזור לילדים שאינם מרגישים טוב?
כיתות ד׳-ו׳
(למורה: קראו את השיר 'חלום של ילד חולה' מאת דליה ויינשטיין, המופיע בקובץ השירים 'להפליג עם כוכב' מאת אדיר כהן).
- מהם הדברים הלא נעימים והמדבקים עבור הילד בשיר? מה אתם מגדירים כדברים "לא נעימים"?
- מהם הדברים הטובים שהילד רוצה "להידבק בהם"? מהם דברים טובים עבורכם?
- הילד בשיר מתלונן שהוא משתעמם בבית כל היום. מה הייתם מציעים לו לעשות?
לכל הכיתות
- כיצד "רפא צירי" יכול לסייע לדמויות בשיר בסיפור שקראנו? מה היה אומר דיגי הדג והילד בשיר "חלום של ילד חולה" על התפילה המובעת בשיר "רפא צירי"?
שיח מסכם במליאה
למורה: במשימת כתיבה זו, יש להסביר לתלמידים כי הם יכולים לכתוב באופן אישי לילד מסוים שהם מכירים, או לילד דמיוני כלשהו, שאינם מכירים.
כיתות א׳-ב׳
- ציירו ציור/ כתבו ברכה לילד חולה. מה תאחלו לו?
- הציגו את הציור שציירתם לחברי הקבוצה/ הכיתה, ספרו מה ציירתם ומה איחלתם לילד החולה. שתפו את חבריכם – כיצד הרגשתם בזמן שציירתם וכתבתם איחולי החלמה? ממי הייתם רוצים אתם לקבל ציור ואיחולי החלמה?
כיתות ג׳-ו׳
- כתבו מכתב לילד אשר אינו חש בטוב ונמצא בביתו בחופשת מחלה. ספרו לו על עצמכם,על תחומי העניין שלכם ועל משפחתכם. הציעו לילד דרכים להתמודד עם מצבו וכתבו לו מה אתם מאחלים לו.
- שתפו את חבריכם לקבוצה/ לכיתה במכתב שכתבתם. אילו מחשבות ורגשות עלו בכם בזמן כתיבת המכתב? כיצד לדעתכם מכתב כזה יכול לסייע לילד חולה?