דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

זרקור מוזיקלי

מצורף נספח 1

''שיר תקווה'' נכתב על ידי מיכאל וקנין והולחן על ידי שמעון בוסקילה עבור הזמרת מירי מסיקה.באוגוסט 2010 הגיע השיר למצעד הפזמונים ברשת ג' וזכה במקום השני בביצועם של שמעון בוסקילה ושירי מימון.

לשיר שלושה בתים ופזמון. הבתים בנויים משני חלקים מוזיקליים כל חלק מורכב ממנגינה שחוזרת על עצמה אך משתנה בסיום.

בולטים בשיר שלושה מוטיבים מרכזיים ריתמים ומלודים,החוזרים. שניים מהמוטיבים נמצאים בבתי השיר והם הולחנו למילים שחוזרות על עצמן ונמצאות בתחילת משפטים.

שלושת המוטיבים הם:

  • מוטיב ראשון (מתחיל במילים ''היום הזה'' )– מאופיין בעלייה דיאטונית (צעדים) ובהמשכו קפיצה של קוינטה למעלה 
  • מוטיב שני (אל תוותר...) – מאופיין בחזרה רצ'טטיבית של שלושה צלילים דומים. 
  • מוטיב שלישי (כשהתקווה בלב בוערת) – מאופיין בעלייה כרומטית של שני צלילים (סקונדה קטנה ) החוזרים ארבע פעמים ונותנים הרגשה של פעימות הלב בגלל המקצב הסינקופלי.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

1. שירו את השיר ובקשו מהתלמידים להרים את היד כשמופיעות המילים ''היום הזה''.

2. בקשו מהתלמידים להסתובב במרחב החדר ולשנות כיוון ברגע שהם שומעים שוב את המילים "היום הזה"

3. שאלו את התלמידים האם המנגינה השתנתה כששניתם את הכוון?(למורה: בשני המשפטים כשהמילים חוזרות גם המנגינה חוזרת ובסיום כשהמילים משתנות גם המנגינה משתנה מה שנכון לאורך כל בתי השיר.)

4. בקשו מהתלמידים להוסיף תנועה מתאימה למילים שממשיכות את המשפט. אפשר לעשות זאת חופשי (בו-זמנית כל אחד מוסיף תנועה משלו) או לבקש מהתלמידים להציע רעיונות לתנועה של "דף חדש, נקי, חלק" ו"תפילה, פנייה למישהו ששומע, בקשה" ובכל פעם שחוזרים על השירה לבצע בתנועה את אחד הרעיונות.

5. בקשו מהתלמידים לבצע את אותה הפעילות בסעיפים 1,2,3,4 עבור המילים "אל תוותר"

6. שירו את שני הבתים הנוספים ושאלו האם מה שקורה בבית השני והשלישי דומה למה שקורה בבית הראשון

6. שירו לתלמידים את הפזמון, הסבירו את המילים ושאלו אותם :

  • מה הייתם מציעים לחבר שמרגיש בדידות?
  • בקשו מהתלמידים לנוע לבד במרחב החדר ולבטא בתנועה הרגשה של בדידות. וכאשר הם שומעים את המילה "אל תאבד", לבטא בתנועה את הפעילות שעוזרת להם להפיג את הבדידות.

8. האזינו לשיר בשלמותו ושלבו בו את כל התנועות בהתאם למה שתכננתם בכל הפעילויות הקודמות.

 

כיתות ג׳-ד׳

1. הציגו בפני התלמידים את המוטיב המקצבי השני המופיע בנספח (מוטיב מס' 2)

2. קראו עם התלמידים את תבנית המקצב.

3. תרגלו את התבנית בתיפוף על הגוף.

4. בצעו את המקצב בהקשות על החזה ושאלו את התלמידים: 

  • איזו תחושה אתם חשים בעת נגינת המקצב? (למורה: התרגשות, מתח ועוד.. זהו מקצב שמחקה את  קצב פעימות הלב)
  • שירו את הפזמון ובקשו מהתלמידים להרים את ידם בזמן שהם שומעים את המקצב.

5. השמיעו לתלמידים  את המקצב (מקצב הדומה לקצב פעימות לב) בקישור הבא התמקדו משניה 23 ושירו את הצלילים סי-דו בעלייה על פי מקצב הלב.

6. בקשו מהתלמידים לזהות את המוטיב לאורך בתי הבית והפזמון. 

7. הציגו בפני התלמידים את מוטיב מספר 3 בנספח ובקשו מהם לבצע את אותן פעילויות שביצענו בסעיפים 2,3,5, עבור מוטיב זה.

8. שירו את שלושת הבתים ובקשו מהם לזהות את שני המוטיבים שנלמדו ( 2 ו 3 בנספח). בקשו מהם להסתובב במרחב החדר ולשנות כיון בכל פעם שהם שומעים שאחד מהמוטיבים מופיע. 

9. חלקו לילדים את דף מילות השיר ובקשו מהם למספר את המוטיבים (2 או 3) במקום המתאים במילות השיר

10. בקשו מהתלמידים להמציא תנועה המביעה את המוזיקה בכל אחד מהמוטיבים.

11. שירו את השיר והוסיפו תנועה על פי הרעיונות בסעיף הקודם.

 

כיתות ה׳-ו׳

1. הציגו לתלמידים את שלושת המוטיבים בנספח (ניתן להיעזר ברעיונות עבור כתות ג-ד)

2. שירו לתלמידים את הבית הראשון ובקשו לזהות את הכיוון המלודי בתחילת השיר.

3. בקשו מהתלמידים להמציא תנועה המביעה את העלייה ההדרגתית בפתיחת השיר.

4. שירו את הבית השני והשלישי והוסיפו את התנועות בתחילת הבתים.

5. שירו לתלמידים את מנגינת המנון ''התקווה'' ובקשו מהם לבצע את אותם התנועות שביצעו בפעילות הקודמת.

6. שאלו את התלמידים כמה פעמים חוזרת העלייה ההדרגתית בכל אחד מהבתים. 

7. זהו את החזרה של העלייה ההדרגתית גם בשיר התקווה וגם ביצירה ''נהר הוולטבה'' של המלחין סמטנה בקישור הבא (שימו לב למנגינה מ:01:09-01:37).

8. הציגו בפני התלמידים את התווים של מוטיב ''הגורל'' מתוך סימפוניה מס' 5 של בטהובן (מצורף בנספח) ושאלו את התלמידים לאיזה מוטיב מבין השלושה דומה מוטיב זה.

9. השמיעו לתלמידים את סימפוניה מס' 5 פרק ראשון של בטהובן בקישור זה.

110. גם במוטיב ה"גורל" וגם במוטיב השלישי בנספח ישנה חזרה עיקשת ברצף של אותו צליל (רצ'יטטיב). שאלו את התלמידים מה מביעה החזרה העיקשת על אותו צליל. (עקשנות, התמדה, חיקוי של דיבור ישר ועוד...)

בקשו מהתלמידים לבדוק אילו מילים שרים על מוטיב זה והאם יש קשר בין אופי המוטיב לתוכן המילים.

 

מה למדנו?

  • זיהוי שלושה מוטיבים מרכזיים בשיר וביצועם בתנועה ובהקשה
  • זיהוי ההבעה המוזיקלית הטמונה בכל אחד מהמוטיבים
  • זיהוי הכיוון המלודי של המוטיבים והבעת הכיווניות בתנועה
  • השוואה ליצירות אחרות והסקת מסקנות.

שיר תקווה - תווים

תווים

תוויםתווים

סימנייה