דילוג לתוכן

שיר של יום - מדריך למורה

חזרה

ברכת שר החינוך

מורים, תלמידים והורים יקרים,

אני שמח להשיק אתכם יחד את שירון התוכנית "שיר של יום". על פי התוכנית יפתח כל יום בבתי הספר הממלכתיים דוברי העברית שיר עברי מתוך תוכנית "תרבות יהודית-ישראלית"

במסורת היהודית – "שיר של יום" הוא כינוי לשיר יומי ששרו בכל יום בירושלים בתקופת בית המקדש, כי מאז ומעולם, בחיי כל אדם, משפחה ועם - השירה מהווה את המלט המחבר בין האנשים, את היכולת להתחבר מעבר לשפה ולמילים, את הקשר העמוק בין המקצב, המילים והמנגינה- בין המובן והברור, לנסתר והלא ידוע - העמוק מכל. השירים שתשירו מבטאים שייכות עמוקה לתרבות היהודית ישראלית, לקורות עמנו, לקורותיה של הארץ הזאת, ושל האנשים הטובים הבונים אותה יום יום, שעה שעה, ושאתם נמנים אתם.

בכל יום ייפתח הבוקר בשירה, בכל שבוע יוחלף שיר ובסופו של השבוע תוכלו לשיר בבית, עם המשפחה, מתוך השירון. כך, בסוף השנה, יהיה בידכם נכס: עשרות שירים עבריים ויהודיים שתכירו. כך נזכה כולנו בנכס תרבותי ובחוויית שייכות והזדהות המשותפת לכלל תלמידי בתי הספר הממלכתיים דוברי העברית בישראל. בצד השירים והפיוטים אנו מזמינים ומציעים שיח על נושאים אקטואליים וערכיים העולים מהם, מתוך ידיעה ואמונה שבוקר שמתחיל בשירה ובשיח על ערכים יצבע בגוון חדש את היום כולו.

אנחנו במשרד החינוך עומדים בשנה החולפת בתחילתו של תיקון היסטורי;  בעקבות דוח ביטון אנחנו מספרים את הסיפור השלם. סיפור של מזרח ומערב יחד. סיפור שנותן ביטוי עמוק ומרכזי לתרבות יהדות המזרח וספרד לצד השורשים מארצות אשכנז - לישראליות על כל גווניה. גם השירים שבחרנו לפרויקט "שיר של יום" מבטאים את האחדות והרבגוניות שאנחנו מנסים להעביר לדור הצעיר. שירים שנכתבו ומבוצעים על ידי יוצרים מכל גוני הקשת של הישראליות היפה והטובה.

"השיר הזה מתחיל כאן", כתב אהוד בנאי,
"כחול על הדף הלבן".
 "לא גמור, לא תמיד מכוון
השיר הזה מתחיל כאן".

וכמו אהוד בנאי, גם אנו מתחילים היום בנגינה של שיר חדש, שיר שרק מתחיל את מסעו כאן, ובעזרתכם יהדהד ויחלחל כמנגינה ערבה אל כיתותינו, אל בתינו, אל לבנו.

שלכם בברכת שירה משותפת
שר החינוך, נפתלי בנט

 

ברכת מנהלת אגף א לחינוך יסודי

מורים יקרים, 

"אי שם עמוק בתוך תוכנו
טמונים קולות, וזיכרונות
מראות רבים שכבר שכחנו
קטעי מילים ומנגינות" (אהוד מנור)

בעומקי חייו של כל אחד מאתנו מתנגנות מנגינות, מוצפנים שירים רבים, שירים שעולים וצפים פתאום, ברגעים מסוימים, ומציפים את הלב ואת הנשמה. מנגינות של בית אבא, שירים שאמא פיזמה לעצמה בלדינו או ביידיש בזמן ההכנות לשבת, שירי חג ומועד, נעימות תכניות הטלוויזיה של ילדותנו, שירי הטיולים השנתיים וטיולי התנועה, ושירי הזמרים והזמרות האהובים ששמענו וראינו בהופעות בנערותנו (ובפטיפון, בטייפ ובווקמן).

הקולות הללו שנטמעו בתוכנו, שקעו בירכתי התודעה ועיצבו את פס הקול של חיינו. כמה פעמים אנו שומעים מנגינה נשכחת ופתאום נזכרים בדמות אהובה, בטיול מרגש, בשחייה לילית בכנרת, בטיפוס על החרמון, בנוף של הכרמל? ואת המתנה הזאת, שאנחנו קיבלנו, אנחנו רוצים לתת גם לתלמידנו.

מי יודע מה השירה מבקשת ולאן היא הולכת? מי יודע לאילו עמקים היא חודרת? איננו מתיימרים לדעת, אבל אנו רוצים להעביר אותה הלאה לילדינו, כחלק מן התרבות, כחלק מן החיים.

התוכנית "שיר של יום", שהשירון הזה הוא חלק ממנה, היא חלק מהחלום שלנו לפיתוח ולקידום אווירה טובה ונעימה בבתי הספר: לפתוח את יום הלימודים בשירה, בהיכרות עם שיר ובשיח על תכניו. השירים שנבחרו ויושרו במשך שבוע שלם בבית הספר הממלכתי עברי הם מתוך תכנית תרבות יהודית -ישראלית.

אנו מקווים שהשירה, השיח, והשירון שילווה את תלמידי בית הספר הביתה- לשיר עם ההורים, יטביעו את חותמם בחיי ילדינו ובבתי הספר שלנו, ויוסיפו עולם עשיר ואהוב, עולם של שירה, של נגינה, של ישראליות שורשית וברוכה.

בברכה,
אתי סאסי, מנהלת אגף א לחינוך יסודי

סימנייה