הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות יחסים בין אם וילדיה. בשיר מודגשות המסירות והאהבה של האם לילדיה, המתבטאות בדרכים שונות, ומקומה של האם במילוי הצרכים הבסיסיים, הרגשיים והרוחניים של ילדיה במהלך חייהם
לא נכון לעסוק בשיר זה אם בכיתה יש תלמידים שחוו אובדן אם או אם יש תלמידים שאימם חולה במחלה קשה.
פעילות הכנה לשיר
בקשו מהתלמידים להיזכר ברגע נחמד עם אימא:
כל ילד יכתוב לעצמו על פי ההנחיות האלה:
- תאר מה התרחש ברגע הנחמד ההוא?
- אילו מילות אהבה אימא אמרה?
- אילו רגשות ליוו את הרגע הזה?
- מה אימא בשבילי?
- אילו מחשבות ותחושות צפות בי כשאני חושב על אימא?
* רק מי שירצה ישתף במליאה
דיון בכיתה
יֵשׁ לִי אִישָׁה שֶׁאוֹהֶבֶת אוֹתִי
בקשו מהתלמידים לשתף במליאה:
- כיצד באה לידי ביטוי בשיר אהבתה של האם לילדהּ?
- פרטו את הדרכים שבהן מתבטא הקשר של האם לילדה לפי מילות השיר.
- תנו למילים מהשיר כותרות כגון:
- דואגת לצרכים יומיומיים.
- מגלה אהבה.
- משתתפת בכאב.
- מהו ,לדעתכם, הדבר המשמעותי ביותר שהאימא עושה למען ילדהּ?
- האם תיאור היחסים בין האם לבנה מזכיר לכם את הקשר שלכם לאימא שלכם? מה דומה? מה שונה?
- לו נפגשתם עם הילד בשיר:
- מה הייתם אומרים לו?
- מה הייתם שואלים אותו?
- מה הייתם מספרים לו?
- מה תאמרו לו על השיר שכתב? (מה הוא עורר בכם? מה הוא הזכיר לכם? מה הוא חיזק בכם? וכו').
הפעלה ראשונה
היערכות:
הכינו כרטיסיות אחדות . בכל כרטיסיה יהיו הנחיות. כל הנחיה בצבע אחר. בססו את ההנחיות על היגדים מתוך השיר בדגש על עולמם האישי של התלמידים (דוגמאות להלן).
חלקו את הכיתה לקבוצות ותנו לכל קבוצה כרטיסייה וסוכריות צבעוניות (כצבעי השאלות).
המשחק:
בקשו מכל ילד לעצום את עיניו בתורו ולקחת סוכריה אחת מהקערה. בקשו ממנו לבצע את ההנחיה התואמת בצבעה את צבע הסוכרייה שקיבל.
דוגמאות להנחיות (מומלץ לבחור 5-6 הנחיות מתוך הדוגמאות שלפניכם):
- ספר/ספרי על זכרון ילדות עם אימא (ירוק).
- ספר/ספרי על בילוי משמח עם אימא (אדום).
- ספר/ספרי על חוויה לא נעימה שחווית, ואמא ניחמה ועודדה אותך (צהוב).
- ספר/ספרי מה אתה/את לומד/לומדת מאימא (כתום).
- שתף/שתפי בשאלה שהיית רוצה לשאול את אימא (כחול).
- ספר/ספרי במה אתה/את משתף/משתפת את אימא (אירועים, רגשות, חלומות) (סגול).
- ספר/ספרי על פינוק מיוחד של אימא (חום).
- ספר/ספרי אם ומתי אימא מבינה אותך ללא מילים (ורוד).
ערכו מספר סבבים של המשחק.
לאחר המשחק בקשו מהתלמידים לשתף את חבריהם בתחושות שעלו בהם כשנזכרו בָּאירועים, בָּחוויות ובדמותה של אימא.
הפעלה שנייה:
היערכות:
הכינו חומרי יצירה כגון: קרטוני ביצוע, פלסטלינה, ניירות צבעוניים, מנקי מקטרות, מדבקות, חרוזים, שאריות בדים וכד'
הפעילות:
בקשו מהתלמידים לחשוב על אימא שלהם, מה הם מרגישים כלפיה ומה היו רוצים לומר לה לאחר תהליך הלמידה והפעילות שחוו.
בעזרת חומרי יצירה שיוכנו מראש בקשו מכל תלמיד להכין מתנה קטנה לאימו, שדרכה יביע עד כמה היא יקרה וחשובה לו (אפשר לצרף למתנה מכתב קטן).