הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח הן על יחסי משפחה ויחסי הורים וילדים, כתהליך של התפתחות, וגם על חלומות ומשאלות
עבודת בקבוצות או במליאה
בשיר ארבעה בתים.
קראו יחד עם התלמידים כל בית, ובקשו מהם לשתף במליאה, או זה את זה, בקבוצות קטנות:
1. הבית הראשון בשיר עוסק בסיומו של יום, בו ענפי העץ כבדים מעומס הפרי, כשם שהילדים עמוסי למידה וחוויות, מהיום אשר עבר עליהם, ובשעה מרגיעה בה הם נרדמים.
כיתות א׳-ב׳
- שתפו בחוויה נעימה שקרתה לכם הבוקר. משהו שראיתם בדרך לבית הספר, מישהו נחמד שפגשתם.. האם השפיעה חוויה זו על המשך היום שלכם? כיצד?
- מה אתם אוהבים לעשות לפני שאתם הולכים לישון? אילו מחשבות אתם אוהבים לחשוב, לפני שאתם נרדמים? תנו לחבריכם שמתקשים להירדם עצה.
- העם יש לכם דברים קבועים אותם אתם עושים בזמן ההכנה לסיום יום?
- איזה סיפור אתם אוהבים לקרוא/ שיקריאו לכם לפני השינה? מה אתם אוהבים בסיפור זה? מי מקריא לכם אותו?
כיתות ג׳-ו׳
- ספרו על למידה או חוויה שחוויתם בשבוע האחרון, כזו אשר תרצו לשוב ולהיזכר בה הלילה בטרם תירדמו.
- מהי שעה מרגיעה עבורכם? מדוע אתם אוהבים שעה זו של היום? מה אתם נוהגים לעשות בה ועם מי?
- מה מרגיע אתכם? שתפו בשתי פעילויות שעוזרות לכם להירגע. (למורה: כדאי להסביר לתלמידים כי פעילות מרגיעה יכולה להיות גופנית, רגשית, שכלית, חברתית ועוד.)
2. הבית השני בשיר מתאר את הטלה הרך, אשר ירד מן ההר ואבד לאמו הכבשה, שבוכה ודואגת בדיר.
- לפעמים הילדים, כמו הטלה הקטן שבשיר, מגלים סקרנות ובמטרה לחקור את הסביבה ומתרחקים מהמרחב המוכר. האם קרה לכם, שהתרחקתם ומצאתם דברים מעניינים? כיצד הרגשתם?
- איך מרגיש מי שהלך לאיבוד? ציינו מילות רגש.
(למורה: מודאג, מפוחד, עצוב, מתגעגע, חסר אונים, בודד, וגם- סקרן, נרגש, עצמאי)
3. בבית השלישי חוזר הטלה לחיק אמו הכבשה, המנשקת אותו באהבה ובשמחה וקוראת לו בשמו.
- מה אתם אוהבים לעשות עם בני משפחתכם? כיצד אתם נוהגים להפגין כלפיהם את אהבתכם? איך אתם מרגישים מול גילויי אהבה של בני משפחתכם כלפיכם?
- הצעה למשימה אישית - היכרות עם השם הפרטי:
(למורה: כדאי לקיים הכנה לפעילות זו, ולבקש מהתלמידים לברר עם הוריהם לפני המשימה בכיתה, מהו מקור שמם, ועל ידי מי ניתן להם). -
- האם אתם יודעים מהו מקור שמכם? מי נתן לכם את שמכם או בחר אותו? מה אתם אוהבים או לא אוהבים בשם שניתן לכם? שתפו את היושב לצדכם, או את חברי הקבוצה.
- כתבו על דף את שמכם. איירו וקשטו אותו בצורה ובצבע כרצונכם וציינו את הפירוש לשמכם
4. בבית הרביעי והאחרון בשיר, מופיע בין ענפי העצים אליהו הנביא, אשר בא להתבונן בשקט בילדים הישנים.
כיתות א׳-ב׳
- מיהו אליהו הנביא עבורכם? כיצד הייתם מתארים אותו?
- מה הייתם מספרים לאליהו הנביא על שנתכם/ על חלומותיכם?
- איזה חלום הייתם מבקשים מאליהו הנביא לחלום או להגשים עבורכם?
- שתפו בחלום אשר חלמתם לאחרונה. ניתן גם לצייר את החלום או לתארו בכתיבה.
כיתות ג׳-ו׳
למילה חלום פרשנויות שונות. פירוש אחד למילה חלום, הינו חוויה של מראות דמיוניים במהלך שינה, ופירוש נוסף למילה זו, הינו שאיפה או מטרה נכספת, דבר שרוצים מאוד להשיג.
חישבו על מטרה או שאיפה שתרצו להשיג עד לסוף שנת הלימודים, ומה יסייע לכם להשיג מטרה זו. כתבו זאת על גבי דף או במחברתכם.
(למורה: ניתן להציע לתלמידים להכניס את החלום שניסחו למעטפה, לאסוף את המעטפות, ולהציג לכל תלמיד את מה שכתב בסוף השנה).
שיח מסכם במליאה
- מה אהבתם בשיר?
- איזו שורה או בית בשיר אהבתם במיוחד?
- למי הייתם מעניקים שיר זה במתנה? מדוע דווקא לאדם זה?