דילוג לתוכן

שיר של יום - משפחה וכיבוד הורים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח הן על יחסי משפחה ויחסי הורים וילדים, כתהליך של התפתחות, וגם על חלומות ומשאלות

 

עבודת בקבוצות או במליאה

בשיר ארבעה בתים.

קראו יחד עם התלמידים כל בית, ובקשו מהם לשתף במליאה, או זה את זה, בקבוצות קטנות:

1. הבית הראשון בשיר עוסק בסיומו של יום, בו ענפי העץ כבדים מעומס הפרי, כשם שהילדים עמוסי למידה וחוויות, מהיום אשר עבר עליהם, ובשעה מרגיעה בה הם נרדמים.

כיתות א׳-ב׳

  • שתפו בחוויה נעימה שקרתה לכם הבוקר. משהו שראיתם בדרך לבית הספר, מישהו נחמד שפגשתם.. האם השפיעה חוויה זו על המשך היום שלכם? כיצד? 
  • מה אתם אוהבים לעשות לפני שאתם הולכים לישון? אילו מחשבות אתם אוהבים לחשוב, לפני שאתם נרדמים? תנו לחבריכם שמתקשים להירדם עצה.
  • העם יש לכם דברים קבועים אותם אתם עושים בזמן ההכנה לסיום יום?
  • איזה סיפור אתם אוהבים לקרוא/ שיקריאו לכם לפני השינה? מה אתם אוהבים בסיפור זה? מי מקריא לכם אותו? 

כיתות ג׳-ו׳

  • ספרו על למידה או חוויה שחוויתם בשבוע האחרון, כזו אשר תרצו לשוב ולהיזכר בה הלילה בטרם תירדמו.
  • מהי שעה מרגיעה עבורכם? מדוע אתם אוהבים שעה זו של היום? מה אתם נוהגים לעשות בה ועם מי?
  • מה מרגיע אתכם? שתפו בשתי פעילויות שעוזרות לכם להירגע. (למורה: כדאי להסביר לתלמידים כי פעילות מרגיעה יכולה להיות גופנית, רגשית, שכלית, חברתית ועוד.)

2. הבית השני בשיר מתאר את הטלה הרך, אשר ירד מן ההר ואבד לאמו הכבשה, שבוכה ודואגת בדיר.

  • לפעמים הילדים, כמו הטלה הקטן שבשיר, מגלים סקרנות ובמטרה לחקור את הסביבה ומתרחקים מהמרחב המוכר. האם קרה לכם, שהתרחקתם ומצאתם דברים מעניינים? כיצד הרגשתם?
  • איך מרגיש מי שהלך לאיבוד? ציינו מילות רגש.
    (למורה: מודאג, מפוחד, עצוב, מתגעגע, חסר אונים, בודד, וגם- סקרן, נרגש, עצמאי)

3. בבית השלישי חוזר הטלה לחיק אמו הכבשה, המנשקת אותו באהבה ובשמחה וקוראת לו בשמו.

  • מה אתם אוהבים לעשות עם בני משפחתכם? כיצד אתם נוהגים להפגין כלפיהם את אהבתכם?  איך אתם מרגישים מול גילויי אהבה של בני משפחתכם כלפיכם?
  • הצעה למשימה אישית - היכרות עם השם הפרטי:
    (למורה: כדאי לקיים הכנה לפעילות זו, ולבקש מהתלמידים לברר עם הוריהם לפני המשימה בכיתה, מהו מקור שמם, ועל ידי מי ניתן להם).
    • האם אתם יודעים מהו מקור שמכם? מי נתן לכם את שמכם או בחר אותו? מה אתם אוהבים או לא אוהבים בשם שניתן לכם? שתפו את היושב לצדכם, או את חברי הקבוצה.
    • כתבו על דף את שמכם. איירו וקשטו אותו בצורה ובצבע כרצונכם וציינו את הפירוש לשמכם 

4. בבית הרביעי והאחרון בשיר, מופיע בין ענפי העצים אליהו הנביא, אשר בא להתבונן בשקט בילדים הישנים. 

כיתות א׳-ב׳

  • מיהו אליהו הנביא עבורכם? כיצד הייתם מתארים אותו? 
  • מה הייתם מספרים לאליהו הנביא על שנתכם/ על חלומותיכם?
  • איזה חלום הייתם מבקשים מאליהו הנביא לחלום או להגשים עבורכם? 
  • שתפו בחלום אשר חלמתם לאחרונה. ניתן גם לצייר את החלום או לתארו בכתיבה.

כיתות ג׳-ו׳

למילה חלום פרשנויות שונות. פירוש אחד למילה חלום, הינו חוויה של מראות דמיוניים במהלך שינה, ופירוש נוסף למילה זו, הינו שאיפה או מטרה נכספת, דבר שרוצים מאוד להשיג. 

חישבו על מטרה או שאיפה שתרצו להשיג עד לסוף שנת הלימודים, ומה יסייע לכם להשיג מטרה זו. כתבו זאת על גבי דף או במחברתכם.

(למורה: ניתן להציע לתלמידים להכניס את החלום שניסחו למעטפה, לאסוף את המעטפות, ולהציג לכל תלמיד את מה שכתב בסוף השנה).

 

שיח מסכם במליאה

  • מה אהבתם בשיר?
  • איזו שורה או בית בשיר אהבתם במיוחד?
  • למי הייתם מעניקים שיר זה במתנה? מדוע דווקא לאדם זה?

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

השיר נכתב בידי המשוררת לאה גולדברג ב-1938 בזמן שנסעה להרצות בקיבוץ אפיקים ונשארה ללון בקיבוץ. בלילה זה היא ראתה מצד אחד את נוף הרי הגלעד ומצד שני את ילדי הקיבוץ אשר לנו בלינה משותפת, כמקובל באותה עת בקיבוצים. בשיר מתוארת מערכת היחסים בין הכבשה לטלה, כאם לבנה, בזמן בו מכניסים את הכבשים לדיר, לקראת הלילה. קיימת טענה כי יש בשיר ביקורת מרומזת על הלינה המשותפת. לינה משותפת הייתה שיטת חינוך וגידול ילדים, שהייתה נהוגה ברוב הקיבוצים עד שנות ה-80. בלינה המשותפת, ילדי הקיבוץ היו לנים בלילות יחדיו במבנים ייעודיים, שנקראו בתי ילדים, במנותק מהוריהם. בתי הילדים היוו מעון קבע לילדים, בו גם אכלו, התרחצו ולמדו בשנות בית הספר היסודי.

גולדברג הקדישה את השיר לילדי הקיבוץ.

 

מגוון פעילוhuת לפי קבוצות גיל

כיתות א׳-ב׳

1. לפני ההאזנה לשיר שאלו את התלמידים: 

  • האם נהוג בבתיכם לעשות משהו מיוחד, עם אחד מההורים לפני השינה? 
  • מה עוזר לכם להירדם ולישון טוב יותר, לפני השינה?

2. האזינו עם התלמידים לשיר ודונו עמם:

  • מה מתארת המשוררת בשיר? באיזה חלק של היממה מתרחש האירוע בשיר?
  • מדוע הכבשה פועה, בוכה? 
  • מה הרגיש לדעתכם הטלה, בעת שהלך לאיבוד?
  • האם גם לכם קרה מקרה דומה, שהלכתם לאיבוד? ספרו איך הרגשתם.
  • כיצד מתייחסת הכבשה לבנה הטלה עם שובו לדיר?
  • איך לדעתכם, הרגיש הטלה כשהוחזר לחיק אמו?
  • האם ראיתם פעם בע"ח או ילד שהלך לאיבוד? האם עזרתם לו? אם כן, ספרו.
  • נכתב בשיר: "וְהִיא תִּקְרָא אוֹתוֹ בְּשֵׁם". באילו שמות לדעתכם כינתה הכבשה את בנה הטלה?
  • מה ניתן לדעתכם, ללמוד מהשיר על הקשר בין הכבשה לבנה הטלה?

3. עבודת יצירה: הציעו לתלמידים, לצייר את אחד הבתים שאהבו בשיר ובקשו מהם לציין מדוע בחרו בבית זה.

 

כיתות ג׳-ד׳

1. לפני ההאזנה לשיר שאלו:

  • מי ביקר בדיר? מה ראיתם בדיר? אילו בעלי חיים שוכנים בדיר?
  • איזה בעל חיים אהבתם במיוחד? נמקו תשובתכם.

2. קראו את השיר והאזינו לו עם התלמידים. שאלו:

  • מה מתארת המשוררת בשיר? 
  • מה קרה לטלה? תארו כיצד הרגיש.
  • המשוררת מציינת "זוֹ הַשָּׁעָה הַמַּרְגִּיעָה". למה לדעתכם התכוונה במשפט זה?
  • מהו הניגוד שבין הזמן המתואר בשיר "זוֹ הַשָּׁעָה הַמַּרְגִּיעָה" לבין האירוע המצער בשיר? 
  • בשיר מתואר שהטלה חזר לאמו. דמיינו את המפגש שבין שניהם ותארו אותו.
  • באיזה ביטוי בחרה המשוררת לתאר את שובו? 
  • בבית האחרון מציינת המשוררת את "הנביא הגלעדי". מהו תפקידו של "הנביא הגלעדי" ע"פ השיר?
  • בספר מלכים א' פרק י"ז 1, נכתב: "וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתֹּשָׁבֵי גִלְעָד...". כיצד תורם מקור זה להבין מיהו הנביא הגלעדי? באיזה שם נוסף מוכר "הנביא הגלעדי"?
  • ישנו פיוט שנקרא "אליהו הנביא" בו נכתב: "אֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי אליהו הגלעדי". 
  • נשמיע את הפיוט ונשאל: מה ניתן ללמוד מהפיוט על "אליהו הנביא"?
  • כיצד מתקשר לדעתכם הערך של "צער בעלי חיים" לשיר? נמקו תשובתכם. 
  • באילו דרכים ניתן לדעתכם לשמור ולהגן על בעלי החיים?
  • מה רצתה לדעתכם המשוררת להעביר באמצעות שיר זה? בקשו מהתלמידים לנמק.

3. הציעו לתלמידים לצייר קומיקס ובקשו מהם לנסח דו שיח בין הכבשה לטלה בשובו אל חיקה.

 

כיתות ה׳-ו׳

1. לפני ההאזנה לשיר שאלו את התלמידים: 

  • מי מגדל בבית בעל חיים? תארו והסבירו מדוע בחרתם בבע"ח זה.
  • האם קרה לכם מקרה שעזרתם לבעל חיים או הצלתם אותו?
  • אם כן, כיצד הרגשתם?

2. האזינו עם התלמידים לשיר ודונו עמם:

  • מהו הנושא של השיר? מה מתארת המשוררת?
  • מה לדעתכם הרגישו הטלה ואמו בעת שהטלה הלך לאיבוד ?
  • שערו, מה היה קורה אילו הטלה האבוד לא היה נמצא? מה היו מרגישים הטלה ואמו?
  • דמיינו את המפגש בין הכבשה לבנה הטלה. תארו במילים שלכם.
  • בספר מלכים א פרק י"ז 1, נכתב: "וַיֹּאמֶר אֵלִיָּהוּ הַתִּשְׁבִּי מִתֹּשָׁבֵי גִלְעָד...". כיצד תורם מקור זה להבין מיהו הנביא הגלעדי? באיזה שם נוסף מוכר "הנביא הגלעדי"?
  • מה ניתן ללמוד על "הנביא הגלעדי" מתוך השיר?
  • למה התכוונה המשוררת במשפט "לחזות בשנת הילדים"? 
  • מה ניתן ללמוד מהשיר על חשיבות הערך של "צער בעלי חיים"?
  • הסבירו כיצד לדעתכם בא לידי ביטוי ערך זה בשיר שלפנינו? 
  • האם לדעתכם ערך זה חשוב גם בימינו? נמקו תשובתכם.

3. הכנת כרזה: הציעו לתלמידים להכין כרזה המעודדת שמירה על בעלי החיים ואימוצם.

 

לסיכום:

  • עיסוק בנושא "הפחד מהליכה לאיבוד", "מבדידות", כפי שבאו לידי ביטוי בהרגשתם של הטלה ואמו בשיר. 
  • למדנו על "אליהו הגלעדי".
  • התייחסנו לערך של "צער בעלי חיים".
  • דנו בדרכים לשמירה על חייהם של בעלי החיים.

סימנייה