דילוג לתוכן

שיר של יום - משפחה וכיבוד הורים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

שיר זה מזמן שיח על הניגודים בין הדור הצעיר לדור המבוגר בכל הנוגע להתייחסותם ל"כוכבים" - ערכים ורעיונות נשגבים ונצחיים - ולמתח בין החומרי לרוחני בחיינו

 

עיון בשיר

1. "עץ הכוכבים"

שאלו את התלמידים:

  • מדוע מדובר בשיר דווקא על עץ כוכבים ולא על סלסלת כוכבים או גלימה עם כוכבים?
    (למורה: העץ מחובר היטב לקרקע והכוכבים מצויים בשמיים הרחוקים, השילוב של שניהם מדגיש כי עבור הסבא הכוכבים נגישים, זמינים, נמצאים בהישג יד ומחוברים היטב למציאות ולחיים).
  • קראו ביחד עם התלמידים את השיר ובקשו מהם להשלים את נקודת מבטו של הסב?  בנוגע לכל אחד מהביטויים הבאים:
    • על עץ הכוכבים:________________________
    • על הכוכבים:________________________
    • על הפירות הרגילים:________________________
    • על אנשי השוק:________________________
    • על אי מכירת הכוכבים:________________________
    • האם אתם מזדהים עם נקודות מבטו של הסב?
  • מהי נקודת המבט של אנשי השוק?
  • על הכוכבים:________________________
  • על הפירות (והירקות) הרגילים:________________________
  • על הסב :________________________
  • על אי מכירת הכוכבים:________________________
  • האם אתם מזדהים עם נקודות מבטם של אנשי השוק?
  • אלו מחשבות ורגשות מעורר בכם הדיאלוג שבשיר? 
  • האם הייתם רוצים לומר/לשאול דבר מה את אחת מהדמויות?

 

2. "זהו עץ של כוכבים מאירי עיניים"

שאלו את התלמידים: מה מייצגים הכוכבים עבורכם במשל זה? 
"מאיר עיניים"- מסביר, מחנך, מועיל ומרחיב את הדעת. (הכוכבים מייצגים רעיונות או ערכים נשגבים ונצחיים אשר יד הזמן אינה פוגעת בהם והם מעשירים את נפש האדם ומאירים את דרכם בחיים).

  • הביאו דוגמאות לכוכבים המצויים בחייכם.
  • ממי אתם מקבלים כוכבים אלה?

 

3. "כוכבים תקנו בזול ותזכו באושר"

שאלו את התלמידים:

  • אלו מחשבות ורגשות עולים בכם כאשר אתם חושבים על סבא/סבתא שלכם?
  • באלו חוויות אתם נזכרים?
  • האם סבא וסבתא מעניקים לכם "כוכבים"? מהם? הביאו דוגמאות.
  • מה אתם מרגישים כלפי הסבא בשיר?
  • מדוע לדעתכם דווקא הסבא הוא בעל עץ הכוכבים? (ולא אמא, אבא, שכן, דוד...)
    (למורה: הסבא מייצג זווית ראיה של אדם שמרבית שנותיו מאחוריו. כמו כן הוא מייצג את הקשר לדורות הקודמים, בהם, לדעת המשורר, משמעות החיים הייתה רוחנית יותר).
  • כתבו כמה מילים אישיות לסבא שבשיר או לסבא שלכם (היעזרו במשפטים הבאים)
    • סבא, אני מעריך מאוד את...
    • יקר לי מאוד...
    • רציתי שתדע...
    • אני לומד ממך...
    • תודה רבה על...

 

4. "וכולם קונים, חוטפים גזר, צנון ואורז
אבל חופן כוכבים, לא תודה, אין צורך".

  • מה מרגישים אנשי השוק לדעתכם?
  • מדוע אין הם רואים צורך בכוכבים?
  • האם אתם מכירים דמויות דומות? הסבירו.
  • מה אתם מרגישים כלפי הילד בשיר? 
  • עם מי מהדמויות אתם מזדהים? ואולי יש בתוככם קולות המזדהים עם יותר מדמות אחת?

 

פעילות סיכום-דרמה

בקשו מהתלמידים להביא לכיתה תחפושות ואביזרי לבוש. 

1. הושיבו את התלמידים במעגל גדול ובחרו תלמידים אשר יציגו  את המפגש בין הסבא לאנשי השוק (סבא, אנשי השוק והילד) בסיטואציה בה מגיע הסב עם כוכבים לשוק.

2. לאחר הצגה של כשתי דקות הכריזו "פריז" (הקפאה). התמונה תקפא ומתנדבים אחרים יחליפו את הדמויות ויעמיקו את  העמדות הרגשיות של כל צד (כך גם בהמשך, כל שתי דקות יתחלפו השחקנים).

  • המורה יוכל לשחק את דמות המשורר ולהעשיר את ההתרחשות על ידי "זריקת" הערות משלו לחלל הכיתה. 

3. לסיכום יתקיים שיח אודות ה"כוכבים" אותם דלינו מהלימוד והעיסוק בשיר זה.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות בחברותות

השיר עוסק ב"עץ הכוכבים" המתואר כ"עץ אחד מופלא" מכיוון שצומחים עליו כוכבים ולא פירות. השיר מסופר מזווית הראיה של הנכד העומד מן הצד ומדווח לקוראים על המתרחש, ודרכו משתקף המאבק בין העולם הרוחני לעולם הגשמי, המיוצגים על ידי הסבא והקהל.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'

שרשרת הדורות - חוכמה מדור לדור

אוריינות:

1. חפשו בשיר את שמו של הסבא. (שמו של הסבא לא מופיע) לאורך כל השיר הוא מכונה רק "סבא". מי מכנה אותו כך?

2. מדוע, לדעתכם, גיבור השיר הוא סבא. אילו תכונות ישנן לסבא?

3. הזמינו את התלמידים לספר מעט על הסבא והסבתא שלהם ועל דברים משמעותיים שלמדו מהם. (למורה - ניתן מבעוד יום להזמין את התלמידים להביא תמונה שלהם עם סבא וסבתא ולהציג בשיעור).

ערך במבחן

1. בקשו מהתלמידים לשתף בדבר אחד שהם למדו במהלך חייהם. (למורה - ניתן לכוון את התלמידים – זו יכולה להיות מיומנות, הבנת עניין מסובך ועוד)

2. קראו עם התלמידים את הפסוק: "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן" (ויקרא י"ט, ל"ב)

  • מהי, לדעתכם, משמעות הפסוק?
  • מדוע, לדעתכם, עלינו לנהוג בכבוד כלפי מבוגרים?

3. קראו עם התלמידים את המשפט המסכם את השיר:

"הביתה שב הוא עם סלו בלי טיפה של עצב
האוצר נשאר אצלו - ואצלם הכסף."
חלקו את התלמידים לחברותות ושאלו:

  • מדוע, לדעתכם, הסבא שמח?
  • מהי, לדעתכם, משמעות האוצר?

4. סכמו: בשיר, העיקר הוא לא בדברים שישנם כרגע, אלא במה שיישאר בהמשך. זוהי תובנה חשובה שלא קל להגיע אליה. הדובר בשיר הוא סבא, אדם שכבר למד דבר או שניים בחייו, וניסיונו בחיים הוביל אותו להבנה הזו. כל אחד מאיתנו למד כמה וכמה דברים בחייו, ככל שנגדל נגדיל את מה שאנו יודעים ומבנים.סביבנו, במשפחתנו, בחברה לנו, אנשים מבוגרים שמניסיונם למדו רבות, ולנו ישנה הזדמנות ללמוד מהם. 

 

כיתות ג'-ד'

הוספת אור

אוריינות: 

1. בקשו מהתלמידים לסמן בשיר את הכינויים בהם מכונים הכוכבים.

2. ציירו כוכב על הלוח, ושאלו את התלמידים: אילו עוד דברים טובים ניתן לומר על הכוכבים? כתבו סביב הכוכב את תשובותיהם.

  • מהו תפקידם ומשמעותם של הכוכבים בעולם?

ערך במבחן:

קראו עם התלמידים את בריאת המאורות במהלך הבריאה בספר בראשית:

 וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהַבְדִּיל בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים וּלְיָמִים וְשָׁנִים. . וְהָיוּ לִמְאוֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ וַיְהִי כֵן. וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה וְאֵת הַכּוֹכָבִים. וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם לְהָאִיר עַל הָאָרֶץ. וְלִמְשֹׁל בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה וּלֲהַבְדִּיל בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי טוֹב. וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם רְבִיעִי (בראשית א', י"ד-י"ט)

1. לפי מה שמופיע בספר בראשית, מהו תפקידם של הכוכבים?

2. החשיכו את הכיתה כמה שניתן, והדליקו נר. כשחשוך, יש הרבה חשיבות לכל אור קטן. הכוכבים עושים זאת מדי לילה, ואנחנו רגילים לכך ולא שמים לב לאור המיוחד שלהם.

3 .חלקו לתלמידים פתק בצורת כוכב עליו רשום: "היום שמתי לב לדבר טוב שנמצא סביבי, שמתי לב ל.... " ובקשו מהם להשלים את הפתק.

 

כיתות ה'-ו'

חומרניות ורוחניות

קראו לתלמידים את מילות השיר והסבירו את המילים הקשות. 

אוריינות:

בקשו מהתלמידים:

  • הקיפו את המילים: עץ, פירות, תפוחים, תפוח, כוכביו, חצי ירח, גזר, צנון, אורז.  
  • מה מאפיין את המילים? מיינו אותן לשתי קבוצות ותנו כותרת לכל קבוצה (למורה: מומלץ לתת דוגמאות לקבוצות).
  • כיצד מתאר הסבא את כוכביו? ("מאירי עיניים") כיצד הוא מתאר את הפירות האחרים? ("סופם לרקוב") האם אתם מסכימים עם תיאורים אלה? איך אתם הייתם מכנים את הכוכבים ואת הפירות?

ערך במבחן:

הסבירו לתלמידים את המושגים חומרניות (העדפת חומר כמו נכסים או כסף, משהו פיזי שניתן לגעת בו ולחוש אותו) ורוחניות (משהו שאינו חומרי, לא ניתן לגעת בו שנמצא בתחום החשיבה).

1. בשיר שלפנינו, גם הפירות וגם הכוכבים מוצגים כמשהו חומרי, שניתן לגעת בו. מה, לדעתכם, בכל זאת ההבדל בינהם? (למורה – כדאי לכוון את התלמידים להנאה החומרית קצרת המועד בפרי לעומת ההנאה הרוחנית והנצחית בכוכב) 

2. קראו לתלמידים את הפסוק הבא: "...כִּי לֹא עַל הַלֶּחֶם לְבַדּוֹ יִחְיֶה הָאָדָם כִּי עַל כָּל מוֹצָא פִי ה' יִחְיֶה הָאָדָם" (דברים ח', ג'). (למורה – כדאי להדגיש כי "דבר ה'" מסמל כל דבר רוחני, ולאו דווקא דבר האל) ושאלו: בהשוואה בין הפסוק לשיר, מה בפסוק דומה לפרי ומה בפסוק דומה לכוכב?

3. חלקו לתלמידים כוכב, והזמינו את התלמידים לרשום לעצמם על הכוכב את הדברים החשובים  ביותר עבורם בחיים, שאינם בהכרח פיזיים או יקרים.

  • הזמינו את התלמידים לשתף מה מופיע על הכוכב שלהם.

 

לסיכום

  • היכרנו ביטויים שונים ומשמעותם
  • למדנו על חומריות מול רוחניות
  • ראינו כיצד אור קטן מוסיף 'ומנצח' חושך.
  • ביררנו כיצד מועברים אלינו ערכים שונים ובידי מי

סימנייה