הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח על הניגודים בין הדור הצעיר לדור המבוגר בכל הנוגע להתייחסותם ל"כוכבים" - ערכים ורעיונות נשגבים ונצחיים - ולמתח בין החומרי לרוחני בחיינו
עיון בשיר
1. "עץ הכוכבים"
שאלו את התלמידים:
- מדוע מדובר בשיר דווקא על עץ כוכבים ולא על סלסלת כוכבים או גלימה עם כוכבים?
(למורה: העץ מחובר היטב לקרקע והכוכבים מצויים בשמיים הרחוקים, השילוב של שניהם מדגיש כי עבור הסבא הכוכבים נגישים, זמינים, נמצאים בהישג יד ומחוברים היטב למציאות ולחיים). - קראו ביחד עם התלמידים את השיר ובקשו מהם להשלים את נקודת מבטו של הסב? בנוגע לכל אחד מהביטויים הבאים:
- על עץ הכוכבים:________________________
- על הכוכבים:________________________
- על הפירות הרגילים:________________________
- על אנשי השוק:________________________
- על אי מכירת הכוכבים:________________________
- האם אתם מזדהים עם נקודות מבטו של הסב?
- מהי נקודת המבט של אנשי השוק?
- על הכוכבים:________________________
- על הפירות (והירקות) הרגילים:________________________
- על הסב :________________________
- על אי מכירת הכוכבים:________________________
- האם אתם מזדהים עם נקודות מבטם של אנשי השוק?
- אלו מחשבות ורגשות מעורר בכם הדיאלוג שבשיר?
- האם הייתם רוצים לומר/לשאול דבר מה את אחת מהדמויות?
2. "זהו עץ של כוכבים מאירי עיניים"
שאלו את התלמידים: מה מייצגים הכוכבים עבורכם במשל זה?
"מאיר עיניים"- מסביר, מחנך, מועיל ומרחיב את הדעת. (הכוכבים מייצגים רעיונות או ערכים נשגבים ונצחיים אשר יד הזמן אינה פוגעת בהם והם מעשירים את נפש האדם ומאירים את דרכם בחיים).
- הביאו דוגמאות לכוכבים המצויים בחייכם.
- ממי אתם מקבלים כוכבים אלה?
3. "כוכבים תקנו בזול ותזכו באושר"
שאלו את התלמידים:
- אלו מחשבות ורגשות עולים בכם כאשר אתם חושבים על סבא/סבתא שלכם?
- באלו חוויות אתם נזכרים?
- האם סבא וסבתא מעניקים לכם "כוכבים"? מהם? הביאו דוגמאות.
- מה אתם מרגישים כלפי הסבא בשיר?
- מדוע לדעתכם דווקא הסבא הוא בעל עץ הכוכבים? (ולא אמא, אבא, שכן, דוד...)
(למורה: הסבא מייצג זווית ראיה של אדם שמרבית שנותיו מאחוריו. כמו כן הוא מייצג את הקשר לדורות הקודמים, בהם, לדעת המשורר, משמעות החיים הייתה רוחנית יותר). - כתבו כמה מילים אישיות לסבא שבשיר או לסבא שלכם (היעזרו במשפטים הבאים)
- סבא, אני מעריך מאוד את...
- יקר לי מאוד...
- רציתי שתדע...
- אני לומד ממך...
- תודה רבה על...
4. "וכולם קונים, חוטפים גזר, צנון ואורז
אבל חופן כוכבים, לא תודה, אין צורך".
- מה מרגישים אנשי השוק לדעתכם?
- מדוע אין הם רואים צורך בכוכבים?
- האם אתם מכירים דמויות דומות? הסבירו.
- מה אתם מרגישים כלפי הילד בשיר?
- עם מי מהדמויות אתם מזדהים? ואולי יש בתוככם קולות המזדהים עם יותר מדמות אחת?
פעילות סיכום-דרמה
בקשו מהתלמידים להביא לכיתה תחפושות ואביזרי לבוש.
1. הושיבו את התלמידים במעגל גדול ובחרו תלמידים אשר יציגו את המפגש בין הסבא לאנשי השוק (סבא, אנשי השוק והילד) בסיטואציה בה מגיע הסב עם כוכבים לשוק.
2. לאחר הצגה של כשתי דקות הכריזו "פריז" (הקפאה). התמונה תקפא ומתנדבים אחרים יחליפו את הדמויות ויעמיקו את העמדות הרגשיות של כל צד (כך גם בהמשך, כל שתי דקות יתחלפו השחקנים).
- המורה יוכל לשחק את דמות המשורר ולהעשיר את ההתרחשות על ידי "זריקת" הערות משלו לחלל הכיתה.
3. לסיכום יתקיים שיח אודות ה"כוכבים" אותם דלינו מהלימוד והעיסוק בשיר זה.