הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב בשילוב הפעלה / ללא הפעלה / הפעלה בלבד
השיר מזמן שיח אודות המשפחה שלנו ואודות חשיבות הקשר הבין-דורי.
בשיח זה יש לשים לב לילדים אשר חוויית המשפחתיות אצלם פגועה או חסרה.
לדיון ושיח במליאה
1. השיר בנוי משלושה בתים בעלי מבנה זהה. בראש כל בית יש בקשה: "פתחו את השער, פתחוהו רחב..."
- מי עובר בשער בכל אחד מהבתים? בקשו מהתלמידים לכתוב את הרשימה ולתת לה שם.
- בית א': ___________________________________________
- בית ב': ___________________________________________
- בית ג': ___________________________________________
(הפנו את תשומת ליבם של התלמידים לבית ג', בו מוזכרים המאכלים אשר מגיעים לשולחן המשפחתי בסעודה חגיגית במיוחד, אולי בחתונת החתן והכלה שבבית א?).
- מה באה החזרתיות על מילים אלו להדגיש?
- "שער כבוד- פתח רחב, על פי רוב מקושט בפרחים, בירק ובדגלים לכבוד בואו של אורח חשוב, מנהיג..." מה מלמד הסבר זה אודות המשפחה העוברת בשער?
- הידעת? אם תסובב את השיר שמאלה, נגד כיוון השעון, תוכל להבחין ששלושת בתי השיר נראים כמו שלושה שערים. דבר זה מבליט את חשיבותו של מוטיב השער בשירנו.
- אילו שערים הקוראים מתבקשים לפתוח- שערים ממשיים? אולי סמליים? או אולי גם וגם?
- אלו שערים נפתחים בכם כלפי משפחתכם?
2. "עבור תעבור בו שרשרת זהב"
- הקשר בין האנשים מתואר בשיר כ"שרשרת זהב". מה תכונותיה של השרשרת?
- מדוע מושווית שרשרת משפחתית לשרשרת של זהב?
- מה יכול להיות כל כך יקר בדורות של המשפחה?
- בחרו דמות ממשפחתכם הקרובה: היזכרו בה, במראה שלה, בעיסוקיה, במפגשים שלכם איתה.
- אילו רגשות ומחשבות עולות בכם כשאתם נזכרים בה?
- איזה חרוז היא בשרשרת? מה אתם רוצים לומר לה?
3. "אבא ואמא ואח ואחות"
כדי לבטא את החיבור העמוק והקשר שבין הדמויות, משתמשת המשוררת לאורך כל השיר בו' החיבור.
- חשבו על צורות נוספות של חיבורים במשפחה הקרובה והמורחבת. אלו חיבורים קיימים? על אילו חיבורים נוספים אפשר לחשוב?
- האם יש חיבור אותו תרצו לקדם? תארו את החיבור הזה: בין מי למי הוא יחבר? איזה סוג של חיבור הוא יהיה? כיצד הוא יהדק את הקשר המשפחתי?
- כאשר אתם חושבים על חיבור זה, אילו רגשות מתעוררים בכם?
הפעלות בשיתוף בני משפחה
"שרשרת זהב"
הכינו 'שרשרת משפחתית' מחרוזים בה כל חרוז יסמל מישהו מבני המשפחה.
-
בקשו מהתלמידים לשוחח עם קרוב משפחה (אבא, אמא, סבא, דוד) שמכיר היטב את ענפי המשפחה השונים, ולחשוב יחד על כמה שיותר חרוזים בשרשרת המשפחתית. הנחו את התלמידים להעלות שאלות המסקרנות אותו, להקשיב לתשובות ולהחליט בשיתוף עם קרוב המשפחה על סוג החרוזים שיהיו בשרשרת:
- האם החרוזים יהיו זהים?
- האם שונים זה מזה כאשר כל חרוז מזוהה עם הדמות המסוימת?
- מאיזה חומר יהיו?
- האם יכינו את החרוזים בעצמם או יקנו אותם?
- איך ייכתבו שמות האנשים על החרוזים?
- באיזה אופן מסמלת שרשרת זו את השרשרת המשפחתית?
- בשיעור בקשו מהתלמידים לספר על השרשראות שהכינו, על הדברים ששמעו על המשפחה, ועל תהליך הכנת השרשרת וההחלטות שנלוו אליו.
- באיזה אופן תרם תהליך הכנת השרשרת לקשר שלכם עם משפחתכם?