דילוג לתוכן

שיר של יום - משפחה וכיבוד הורים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב בשילוב הפעלה / ללא הפעלה / הפעלה בלבד

השיר מזמן שיח אודות המשפחה שלנו ואודות חשיבות הקשר הבין-דורי.
בשיח זה יש לשים לב לילדים אשר חוויית המשפחתיות אצלם פגועה או חסרה.

לדיון ושיח במליאה
1. השיר בנוי משלושה בתים בעלי מבנה זהה. בראש כל בית יש בקשה: "פתחו את השער, פתחוהו רחב..."

  • מי עובר בשער בכל אחד מהבתים? בקשו מהתלמידים לכתוב את הרשימה ולתת  לה שם.
    • בית א': ___________________________________________
    • בית ב': ___________________________________________
    • בית ג': ___________________________________________

(הפנו את תשומת ליבם של התלמידים לבית ג', בו מוזכרים המאכלים אשר מגיעים לשולחן המשפחתי בסעודה חגיגית במיוחד, אולי בחתונת החתן והכלה שבבית א?).

  • מה באה החזרתיות על מילים אלו להדגיש?
  • "שער כבוד- פתח רחב, על פי רוב מקושט בפרחים, בירק ובדגלים לכבוד בואו של אורח חשוב, מנהיג..." מה מלמד הסבר זה אודות המשפחה העוברת בשער?
  • הידעת? אם תסובב את השיר שמאלה, נגד כיוון השעון, תוכל להבחין ששלושת בתי השיר נראים כמו שלושה שערים. דבר זה מבליט את חשיבותו של מוטיב השער בשירנו.
    • אילו שערים הקוראים מתבקשים לפתוח- שערים ממשיים? אולי סמליים? או אולי גם וגם?
    • אלו שערים נפתחים בכם כלפי משפחתכם?

2. "עבור תעבור בו שרשרת זהב"

  • הקשר בין האנשים מתואר בשיר כ"שרשרת זהב". מה תכונותיה של השרשרת?
  • מדוע מושווית שרשרת משפחתית לשרשרת של זהב?
  • מה יכול להיות כל כך יקר בדורות של המשפחה?
  • בחרו דמות ממשפחתכם הקרובה: היזכרו בה, במראה שלה, בעיסוקיה, במפגשים שלכם איתה.
  • אילו רגשות ומחשבות עולות בכם כשאתם נזכרים בה?
  • איזה חרוז היא בשרשרת? מה אתם רוצים לומר לה?

3. "אבא ואמא ואח ואחות"
כדי לבטא את החיבור העמוק והקשר שבין הדמויות, משתמשת המשוררת לאורך כל השיר בו' החיבור.

  • חשבו על צורות נוספות של חיבורים במשפחה הקרובה והמורחבת. אלו חיבורים קיימים? על אילו חיבורים נוספים אפשר לחשוב?
  • האם יש חיבור אותו תרצו לקדם? תארו את החיבור הזה: בין מי למי הוא יחבר? איזה סוג של חיבור הוא יהיה? כיצד הוא יהדק את הקשר המשפחתי?
  • כאשר אתם חושבים על חיבור זה, אילו רגשות מתעוררים בכם?

 

הפעלות בשיתוף בני משפחה

"שרשרת זהב"
הכינו 'שרשרת משפחתית' מחרוזים בה כל חרוז יסמל מישהו מבני המשפחה.

  • בקשו מהתלמידים לשוחח עם קרוב משפחה (אבא, אמא, סבא, דוד) שמכיר היטב את ענפי המשפחה השונים, ולחשוב יחד על כמה שיותר חרוזים בשרשרת המשפחתית. הנחו את התלמידים להעלות שאלות המסקרנות אותו, להקשיב לתשובות ולהחליט בשיתוף עם קרוב המשפחה  על סוג החרוזים שיהיו בשרשרת:
    • האם החרוזים יהיו זהים?
    • האם שונים זה מזה כאשר כל חרוז מזוהה עם הדמות המסוימת?
    • מאיזה חומר יהיו?
    • האם יכינו את החרוזים בעצמם או יקנו אותם?
    • איך ייכתבו שמות האנשים על החרוזים?
    • באיזה אופן מסמלת שרשרת זו את השרשרת המשפחתית?
  • בשיעור בקשו מהתלמידים לספר על השרשראות שהכינו, על הדברים ששמעו על המשפחה, ועל תהליך הכנת השרשרת וההחלטות שנלוו אליו.
  • באיזה אופן תרם תהליך הכנת השרשרת לקשר שלכם עם משפחתכם?

 

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

השיר מתאר את ערך המשפחתיות, הקשר הבלתי נפרד בין בני המשפחה, שרשרת הדורות והקשר הרב-דורי. השיר, אשר נכתב במקור  ביידיש, פורסם לאחר מלחמת העולם השנייה וסימל את ההמשכיות של המשפחה ושל העם היהודי.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. הציגו בפני התלמידים את כותרת השיר ושאלו:

  • מה תפקידו של שער?
  • מהם סוגי השערים הקיימים?
  • באיזה מצב נמצא השער המתואר בכותרת? (סגור/פתוח).

2. קראו בפני התלמידים את מילות השיר ושאלו אותם מי עובר בכל פעם בשער?

3. הסבירו לתלמידים שמשפחה מצומצמת כוללת הורים וילדים, שמשפחה מורחבת כוללת קרובי משפחה נוספים ובקשו:

  • להקיף בצבע את בני המשפחה הגרעינית ובצבע שונה את בני המשפחה המורחבת.
  • לבחור את אחד השערים המתוארים בשיר ולצייר את העוברים בו.

4. ערכו תערוכה כיתתית של הציורים ודונו:

  • בשונה ובדומה בין העוברים בשערים השונים.
  • בחשיבות של החיבור בין בני המשפחה, המעבר של כולם יחד ואלו דברים ייחודיים למשפחתם עוברים יחד איתם.

 

כיתות ג-ד
1. קראו את השיר בפני התלמידים והסבירו להם שהשיר עוסק בשרשרת זהב, מטאפורה, (השאלת תכונה מעצם לעצם לשם יצירת משמעות חדשה), למשפחה, העוברת בשלושה שערים שונים. שאלו אותם מי הם העוברים בכל אחד מהשערים ומה משותף לכל קבוצה?

2. הסבירו לתלמידים את שני המושגים הבאים: "קשר בין-דורי" (שהוא הקשר שבין שני דורות סמוכים) "קשר רב-דורי" (שהוא קשר בין כמה דורות שונים). בקשו מהם למיין את הדמויות המופיעות בשיר ולהקיף בצבעים שונים את מי ששייך לקשר הבין-דורי, לקשר הרב-דורי או לשניהם.

3. הביאו והציגו בפני התלמידים סוגים שונים של שרשרות: שרשרת-זהב, שרשרת-חרוזים ושרשרת-ניר ושאלו אותם:

  • ממה מורכבת כל אחת מן השרשראות?
  • איזו שרשרת לדעתם חזקה יותר ומדוע?

4. הסבירו לתלמידים ש"שרשרת-זהב" המופיעה בשיר, מדגישה את החיבור שבין החוליות השונות במשפחה. כשם שקשה להפריד בין החוליות בשרשרת זהב, כך קשה להפריד בין בני המשפחה.

5. בקשו משני תלמידים לעמוד זה מול זה, ולאחוז בידיים מושטות למעלה כך שייווצר מעין שער. משאר התלמידים בקשו לעמוד בטור ארוך ולאחוז ידיים ולעבור בשער מבלי לנתק את אחיזת הידיים בזמן ההאזנה לשיר. שאלו:

  • האם היה קל או קשה לעבור בשער מבלי לנתק את אחיזת הידיים ומדוע?
  • כיצד מתקשר הדבר לשרשרת הדורות המופיע בשיר?

6. הסבירו לתלמידים שכפי שיש להתאמץ להמשיך ולאחוז ידיים כדי לעבור בשער כך צריך להשקיע ולהתאמץ לשמור על הקשר הרב-דורי ועל המסורת העוברת מדור לדור.

7. בקשו מהתלמידים:

  1. להציע רעיונות לדרכים בהם ניתן לשמור על הקשר בין הדורות השונים במשפחה.
  2. לציין מסורות ומנהגים שעוברים במשפחותיהם מדור לדור.

 

כיתות ה-ו
1. קראו את השיר בפני התלמידים והסבירו להם שהמילה זהב מוזכרת בתנ"ך ב-208 פסוקים שונים. הסבירו שהיא מוזכרת כדבר יקר, כמו בפסוקים הבאים העוסקים בארון הקודש, במנורת שבעת הקנים ובבגדי הכהנים בבית המקדש:

  • וְצִפִּיתָ אֹתוֹ זָהָב טָהוֹר מִבַּיִת וּמִחוּץ תְּצַפֶּנּוּ וְעָשִׂיתָ עָלָיו זֵר זָהָב סָבִיב (שמות כה, לא)
  • וְעָשִׂיתָ מְנֹרַת זָהָב טָהוֹר מִקְשָׁה תֵּעָשֶׂה הַמְּנוֹרָה יְרֵכָהּ וְקָנָהּ גְּבִיעֶיהָ כַּפְתֹּרֶיהָ וּפְרָחֶיהָ מִמֶּנָּה יִהְיוּ (שמות כה, לא).
  • וּשְׁתֵּי שַׁרְשְׁרֹת זָהָב טָהוֹר מִגְבָּלֹת תַּעֲשֶׂה אֹתָם מַעֲשֵׂה עֲבֹת וְנָתַתָּה אֶת שַׁרְשְׁרֹת הָעֲבֹתֹת עַל הַמִּשְׁבְּצֹת (שמות כח, יד).

2. קראו בפני התלמידים את השיר ושאלו אותם:

  • מה הקשר בין הזהב המופיע בתנ"ך לבין הזהב המופיע בשיר?
  • מה מסמל הזהב בשרשרת הדורות ולמה המשורר בחר דווקא בחומר זה?

3. הסבירו לתלמידים ששרשרת הזהב בשיר מורכבת מחוליות בלתי ניתקות המהוות את בני המשפחה. חלקו להם כרטיסיות ובקשו מכל תלמיד:

  • לחשוב מה יכול לעבור מדור לדור כשהשרשרת עשויה מזהב ולא ניתן לנתק את חוליותיה?
  • לכתוב בכל כרטיסיה שם של אדם המהווה חוליית-זהב במשפחה שלו.
  • לצין במשפט אחד מהו המנהג או העצה שהוא קיבל ממנו.
  • לחורר את הכרטיסיות ולחבר בסרט ליצירת ספרון או שרשרת.

 


לסיכום:

  • בחנו מהו קשר בין-דורי ומהו קשר רב-דורי.
  • דנו במושג משפחה גרעינית ומשפחה מורחבת.
  • התייחסנו לציטוטים מהתנ"ך ובדקנו כיצד הם מתבטאים בשיר.
  • בחנו והעלינו דרכים בהן ניתן לשמור על הקשר בקרב בני המשפחה.

 

 

 [

סימנייה