דילוג לתוכן

שיר של יום - משפחה וכיבוד הורים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

חלופות לדיון ולשיח בכיתה בשילוב עם הפעלות

 

שיר זה מזמן שיח אודות יחסים בין אם וילדיה. בשיר מודגשות המסירות והאהבה  של האם לילדיה, המתבטאות בדרכים שונות, ומקומה של האם במילוי הצרכים הבסיסיים, הרגשיים והרוחניים של ילדיה במהלך חייהם.

  •  לא נכון לעסוק בשיר זה אם בכיתה יש תלמידים שחוו אובדן אם או אם יש תלמידים שאימם חולה במחלה קשה.

פעילות הכנה לשיר:
בקשו מהתלמידים להיזכר ברגע נחמד עם אימא:
כל ילד יכתוב לעצמו על פי ההנחיות האלה:

  • תאר מה התרחש ברגע הנחמד ההוא?
  • אילו מילות אהבה אימא אמרה?
  • אילו רגשות ליוו את הרגע הזה?
  • מה אימא בשבילי?
  • אילו מחשבות ותחושות צפות בי כשאני חושב על אימא?

* רק מי שירצה ישתף במליאה

דיון בכיתה
יֵשׁ לִי אִישָׁה שֶׁאוֹהֶבֶת אוֹתִי
בקשו מהתלמידים לשתף במליאה:

  • כיצד באה לידי ביטוי בשיר אהבתה של האם לילדהּ?
  • פרטו את הדרכים שבהן מתבטא הקשר של האם לילדה לפי מילות השיר.
  • תנו למילים מהשיר כותרות כגון:
    • דואגת לצרכים יומיומיים.
    • מגלה אהבה.
    • משתתפת בכאב.
  • מהו ,לדעתכם, הדבר המשמעותי ביותר שהאימא עושה למען ילדהּ?
  • האם תיאור היחסים בין האם לבנה מזכיר לכם את הקשר שלכם לאימא שלכם? מה דומה? מה שונה?
  • לו נפגשתם עם הילד בשיר:
    • מה הייתם אומרים לו?
    • מה הייתם שואלים אותו?
    • מה הייתם מספרים לו?
    • מה תאמרו לו על השיר שכתב? (מה הוא עורר בכם? מה הוא הזכיר לכם? מה הוא חיזק בכם? וכו').

הפעלה ראשונה
היערכות:
הכינו כרטיסיות אחדות . בכל כרטיסיה יהיו הנחיות. כל הנחיה בצבע אחר. בססו את ההנחיות על היגדים מתוך השיר בדגש על עולמם האישי של התלמידים (דוגמאות להלן).
חלקו את הכיתה לקבוצות ותנו לכל קבוצה כרטיסייה וסוכריות צבעוניות (כצבעי השאלות). 

המשחק:
בקשו מכל ילד לעצום את עיניו בתורו ולקחת סוכריה אחת מהקערה. בקשו ממנו לבצע את ההנחיה התואמת בצבעה את צבע הסוכרייה שקיבל.
דוגמאות להנחיות (מומלץ לבחור 5-6 הנחיות מתוך הדוגמאות שלפניכם):

  • ספר/ספרי על זכרון ילדות עם אימא (ירוק).
  • ספר/ספרי על בילוי משמח עם אימא (אדום).
  • ספר/ספרי על חוויה לא נעימה שחווית, ואמא ניחמה ועודדה אותך (צהוב).
  • ספר/ספרי מה אתה/את לומד/לומדת מאימא (כתום).
  • שתף/שתפי בשאלה שהיית רוצה לשאול את אימא (כחול).
  • ספר/ספרי במה אתה/את משתף/משתפת את אימא (אירועים, רגשות, חלומות) (סגול).
  • ספר/ספרי על פינוק מיוחד של אימא (חום).
  • ספר/ספרי אם ומתי אימא מבינה אותך ללא מילים (ורוד).

ערכו מספר סבבים של המשחק.
לאחר המשחק בקשו מהתלמידים לשתף את חבריהם בתחושות שעלו בהם כשנזכרו בָּאירועים, בָּחוויות ובדמותה של אימא.

הפעלה שנייה:
היערכות:
הכינו חומרי יצירה כגון: קרטוני ביצוע, פלסטלינה, ניירות צבעוניים, מנקי מקטרות, מדבקות, חרוזים, שאריות בדים וכד'

הפעילות:
בקשו מהתלמידים לחשוב על אימא שלהם, מה הם מרגישים כלפיה ומה היו רוצים לומר לה לאחר תהליך הלמידה והפעילות שחוו.
בעזרת חומרי יצירה שיוכנו מראש בקשו מכל תלמיד להכין מתנה קטנה לאימו, שדרכה יביע עד כמה היא יקרה וחשובה לו (אפשר לצרף למתנה מכתב קטן). 

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לשיח בכיתה בשילוב עם הפעלות על פי קבוצות גיל

 

בשיר "אימא שלי" המשורר מתאר את אהבתו הגדולה של ילד לאימו. הוא מונה את מעלותיה של האם ומפרט באילו דרכים מתבטאת אהבה זו.
מושגים וביטויים רבים בשיר "מתכתבים" עם עולמות התוכן היהודיים ומזכירים מקורות המייחדים מקום לנשים ולאימהות בהיסטוריה של העם היהודי, כמו המזמור "אשת חיל" שנהוג לשיר בערב שבת.
אפשר להציג את אימו הפרטית של המשורר בזיקה לארבע האימהות: שרה, רבקה, רחל ולאה,  ולהאיר כך על שרשרת הדורות של העם היהודי.
יפה לראות כי הקשר העמוק בין אם וילדיה: האהבה האינסופית  של האם לילדיה,הדאגה המתמדת לשלומם וכן אהבת הילדים לאימם, הוא ערך המושרש בתרבות היהודית מראשיתה.

 

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. בשיר נאמר "היא מוכרחה להיות חכמה, אמא שלי" .
במזמור "אשת חיל" נכתב על האישה והאם "פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה" (משלי ל"א כ"ו).

  • בקשו מהתלמידים להיזכר בדבר חכם שלמדו מאימם ולשתף את חבריהם בכיתה.

2. בשיר נאמר "היא מכירה אותי מהתחלה, שלי שלה" .
בתלמוד הירושלמי (מסכת כלאים ל"ט א') נאמר כי  "הלובן מן האיש שממנו מוח ועצמות והגידים, והאודם מן האשה שממנה העור והבשר והדם..." כלומר, הילד מקבל תכונות חיצוניות  ופנימיות מסוימות מהאימא, ותכונות אחרות מהאבא.  

  • בקשו מהתלמידים לספר בכיתה במה הם דומים לאמא ובמה הם דומים לאבא? בשיר נאמר "ואת השיר אני שר בשבילה".

3.  מזמור אשת חיל מהלל את האישה והאם ומונה את מעלותיה וזכויותיה הרבות.  במזמור נאמר "קמו בניה ויאשרוה" (משלי ל"א כ"ח).  כלומר, בניה של אשת החיל מהללים את אימם ומודים לה על כל הדברים הטובים שהיא עושה בשבילם.

  • בקשו מהתלמידים לספר בכיתה במה אימם היא "אשת חיל"?
  • אם מתאים בכיתה- חלקו לתלמידים את הטקסט של המזמור, בקשו מהם לקשט אותו יפה ולהעניקו לאימם במתנה.   

כיתות ג-ד
1. השיר נקרא "אימא שלי", והמשורר אומר ש"האישה שאוהבת אותי היא רק שלי".
ארבע האימהות (שרה, רבקה, רחל ולאה) היו לא רק אימהות פרטיות של ילדיהן, שקראו להן "אימא שלי",  אלא אימהות של האומה הישראלית כולה.

א. הסבירו את הביטוי "אימנו" בהסתמך על הפסוק הבא:
"וַיֹּאמֶר אֱל-ֹקים אֶל אַבְרָהָם שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ; וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן וּבֵרַכְתִּיהָ וְהָיְתָה לְגוֹיִם מַלְכֵי עַמִּים מִמֶּנָּה יִהְיוּ"  (בראשית י"ז ט"ו-ט"ז)
ב. בפסוק נאמר כי יהיו לשרה צאצאים רבים. היא החולייה הראשונה בשרשרת הדורות של העם היהודי. הסבירו את הביטוי "שרשרת הדורות".

2. בשיר נאמר "היא מכירה אותי מהתחלה, שלי שלה" .
בתלמוד הירושלמי (מסכת כלאים ל"ט א') נאמר כי  "הלובן מן האיש שממנו מוח ועצמות והגידים, והאודם מן האשה שממנו העור והבשר והדם...".

א. על פי המאמר התלמודי, אילו תכונות הילד מקבל מהאבא ואילו תכונות הוא מקבל מהאימא?
ב.  בקשו מהתלמידים לספר בכיתה במה הם דומים לאימא ובמה הם דומים לאבא.

3. במדרש ילקוט המכירי (מדרש על ספר תהלים) נאמר: "אמר רבן שמעון בן גמליאל דרכו של אב לרחם ודרכה של אם לנחם". 

א. הסבירו את דבריו של רבן שמעון בן גמליאל. תנו דוגמא מחייכם.
ב. מצאו בשיר מילים שיכולות להתקשר לנאמר במדרש.

כיתות ה-ו
1. השיר נקרא "אימא שלי", והמשורר אומר ש"האישה שאוהבת אותי היא רק שלי".
ארבע האימהות (שרה, רבקה, רחל ולאה) היו לא רק אימהות פרטיות שילדיהן קראו להן "אימא שלי",  אלא אימהות של האומה הישראלית כולה.

א.  הסבירו את הביטוי "אימנו" בהסתמך על הפסוק הבא:
"וַיֹּאמֶר אֱל-ֹקים אֶל אַבְרָהָם שָׂרַי אִשְׁתְּךָ לֹא תִקְרָא אֶת שְׁמָהּ שָׂרָי כִּי שָׂרָה שְׁמָהּ; וּבֵרַכְתִּי אֹתָהּ וְגַם נָתַתִּי מִמֶּנָּה לְךָ בֵּן וּבֵרַכְתִּיהָ וְהָיְתָה לְגוֹיִם מַלְכֵי עַמִּים מִמֶּנָּה יִהְיוּ"  (בראשית י"ז ט"ו-ט"ז)
ב.  בפסוק נאמר כי יהיו לשרה צאצאים רבים- היא בין החוליות הראשונות בשרשרת הדורות של העם היהודי. הסבירו את הביטוי "שרשרת הדורות".

2. במדרש מסופר על אהבתה המיוחדת של רבקה אימנו לבנה יעקב :
"ככל שהייתה שומעת קולו הייתה מוסיפה לו אהבה על אהבתו " (בראשית רבא  ס"ג, ט"ו)

  • הסבירו את הפסוק. מדוע רבקה הייתה מוסיפה ליעקב אהבה כשהייתה שומעת את קולו? למה הכוונה?
  • לאיזה משפט בשיר מתקשרות מילות המדרש? הסבירו.

3. במדרש ילקוט המכירי (מדרש על ספר תהלים) נאמר: "אמר רבן שמעון בן גמליאל דרכו של אב לרחם ודרכה של אם לנחם".

א.    הסבירו את דבריו של רבן שמעון בן גמליאל. תנו דוגמא מחייכם.
ב.   מצאו בשיר מילים שיכולות להתקשר לנאמר במדרש.

 


לסיכום

  • מצאנו כי במזמור "אשת חיל" שנהוג לשיר בערב שבת, יש ביטוי להערכה הרבה שרוחשים הבנים לאימם .
  • זיהינו ביטויים לאהבת אם בסיפורי התורה.
  • שוחחנו על שרשת הדורות של העם היהודי שראשיתה באימהות האומה.

 

 

סימנייה