שיר של יום - חברות וסובלנות

סימנייה

prev page next page

 

 

עֲשֵׂה לְךָ רַב, וּקְנֵה לְךָ חָבֵר. (משנה, מסכת אבות, פרק א, ו)

אודות השיר
השיר עוסק בערך החברות, ובדברים שחברים נותנים זה לזה.
חברים שונים זה מזה, וכך גם הנתינה והקבלה ביניהם: כל חבר נותן דבר אחר,  והדובר מקבל מכל חבר משהו שונה. 
השיר מתחיל במה שקיבלתי מאחרים, ומסתיים במה שאני יכול לתת לאחרים: "חשבתי לי לתת פה, לכולכם, אחד אחד, את מה שחברי נתנו לי אמש".
 

 

 

כְּשֵׁם שֶׁאֵין פַּרְצוּפֵיהֶן שָׁוִים זֶה לָזֶה, כָּךְ אֵין דַּעְתָּם שָׁוָה. (תלמוד בבלי, מסכת ברכות, דף נ"ח, ע"א)

נִיצֹוץ – זיק של אש, וכן: כמות קטנה, או התחלה של משהו.

אודות השיר
השיר עוסק בהבדלים ובמחלוקות בין בני אדם.  לדבריו של אהוד בנאי מחבר השיר "לא משנה מה אני חושב ומה אתה חושב, בלי ניצוץ האהבה שום דבר לא יצליח".

בביצוע השיר חולקים אהוד בנאי ודקלון את השורות, וחוזרים זה לעומת זה על כל שורה בשיר. כך הם יוצרים גם בביצוע את הפיצול שבין שניים שונים. ולמרות כל ההבדלים, השיר חותר אל "ניצוץ האהבה" המאפשר את הדיאלוג והקיום המשותף.

שלמה בר ("הברירה הטבעית") מלחין השיר, הפך אותו לשיר קצבי ושמח, המעודד לידת ילדים ומדגיש את גדולתן של המשפחות ברוכות-הילדים ("ילדים זה שמחה, ילדים זה ברכה"). כיום השיר קיבל מעמד של שיר עממי, והוא מנוגן בהתלהבות רבה בחתונות ובבריתות.

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

לשיר ניצוץ האהבה / אהוד בנאי

השיר "ניצוץ האהבה" מאפשר שיח על אנשים שונים, על דעות שונות, על מחשבות ועמדות שונות ועל ניצוץ אחד שמגשר ביניהם ומאפשר דמיון והסכמה.

כל אחד חי בעולם אחר
כל כך גדול השוני

באיזה עולם כל אחד מאתנו חי? מדוע העולמות שלנו שונים? האם העולמות של כולנו שונים/דומים? באיזה עולם אני חי? מה מיוחד בעולם שלי? אני מרוצה מהמקום שלי? מה הייתי רוצה לשנות בעולם שלי? שלנו?

את מה שאני מרגיש בפנים
איש לא מרגיש כמוני

האם יש לי מחשבה על משהו שרק אני מרגיש/ה בפנים? מי יודע מה אני מרגיש/ה בפנים? את מי אני בוחר/ת לשתף?
האם מה שאני מרגיש/ה בפנים הוא רק שלי? ייחודי לי? אולי יש עוד אנשים שמרגישים כך? איך אדע מה מרגישים בפנים החברים/החברות?
האם בחרתי לשתף משהו במה שאני מרגיש/ה בפנים? איך הייתה ההרגשה? הייתה לי הקלה? הקשבה? אולי חיזוק? או הצטערתי שבחרתי לשתף?
מה קורה לנו אחרי שיתוף אישי? מה קורה לנו בלב ובהרגשה שאנחנו מגלים שעוד מישהו מרגיש או הרגיש כמונו?

את מה שאני רואה לבן
אתה רואה שחור
כשיורדת עלי החשכה
עליך זורח אור
מה שבשבילך חלום
לי זו האימה
מה שבשבילי שלום
לך זו מלחמה

האם יש יופי בשונות בין בני האדם? האם שני תלמידים שחושבים שונה זה מזה יכולים להיות חברים? מה הם יכולים לתרום איש לרעהו?
מה היה מתרחש לו כולנו היינו חושבים ומרגישים אותו הדבר?
האם אני מקבל/ת חברים וחברות שחושבים שונה ממני? כמה חשוב לי שחבריי יחשבו וינהגו כמוני?
האם קרה לי פעם ששיניתי את הרגשתי ביחס לדעה או לנושא בשל שיתוף של חבר שחשב אחרת ממני?

למקום אליו אני הולך
הן גם אתה תגיע
כל הדרכים הרי עולות
אל אותו הרקיע

האם לא משנה מה שנבחר לחשוב, להגיד, להתנהג, כי בסופו של תהליך כולנו נשיג אותה התוצאה?
ואולי הכוונה היא שמהלך חייו של אדם הוא להיוולד ולסיים חייו בדיוק באותה הדרך? אך תוכן החיים שונה ומיוחד בעקבות בחירותיו ופועלו של כל אדם ואדם.

אך בלי ניצוץ האהבה
שום דבר לא יתניע

מהי כוחה של האהבה להניע תהליכים? האם יש לאהבה כוח לחולל שינוי? מה קורה לי כשאני עושה משהו מתוך אהבה? מה קורה ליחסים שיש בהם ניצוץ האהבה? האם ניתן להצליח/ להתניע בעשייה ללא אהבה?
האם ניצוץ האהבה יכול להתקיים בין אנשים המחזיקים בדעות שונות? אנשים שונים זה מזה? על בסיס מה יתקיים הקשר?

 

ניצוץ האהבה שלנו – "אל המקום שאליו אתה הולך, הן גם אני אגיע"
כל ילד מקבל  פתק "מהו ניצוץ האהבה שלי?". בקשו מהתלמידים למלא אותו בפרטיות בלי לציין את זהותם. לאחר מכן איספו את הפתקים לתוך שקית, הקריאו אותם בקול בכיתה ובקשו מהתלמידים להקשיב ובהמשך לחשוב מיהו/מיהי הכותב או הכותבת.

חשוב להקשיב לבחירות השונות והמגוונות ולתת מקום לביטוי הנושאים והדברים שאפשר לאהוב בחיים בכלל. כך מאפשרים לכל תלמיד לבדוק עם עצמו לאילו אהבות ונושאים הוא מתחבר, לאילו פחות ומדוע? ומה כל אחד ואחת יכולים לאמץ כאהבה חדשה.

בתום המשחק שואלים את התלמידים:

  • כמה תשובות אפשריות היו לכל שאלה? הרבה, מעט, דומות, שונות?
  • מה אנו יכולים ללמוד מכך על דעותיהם של תלמידים? לכל אחד דעה אחרת? אנחנו שונים זה מזה? כל אחד חושב/ת  אחרת? או שיש דמיון בינינו?
  • האם דעותיהם של בני האדם מושפעות מקבוצת הגיל שלהם / מקבוצת ההשתייכות שלהם?
  • האם הופתענו מבחירה של מישהו?
  • אילו אהבות שלי משותפות לאהבות של תלמידים אחרים בכיתה?
  • אילו אהבות אני יכול לאמץ לעצמי בעתיד?
  • מה למדנו על עצמנו?

ניצוץ האהבה שלי

  הדבר שאני הכי אוהב/ת______________________________________________

  התחביב האהוב עלי_________________________________________________

  הזמר/ת האהוב/ה עליי_______________________________________________

  השחקן/נית האהוב/ה עליי_____________________________________________

  מקצוע הלימוד האהוב עליי____________________________________________

  הבילוי האהוב עליי__________________________________________________

  המאכל האהוב עליי_________________________________________________

 

"את מה שאתה חושב עמוק, אני חושב שטוח"  - גלה מה אני חושב
מדביקים על מצחו של כל תלמיד מדבקה ובה היגד שהוא צריך לייצג. התלמידים יתהלכו בכיתה ובאמצעות שאלות מנחות יגלה התלמיד מהי העמדה שהוא התבקש לייצג בפעילות זו (שמודבקת על מצחו).
ניתן להשתמש במשפטים הלקוחים מהשיר, או באופן יצירתי אחר, לדוגמה:

  • כל אחד חי בעולם אחר
  • כל כך גדול השוני
  • את מה שאני מרגיש בפנים איש לא מרגיש כמוני
  • רק אני יודע מה אני מרגיש בפנים
  • כולם יודעים מה אני מרגיש בפנים
  • אני אוהב לשתף בתחושותיי
  • אני מעדיף לשמור לעצמי את מחשבותיי ורגשותיי
  • אני חושב עמוק
  • אני חושב שטוח
  •  אני רואה סגור
  • אני רואה פתוח
  • אני רואה לבן
  • אני רואה שחור
  • אני  בחשכה
  • עלי זורח אור
  • יש לי  חלום
  • אני חש אימה
  •  בשבילי שלום חשוב
  • אני בעד מלחמה
  • אני יודע לאן אני הולך
  • אני מקווה שגם אתה תגיע
  • כל הדרכים הרי מגיעות לאותו המקום
  • חשוב לי ניצוץ האהבה
  • בלי ניצוץ האהבה שום דבר לא יתניע אותי

לאחר המשחק שוחחו עם התלמידים על החוויה המשותפת:

  • מה גרם לי להבין באיזו עמדה אני מחזיק?
  • איך הרגשתי כשגיליתי מה אני חושב?
  • מה הייתה ההרגשה ברגע הגילוי?
  • האם אני מסכים עם העמדה שבה החזקתי?
  • מה הרגשתי כשגיליתי שחושבים עליי משהו שאיני חושב על עצמי?
  • מה למדתי על עצמי מההתנסות במשחק הגילוי?

 

זרקור בתרבות יהודית ישראלית

השיר עוסק בריבוי הדעות, במחלוקת שבין אנשים. המחלוקת היא נתון קיים, השאלה היא כיצד מתמודדים אתה. השיר, כשמו, מציע להתמודד עם ההיבטים השליליים של השונות ועם המחלוקת בעזרת "ניצוץ של אהבה": כמות קטנה או התחלה של אהבה יכולים לפתור את חילוקי הדעות. הדימוי ניצוץ מרמז גם לכך שאפשר להתחיל בקטן, ומעט אהבה יכולה "להצית" בבני אדם אהבה רבה, כמו ניצוץ קטן שמבעיר אש גדולה.

על היחס בין מחלוקת ושלום אמר ר' נחמן מברסלב: "ועיקר השלום הוא לחבר שני הפכים. ואל יבהילך רעיונך אם אתה רואה איש אחד שהוא ההפך הגמור מדעתך, וידמה לך שאי אפשר בשום אופן להחזיק עמו בשלום. אדרבה, זה עיקר שלמות השלום: להשתדל שיהיה שלום בין הפכים".

כלומר, ערכם של השלום ושל האהבה עולה דווקא לאור העובדה שמדובר בהפכים ובניגודים, ולא בבני אדם דומים ממילא. רק בין הפכים ובמצבים של מחלוקת מקבל השלום (השלם) את ערכו.


ערכים מובילים לפי תוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית שהשיר עומד בזיקה אליהם: "ואהבת לרעך כמוך", ערך החברות, ערבות הדדית.

האמרה מארון הספרים היהודי הנקשרת לשיר זה היא "כשם שאין פרצופיהם שווים, כך אין דעתם שווה"(תלמוד בבלי, מסכת ברכות דף נח, ע"א).
ביטוי לערך של השונות האנושית – הן במראה והן בדעת. על פי האמרה, השונות במראה הניכר לעין מלמדת גם על השונות במה שסמוי מן העין, בדעות ובמחשבות של בני אדם. שני סוגי השונות כרוכים זה בזה וראויים לקבלה ואף להערכה.


1. מחלוקת: התלמידים יספרו על מחלוקת ו/או על דעות שונות עם חברים ואו בני משפחה

  • כיצד הרגישו?
  • האם יש דעה אחת נכונה?
  • האם נמצא פתרון?

2. נחלק לתלמידים דף עם מילות השיר ומשימת האזנה:

  • מדוע כל שורה חוזרת על עצמה פעמיים?
  • מה מבטאים ההפכים בשיר?
  • האם השיר מייצג תחושות המוכרות להם?
  • מה דעתם על הפתרון המוצע בשיר?
  • האם פתרון זה מתאים תמיד? לכל סוגי הסכסוכים?

3. "כשם שאין פרצופיהן שווים זה לזה, כך אין דעתם שווה" (חז"ל).

  • התלמידים יסבירו את האמרה במילים שלהם.
  • כיצד האמרה קשורה לשיר "ניצוץ האהבה"?
  • האם ריבוי אנשים ודעות הוא דבר מבורך?

4. יצירה:
הכנת כרזה: התלמידים יבחרו שורה אחת מתוך השיר המבטאת ניגוד,  ולצדה דימוי חזותי המחזק את תוכנה.
מומלץ לתלות הכרזות - במרחב הבית ספרי.

זרקור מוזיקלי

התלמידים יאזינו לשיר בביצוע אהוד בנאי.

  • ערכו רשימה של כלי נגינה בולטים שאתם שומעים.
  • מדוע כל שורה חוזרת פעמיים? האם חזרה זו נמצאת גם בלחן? נסו להסביר.
  • מה מבטאים ההפכים המוצגים בשיר זה?
  • נסו להוסיף בתים תוך כדי שמירה על חריזה ומבנה.
  • מהן השורות המשמעותיות ביותר בשיר? כיצד זה בא לידי ביטוי במנגינה?

"בלי ניצוץ האהבה , שום דבר לא יתניע" – למה התכוון אהוד בנאי על פי הסרטון "ניצוץ האהבה"?

 

 

 

הַשָּׁלוֹם הוּא לְחַבֵּר שְׁנֵי הֲפָכִים. (ר' נחמן מברסלב, ליקוטי מוהר"ן, חלק א')

 

אודות השיר
השיר עוסק בערך של השונות, בהבדלים שבין החברים השונים, ובחשיבות והייחודיות של כל אחד מהם. השיר מבוסס על צבעים שונים, שהם גם ציון המראה השונה של הילדים ("חומים, כתומים, שחורים ולבנים"), וגם דימוי ליתר ההבדלים שביניהם.

כותבת השיר חנה גולדברג מספרת: "יום אחד טלפן אלי במאי הפסטיגל וביקש לכתוב שיר על הצבעים. "מה דעתך שבמקום שיר על הצבעים, אכתוב שיר על הילדים, שיר אנטי-גזעני?", שאלתי.  "זה לא מסובך מדי לילדים?"  שאל הבמאי, "ילדים מסוגלים לקלוט מסרים מורכבים ועמוקים" עניתי.
השיר זכה במקום השני בפסטיגל.

 

 

 

לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ. (בראשית ב, י"ח)

אודות השיר
בשיר "חברים טובים" ניתן דגש על המושג חבר ועל משמעות החברות.
כחברים אנחנו שווים: "לפעמים הוא אני, ואני קצת הוא", אך גם שונים: "אני זה אני, והוא זה הוא". השיר פותח ביכולת הבחירה שלנו בחברים המתאימים לנו, וממשיך בפירוט הרווחים שיש לילד מן החברות והבריתות.

 

 

 

אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ. (משנה, מסכת אבות, ד, א)

אודות השיר
בשיר יוצר יהונתן גפן ניגוד בין קבלת המציאות ובין הרצון לשנותה: השיר פותח באמירה "נלמד לחיות עם מה שיש", כלומר נסתפק בדברים הקיימים, אך מיד מוסיף ואומר: "אבל נמשיך ונבקש מילת תפילה אחת יותר". השיר פורש רשימת בקשות לשינוי, בעיקר בתחום שבין אדם לחברו ובין בני אדם בכלל.  
ההנחה של השיר שזה בעיקר בידינו: " כולם רוצים להיות טובים, אבל אפשר היה יותר".

מילות מפתח החוזרות בשיר הן "יותר" ו"פחות", ובדרגה עולה והולכת: "יותר אהבה, יותר הקשבה ... יותר שלום, יותר תקווה ... יותר נשמה, יותר אלוהים." וכנגדה: "פחות קנאה ... פחות שקרים, פחות דמעות ...".

 

 

הַנִּצָּנִים נִרְאוּ בָאָרֶץ עֵת הַזָּמִיר הִגִּיעַ וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצֵנוּ. (שיר השירים ב, י"ב)

 

מִשְׁתּוֹקֵק – רוצה מאוד
אֲזַי – כתוצאה מכך

 

אודות השיר
בשנת 1976 כתבה המשוררת נעמי שמר את "שירת העשבים", שמבוסס על דבריו  של  רבי נחמן מברסלב (1772-1810).

השיר עוסק בַּערך ובייחוד של כל פרט על פני האדמה, ייחוד הבא לידי ביטוי בקולו המיוחד, בניגון המיוחד שלו. לא רק בני אדם ובעלי חיים אלא אפילו צמחים ועשבים: "שכל עשב ועשב יש לו שירה מיוחדת משלו". על אחת כמה וכמה, שלכל אדם יש את הניגון המיוחד שלו, המהות שרק הוא מבטא בעולם.

ר' נחמן, והשיר של נעמי שמר בעקבותיו, קוראים לאדם להיות קשוב לניגון של עצמו ושל הסובב אותו, הטבע בכללו ובמיוחד טבעה של ארץ ישראל. השהייה בטבע וההקשבה לניגוניו מאפשרת לאדם להעמיק את הקשר שלו לאדמה, לטבע ולארץ ישראל, וכל אלו הופכים ל"שירת הלב" של האדם עצמו. 

Please rotate Your Device
In Portrait Mode.

You are using an outdated version of Internet Explorer. For better user experience, please, upgrade your browser.