דילוג לתוכן

שיר של יום - חברות וסובלנות

זרקור מוזיקלי

מצורפים 3 נספחים

השיר "כיוון אחר" הינו דואט בין שלומי שבת לאודי דוידי שגם כתב והלחין את השיר. השיר מדבר על חיבור בין שני עולמות, שלכאורה כל כך שונים.

השיר בנוי משלושה בתים ופזמונים. התווים המלווים את המערך כתובים בסולם סי מינור. הביצוע המקורי הינו בסולם פה מינור.

 

מגוון פעילות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'

1. אלתרו בנגינה או בשירה מנגינות בעלות קו מלודי גלי וקו מלודי בעל צלילים חוזרים בסולם סי מינור. בקשו מהתלמידים להציע תנועות המביעות את המנגינות השונות.

2. הציגו בפני התלמידים את הייצוג הגראפי של הקווים המלודיים, כפי שמופיע בנספח 1, אלתרו מנגינות ובקשו מהתלמידים להתאים בין הקו המלודי לייצוג הגראפי.

3. בקשו מאחד התלמידים לאלתר מנגינה כשעל התלמידים לזהות את הקו המלודי שבחר לבצע. חיזרו שוב עם תלמידים נוספים.

4. הראו לתלמידים את הקו המלודי הבא, המהווה פתיחה ווקאלית לשיר, ושאלו אותם האם לדעתם מדובר בקו מלודי גלי או בעל צלילים חוזרים. ניתן לבקש מהם למתוח קווים בין התווים וכך לגלות את התשובה.

5. שירו את הבית הראשון בקולכם ושאלו את התלמידים איפה נמצאות הדמויות שבשיר ולאיזה מהקווים המלודיים זה מתאים.

6. שירו את הבית הראשון ובקשו מהתלמידים ל"צייר" את הגלים (למורה: הפסוקים המוזיקליים) ובכל פעם שמתחיל גל חדש, לשנות כיוון. 

7. שירו את השיר במלואו ובקשו מהתלמידים ללכת בחדר ובכל פעם שמתחיל פסוק חדש לשנות כיוון. בפזמונים, בקשו מהתלמידים למצוא חבר, לעמוד מולו ולצייר את המנגינה ביחד (למורה: כמו מראה).

 

כיתות ג'-ד'

1. השמיעו לתלמידים את השיר בביצוע שלומי שבת ואודי דוידי ובקשו מהם להציע שם לשיר (למורה: כוונו את התלמידים ששם השיר מופיע בבית השני).

2. שאלו את התלמידים מהו ה"כיוון האחר" אותו צריך לראות על מנת לחבר בין עולמות שונים ובקשו מהם לתת דוגמאות מהשיר (למורה: "ַשֹּׁונִי לֹא יַטְרִיד אֶת כָּל הַיֹּפִי", לְהַקְשִׁיב לַנְּשָׁמָה, "נְבַקֵּשׁ בְּיַחַד אֶת הַתְּשׁוּבָה" וכו').

3. חלקו לתלמידים את מילות השיר (למורה: ראה נספח 2), השמיעו את השיר ובקשו מהם לכתוב בדף מי מבצע כל חלק: זמר 1, זמר 2 או שניהם יחד. 

4. חלקו את התלמידים לשתי קבוצות ובצעו את השיר כאשר קבוצה אחת תשיר במקומות של זמר 1 והקבוצה השנייה, במקומות של זמר 2. (למורה: רצוי לבצע את השיר בסולם סי מינור, לפי התווים).

5. בצעו שוב את השיר בדרכים מגוונות: סולנים, בנים-בנות וכו'.

 

כיתות ה'-ו'

1. הציגו בפני התלמידים את התווים הבאים, המהווים אוסטינטו לשתי השורות הראשונות בבתים בשיר (למורה: ראה נספח 3), ושאלו:

  • כמה תיבות כתובות?
  • כמה תיבות זהות מופיעות?

2. הציגו בפני התלמידים את התווים הבאים ובקשו מהם לזהות סימן שלא הופיע קודם (למורה: סימן החזרה). שירו או נגנו את התבנית החוזרת  ארבע פעמים ושאלו את התלמידים איך הסימן משפיע על אופן הביצוע.

3. שירו את התבנית החוזרת עם התלמידים בדרכים מגוונות (למורה: שירה בשמות התווים, שירה בשפת המקצב, שירת הצליל הממושך ויתר הצלילים בשמיעה פנימית וכו'). הסבירו לתלמידים שתבנית החוזרת בעקשנות לאורך זמן נקראת "אוסטינטו" (למורה: מקור הביטוי באיטלקית: "ostinato" משמעו "עיקש").

4. שירו את שני הבתים הראשונים בשיר ובקשו מהתלמידים לשיר את האוסטינטו  ולזכור כמה שיותר מילים שהם שומעים (למורה: יש לסמן לתלמידים לשיר רק בשתי השורות הראשונים על מנת שתהיה התאמה עם ההרמוניה).

5. שירו את כל השיר ובקשו מהתלמידים לשיר או לנגן את האוסטינטו בחלקים המתאימים. 

6. בצעו את השיר עם התלמידים כאשר חצי מהם שרים את הבתים והחצי השני שרים או מנגנים את האוסטינטו. בפזמונים שרים כולם יחד.

 

מה למדנו?

  • הבחנה בכיוונים מלודיים שונים (קו מלודי גלי, חזרה על צליל).
  • הכרת מבנים מוזיקליים בסיסיים (בית ופזמון).
  • הבעה אישית בשירה, בנגינה, בתנועה, ברישום גרפי ובאלתור בעקבות האזנה למוזיקה.
  • הבחנה בין קולות הזמרים שמבצעים את השירה.
  • פיתוח אוריינות מוזיקלית.
  • שירת סולפג': מנגינה המשמשת כאוסטינטו.

כיוון אחר - תווים

תווים

תוויםתווים

סימנייה

Whoops, looks like something went wrong.