דילוג לתוכן

שיר של יום - ערבות הדדית, אחריות ומחויבות

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

שיר זה מזמן שיח אודות הסביבה האנושית החיובית שאנו חיים בה, ומזמין אותנו לפקוח עיניים, להביט סביב ולהבחין באנשים הטובים שאנו פוגשים בדרכנו

עבודת הכנה לשיר

חלופה ראשונה:

1. נהלו שיח במליאה סביב הנקודות האלה:

  • מיהם בעיניכם "אנשים טובים"?
  • כיצד בא לידי ביטוי הטוּב שלהם?
  • מהו מעשה טוב?
  • אילו מעשים הם עושים?
  • האם פגשתם אנשים כאלה? איפה? מתי?
  • האם גם אתם אנשים טובים?
  • ספרו על מעשה טוב שראיתם.
  • ספרו על מעשה טוב שעשיתם.
  • אילו תחושות ורגשות צפים בכם כשאתם חושבים על אנשים טובים?

חלופה שנייה:

2. אספו כתבות עיתונאיות על מעשי חסד, מפעלי צדקה, התנדבויות, תרומה משמעותית וכד' והביאו לכיתה לעיונם של התלמידים, נהלו שיח במליאה:

  • מה המשותף לכתבות אלה?
  • מה אתם למדים מהן על אנשים טובים שחיים בינינו?
  • מה מצא חן בעיניכם במיוחד? מדוע?
  • האם תוכלו להביא עוד דוגמאות  של אנשים טובים ומעשים טובים?
  • אילו תחושות ומחשבות צפות בכם כשאתם קוראים את הכתבות הללו?

 

דיון ושיח במליאה

תִּפְקְחוּ אֶת הָעֵינַיים תִּסְתַּכְּלוּ סָבִיב
פֹּה וָשָׁם נִגְמָר הָחוֹרֶף וְנִכְנָס אָבִיב

  • "תפקחו", "תסתכלו", "תגידו" - מה אנו מתבקשים לראות? למה עלינו לשים לב?
  • באיזה מובן מסמלת עונת האביב את האנשים הטובים?

 

אַל תַּגִּידוּ לִי שֶׁכָּל זֶה לֹא יָכוֹל לִהְיוֹת

  • למה הכוונה ב"כל זה"?
  • מדוע יש נטייה לומר ש"זה לא יכול להיות"?

 

אֲנָשִׁים טוֹבִים בְּאֶמְצַע הַדֶּרֶךְ
אֲנָשִׁים טוֹבִים מְאֹד
אֲנָשִׁים טוֹבִים יוֹדְעִים אֶת הַדֶּרֶךְ
וְאִתָּם אֶפְשָר לִצְעוֹד

  • על איזו דרך מדברת המשוררת?
  • כיצד מאפשרים האנשים הטובים את הצעידה הבוטחת בדרך?
  • האם זכורה לכם חוויה שבה אדם טוב עזר לכם להתמודד עם קושי שנתקלתם בו בדרך?
  • ספרו כיצד עזר אדם זה? מה נתן לכם? מה אמר לכם?
  • לו  פגשתם אותו היום מה הייתם רוצים לומר לו?

 

אִישׁ אֶחָד קָנָה לִי סֵפֶר בֵּן מֵאָה שָׁנָה
אִישׁ אַחֵר בָּנָה כִּנּוֹר שֶׁיֵשׁ בּוֹ מַנְגִּינָה

כל אחד מהאנשים הטובים שבדרך נותן מתנה סמלית משמעותית אשר תורמת להצלחה שלנו בחיים.

  • קראו את בתים ב ו-ג וכתבו בכל שורה לאיזו מתנה הכוונה:
    • מתנה המסמלת זהות אישית ________________
    • מתנה המסמלת התמודדות וכוח ______________
    • מתנה המסמלת מורשת ושייכות ______________
    • מתנה המסמלת חלום ותקווה ________________
    • מתנה המסמלת ביטוי אישי _________________
    • מתנה המסמלת שפע וברכה ________________
  • איזו מהמתנות הללו היית רוצה לקבל? מדוע?
  • כיצד תעזור לך מתנה זו לצעוד בדרך?

 

אֲנָשִים טוֹבִים בְאֶמְצַע הַדֶּרֶךְ...
אֲנָשִׁים טוֹבִים מְאֹד...
אֲנָשִים עַל אֵם הַדֶּרֶךְ מְחַכִּים לְאוֹת

  • האם האנשים הללו  נדירים? האם צריך לחפש הרבה כדי למצוא אותם? או שמא הם נמצאים ביננו ואנחנו צריכים רק לפקוח עיניים כדי לשים לב ולראותם?
  • מה מעוררת בכם הידיעה שהאנשים הטובים נמצאים בדרככם?

 

הפעלות

כיתות א-ג:

חלקו לתלמידים בריסטול/קרטון ביצוע בצורת לב.

  • בקשו מכל תלמיד לבחור שורה מהשיר  שהוא הכי אוהב,לכתוב אותה על הלב ולקשט.
  • בקשו מכל תלמיד להקדיש את הלב שהכין למכר/בן משפחה היקר לליבו.
    • אם המורה מחליט שכל תלמיד יקדיש את הלב לאחד מחבריו בכיתה, יש לערוך הגרלה כדי שכל תלמיד בכתה יקבל לב מקושט.

 

כיתות ד-ו:

הודיעו לתלמידים כי הם נבחרו לסייע לעמותה חדשה שמטרתה לעזור לנזקקים ושמה "אנשים טובים באמצע הדרך".

  • בקשו מהתלמידים לסייע בגיבוש הקמפיין השיווקי של העמותה ובמסגרת זו לעצב את הלוגו של העמותה ולהתאימו לחולצות המתנדבים/ לעצב הזמנה לאירוע השקה/ לביים קליפ שיווקי קצר וכד'.
  • לאחר סיום ההיערכות השיווקית בקשו מהתלמידים:
    • להציג את המוצר שהכינו בפני הכיתה.
    • לתאר כיצד הרגישו במהלך העבודה.
    • לספר מה היו השיקולים שהביאו להחלטות שקיבלו?
    • לציין האם הם מרוצים מהתוצר?
    •  לשתף את חבריהם במחשבות ובתחושות שלהם בסוף תהליך היצירה והלמידה אודות "אנשים טובים באמצע הדרך".
חזרה

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לשיח בכיתה בשילוב עם הפעלות בקבוצות, על פי קבוצות גיל  

נעמי שמר כתבה את השיר  במיוחד לערב שיזם העיתון "ידיעות אחרונות״ בשנת 1981, אשר הוקדש בהוקרה לאנשי מופת ומתנדבים למען הזולת. השיר מתאר את החברה האנושית שאנו חיים  בה, את האנשים הטובים החיים בה, את הנתינה, את העשייה למען האחר ואת קירוב הלבבות.

כיתות א-ב
1. כתבו על הלוח  את הפסוק הבא וקראו אותו בקול:
טוֹבִים הַשְּׁנַיִם, מִן-הָאֶחָד: אֲשֶׁר יֵשׁ-לָהֶם שָׂכָר טוֹב, בַּעֲמָלָם. (קהלת, ד, ט)
הסבירו לתלמידים את חשיבותן של הידידות, השותפות בין בני אדם, הנתינה והעזרה ההדדית, על פי פסוק זה.

2. הסבירו לתלמידים כי על פי השיר יש אנשים טובים סביבנו וכל מה שעלינו לעשות הוא לפקוח את העיניים, להסתכל סביב ולראותם. קראו לתלמידים את מילות השיר ושאלו:
מיהם האנשים שהמשוררת פוגשת בדרכה ובמה מתבטאת הנתינה שלהם?

3. בקשו מהתלמידים לבחור את אחד האנשים הטובים המתוארים בשיר ולאחר מכן:

  • לכתוב מה הופך את אותו האדם או את מעשיו לטובים?
  • לצייר את האדם שבחרו.

4. ערכו בכיתה תערוכה של הציורים ושוחחו על האנשים המצוירים ועל מה שהופך אותם לאנשים טובים.

כיתות ג-ד
1. כתבו על הלוח את הפסוק הבא וקראו אותו בקול:
[...] וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ: [...] (ויקרא יט, יח).
דונו עם התלמידים במשמעות הפסוק וסכמו שהמסר הוא היכולת של אדם להבין את רגשות הזולת: שמחתו או מצוקתו, כאילו היו שלו, ולפעול בהתאם.

2. השיר עוסק באנשים טובים. קראו בפני התלמידים את מילותיו ושאלו:

  • כיצד מתבטא הפסוק במילות השיר?
  • מהו מעשה טוב?

3. בקשו מכל תלמיד לכתוב על פתק מעשה טוב  שעשה לאחרונה, ולשתף את חבריו לכיתה.

4. חלקו את התלמידים לקבוצות:

  • בקשו מכל קבוצה לכתוב רעיונות למעשים טובים שכל אחד מהתלמידים יכול לממש.
  • בקשו מכל קבוצה לבחור באחד הרעיונות ולהציע דרכים ליישומו.
  • תלו את התוצרים ובקשו מנציג של כל קבוצה להסביר את הרעיון שנבחר ואת הדרכים  שהתלמידים יכולים ליישמו.

כיתות ה-ו
1. בשיר מתוארים אנשים טובים. קראו בפני התלמידים את הציטוטים שלהלן ובקשו מהם למצוא בשיר את האדם המתאים לציטוט:

  • שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק הָיָה מִשְּׁיָרֵי כְנֶסֶת הַגְּדוֹלָה. הוּא הָיָה אוֹמֵר: עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַתּוֹרָה וְעַל הָעֲבוֹדָה וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים (מסכת אבות, פרק א, משנה ב).
    הפירוש: העולם נזקק לשלושה יסודות לשם קיומו:
    תורה- הצד הרוחני. לימוד התורה וקיום מצוותיה.
    עבודה – עבודת הכוהנים בבית המקדש, אך גם תפילה ופרנסה.
    גמילות חסדים-  עזרה לזולת, עשיית טובה ומתן עזרה חומרית ונפשית מבלי לצפות לתגמול כלשהו.
  • שַׁמַּאי אוֹמֵר: עֲשֵׂה תוֹרָתְךָ קֶבַע. אֱמוֹר מְעַט וַעֲשֵׂה הַרְבֵּה, וֶהֱוֵי מְקַבֵּל אֶת כָּל הָאָדָם בְּסֵבֶר פָּנִים יָפוֹת (מסכת אבות, פרק א, משנה טו).
    הפירוש: קבל כל אדם במאור פנים ובנועם.
  •  הוּא הָיָה אוֹמֵר: [...] ובִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ (מסכת אבות, פרק ב, משנה ה).
    הפירוש: במקום שבו אין אדם היודע לעשות את המעשה הנכון, עליך להשתדל לעשות אותו מעשה בעצמך.

2. דונו עם התלמידים בכל אחד מהציטוטים ובאדם המתאים להם בשיר ובקשו מהם להסביר את הסיבות לבחירתם.

3. הסבירו לתלמידים את המושג "חסידי אומות העולם" ואת הקשר שבין הציטוט בסעיף ג למושג זה. דונו עימם בנושאים אלה:

  • מה עושה אדם הראוי לכינוי "חסיד אומות עולם"?
  • האם תוכלו לתאר מקרים שבהם אנשים נחלצו לעזרתם של אנשים בצרה?

4. הביאו לכיתה כתבות מהאינטרנט על מקרים שבהם אנשים נחלצו לעזרתם של אחרים, חלקו את התלמידים לקבוצות ובקשו מהם:

  • לבחור באחת מהכתבות, להדביק אותה על בריסטול ולכתוב מה הסיבות לבחירתה.
  • לתלות את הכרזה שהכינו, לספר בכיתה על המקרה שהכתבה עוסקת בו ועל הסיבות שבגללן נבחר דווקא מקרה זה.

 


לסיכום:

  • בחנו מיהו אדם טוב ומהו מעשה טוב וכיצד הם מוצאים את ביטוים בשיר.
  • התייחסנו לציטוטים ממסכת אבות מהתנ"ך ובדקנו כיצד הם מתבטאים בשיר.
  • דנו ברעיונות למעשים טובים ובדרכים ליישומם.
  • דנו במושג "חסידי אומות העולם".

 

סימנייה