הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הסביבה האנושית החיובית שאנו חיים בה, ומזמין אותנו לפקוח עיניים, להביט סביב ולהבחין באנשים הטובים שאנו פוגשים בדרכנו
עבודת הכנה לשיר
חלופה ראשונה:
1. נהלו שיח במליאה סביב הנקודות האלה:
- מיהם בעיניכם "אנשים טובים"?
- כיצד בא לידי ביטוי הטוּב שלהם?
- מהו מעשה טוב?
- אילו מעשים הם עושים?
- האם פגשתם אנשים כאלה? איפה? מתי?
- האם גם אתם אנשים טובים?
- ספרו על מעשה טוב שראיתם.
- ספרו על מעשה טוב שעשיתם.
- אילו תחושות ורגשות צפים בכם כשאתם חושבים על אנשים טובים?
חלופה שנייה:
2. אספו כתבות עיתונאיות על מעשי חסד, מפעלי צדקה, התנדבויות, תרומה משמעותית וכד' והביאו לכיתה לעיונם של התלמידים, נהלו שיח במליאה:
- מה המשותף לכתבות אלה?
- מה אתם למדים מהן על אנשים טובים שחיים בינינו?
- מה מצא חן בעיניכם במיוחד? מדוע?
- האם תוכלו להביא עוד דוגמאות של אנשים טובים ומעשים טובים?
- אילו תחושות ומחשבות צפות בכם כשאתם קוראים את הכתבות הללו?
דיון ושיח במליאה
תִּפְקְחוּ אֶת הָעֵינַיים תִּסְתַּכְּלוּ סָבִיב
פֹּה וָשָׁם נִגְמָר הָחוֹרֶף וְנִכְנָס אָבִיב
- "תפקחו", "תסתכלו", "תגידו" - מה אנו מתבקשים לראות? למה עלינו לשים לב?
- באיזה מובן מסמלת עונת האביב את האנשים הטובים?
אַל תַּגִּידוּ לִי שֶׁכָּל זֶה לֹא יָכוֹל לִהְיוֹת
- למה הכוונה ב"כל זה"?
- מדוע יש נטייה לומר ש"זה לא יכול להיות"?
אֲנָשִׁים טוֹבִים בְּאֶמְצַע הַדֶּרֶךְ
אֲנָשִׁים טוֹבִים מְאֹד
אֲנָשִׁים טוֹבִים יוֹדְעִים אֶת הַדֶּרֶךְ
וְאִתָּם אֶפְשָר לִצְעוֹד
- על איזו דרך מדברת המשוררת?
- כיצד מאפשרים האנשים הטובים את הצעידה הבוטחת בדרך?
- האם זכורה לכם חוויה שבה אדם טוב עזר לכם להתמודד עם קושי שנתקלתם בו בדרך?
- ספרו כיצד עזר אדם זה? מה נתן לכם? מה אמר לכם?
- לו פגשתם אותו היום מה הייתם רוצים לומר לו?
אִישׁ אֶחָד קָנָה לִי סֵפֶר בֵּן מֵאָה שָׁנָה
אִישׁ אַחֵר בָּנָה כִּנּוֹר שֶׁיֵשׁ בּוֹ מַנְגִּינָה
כל אחד מהאנשים הטובים שבדרך נותן מתנה סמלית משמעותית אשר תורמת להצלחה שלנו בחיים.
- קראו את בתים ב ו-ג וכתבו בכל שורה לאיזו מתנה הכוונה:
- מתנה המסמלת זהות אישית ________________
- מתנה המסמלת התמודדות וכוח ______________
- מתנה המסמלת מורשת ושייכות ______________
- מתנה המסמלת חלום ותקווה ________________
- מתנה המסמלת ביטוי אישי _________________
- מתנה המסמלת שפע וברכה ________________
- איזו מהמתנות הללו היית רוצה לקבל? מדוע?
- כיצד תעזור לך מתנה זו לצעוד בדרך?
אֲנָשִים טוֹבִים בְאֶמְצַע הַדֶּרֶךְ...
אֲנָשִׁים טוֹבִים מְאֹד...
אֲנָשִים עַל אֵם הַדֶּרֶךְ מְחַכִּים לְאוֹת
- האם האנשים הללו נדירים? האם צריך לחפש הרבה כדי למצוא אותם? או שמא הם נמצאים ביננו ואנחנו צריכים רק לפקוח עיניים כדי לשים לב ולראותם?
- מה מעוררת בכם הידיעה שהאנשים הטובים נמצאים בדרככם?
הפעלות
כיתות א-ג:
חלקו לתלמידים בריסטול/קרטון ביצוע בצורת לב.
- בקשו מכל תלמיד לבחור שורה מהשיר שהוא הכי אוהב,לכתוב אותה על הלב ולקשט.
- בקשו מכל תלמיד להקדיש את הלב שהכין למכר/בן משפחה היקר לליבו.
- אם המורה מחליט שכל תלמיד יקדיש את הלב לאחד מחבריו בכיתה, יש לערוך הגרלה כדי שכל תלמיד בכתה יקבל לב מקושט.
כיתות ד-ו:
הודיעו לתלמידים כי הם נבחרו לסייע לעמותה חדשה שמטרתה לעזור לנזקקים ושמה "אנשים טובים באמצע הדרך".
- בקשו מהתלמידים לסייע בגיבוש הקמפיין השיווקי של העמותה ובמסגרת זו לעצב את הלוגו של העמותה ולהתאימו לחולצות המתנדבים/ לעצב הזמנה לאירוע השקה/ לביים קליפ שיווקי קצר וכד'.
- לאחר סיום ההיערכות השיווקית בקשו מהתלמידים:
- להציג את המוצר שהכינו בפני הכיתה.
- לתאר כיצד הרגישו במהלך העבודה.
- לספר מה היו השיקולים שהביאו להחלטות שקיבלו?
- לציין האם הם מרוצים מהתוצר?
- לשתף את חבריהם במחשבות ובתחושות שלהם בסוף תהליך היצירה והלמידה אודות "אנשים טובים באמצע הדרך".