הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות חשיבות הכרת התודה, תוך התבוננות בדברים הפשוטים והיומיומיים המרכיבים את חיינו, ומעניקים לנו את היכולת להתקיים
לדיון ושיח במליאה
1.
"תודה על כל מה שבראת
תודה על מה שלי נתת"
תודה על כל מה שקיים, גם מה שלא ניתן דווקא לנו.
- האם ומדוע חשוב להודות גם על דברים שנמצאים בסביבה ולא שייכים דווקא לי?
- מה נותנים לנו הבריאה והיקום כולו? מה הם מאפשרים לנו?
2.
"תודה על מה שלי נתת"
- בהמשך השיר מפורט על אלו דברים אנו אמורים להודות: על אור עיניים, חבר או שניים, שיר קולח ולב סולח. קראו בית דומה שנכתב בשינוי קל:
"תודה על כל מה שבראת
תודה על מה שלי נתת
על אור יקרות
חברים עשרות
על שירים לרוב
ועל לב כה טוב"
- מה ההבדל בין שני הבתים? מה ההבדל בין הדברים המופיעים בבית שבשיר לבין אלו שמפורטים בבית הזה?
- על אלו דברים, לדעת המשורר, עלינו להודות?
- מדוע אנו אמורים להודות על דברים אלו?
3.
"שבזכותם אני קיים"
- האמנם אנו קיימים בזכות דברים אלה? הסבירו את דבריכם.
4.
"על צחוק של ילד
ושמי התכלת
על אדמה ובית חם
פינה לשבת
אישה אוהבת
שבזכותם אני קיים"
- האם הבית הזה ממשיך באותה הרוח של הבית הקודם? הסבירו והדגימו את דבריכם.
- האם אתם בוחרים להודות על הדברים הפשוטים והיומיומיים בחייכם?
- כיצד ההודיה על הדברים השגרתיים שבחיינו משפיעה על רגשותינו הפנימיים?
- מה תפקידם של הדברים האלה בחיינו?
5.
"על יום של אושר
תמימות ויושר
על יום עצוב שנעלם"
- מה גורם ליום להיות שמח או עצוב?
- מדוע אנו מודים על יום שמח ועל יום עצוב שנעלם?
- מה דעתך על התכונות, "תמימות ויושר", שמוזכרות כאן? האם הן תכונות מיוחדות ונדירות או שמא תכונות בסיסיות שאמורות להיות חלק מהאישיות של כולנו?
6. קרא את תפילתה של המשוררת לאה גולדברג:
"...למד את שפתותי ברכה ושיר הלל
בהתחדש זמנך עם בוקר ועם ליל
לבל יהא עלי יומי כתמול שלשום
לבל יהא עלי יומי הרגל".
המשוררת מבקשת ללמוד להודות על כל יום ויום כדי שימיה לא יהפכו למובנים מאליהם.
- האם תפילתה דומה לשיר שלנו?
- האם תמיד קל לנו להרגיש הכרת תודה?
- כיצד נגביר את תחושת הכרת התודה בחיינו?
7. "תודה על כל מה שנתת"
- מדוע לדעתכם הנמען , אליו מכוונות כל התודות, לא מוזכר בשיר?
8. קראו את הדברים הבאים:
"לא אושר גורם לנו להיות מכירי תודה אלא הכרת התודה היא שגורמת לנו להיות מאושרים" (אלברט קלארק).
- האם אתם מזדהים עם חשיבתו של אלברט קלארק? הסבירו ונמקו את דבריכם.
הפעלות
1. מזוודת "הכרת תודה":
- היערכו לפעילות: הביאו לכיתה קרטון שבלונה של המזוודה וקרטונים להכנת המזוודות, (לשיקול המורה בהתאם לזמן העומד לרשותו), ניירות צבעוניים ופלסטלינה בצבעים שונים.
- בקשו מהתלמידים ליצור מזוודה מקרטון, (מומלץ גודל 15X8X8), אותה יקשטו ועליה יכתבו "הכרת תודה".
- בקשו מהם ליצור מפלסטלינה דברים שונים מחייהם - חומריים, רוחניים, רגשיים קטנים או גדולים- עליהם הם רוצים להודות.
- ניתן להוסיף פתקים מנייר לצורך כתיבת דברים שהילדים יתקשו לפסל מפלסטלינה.
- בסיום העבודה בקשו מהתלמידים לשתף במליאה במה שהכינו ולספר למי ברצונם לומר תודה על כל אחד מהדברים ,(אנשים, אלוקים, טבע, יקום, בעל-חיים ,חפץ וכד'):
- מה אתם מרגישים כשאתם נושאים מזוודה זו?
- אלו תחושות ומחשבות עולות בכם על כל מה שזכיתם בחיים? (דברים פשוטים ושגרתיים ודברים מיוחדים יותר).
2. פנקס "הכרת תודה":
חלקו לתלמידים פנקסים אישיים אותם יעטפו ויקשטו. על כריכת הפנקסים יכתבו, "הכרת תודה".
- בכל דף בחלקו העליון ידביקו ציור של שעון ועליו יסמנו 3-4 שעות במהלך היממה. (למשל: 7:30 בבוקר, 13:00 בצהריים, 17:00 אחרי הצהריים, 20:00 בערב).
- בכל שעה שסומנה יכתבו למי/למה הם רוצים להודות בשעה זו ביום.
- כשתגיע השעה יגידו תודה למי שכתבו, (בפגישה/ שיחה טלפונית/ כתיבה/ שיחה דמיונית וכד').
- בחלק התחתון בדף יכתבו בכמה מילים למי הודו ומה היה תוכן השיחה.
- כך יעשו במשך שלושה ימים.
הנחו את התלמידים כיצד לנהל את השיחה ומהם מרכיביה:
- אני רוצה להודות לך על...
- העזרה/הדבר שנתת/שאתה נותן לי גורם לי להרגיש...
- בזכות העזרה/הנתינה הזו...
- זה משפיע עלי בכך ש...
- חשוב לי שתדע ש...
בקשו מהתלמידים לשתף זה את זה בחוויות אישיות ולספר במה תרמה להם העצירה מהעשייה היומיומית ואמירת התודה.