דילוג לתוכן

שיר של יום - ערבות הדדית, אחריות ומחויבות

חזרה

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב בשילוב הפעלה / ללא הפעלה / הפעלה בלבד

שיר זה מזמן שיח אודות חשיבות הכרת התודה, תוך התבוננות בדברים הפשוטים והיומיומיים המרכיבים את חיינו, ומעניקים לנו את היכולת להתקיים.

לדיון ושיח במליאה
1. "תודה על כל מה שבראת
תודה על מה שלי נתת"

תודה על כל מה שקיים, גם מה שלא ניתן דווקא לנו.

  • האם ומדוע חשוב להודות גם על דברים שנמצאים בסביבה ולא שייכים דווקא לי?
  • מה נותנים לנו הבריאה והיקום כולו? מה הם מאפשרים לנו?

2. "תודה על מה שלי נתת"

  • בהמשך השיר מפורט על אלו דברים אנו אמורים להודות: על אור עיניים, חבר או שניים, שיר קולח ולב סולח. קראו בית דומה שנכתב בשינוי קל:

"תודה על כל מה שבראת
תודה על מה שלי נתת
על אור יקרות
חברים עשרות
על שירים לרוב
ועל לב כה טוב"

  • מה ההבדל בין שני הבתים? מה ההבדל בין הדברים המופיעים בבית שבשיר לבין אלו שמפורטים בבית הזה?
  • על אלו דברים, לדעת המשורר, עלינו להודות?
  • מדוע אנו אמורים להודות על דברים אלו?

3. "שבזכותם אני קיים"

  • האמנם אנו קיימים בזכות דברים אלה? הסבירו את דבריכם.

4. "על צחוק של ילד
    ושמי התכלת
    על אדמה ובית חם
    פינה לשבת
    אישה אוהבת
    שבזכותם אני קיים"

  • האם הבית הזה ממשיך באותה הרוח של הבית הקודם? הסבירו והדגימו את דבריכם.
    • האם אתם בוחרים להודות על הדברים הפשוטים והיומיומיים בחייכם?
    • כיצד ההודיה על הדברים השגרתיים שבחיינו משפיעה על רגשותינו הפנימיים?
    • מה תפקידם של הדברים האלה בחיינו?

5. "על יום של אושר
    תמימות ויושר
    על יום עצוב שנעלם"

  • מה גורם ליום להיות שמח או עצוב?
  • מדוע אנו מודים על יום שמח ועל יום עצוב שנעלם?
  • מה דעתך על התכונות, "תמימות ויושר", שמוזכרות כאן? האם הן תכונות מיוחדות ונדירות או שמא תכונות בסיסיות שאמורות להיות חלק מהאישיות של כולנו?

6. קרא את תפילתה של המשוררת לאה גולדברג:
"...למד את שפתותי ברכה ושיר הלל
בהתחדש זמנך עם בוקר ועם ליל
לבל יהא עלי יומי כתמול שלשום
לבל יהא עלי יומי הרגל".
המשוררת מבקשת ללמוד להודות על כל יום ויום כדי שימיה לא יהפכו למובנים מאליהם.

  • האם תפילתה דומה לשיר שלנו?
  • האם תמיד קל לנו להרגיש הכרת תודה?
  • כיצד נגביר את תחושת הכרת התודה בחיינו?

7. "תודה על כל מה שנתת"

  • מדוע לדעתכם הנמען , אליו מכוונות כל התודות, לא מוזכר בשיר?

8. קראו את הדברים הבאים:
"לא אושר גורם לנו להיות מכירי תודה אלא הכרת התודה היא שגורמת לנו להיות מאושרים"(אלברט קלארק).

  • האם אתם מזדהים עם חשיבתו של אלברט קלארק? הסבירו ונמקו את דבריכם.

 

הפעלות

1. מזוודת "הכרת תודה":

  • היערכו לפעילות: הביאו לכיתה קרטון שבלונה של המזוודה וקרטונים להכנת המזוודות, (לשיקול המורה בהתאם לזמן העומד לרשותו), ניירות צבעוניים ופלסטלינה בצבעים שונים.
  • בקשו מהתלמידים ליצור מזוודה מקרטון, (מומלץ גודל 15X8X8), אותה יקשטו ועליה יכתבו "הכרת תודה".
  • בקשו מהם ליצור מפלסטלינה דברים שונים מחייהם - חומריים, רוחניים, רגשיים קטנים או גדולים-  עליהם הם רוצים להודות.
  • ניתן להוסיף פתקים מנייר לצורך כתיבת דברים שהילדים יתקשו לפסל מפלסטלינה.
  • בסיום העבודה בקשו מהתלמידים לשתף במליאה במה שהכינו ולספר למי ברצונם לומר תודה על כל אחד מהדברים ,(אנשים, אלוקים, טבע, יקום, בעל-חיים ,חפץ וכד'):
  • מה אתם מרגישים כשאתם נושאים מזוודה זו?
  • אלו תחושות ומחשבות עולות בכם על כל מה שזכיתם בחיים? (דברים פשוטים ושגרתיים ודברים מיוחדים יותר).

2. פנקס "הכרת תודה":
חלקו לתלמידים פנקסים אישיים אותם יעטפו ויקשטו. על כריכת הפנקסים יכתבו, "הכרת תודה".

  • בכל דף בחלקו העליון ידביקו ציור של שעון ועליו יסמנו 3-4 שעות במהלך היממה. (למשל: 7:30 בבוקר, 13:00 בצהריים, 17:00 אחרי הצהריים, 20:00 בערב).
  • בכל שעה שסומנה יכתבו למי/למה הם רוצים להודות בשעה זו ביום.
  • כשתגיע השעה יגידו תודה למי שכתבו, (בפגישה/ שיחה טלפונית/ כתיבה/ שיחה דמיונית וכד').
  • בחלק התחתון בדף יכתבו בכמה מילים למי הודו ומה היה תוכן השיחה.
  • כך יעשו במשך שלושה ימים.

הנחו  את התלמידים כיצד לנהל את השיחה ומהם מרכיביה:

  • אני רוצה להודות לך על...
  • העזרה/הדבר שנתת/שאתה נותן לי גורם לי להרגיש...
  • בזכות העזרה/הנתינה הזו...
  • זה משפיע עלי בכך ש...
  • חשוב לי שתדע ש...

בקשו מהתלמידים לשתף זה את זה בחוויות אישיות ולספר במה תרמה להם העצירה מהעשייה היומיומית ואמירת התודה.

 

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי
מצורף נספח

זהו שיר הודיה על הטוב שמקבל האדם. השיר עוסק בדברים שעליהם יש להודות, רוחניים וגשמיים כאחד, בחיי היום יום של האדם.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. הסבירו לתלמידים את המושג "הודיה" ובקשו מהם:

  • לציין למי אמרו תודה בשבוע האחרון?
  • לשתף את חבריהם בסיבות לאמירת התודה.

2. השמיעו לתלמידים את השיר ובקשו מהם לציין:

  • למי נאמרה התודה על פי השיר?
  • מהם הדברים בגינם נאמרה התודה?

3. בקשו מהתלמידים להודות למי שיושב משמאלם על דבר שעשה למענם.

  • הסבירו לתלמידים שהשיר פותח במשפט ,"תודה על כל מה שבראת", ושספר בראשית פותח בפסוק: "בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ", (בראשית פרק א פסוק א). בספר בראשית מתוארת בריאת כדור הארץ, בעלי החיים והאדם. שאלו את התלמידים מה נברא בשיר?
  • האם מה שנברא בשיר זה מה שנברא בספר בראשית? מה ההבדל ביניהם?בשיר המחבר מודה  על דברים כביכול קטנים ויומיומיים כגון חברות, חיוך, אהבה, אך אלה הדברים החשובים שיוצרים את עולמו.

 

כיתות ג-ד
1. קראו בפני התלמידים משפט זה מתוך ברכת המזון: "[...]כִּי הוּא אֵל זָן וּמְפַרְנֵס לַכֹּל וּמֵטִיב לַכֹּל וּמֵכִין מָזוֹן לְכָל בְּרִיּוֹתָיו אֲשֶׁר בָּרָא. [...]", הסבירו להם שהכוונה היא שהאל דואג לכך שיהיו גם מצרכי המזון וגם מי שיכין אותם. שאלו:

  • מי מכין את הארוחות בביתכם?
  • כיצד אתם מודים לו או לה על כך?
  • חשבו ודונו עם התלמידים, על דרכים בהן אפשר להודות למי שמכין ארוחות אלו, (למשל: כתיבת ספר מתכונים כיתתי, הכנת אחת הארוחות בבית, הגשת ארוחת בוקר מפנקת ועוד).

2. בקשו מהתלמידים לציין, מהם הדברים הנוספים הנעשים למענם במהלך היום ומי עושה זאת? שאלו:

  • מה הדברים שבלעדיהם לא היו יכולים לנהל שיגרת חיים טובה?
  • כיצד הם נוהגים להודות על המעשה?
  • מה חשיבות ההודיה?

3. הגידו לתלמידים לבחור יום בחייהם ובקשו מהם:

  • לכתוב על כרטיסיה ברכת תודה לכל אחד מבני המשפחה אשר עושה דבר מה למענם.
  • להחליט על מעשה, או פעולה, אותה הם יכולים לעשות למענם לאות תודה.

 

כיתות ה-ו
1. הסבירו לתלמידים שלפי המסורת ברכת ,"מודה אני", זו הברכה הראשונה הנאמרת מידי בוקר, ומבטאת הודיה לאל על החיים המתחדשים מידי בוקר לאחר השינה. צטטו בפניהם: "מוֹדֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם שֶהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְחֶמְלָה, רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ:" בקשו מהתלמידים:

  • לכתוב את כל מה שקורה במהלך הבוקר עד הגעתם לבית הספר ולציין את כל מה שנעשה למענם ועל ידי מי.
  • לתאר בכיתה - כיצד נראה הבוקר שלהם.
  • לספר מה בני הבית עשו עבורם בבוקר ולמי הם צריכים להודות על כך?
  • לציין אם הודו על מעשים אלו ולספר כיצד היה נראה הבוקר לולא עשו למענם דברים אלה.

2. הסבירו לתלמידים את המושג, "רוחניות" , כמילה המציינת את חיי הנפש והרגש ואת המושג "גשמיות" כמילה המציינת את החיים החומריים והפיזיים. לאחר מכן:

  • בקשו מהם להכין טבלה ובה מצוינים בעמודה אחת הדברים הרוחניים המופיעים בשיר ובעמודה השנייה הדברים הגשמיים המופיעים בשיר.
  • דונו בממצאים ובחנו האם עלו התלבטויות בנוגע לחלק מהשיבוצים.
  • בקשו מהתלמידים להוסיף דבר אחד שהם מודים עליו שלא נמצא בשיר.

 


לסיכום:

  • בחנו ודנו במושגים תודה, הודיה, רוחניות וגשמיות.
  • דנו ברעיונות לדרכים בהן ניתן להודות לאחר.

 

סימנייה