דילוג לתוכן

שיר של יום - ערבות הדדית, אחריות ומחויבות

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר "אני ואתה" מאפשר שיח על כוחו של היחד, של אדם עם אדם נוסף, שיסחפו אחריהם את כולם.

 

אני ואתה נשנה את העולם
מה קורה לי כשאני עם עוד מישהו? אני מרגיש/ה שיש לי יותר כוח והשפעה? האם שניים באמת יכולים לשנות את העולם? האם לדעתכם מדובר בחוויה מרגשת של תחושת היחד? האם עשייה קטנה משותפת יכולה להפוך למשמעותית מאוד?

אני ואתה אז יבואו כבר כולם
אם טוב לי ולך, אולי אחרים יראו ויצטרפו? שניים -  אני ואתה, יכולים לסחוף המונים? את כולם?
מה צריך להתרחש כדי שכולם יבחרו ללכת אחריי?

אמרו את זה קודם לפני,
לא משנה - אני ואתה נשנה את העולם.

אז מה אם אמרו את זה קודם? מה המשמעות  שאמרו וידעו לפני? האם ניתן לחדש ידע? האם ידע הוא כוח?

אני ואתה ננסה מהתחלה
כשאנחנו ביחד יותר קל להניע תהליך, משימה חדשה? מדוע מהתחלה? מה שהיה קודם נכשל? לא היה טוב מספיק? אולי היינו רוצים אחרת? היה טוב אך אנו מבקשים ביחד שיהיה טוב יותר?

יהיה לנו רע, אין דבר זה לא נורא,
האם אנחנו מודעים לכך שכל שינוי נושא עמו קושי? כמה ואילו כוחות יש לנו ביחד להתמודד עם קושי? אם יהיה לנו רע , מדוע זה לא נורא?

אני ואתה ננסה מהתחלה – אילו יכולתי..
בקשו מכל תלמיד לחשוב על נושא אחד שבו היה רוצה לחולל שינוי.
(יכול להיות נושא חברתי, התנדבותי, למען חבר/ה, למען קהילה, כל רעיון יצירתי למען מישהו/משהו).
כתבו על הלוח כמה שאלות מנחות לחשיבה, דוגמת:

  • במה הייתי רוצה לעשות שינוי?
  • מהיכן נבט הרעיון לצורך בשינוי?
  • מי ייהנה מהשינוי?
  • אילו יכולות ותכונות יש לי כדי לחולל את השינוי שבו בחרתי?
  • במי אני יכול להיעזר כדי להצליח לחולל את השינוי?
  • לאילו משאבים אני נדרש כדי לחולל את השינוי?
  • מה יכולות להיות המכשלות שלי בדרך לשינוי?
  • מי ארצה שיצטרף אלי?
  • כשיתחולל השינוי, כשאצליח... מה ארגיש?

אני ואתה אז יבואו כבר כולם.. איך אני מתחיל?
כל תלמיד מקבל עוגה שהיא "עוגת הזמן שלו" – עליו לחלק את העוגה בהתאם לזמן שהוא מייחד לכל אחת מהפעולות האלה:

  • כמה זמן אני ישן?
  • כמה זמן אני נמצא בבית הספר?
  • כמה זמן אני מכין שיעורי בית?
  • כמה זמן אני מבלה עם חברים?
  • כמה זמן אני עוסק בתחביבים?
  • כמה זמן אני עוזר להורי בעבודות הבית?
  • כמה זמן אני מבלה עם המשפחה ?
  • כמה זמן אני עם עצמי?
  • כמה זמן אני עוסק בפעילות קהילתית או תרומה התנדבותית כלשהי?

לאחר שכל תלמיד יחלק את העוגה האישית שלו, יציגו התלמידים בקבוצות קטנות את עוגות הזמן שלהם. התבוננו בחלוקת הזמן האישי של כל אחד/ת מכן/ם:

  • כמה זמן אתם עוסקים בפעילויות למען?
  • האם אתם מרוצים מנתון זה?
  • מה ההסבר שלכם למשך הזמן שאתם בוחרים לייחד למעורבות קהילתית?
  • בעוגת הזמן האידיאלית של הקבוצה שלכם – כמה זמן הייתם רוצים שיושקע בתחום המעורבות בקהילה?

צ'ארלס דרווין אמר: "לא החזק ביותר או האינטליגנטי ביותר הוא ששורד, אלא זה המגיב בדרך הטובה ביותר לשינוי". 

  • למה הייתה כוונתו של צ'ארלס דרווין?
  • מה זה בשבילכם/בשבילנו להגיב טוב לשינוי?
  • מה הם התנאים הנדרשים לחולל שינוי? האם חוזק פיזי/נפשי? יכולת?
  • מיהו בעיניכם אדם/תלמיד שביכולתו לחולל שינוי?
חזרה

זרקור בתרבות יהודית-ישראלית

הדובר בשיר מעוניין "לשנות את העולם". הוא פונה אל הנמען באופן פרטי ואישי, "אני ואתה", וכך מעמיד במרכז את האדם היחיד ואת אחריותו. עם זאת הוא מבקש לעשות את השינוי ביחד - "אני ואתה". הדובר מציין שני אתגרים שעומדים בפני מי שרוצה לתקן את העולם: הייאוש שעלול להתעורר עקב העובדה ש"אמרו את זה קודם לפני..."  ו"המחיר" שעלולים לשלם מהפכנים – "יהיה לנו רע". להתמודדות עם שני האתגרים הללו הוא מוכן וקורא גם לחברו להיות מוכן אליהם.


ערכים מובילים לפי תוכנית הלימודים בתרבות יהודית-ישראלית שהשיר עומד בזיקה אליהם: אחריות ומעורבות, "תיקון עולם" ומנהיגות


בשיר מהדהד המושג "תיקון עולם" אשר הפך לערך יסודי בתרבות היהודית. הביטוי לקוח מתפילת "עלינו לשבח" שחותמת כל תפילה ובה נאמר "לתקן עולם במלכות ה'".
השיר מביע אופטימיות רבה מול האפשרות לתקן ומול הקשיים שבדרך. אופטימיות שאולי שואבת את כוחה  ממאמר חז"ל: לֹא עָלֶיךָ הַמְּלָאכָה לִגְמוֹר, וְלֹא אַתָּה בֶן חוֹרִין לִבָּטֵל מִמֶּנָּה  (אבות ב טז)
בנוהג שבעולם, כשאדם אינו יכול להשלים את המלאכה, הוא פוטר את עצמו ממנה. חז"ל מציעים שאדם יקבל אחריות ויפעל למען החברה, גם אם אין ביכולתו לסיים אותה. הגישה של "הכול או לא כלום" נדחית מפני גישה שיש בה מזיגה של ראייה מפוכחת ואידיאליסטית של המציאות במשולב.

1. אני ואתה נשנה את העולם

  • נבקש מהתלמידים שיספרו על מקרה או מצב שהם רצו לשנות.
  • האם עשו זאת לבד או עם מישהו אחר? למה? מה היתרונות והחסרונות של פעולה לבד/ביחד?
  • האם בעיניהם צריך לשנות את העולם? אולי העולם טוב כמו שהוא?
  • מה דעתם: האם "אני ואתה" מסוגלים לשנות את העולם?
  • האם הרצון או השאיפה לשנות את העולם הם בני ביצוע?
  • התלמידים יציינו שני אנשים שלדעתם שינו את העולם: מי הם היו? מה הם שינו? האם ב"שינוי" שהם עשו היה שיתוף: "אני ואתה", אנשים אחרים?

2. ביצוע מיוחד של השיר:
בשנת 2010 שימש השיר, בביצוע המקורי של אריק איינשטיין אך בליווי סרטון וידאו חדש, כחלק ממסע פרסום לקידום המודעות לצורכי אוכלוסיית החירשים והאילמים (ישראלים מסמנים). את המסע הובילו במשותף ערוץ 10  ואתר נענע, ובקליפ השתתפו ידוענים רבים יחד עם חירשים אילמים, ושוחחו ביניהם בשפת הסימנים.
https://www.youtube.com/watch?v=8-TG6EOQExU

  • נברר עם התלמידים: מה האנשים שבקליפ מבקשים לשנות?
  • האם לדעתם הם הצליחו?
  • התלמידים יציעו נושאים שלדעתם נכון וראוי לשנות בבית הספר, בכיתה, בשכונה או בכל מקום אחר. בנוסף יציעו דרכים לפתרון הבעיות שעלו.

3. כשעלה רעיון הפקת השיר "אני ואתה" ביחס לאנשים עם מוגבלויות, היו מי שטענו נגד ההפקה. שאלו את התלמידים: "מה לדעתכם היו הטיעונים נגד (עלויות, מעט אנשים צופים בזה ביוטיוב, מה מידת ההשפעה של הצפייה על עשייה אמתית)?

4. באיזה מובן מתאימה האמרה "לא עליך המלאכה לגמור ולא אתה בין חורין לבטל ממנה" לסרטון ששימש לקידום המודעות לצורכי אנשים עם מוגבלויות?

סימנייה