הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות הכוח והעוצמה שנוצרים מהליכה "יד ביד", מתוך אחדות ושיתוף פעולה, כאשר כל פרט תורם את חלקו הקטן ושותף ליצירת ה"ביחד״
עבודת הכנה לשיר
קיימו עם התלמידים משחקים במעגל בהם התלמידים נותנים ידיים זה לזה:
1. (מתאים לכיתות א'-ו')
- התלמידים יעמדו במעגל ויתנו ידיים זה לזה.
אחד התלמידים יעמוד בתוך המעגל וינסה לפרוץ את המעגל ולצאת החוצה.
המשימה: התלמידים מנסים למנוע ממנו לצאת מהמעגל מבלי לעזוב ידיים (אם התלמיד מצליח לצאת, ייכנס למעגל חבר אחר הקרוב למקום ממנו נכנס התלמיד למעגל).
2. (מתאים לכיתות ד'-ו')
- התלמידים יעמדו במעגל ויתנו ידיים זה לזה.
על זרועו של אחד התלמידים יושחל חישוק.
המשימה: יש להעביר את החישוק בין כל התלמידים העומדים במעגל מבלי לעזוב ידיים.
3. (מתאים לכיתות ד'-ו')
- התלמידים יעמדו במעגל עם הפנים לתוך המעגל ויתנו ידיים זה לזה.
המשימה: כל התלמידים יפנו את הגב למעגל מבלי לעזוב ידיים.
דיון ושיח במליאה
- האם היה קל/קשה לבצע את המשימה?
- איך הרגשנו כשנתנו ידיים זה לזה?
- מה התאפשר לנו בזכות נתינת הידיים?
- מה נדרש מכל אחד ואחת מאתנו כשאנו נותנים ידיים?
- מה הרגשתם כשהצלחתם במשימה?
- איזו ייחודיות יש בהצלחה כאשר נותנים יד ביד?
- "יד-ביד": מטבע לשון המתייחס לשיתוף פעולה. כתבו באילו מובנים התגייסתם לשיתוף פעולה כאשר נתתם ידיים לצורך ביצוע המשימות במעגל.
1. בקשו מהתלמידים להעתיק מהשיר את כל הביטויים המתארים את מה שניתן להרוויח בזכות ה"ביחד" וה"יד ביד".
- לאיזה מהביטויים הללו אתם הכי מתחברים? הסבירו מדוע.
- תארו חוויה אישית המתחברת להיגד שבחרתם (לדוגמא: *חוויות שמתחברות ל"קיצורי דרך" והשגת מטרות ביתר קלות בזכות ה"יד ביד", *חוויות שמתחברות ל"עמידה מול כל מכשול" בזכות הביחד, *חוויות שמתחברות ליכולת העברת מסרים בקול אחיד ורם "נשירה פה אחד" בזכות הקבוצה וכד').
2. "יד ביד ולב אל לב... בלב אחד... פה אחד שירנו רם". מלבד הידיים מוזכרים בשיר איברים נוספים: הלב. הפה.
- מה מסמל הלב?
- מה מסמל הפה?
- איזו תמונה מתקבלת לגבי תקשורת ויחס בין אישי כתוצאה מנתינת הידיים?
- אלו מחשבות ותחושות מעוררים צירופי הלשון: יד ביד, לב אל לב, פה אחד?
"כל אחד יתן מעט
כל אחד יושיט רק יד"
- מה נדרש מכל פרט כדי לקיים את ה"ביחד"?
- כיצד נתרם כל פרט מה"יד ביד" וה"ביחד"?
- תארו כשרון, כוח, או ידע מיוחד, שאתם מביאים אתכם כפרטים ליחד הקבוצתי.
- מה אתם מרגישים כשאתם באופן אישי תורמים לביחד?
- מה אתם מרגישים שהביחד תורם לכם?
הפעלה
הכינו מראש חומרי יצירה: גזרי עיתונים ומגזינים, דפים צבעוניים, מדבקות, צבעים, דבק וכו'.
- כל תלמיד יקבל 1/4 בריסטול.
- על הבריסטול יצייר התלמיד את כף ידו והזרוע שלו ויעטר אותה בעזרת חומרי יצירה.
- בטוש בולט יכתוב התלמיד על הזרוע שצייר מילה או ביטוי המציין דבר מה אשר מתאפשר בזכות נתינת ידיים וביחד.
- כפעולה מקדימה בקשו מהתלמידים לציין ביטוי המדגיש דבר מה אשר מתאפשר בזכות נתינת ידיים וביחד כגון: כוח, אכפתיות, מסירות, קיצורי דרך, התגברות על מכשולים, הגשת עזרה, עוצמה, יכולת, חיבור, השגת מטרות, אחדות, אחווה, שלום, ערבות, קרבה, העברת מסרים, שיתוף פעולה, תמיכה, תקשורת, תקוות, לא לבד, אהבה, הכל אפשרי, חברות וכד'.
- בקשו מהתלמידים לבחור את אחד הביטויים ולהציגו בקול , (ולאחר מכן לכתבה על כף ידו המשורטטת).
- על בריסטול גדול הדביקו את כל הזרועות במעגל ובמרכזו כתבו כותרת כגון: יד ביד ולב אל לב", "יחד יד ביד", "יחד כל דבר הולך" וכד'..
- קיימו דיון מסכם: האם עלו במהלך הלמידה והיצירה מחשבות/תחושות חדשות לגבי חיבור והביחד בין בני אדם?