הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות האהבה העמוקה לארץ ישראל, גם אם היא באה מתוך קושי וכאב, ועל חשיבותן של המעורבות והעשייה האקטיבית כחלק מההתמודדות והשאיפה לתיקון
לדיון ושיח במליאה
"אין לי ארץ אחרת
גם אם אדמתי בוערת"
1. אדמתי בוערת: מטאפורה המתארת קושי, עצב, צער ואף כעס.
גם אם קשה וכואב לפעמים- זוהי ארצי.
- האם מוכרת לכם תחושה כזו, שאנחנו אוהבים אדם, או מקום ללא תנאי?
- האם תמיד קל להכריז שאנחנו אוהבים למרות הכל?
- מה גורם לנו להכריז הכרזה שכזו?
"רק מילה בעברית חודרת
אל עורקי, אל נשמתי"
2. רק השפה העברית (ולא אף שפה אחרת) חודרת לי ללב ולנשמה, ודרך הקשר העמוק שלי לשפה אני מבין עד כמה עמוק הקשר שלי לארץ.
- מדוע הזיקה לשפה העברית מבטאת את הקשר העמוק לארץ?
- איזה כוח מיוחד יש לשפה החודר לעורקים ולנשמה?
- כתוב כמה מילים משלך על המשולש: ארץ-אדם-שפה.
"בגוף כואב, בלב רעב
כאן הוא ביתי"
3. מה מוסיפות שורות אלו על השורות הראשונות בבית זה?
- מה אתם חשים נוכח הצהרות אלו?
- ספרו על חוויות דומות משלכן בהן למרות קשיים, תסכולים, צער ומחלוקות - הקשר והאהבה למקומות/אנשים, לא נפגעים.
"לא אשתוק כי ארצי
שינתה את פניה
לא אוותר לה
אזכיר לה
ואשיר כאן באזניה
עד שתפקח את עיניה"
4. הדובר עובר לעשיה:
- מה הוא מתכוון לעשות כדי להביע את מחאתו?
- באיזו דרך יביע את מחאתו?
- האם הוא בטוח בהצלחתו?
- איזו תחושת שליחות הוא חש כלפי ארצו?
- מה נדרש כדי להיות דבקים במטרה ובטוחים בהצלחה?
- באלו דרכים אתם נוקטים כדי להתמודד עם מציאות מורכבת? הביאו ושתפו בדוגמאות
- על אלו עקרונות חשוב לדעתכם לשמור וכיצד?
אין לי ארץ אחרת
עד שתחדש ימיה
עד שתפקח את עיני
5. האם תחושת השייכות מותנת בחזרתה של ארצו לימי קדם? (או שמא יש כאן שוב אמירה בוטחת שזה אכן יקרה?).
- כיצד משפיעה נקיטת העמדה, המעורבות והפעולה לשינוי, על הקשר שלנו לארץ?
- מה אתם יכולים לקחת, באופן אישי, מדרכי ההתמודדות של אהוד מנור?
הפעלות
כיתות א'-ג':
"אין לי ארץ אחרת"
הפעלה ראשונה
בקשו מהתלמידים לכתוב מכתב אהבה לארץ ישראל ובו יכללו משפטים כגון:
- ארץ ישראל בשבילי היא...
- במיוחד אני אוהב בארץ שלנו את...
- הכי מיוחד בעיני בארץ ישראל...
- אני שמח שנולדתי ושאני חי בארץ הזו כי...
- כשאני רחוק אני מתגעגע בעיקר ל...
כיתות ד'-ו':
הפעלה שנייה
"לא אשתוק... לא אוותר... אזכיר לה...
1. חלקו את הכתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל מצב מאתגר בסביבתה הקרובה אותו יש לשנות.
- בקשו מחברי הקבוצה לחשוב באיזו דרך היו רוצים להביע את מעורבותם ולפעול לשיפור המצב. (לדוגמא: כתיבת מכתב, קיום פגישה עם דמות משמעותית, כתיבה בעיתון המקומי, מבצע מ"דלת לדלת" לגיוס תמיכה ציבורית וכד'...)
- הצעות למצבים מאתגרים:
- הנגשת בתי עסק לנכים
- שיפוץ גני שעשועים
- בניית מועדונים/ספרייה לילדים ונוער
- דאגה לכלבים וחתולים משוטטים
- דאגה ל לקשישים בודדים
- שמירה על הטבע (מניעת סלילת כביש על חורשה וכיוצ"ב)
הפעלה שלישית
אפשרות נוספת: בקשו מהתלמידים לבחור מצבים אותם הם מעוניינים לשנות ולהציע דרכי פעולה.
2. במליאה:
- בקשו מהתלמידים לשתף בתהליך ובתובנות שנרכשו.
- דונו עם התלמידים בדרכים לשינוי – מה יוכלו לאמץ בעתיד?
- כיצד משפיעות המעורבות והעשייה על הקשר שלכם למקום?/לארץ/לעם?