דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

זרקור מוזיקלי

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל בכיתה במרחב ובקבוצות

מילות השיר הן מזמור תהלים פרק קכ"ו. מזמור זה מושר בסיום הסעודות, ביום טוב ובשבתות, טרם ברכת המזון.
בימי ראשית המדינה, מזמור זה אף הוצע כמועמד להמנון הלאומי.
מלחין השיר, פנחס מינקובסקי, שאף ליצור ולהנחיל את אמנות החזנות והוא מדגים זאת היטב בלחן זה. לשיר ביצועים רבים שניתן לשמוע כאן.
בשיר שני בתים, כאשר כל בית מורכב מארבעה משפטים מוזיקליים. בכל פסוק ישנה התגברות הבאה לידי ביטוי בעלייה במלודיה. השיא בכל בית הוא במשפט הרביעי ובו ההרמוניה מתחלפת למז'ורית (סולם לה מינור מלודי, בו הדרגות הששית והשביעית מוגבהות).

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. בקשו מהתלמידים להראות תנועה המביעה תקווה. עודדו אותם ליצור תנועות מגוונות ומעניינות.

2. שירו את השיר בקולכם ובקשו מהתלמידים להראות את התנועה בסוף כל משפט מוזיקלי. עודדו אותם לשנות תנועה ממשפט למשפט.

3. שירו את השיר בקולכם והעבירו שליש בין התלמידים ,(כדאי להחזיק במשולש בעצמכם ולהעביר ביניהם את המקוש). בקשו מהתלמידים להקיש בשליש בסופי המשפטים.

4. השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים ללכת לפי הפעמה ובסוף כל משפט מוזיקלי להראות תנועה מתאימה.

5. הציגו בפני התלמידים את תבניות המקצב המתאימות לחלקי השיר השונים:

6. תרגלו עם התלמידים את המקצבים בשפת המקצב ובהקשות.

7. חלקו כלי הקשה לתלמידים ובקשו מהם לנגן לפי ניצוח שלכם. הזמינו ילד להחליף אתכם.

8. השמיעו את השיר ונצחו על התלמידים המלווים את השיר בהקשות.

9. בקשו מהתלמידים להצטרף בשירה בשני המשפטים המוזיקליים הראשונים ואת שאר השיר ללוות בהקשות.

כיתות ג-ד
1. הציגו בפני התלמידים את התווים הבאים המהווים ליווי לשני המשפטים הראשונים בשיר:2. תרגלו עם התלמידים את שירת התווים בדרכים מגוונות:

  • בקשו מהתלמידים להצטרף בצלילים נבחרים (צליל הטוניקה, צלילים ממושכים וכו').
  • שירו איתם לסירוגין כל תיבה, תיבה המורה – תיבה התלמידים.
  • חצי כיתה שרה את צליל הטוניקה והחצי השני את הקו המלודי.

3. השמיעו את שתי השורות הראשונות בשיר בקולכם ובקשו מהתלמידים להתאים בין הקו המלודי לשורה המתאימה לו בשיר מבחינה הרמונית.

4. חלקו צלילונים או מטלופונים לחצי מהתלמידים בכתה ובקשו מהם לנגן את המנגינות הכתובות. בקשו משאר התלמידים לשיר את הצלילים והחליפו בין הקבוצות.

5. בצעו את השיר בקולכם ובקשו מהתלמידים להצטרף בשירת הצלילים ובנגינתם.

6. בחרו סולנים שיבצעו את השיר במלואו ובקשו מהתלמידים להצטרף בשירה ובנגינה.

כיתות ה-ו
1. שירו עם התלמידים סולם לה מינור טבעי בעלייה ובירידה.

2. העמיקו את תרגול שירת הסולם בדרכים מגוונות: צליל המורה השרה, צליל התלמידים, שירת צלילי השלד (לה, מי, דו), הצגת הצלילים באמצעות "היד המזמרת", חצי כיתה שרה את הצליל לה והחצי השני שר את הסולם וכו'.

3. נגנו להם את סולם לה מינור מלודי, (בקשו מהם לשיר בלב), ושאלו אותם איזה צלילים השתנו?

4. נגנו לתלמידים את סולם לה מינור מלודי בעזרת הפסנתר הווירטואלי ושאלו האם העליתם את הצלילים (#) או הנמכתם(b)?

5. שירו עם התלמידים את סולם לה מינור מלודי בעליה ולה מינור טבעי בירידה.

6. השמיעו לתלמידים את השיר ובקשו מהם לזהות באיזה מילים המינור הופך למלודי.

7. שאלו את התלמידים מדוע לדעתם המלחין בחר לעשות שינוי הרמוני במילים האלו.

8. שירו את שני המשפטים הראשונים ("שיר המעלות... – היינו כחולמים")  בקולכם ובקשו מהתלמידים לשיר את הצליל 'לה' כנקודת עוגב.

9. חלקו את התלמידים לשתי קבוצות, הקבוצה הראשונה שרה נקודת עוגב בצליל 'לה', הקבוצה השנייה שרה את הצליל 'מי'. שירו את שני המשפטים הראשונים ובקשו מהתלמידים לשיר את הצלילים שהתבקשו. המשיכו ושירו את שני המשפטים האחרונים ללא נקודות העוגב. בבית השני בקשו מהתלמידים לשוב ולהצטרף בנקודת העוגב.

 


מה למדנו?

  • זיהוי סיומות של משפטים מוזיקליים באמצעות תנועות ונגינה.
  • התאמת תבניות מקצב לשיר.
  • חשיבותה של תקשורת בין מנצח למקהלה או תזמורת.
  • זיהוי והתאמה בין קו מלודי להרמוניה.
  • פיתוח שמיעה מוזיקלית.
  • שירה דו קולית.
  • הכרת המושג "נקודת עוגב".

 

חזרה

סימנייה